Jostain jääny mieleen että nicasil (ym. pinnoitetuille) sylintereille olisi eri männänrenkaat kuin valurautasylintereille, eikä saisi sekottaa...tiiä sitte
Kyllähän nuo männänrenkaat ainakin on näköjään samalla osanumerolla. Että täytyy sitten käydä samat.
Tuosta nikasilistahan puhutaan lähinnä moottoripyörien sylinterien yhteydessä. Tuntuu olevan tapana vain karhunkielellä hioa tai todella hienolla hiomapaperilla. Pallohooneja käytetään myös, jota suositteli myös bmw huolto. Sitten jos on enemmän kulumaa, niin ei auta kuin uudelleen pinnoitus.
Mutta lähinnä löytyy tietoa pyöristä.. Kaipa sama soveltuu samoin autoonkin. Mutta tuo nikasil on niin kovaa, ettei siihen pysty kuin timanttihoonilla, niin eihän tuo pallohoonaus tai hiominen kai sitten tee muuta kuin poistaa paskaa jos sitä on? Ja paljon väitellään kannattaako noita nikasil-pintoja ollenkaan hoonata tai hioa. Onkohan noille m52 tai m60 koneiden sylintereille yleensä tehty mitään kun on avattu?
Ainakin mp:issä on mahdollista pinnoittaa noita NiCaSil-putkia, joista topicin koneessakin oli kysymys. Luulisin että onnistuu autonlohkojenkin kanssa? Tai sitten putkittaa, joka onnistuu ihan kotiniemelläkin =) Ettei ihan varaosiksi?
Tuohon sylinterin tai männänrenkaiden kulumisen selvittämiseen ei taida sitten olla muuta keinoa kuin purkaa kone? Vai voiko jäljistä sylinterin seinämissä päätellä mitään?
Jos männänrengas vaikka on katki, niin jättääkö se sitten naarmuja sylinteriin? Jos renkaat "kuoleentuu" liiasta lämmöstä, niin pitäisikö siitä näkyä jotain jälkiä?
Näitä pinnoitettuja pyttyjä kun ei saa hoonattua, niin mitä uudet männänrenkaat vaikuttaa? Eikös hoonauksella juuri pyritä sovittamaan uudet männän renkaat ja sitten toisaalta se hoonauskuvio pitää öljyä. Kumpi on tärkeämpi funktio? Jos vaihtaa männänrenkaat ilman hoonausta niin onko seurauksena öljynkulutusta joka tapauksessa?
Vielä vähän ehkä ot:ta:
Täälläkin foorumilla on puhuttu m52 koneiden nakutuksesta vain lämpimänä. Syytä ei ole ilmeisesti kukaan keksinyt. Itselläkin on samaa vikaa ollut ja olen ajatellut johtuvan venttiilinnostimista. Kylmä öljy on paksua ja kulunut nostin ei naputa kuin lämpimänä jne.. Nyt on kuitenkin tullut ilmi että m52 koneissa on jonkun verran ollut 4. pytyissä suurta kulumaa. Ajattelin vain, että voisikohan se outo lämpimänä nakutus/kalkatus johtua sitten alakerrasta kuitenkin? Itselläkin on juuri 4. pytty kulunein, niin jos siinä on joku tyyppivika. Ääni kuuluu kuitenkin kaikkein selvimmin auton alta..
Sama tuli mieleen. Olivatko ne ko. sylinterit muuten erinaköisiä, esim. poikkeuksellisen karstaisia tms.
Kyllähän siinä tyhjäkäynnillä välillä kuuluu nakutusta vain lämpimänä. Lienee johtuu kuitenkin nostimista..
Kaikki sylinterit oli kyllä aika tasaisesti karstottunut. Ja kannessa ei ole mitään merkkiä mistään kiinniottamisesta. Eikä tuota huomannut vasta kun kunnolla puhdistin männän laelta karstat pois, että ei kai ole ihan tuore juttu.
Mitä nyt kuvittelen nakutuksesta aiheutuvan jälkiä, niin nuo on mielestestäni paljon terävämpiä. Täytyy laittaa siitäkin pari kuvaa tämän päivän aikana.
Oho No sen takiahan täällä kysellään kun ei ole oikein nämä moottorin sisukset tuttuja. Mutta en tosiaan ajatellut nakutuksesta tulevan tuollaisia jälkiä.. Kone on käynyt todella nätisti tuota nostimien kalkatusta lukuunottamatta. Talvella pari kertaa kävi epätasaisesti ehkä vajailla pytyillä käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin. Kampiakselin tunnistinta olen epäillyt syyksi, kun se piti vaihtaa kesällä.
Mitä se nakutus sitten käytännössä meinaa? Tai kertooko se jostain viasta?
Tässä kuitenkin kuvia. Vain yhdessä männässä ei noita jälkiä ole. Nelosessa on eniten ja siinä tuntuu pieni pykäläkin sylinterin seinämässä. Muissa ei.
Jos et meinaa sitä alakertaa enempää purkaa, niin ei noilla koloillakaan ole mitään merkitystä.
Että nuo ei anna aihetta alakerran purkuun?
Meinasin kyllä laittaa vain kannen paikalleen, mutta jos nyt jotain syytä ilmenee, miksi kannattaisi alakertakin ehdottomasti purkaa, niin kai se on sitten tehtävä..
Comment