Auto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
MAF sekoittaa automaattivaihteiston? Ei, vaan ABS
Collapse
X
-
Ja laitetaan nyt vielä lisäinffoks, että laatikolta asiaa tutkittaessa Load Signal nousi täyskaasun tuntumassa lukemaan 252% joka lienee maksimi, eikä laskenut heti vaikka kaasun nosti ylös.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
-
-
Originally posted by hezekiel View PostAuto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.Ext. bmw:t
e28 518i -87
e34 518i -92
e39 540ia sedan 7/98
e39 540ia sedan 9/98
e39 540ia tour. 12/98
E34 525i Touring 7/92
Vikakoodien lukua/nollausta.
e39 540 ia sedan 7/96
Comment
-
-
Originally posted by hezekiel View PostAjoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by hezekiel View PostAuto on E39 M52B28TU 1/99 Steptronicilla. Ongelmana on, että kiihdytyksen aikana (ei välttämättä kickdown vaan myös osakaasulla) vaihtunut pienempi vaihde jää päälle kun kaasu nostetaan. Asiaa selvitettiin livedataa katsomalla -> ilmamäärät ovat joten kuten järkeviä ja seuraavat moottorin kuormitusta, mutta kaasua nostettaessa arvo pomppaa 1000:een. Voiko tämä sekoittaa vaihteiston toiminnan ja mistä mahtaa johtua? Jos MAFin liittimen irrottaa koneen käydessä, käynti kyllä selkeästi muuttuu. Ajoa ilman MAFfia ei ole vielä kokeiltu.
Comment
-
-
Autoa kokeiltu "ilman" MAFfia. Kun liittimen irrottaa, kone meinaa sammua mutta saa pian kierrokset takaisin ja toimii ajossa tämän jälkeen aivan kuten ennenkin (lootan ominaisuuskin on tallella). Livedataa katseltuna MAF-arvot kuitenkin elävät loogisesti eli aivan kuollut ei pitäisi olla. Taitaa vaihteistomurheen aiheuttaja olla jossain muualla?E32 735iAL, E36 320iA
Comment
-
-
Jaaha, nyt on separaattori ja siihen menevät letkut putsattu/vaihdettu. Kaksi letkua nejästä (bensanpaineensäätimen ja öljytikun letkut) oli jo selvästi murtunut ja kolmaskin hajosi irrottaessa. Separaattorin kalvo oli ehjä mutta karstan takia jumissa. Operaatio teki varmasti hyvää, mutta eipä se kyllä vaihteiston toimintaan vaikuttanut millään tavalla.
Hiukan arveluttaa vaihdella MAFfia "varmuuden vuoksi" mutta se kai tässä seuraavaksi on edessä?E32 735iAL, E36 320iA
Comment
-
-
Korjaan askeja tyokseni ja tuon ominaisuuden olen huomannut useissa bemareissa.
Minun kokemusteni mukaan se tulee esille kun kiihdyttaa sporttiasennossa tai kaasu ihan pohjassa. Eli kun kiihdytyksen paatteeksi laskee kaasusta, niin aski ei vaihdakaan isommalle vaihteelle. Kierrokset jaa ylos ja turbiinin ollessa lukossa tuloksena on tiukka moottorijarrutus. Kun sitten alkaa taas rauhallisesti painamaan kaasua, niin tilanne laukeaa ja aski vaihtaa isommalle tuoden kierrokset takaisin tuonne normaalille parin tonnin alueelle, missa automaatti tykkaa kierrokset pitaa rauhallisessa ajossa. Jos taas runttaa kaasun kerralla takaisin pohjaan, niin jatketaan taas kiihdyttamaan samalla pienella vaihteella.
Koska kaikki nama askit on toimineet tuota edella kuvattua lukuunottamatta taysin normaalisti, olen pitanyt sita enemmankin ominaisuutena kuin vikana. Kun ajetaan urheilullisesti, ei ole tarkoituksenmukaista, etta aski vaihtaisi aina kaasua hellitettaessa isompaa ja sitten taas heti uudestaan pienempaa kun lahdetaan polkemaan uudestaan. Tama vain mun omaa paattelya...
Comment
-
-
Originally posted by Gearman View PostKorjaan askeja tyokseni ja tuon ominaisuuden olen huomannut useissa bemareissa.
Minun kokemusteni mukaan se tulee esille kun kiihdyttaa sporttiasennossa tai kaasu ihan pohjassa. Eli kun kiihdytyksen paatteeksi laskee kaasusta, niin aski ei vaihdakaan isommalle vaihteelle. Kierrokset jaa ylos ja turbiinin ollessa lukossa tuloksena on tiukka moottorijarrutus. Kun sitten alkaa taas rauhallisesti painamaan kaasua, niin tilanne laukeaa ja aski vaihtaa isommalle tuoden kierrokset takaisin tuonne normaalille parin tonnin alueelle, missa automaatti tykkaa kierrokset pitaa rauhallisessa ajossa. Jos taas runttaa kaasun kerralla takaisin pohjaan, niin jatketaan taas kiihdyttamaan samalla pienella vaihteella.
Koska kaikki nama askit on toimineet tuota edella kuvattua lukuunottamatta taysin normaalisti, olen pitanyt sita enemmankin ominaisuutena kuin vikana. Kun ajetaan urheilullisesti, ei ole tarkoituksenmukaista, etta aski vaihtaisi aina kaasua hellitettaessa isompaa ja sitten taas heti uudestaan pienempaa kun lahdetaan polkemaan uudestaan. Tama vain mun omaa paattelya...
Pitää kierrokset ylhäällä, odottaen uutta kiihdytystä, ja auttaa moottorijarrutuksella hidastamaan, esim. radalla mutkassa.
Ilman tätä olisi aika vittumaista ajaa esim. satunnaisesti radalla... (Jos ei pykällä käsin stepillä)
...Jos taas jää jurnuttamaan rajoittajaa vasten, jotain vikaa on. Pitäisi vaihtaa heti, kun rajoitin tulee. (Tai piirun ennen itseasiassa...)
Comment
-
-
Ainoa vain, että tekee tätä myös kun vaihteenvalitsin on normaaliasennossa ja kaasua ei paineta edes pohjaan. Isompaa vaihdetta ei tule ainakaan vielä parin kilsan ajolla, ei tasakaasulla eikä pojinta eri tavoilla painelemalla. Ainoa konsti on manuaalisesti vaihtaa isommalle tai kytkeä cruise päälle.
Olisiko jossain vaihteiston toiminnankuvausta, josta käy ilmi mitä signaaleja se käyttää? Onko MAF, TPS vai molemmat ja mahdollisesti vielä joku muu kuormitukseen liittyvä kierrosluvun lisäksi?E32 735iAL, E36 320iA
Comment
-
-
Originally posted by hezekiel View PostOnko muuten tuo MAF-arvon ja Load signalin pomppaaminen tappiin kaasua nostettaessa muille tuttu ominaisuus? Kuvittelisin, että ilmamäärämittari ei yksin pysty aiheuttamaan tuollaista vaan että se tulisi jostain muualta.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
Comment