Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyn vaihto imemällä vai propusta tyhjentämällä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Öljyn vaihto imemällä vai propusta tyhjentämällä?

    Kummallako tavalla vaihdatte moottoriöljyt autoonne, imemällä vanhat mittatikun reiästä pois vai laskemalla tyhjennyspropusta? Itse olen aina tyhjentänyt propun kautta, mutta näyttää siltä, että jopa osa merkkiliikkeistä tyhjentää vanhat öljyt mittatikun reiästä imemällä. Mikähän on BMW huollossa tapana? Jotenkin epäilyttää tuleeko kaikki tavara imemällä ulos, mutta toisaalta houkuttelisi siinä mielessä kun tällöin auton alle ei tarvitsisi mennä ollenkaan. Öljyn vaihdon voisi tehdä ilman monttua tai nosturia. Millaisia hyötyjä/haittoja muut tässä näkevät?
    BMW 530iA Touring -05
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by markok View Post
    Kummallako tavalla vaihdatte moottoriöljyt autoonne, imemällä vanhat mittatikun reiästä pois vai laskemalla tyhjennyspropusta?
    Valuttamalla tyhjennysropun kautta ja pidän niin kauan valumassa kuin muita hommia nosturilla ollessa riittää. Viimeisenä kiinni.
    Omaan olen ajan/kiinnostuksen riittäessä tehnyt lisäksi niin että käännän konetta killiin kun ei enää tipu. Sieltä tulee sellainen desi paksua paskaa ulos vielä.
    Itse olen aina tyhjentänyt propun kautta, mutta näyttää siltä, että jopa osa merkkiliikkeistä tyhjentää vanhat öljyt mittatikun reiästä imemällä. Mikähän on BMW huollossa tapana?
    Tehtaan korjaus/huolto-ohje sen määrittää luulen , BMW-huollossakin. Eräällä toisella saksalaismerkillä osasta autoja on sallittua imeä , toisista ei.
    Jotenkin epäilyttää tuleeko kaikki tavara imemällä ulos,
    No ei tule. Tosin , ahdetuista ei yleensä tule kaikki pois vaikka huolellisesti valuttaisikin.
    mutta toisaalta houkuttelisi siinä mielessä kun tällöin auton alle ei tarvitsisi mennä ollenkaan. Öljyn vaihdon voisi tehdä ilman monttua tai nosturia.
    Ei tarvi monttua tai nosturia DIY öljynvaihtoon. Tai no , jos on kovin vitun tontissa niin eihän niihin mene tunkkikaan alle , levittimen tarttis
    Last edited by petrolhead; 21-11-2010, 10:48.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Ei tarvi monttua tai nosturia DIY öljynvaihtoon.
      Petroli tottunut liian hyvälle ton mustan autonsa kanssa, osa meistä tarvitsee montun/tunkin/nosturin koska autoa ei voi ajaa pukeille, korkokkeiden etsintä vie kauemmin kuin montulle ajo ja proppuun ei tosiaankaan pääse maan tasalla käsiksi, puhumattakaan, että mikään valuma asita sopisi auton alle
      Olli.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        OT
        Originally posted by Rocla View Post
        Petroli tottunut liian hyvälle ton mustan autonsa kanssa, osa meistä tarvitsee montun/tunkin/nosturin koska autoa ei voi ajaa pukeille, korkokkeiden etsintä vie kauemmin kuin montulle ajo ja proppuun ei tosiaankaan pääse maan tasalla käsiksi, puhumattakaan, että mikään valuma asita sopisi auton alle
        No joo , harrastepaikan nosturille joutu tekemään vesivanerista "ramppi/koroke-jutut" että pääsee noilla übermatalillakin pommeilla päälle.
        Last edited by petrolhead; 21-11-2010, 11:59.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post
          No ei tule.
          Miksi täytyisi tulla? Jos sinne vaikka 5dl jää 6,5l tilavuudessa niin ei mitään merkitystä. Vaihtaa öljyt ajoissa, niin se jäljelle jäävä öljy on vielä käyttökelpoista.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Miksi täytyisi tulla? Jos sinne vaikka 5dl jää 6,5l tilavuudessa niin ei mitään merkitystä. Vaihtaa öljyt ajoissa, niin se jäljelle jäävä öljy on vielä käyttökelpoista.
            Koska sinne öljypohjan pohjalle jäävä öljy on sellaista paksua sakkaa , en tiedä mitä sisältää. Mutta ihan jees on jos saa senkin pois. Aika usein tuohon törmää kun ö-pohjan jostain riipasee pois.

            Musta on kiva ajatella että kun vedän lumpio suorana niin laakerien ja osien välissä on pelkkää mahdollisimman puhdasta öljyä.
            Ihan totta että öljynvaihtovälin tiuhentaminen auttaa. Mutta täälläkin melko moni kumminkin vetää sen 25 tkm tai yli/per ö-vaihto , ja pistää jotain kullan hinnoissa olevaa LL-öljyä koneeseen.
            Last edited by petrolhead; 21-11-2010, 12:04.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎