Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sylinterin kuluminen / hoonaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    #16
    Jostain jääny mieleen että nicasil (ym. pinnoitetuille) sylintereille olisi eri männänrenkaat kuin valurautasylintereille, eikä saisi sekottaa...tiiä sitte

    Comment

    • songoku
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 70

      #17
      Kyllähän nuo männänrenkaat ainakin on näköjään samalla osanumerolla. Että täytyy sitten käydä samat.

      Tuosta nikasilistahan puhutaan lähinnä moottoripyörien sylinterien yhteydessä. Tuntuu olevan tapana vain karhunkielellä hioa tai todella hienolla hiomapaperilla. Pallohooneja käytetään myös, jota suositteli myös bmw huolto. Sitten jos on enemmän kulumaa, niin ei auta kuin uudelleen pinnoitus.

      Mutta lähinnä löytyy tietoa pyöristä.. Kaipa sama soveltuu samoin autoonkin. Mutta tuo nikasil on niin kovaa, ettei siihen pysty kuin timanttihoonilla, niin eihän tuo pallohoonaus tai hiominen kai sitten tee muuta kuin poistaa paskaa jos sitä on? Ja paljon väitellään kannattaako noita nikasil-pintoja ollenkaan hoonata tai hioa. Onkohan noille m52 tai m60 koneiden sylintereille yleensä tehty mitään kun on avattu?

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #18
        Originally posted by Perlenbacher View Post
        Ainakin mp:issä on mahdollista pinnoittaa noita NiCaSil-putkia, joista topicin koneessakin oli kysymys. Luulisin että onnistuu autonlohkojenkin kanssa? Tai sitten putkittaa, joka onnistuu ihan kotiniemelläkin =) Ettei ihan varaosiksi?
        OT: Kuka pinnoittaa ja missä?
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • songoku
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 70

          #19
          Originally posted by r.w. View Post
          OT: Kuka pinnoittaa ja missä?
          Ei Suomessa kukaan

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            #20
            Englannissa ainakin pj-engineering, tai eivät kai tee itse vaan lähettävät johonkin, mutta välikäsi ainakin.

            Wisecon männänrenkaita kun olen silmäillyt niin rauta- ja nicasilpannuille samat renkaat ja kovakromisille omat.

            Comment

            • songoku
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 70

              #21
              Hiljaista on..

              Tuohon sylinterin tai männänrenkaiden kulumisen selvittämiseen ei taida sitten olla muuta keinoa kuin purkaa kone? Vai voiko jäljistä sylinterin seinämissä päätellä mitään?

              Jos männänrengas vaikka on katki, niin jättääkö se sitten naarmuja sylinteriin? Jos renkaat "kuoleentuu" liiasta lämmöstä, niin pitäisikö siitä näkyä jotain jälkiä?

              Näitä pinnoitettuja pyttyjä kun ei saa hoonattua, niin mitä uudet männänrenkaat vaikuttaa? Eikös hoonauksella juuri pyritä sovittamaan uudet männän renkaat ja sitten toisaalta se hoonauskuvio pitää öljyä. Kumpi on tärkeämpi funktio? Jos vaihtaa männänrenkaat ilman hoonausta niin onko seurauksena öljynkulutusta joka tapauksessa?

              Vielä vähän ehkä ot:ta:
              Täälläkin foorumilla on puhuttu m52 koneiden nakutuksesta vain lämpimänä. Syytä ei ole ilmeisesti kukaan keksinyt. Itselläkin on samaa vikaa ollut ja olen ajatellut johtuvan venttiilinnostimista. Kylmä öljy on paksua ja kulunut nostin ei naputa kuin lämpimänä jne.. Nyt on kuitenkin tullut ilmi että m52 koneissa on jonkun verran ollut 4. pytyissä suurta kulumaa. Ajattelin vain, että voisikohan se outo lämpimänä nakutus/kalkatus johtua sitten alakerrasta kuitenkin? Itselläkin on juuri 4. pytty kulunein, niin jos siinä on joku tyyppivika. Ääni kuuluu kuitenkin kaikkein selvimmin auton alta..

              Comment

              • songoku
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 70

                #22
                Kun poistelin karstat mäntien päältä, niin parissa männässä oli vähän pieniä koloja. Kuin jokin terävä olisi painanut jälkiä.

                Onko männästä tai männänrenkaasta irronnut pala vai mistähän tuo voi johtua?

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #23
                  Originally posted by songoku View Post
                  Kun poistelin karstat mäntien päältä, niin parissa männässä oli vähän pieniä koloja. Kuin jokin terävä olisi painanut jälkiä.

                  Onko männästä tai männänrenkaasta irronnut pala vai mistähän tuo voi johtua?
                  Nakuttanu?
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #24
                    Originally posted by Jampsu87 View Post
                    Nakuttanu?
                    Sama tuli mieleen. Olivatko ne ko. sylinterit muuten erinaköisiä, esim. poikkeuksellisen karstaisia tms.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • songoku
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 70

                      #25
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Sama tuli mieleen. Olivatko ne ko. sylinterit muuten erinaköisiä, esim. poikkeuksellisen karstaisia tms.
                      Kyllähän siinä tyhjäkäynnillä välillä kuuluu nakutusta vain lämpimänä. Lienee johtuu kuitenkin nostimista..

                      Kaikki sylinterit oli kyllä aika tasaisesti karstottunut. Ja kannessa ei ole mitään merkkiä mistään kiinniottamisesta. Eikä tuota huomannut vasta kun kunnolla puhdistin männän laelta karstat pois, että ei kai ole ihan tuore juttu.

                      Mitä nyt kuvittelen nakutuksesta aiheutuvan jälkiä, niin nuo on mielestestäni paljon terävämpiä. Täytyy laittaa siitäkin pari kuvaa tämän päivän aikana.

                      Comment

                      • ///Mikki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 209

                        #26
                        Originally posted by songoku View Post
                        Kyllähän siinä tyhjäkäynnillä välillä kuuluu nakutusta vain lämpimänä. Lienee johtuu kuitenkin nostimista..
                        Taisi Jampsu87 meinata kuitenkin detonaatiota, eikä venttiilien napsutusta. Ei passaa sotkea termejä keskenään.

                        E: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus
                        Last edited by ///Mikki; 26-09-2010, 10:20.
                        e36 325 coupe ///M-Technic
                        e46 330dA Touring "///M-Sport"

                        Comment

                        • songoku
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 70

                          #27
                          Originally posted by ///Mikki View Post
                          Taisi Jampsu87 meinata kuitenkin detonaatiota, eikä venttiilien napsutusta. Ei passaa sotkea termejä keskenään.

                          E: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus
                          Oho No sen takiahan täällä kysellään kun ei ole oikein nämä moottorin sisukset tuttuja. Mutta en tosiaan ajatellut nakutuksesta tulevan tuollaisia jälkiä.. Kone on käynyt todella nätisti tuota nostimien kalkatusta lukuunottamatta. Talvella pari kertaa kävi epätasaisesti ehkä vajailla pytyillä käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin. Kampiakselin tunnistinta olen epäillyt syyksi, kun se piti vaihtaa kesällä.

                          Mitä se nakutus sitten käytännössä meinaa? Tai kertooko se jostain viasta?

                          Tässä kuitenkin kuvia. Vain yhdessä männässä ei noita jälkiä ole. Nelosessa on eniten ja siinä tuntuu pieni pykäläkin sylinterin seinämässä. Muissa ei.
                          Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #28
                            Jos et meinaa sitä alakertaa enempää purkaa, niin ei noilla koloillakaan ole mitään merkitystä.


                            Comment

                            • songoku
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 70

                              #29
                              Onkos muuten nokka-akselin pukeissa ja itse akseleissa tuollaiset naarmut kuinka pahoja? Ei tullut aiemmin katsottua noita tarkemmin..
                              Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

                              Comment

                              • songoku
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 70

                                #30
                                Originally posted by Bullitt View Post
                                Jos et meinaa sitä alakertaa enempää purkaa, niin ei noilla koloillakaan ole mitään merkitystä.
                                Että nuo ei anna aihetta alakerran purkuun?
                                Meinasin kyllä laittaa vain kannen paikalleen, mutta jos nyt jotain syytä ilmenee, miksi kannattaisi alakertakin ehdottomasti purkaa, niin kai se on sitten tehtävä..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎