Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stefojen vaihto typ210 perään, kuinka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Routa
    BTCF Member
    • May 2005
    • 607
    • Halsua-Kokkola

    Stefojen vaihto typ210 perään, kuinka?

    Elikkä auto on e34 vm. 94 3.8 litranen ämmäläinen. Projektina olisi vaihtaa siihen perään kaikki uudet stefat, elikkä vetareiden ja kardaanin päätyyn. Perä olisi jo pöydällä ja kattelin että se ei olekkaan ihan tuosta vaan homma. Searchi ei antanut toivottua tulosta eikä netin syövereistäkään löytynyt minun hakutaidoilla. Pitääkö perä purkaa osiksi että ne voi vaihtaa vai miten? Ohjeita kaivataan, vai onko parempi että vie sen perän heti jollekkin expertille. Kiitos.
    NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

    EX: F20 M-Sport
    Mondeo
    E91 320D -07 AjTech power
    E34 M5 Tipu
    Muutama japsirottelo
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2


    Vetarin laipat luulisin että on (kuvasta päätellen) ihan vetäsemällä ulos ja tiiviste pois vipuamalla.

    Kardaanin laipan kun irrottaa niin taitaa mennä hammaskosketuksen säätö
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Routa
      BTCF Member
      • May 2005
      • 607
      • Halsua-Kokkola

      #3
      Näin minäkin sen aluksi ajattelin kun tuota kuvaa katsoi että sen kuin nykäsee. Tuossa vetarin laipan päässä oleva sokka (nro 10) vaan epäilyttää että pitääkö se saada jotenkin pois? :think Ei viittisi sitä sinne kummiskaan rikkoa.
      NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

      EX: F20 M-Sport
      Mondeo
      E91 320D -07 AjTech power
      E34 M5 Tipu
      Muutama japsirottelo

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Originally posted by Routa View Post
        Näin minäkin sen aluksi ajattelin kun tuota kuvaa katsoi että sen kuin nykäsee. Tuossa vetarin laipan päässä oleva sokka (nro 10) vaan epäilyttää että pitääkö se saada jotenkin pois? :think Ei viittisi sitä sinne kummiskaan rikkoa.
        Sokka ei tuu mukaan ku vedät laipan pois.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Ei tarvii hammaskosketusta säätää, mutta laakerin esijännitys kyllä. Purkuhommiks menee joka tapauksessa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14349
            • Oulu

            #6
            Sokkahan vain pitää laipan paikallaan ettei se ihan vapaasti irtoa. Eli vetäisemällä pitäisi kyllä irrota.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Ja ite jättäisin pinjonin stefan vaihtamatta jos ei ole vuotanut.
              Yleensähän ne vuodot aiheuttaa huohotuksen estyminen.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Routa
                BTCF Member
                • May 2005
                • 607
                • Halsua-Kokkola

                #8
                Pahoittelen tätä kun pikkasen olen humalassa kun postaan. Elikkä periaatteessa vetoakselin pitäis irrota kun nykäisee laipasta. Huohotus on kunnossa kun olen sen tarkistanut pariin otteeseen että on perän ns.huohotusreikä auki, jokainen vaatii vaihtoa. Vaikka onkin aika olematon. Ja vielä tyhmä kysmys, mikä on pinjo? Pahoitelen jos on tyhmiä kysymyksiä, parempi varmistaa ensin ennen kuin tekee! Kiitoksia vastauksista!!
                Last edited by Routa; 19-09-2010, 04:19.
                NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

                EX: F20 M-Sport
                Mondeo
                E91 320D -07 AjTech power
                E34 M5 Tipu
                Muutama japsirottelo

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Routa View Post
                  Pahoittelen tätä kun pikkasen olen humalassa kun postaan. Elikkä periaatteessa vetoakselin pitäis irrota kun nykäisee laipasta. Huohotus on kunnossa kun olen sen tarkistanut pariin otteeseen että on perän ns.huohotusreikä auki, jokainen vaatii vaihtoa. Vaikka onkin aika olematon. Ja vielä tyhmä kysmys, mikä on pinjo? Pahoitelen jos on tyhmiä kysymyksiä, parempi varmistaa ensin ennen kuin tekee! Kiitoksia vastauksista!!
                  Pinjoni




                  Se on tuo joka on kardaaninlaipan perässä murikan sisällä. Pikkuhammaspyörä joka pyörittää isoa lautaspyörää. Sitä siirtelemällä akselinsuuntaisesti säätyy hammaskosketus (hmm tähän väliin joku viisas voisi kertoa mitä eroa oli säätämisessä Gleasonin ja Klingelnbergin välillä?)



                  Mut siis jos kardaanin laippa ei vuoda ni anna olla !

                  Originally posted by Cell View Post
                  Ei tarvii hammaskosketusta säätää, mutta laakerin esijännitys kyllä. Purkuhommiks menee joka tapauksessa.
                  Eli riittäs että vaihtaa sen ryppyrenkaan (en tiedä oikeaa nimeä. Se joka painuu kasaan kun laipan mutteri vedetään momenttiin..) ja varmaan mitataan miten tahmeesti pyörii . Saattas nuo ohjeet löytyä e34 FAQ:stakin en oo kattonu.

                  -Jarno
                  Last edited by petrolhead; 19-09-2010, 09:53.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Merkkaa mutterin/pinjoniakselin ja laipan kohdakkain ja laskee mutterin kierrokset. Lyö samaan kohtaan takaisin ja mutterin kiristää karvan verta yli. Tällä reseptillä on tehty useampi perä eivätkä pidä mitään meteliä. Stefan saa kampeamalla pois, kun on irroittanut kardaanin laipan.
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎