Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 kansiremontti käynnissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mopohiiri
    Newbiemmer
    • Oct 2003
    • 22
    • Ylöjärvi

    M52B25 kansiremontti käynnissä

    Anoppi onnistui käräyttämään ainakin kansipahvin omasta -96 523 bemustaan ja minähän se taas saan nauttia romun korjaamisesta...

    Kokemusta itselläni on lähinnä remmikoneiden kansirempoista, joten ketjukoneen purkaminen on uusi kokemus.
    Korjausopasta olen lueskellut ja erikoistyökaluja taidan tulla tarvitsemaan. Ainakin kampiakselin lukitsemiseen. Ei taida poranterä toimia niinkuin noissa vanhemmissa kipoissa...
    Se pitää jostain saada lainaan. Onko muita erikoisvehkeitä mitä tarvitsen välttämättä??

    Täydellinen uusittu kansi on jo tiedossa, joten nokat yms. tilpehöörit saa jäädä vanhaan kiinni.

    Lähinnä tässä vinkkejä kyselen jo etukäteen. Jossain vaiheessa se sormi menee suuhun kuitenkin.

    (jos pirkanmaan alueelta joku bemufanaatikko haluaa välttämättä tulla sormiaan likaamaan niin tarjoan varmasti kaikki kaljat mitä jaksaa juoda)
  • mopohiiri
    Newbiemmer
    • Oct 2003
    • 22
    • Ylöjärvi

    #2
    Kansi saapui pajalta ja ehjä oli. Ei kuulemma hirveän kierokaan. Myös kansipahvi näytti ehjältä...

    Nyt sitten ongelmana on että missä ne nesteet oikein sekoittuvat??
    Lohkohan voi teoriassa olla halki, mutta ei se nyt kesällä voi rikki mennä.
    Joku jossain selitti että on mahdollista että nesteet sekoittuvat jossain lauhduttimen lähistöllä.
    Mutta kuinkas se olisi mahdollista kun molemmat nesteet liikkuvat omissa suljetuissa piireissään?

    Ideoita kehiin mitä tarkastaisin seuraavana!

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Nesteet saattaa vuotaa pahvin ohi, vaikka pahvi näyttääkin ehjältä. Ootko kokeillut, onko lohkon kannenpulttien kierteet ehjät, ettei ne olisi korkanneet?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • kaikkone
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 933
        • Villähde

        #4
        Originally posted by mopohiiri View Post
        Anoppi onnistui käräyttämään ainakin kansipahvin omasta -96 523 bemustaan ja minähän se taas saan nauttia romun korjaamisesta...

        Kokemusta itselläni on lähinnä remmikoneiden kansirempoista, joten ketjukoneen purkaminen on uusi kokemus.
        Korjausopasta olen lueskellut ja erikoistyökaluja taidan tulla tarvitsemaan. Ainakin kampiakselin lukitsemiseen. Ei taida poranterä toimia niinkuin noissa vanhemmissa kipoissa...
        Se pitää jostain saada lainaan. Onko muita erikoisvehkeitä mitä tarvitsen välttämättä??

        Täydellinen uusittu kansi on jo tiedossa, joten nokat yms. tilpehöörit saa jäädä vanhaan kiinni.

        Lähinnä tässä vinkkejä kyselen jo etukäteen. Jossain vaiheessa se sormi menee suuhun kuitenkin.

        (jos pirkanmaan alueelta joku bemufanaatikko haluaa välttämättä tulla sormiaan likaamaan niin tarjoan varmasti kaikki kaljat mitä jaksaa juoda)
        Jos kerta noin pitkälle päässyt niin kasatessa tarvitset vain ajotustyökalut ja momenttiavaimet.
        Itse juuri tein tuon rempan, tosin muista syistä (päästöt, jotka ei sitten korjaantunukkaan tuolla, tosin laiskuus korjantui ja kone hiljeni)

        Kasatessa tulee putsata ne pulttien reiät _todella_ hyvin.
        Itse putsasin ensin vanhat ruuvit ruuvamalla sinne sormin. jonka jälkeen kompuralla puhalsin ilmalla puhtaiks. tiedä sitä tuliko silleenkä tarpeeks hyvin.

        Kun laittaa pultit niin sipaisee prikkojen molemmille puolille öljyt sekä pultin kierteisiin. siis kevyt öljykerros.
        Suosittelen myös hyvää astemittaa kun kiristetään kannen pultteja. itsellä oli sellai halppispaska jolla ei sitten tehny mitää.

        Kasauksen jälkeen suosittelisin vaihtamaan jäähnesteet, meiningillä huuhtoo röörit puhtaiks. Itse toteutin niin että ylä ja alavesiletku oli irti ja suihkutin suoraan vesijohtovettä paisariin / ala ja ylä letkuihin vuorotellen kunnes jostain tuli pihalle, tietysti ei niin että tulisi liikaa painetta minnekään.




        Kuinka tuo nesteiden sekottuminen oli ilmenny?
        Last edited by kaikkone; 16-11-2010, 21:22.

        Comment

        • mopohiiri
          Newbiemmer
          • Oct 2003
          • 22
          • Ylöjärvi

          #5
          Pari viikkoa koneen keittämisen jälkeen tarkistin koneesta nesteet kun oli hukannut jäähdytinnestettä. Ensiksi ajattelin huonoa ilmausta joten tein sen kunnolla ja ajan kanssa.
          Ei auttanut joten vilaisin öljytikkua ja öljyn määrä oli pari senttiä yli maksimin.
          Pari viikkoa aikaisemmin oli ollut puolivälissä mittatikkua.

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            #6
            Originally posted by mopohiiri View Post
            Pari viikkoa koneen keittämisen jälkeen tarkistin koneesta nesteet kun oli hukannut jäähdytinnestettä. Ensiksi ajattelin huonoa ilmausta joten tein sen kunnolla ja ajan kanssa.
            Ei auttanut joten vilaisin öljytikkua ja öljyn määrä oli pari senttiä yli maksimin.
            Pari viikkoa aikaisemmin oli ollut puolivälissä mittatikkua.
            Ja öljyt pois ottaessa sitten öljy oli semmosta mikstuuraa? :P

            Comment

            • mopohiiri
              Newbiemmer
              • Oct 2003
              • 22
              • Ylöjärvi

              #7
              Öljyt näytti ihan hyvältä. Ei ollut pahemmin limaa, mutta ei sillä pahemmin ajettukaan kun ongelma ilmeni.
              Asennan kannen viikon sisään ja ilmoittelen miten kävi.
              Pitää vaan se nokkien ajoitustyökalu lainata jostain tai vaikka teettää jossain.

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Eipä sitäkää vältsiin tarvii.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by mopohiiri View Post
                  Öljyt näytti ihan hyvältä. Ei ollut pahemmin limaa, mutta ei sillä pahemmin ajettukaan kun ongelma ilmeni.
                  Asennan kannen viikon sisään ja ilmoittelen miten kävi.
                  Eli ihan turhaan revit kannen pois :think

                  Vaihda termarikotelo+ termari, vesipumppu ja jäähdyttimen korkki. + tarvittaessa jäähdytin. Ne nesteet on hukkuneet varmaan jostain edellämainituista.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • mopohiiri
                    Newbiemmer
                    • Oct 2003
                    • 22
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Mihin ne sitten ovat hukkuneet? Maahan ei eikä putkestakaan tulleet. Öljyn sekaanhan ne ovat menneet kun lähes kymmenen litran ämpäri tuli täyteen. Vaikuttaakohan se öljyn koostumukseen kun koneessa oli vain vettä kun syyläri vaihdettiin keittämisen jälkeen. Oli haljennut alhaalta.

                    Ja kaikki mainitut osat vaihdetaan remontin yhteydessä tietenkin.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      No kyllä sen huomaa öljyä koneesta pois valutettaessa onko nesteet menneet sekaisin, se on aikamoista vaaleeta marjapuuroa kyllä jos näin on päässyt käymään. Jos taas ihan normaalin näköstä eikä venttiilikoneistossakaan ole mitään vaaleeta majoneesia niin turha remppa tosiaan.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        Originally posted by mopohiiri View Post
                        Mihin ne sitten ovat hukkuneet? Maahan ei eikä putkestakaan tulleet. Öljyn sekaanhan ne ovat menneet kun lähes kymmenen litran ämpäri tuli täyteen. Vaikuttaakohan se öljyn koostumukseen kun koneessa oli vain vettä kun syyläri vaihdettiin keittämisen jälkeen. Oli haljennut alhaalta.

                        Ja kaikki mainitut osat vaihdetaan remontin yhteydessä tietenkin.
                        No syyläri tai termarikotelo voi vuotaa huomaamatta kuumana. Ei se laske mitään alleen kun ajon aikana salakavalasti tihkuttaa :think
                        Ja tuolla nyt muutenkin voi olla se reilu 8l öljyä joten se määrä nyt ei mitään vielä todista. Ei nämä mitään ooppeleita ole

                        Originally posted by Supa View Post
                        No kyllä sen huomaa öljyä koneesta pois valutettaessa onko nesteet menneet sekaisin, se on aikamoista vaaleeta marjapuuroa kyllä jos näin on päässyt käymään. Jos taas ihan normaalin näköstä eikä venttiilikoneistossakaan ole mitään vaaleeta majoneesia niin turha remppa tosiaan.
                        Ja todellakin sen huomaa, harmaata velliä sieltä tulee. Jos öljykorkissa on ollut aavistus majoneesia niin se kuuluu asiaan näissä M52:ssa.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          #13
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          No syyläri tai termarikotelo voi vuotaa huomaamatta kuumana. Ei se laske mitään alleen kun ajon aikana salakavalasti tihkuttaa :think
                          Ja tuolla nyt muutenkin voi olla se reilu 8l öljyä joten se määrä nyt ei mitään vielä todista. Ei nämä mitään ooppeleita ole
                          Öljyä on 6-7L Kirjojen mukaan ja sen verran tuonne on uponnu / tullu pois öljyjen vaihdossa :P

                          Comment

                          • mopohiiri
                            Newbiemmer
                            • Oct 2003
                            • 22
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            Onko kansipultit muuten pakko vaihtaa?? Vai laitanko vanhat takaisin?

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Pitää laittaa uudet. Sitäpaitsi eihän ne maksa 30 euroakaan, joten turha riskeerata homman onnistumista pienellä säästöllä.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎