Announcement

Collapse
No announcement yet.

laatikko/peräöljyjen vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HL_e32
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 26
    • finland

    laatikko/peräöljyjen vaihto?

    Minkäslainen operaatio on laatikko ja peräöljyjen vaihto e32 vm.-90 tyyppisessä bimmerissä? Kone on kolmelitranen kutonen ja manuaalilaatikolla. Kilometrejä mittarissa 260tkm.

    Normaalisti perä ei jollota ja pykälät loksahtelee hyvin paikoilleen.

    Nyt kun pakkasta on ollut liki 30 niin olen havainnut, että kun lähtee liikkeelle, niin tuossa 80km/h:n vauhdissa kun kiihdyttää, niin jonkinlaista jurinaa kuuluu perän/lootan suunnalta. Ääni häviää kun ajelee tovin. Lieneekö litkut vähissä tai ihan paskoja. En tiedä?

    Kannattaako noi öölit siis vaihtaa pikimmiten?

    Joku "viisas" vaan joskus sano, että jos laatikkoon vaihdetaan öljyt noilla kilometreillä ekan kerran, niin uus öljy liuottaa laatikosta sinne vuosien saatossa kertyneet paskat irti ja se taas rikkoo laatikon. Onko perän kans mahdollisesti sama vai onko tuo taas jokin "urbaani legenda"?
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #2
    Originally posted by HL_e32 View Post

    Joku "viisas" vaan joskus sano, että jos laatikkoon vaihdetaan öljyt noilla kilometreillä ekan kerran, niin uus öljy liuottaa laatikosta sinne vuosien saatossa kertyneet paskat irti ja se taas rikkoo laatikon. Onko perän kans mahdollisesti sama vai onko tuo taas jokin "urbaani legenda"?
    ...automaatissa kyllä, manuaali hieman eri juttu, kun noin 100-kertaisesti yksinkertaisempi toosa kaikenkaikkiaan.

    Vanhat vaan pois ja uudet tilalle. Proput löytyy niin murikasta, kuin laatikostakin, kun kömpii alle
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 377
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Rockford View Post
      ...automaatissa kyllä, manuaali hieman eri juttu, kun noin 100-kertaisesti yksinkertaisempi toosa kaikenkaikkiaan.

      Vanhat vaan pois ja uudet tilalle. Proput löytyy niin murikasta, kuin laatikostakin, kun kömpii alle

      Mut onks siihen olemassa joku kätevä "laite", jolla ne öljyt sinne tuuttais, kun ei niitä siitä sivusta kaatamaan pysty. On vähän pohja tiellä

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        Originally posted by MikaLaaksonen View Post
        Mut onks siihen olemassa joku kätevä "laite", jolla ne öljyt sinne tuuttais, kun ei niitä siitä sivusta kaatamaan pysty. On vähän pohja tiellä
        On toki. Sellaisia rasvaprässin näköisiä ainakin ollut käytössä. Nykyinen omani jopa tehty vanhasta rasvaprässistä. Letkun tilalla koukkunokkainen teräsputki, ladataan öljyt, päästetään vipu ja odotellaan.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • R Power
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 163

          #5
          Jos ei kiinnosta alkaa itse askarteleen niin noita imupumppuja saa aika edukkaasti. Esimerkiksi Motonetistä parilla kympillä.
          Ahneella on aina enemmän!

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1764
            • Honkajoki

            #6
            porakonepumppu
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • illu^^
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1703
              • Kajaani

              #7
              Letkun päähän 90asteen mutka kupariputkesta tms. ja toiseen päähän tratti.. Toinen pitää täyttö reijässä letkun päätä ja kaveri kaataa toisesta päästä letkua öljyt trattiin, siitähän ne valahtaa paikalleen..

              Comment

              • gremu
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 861
                • Mankkaa

                #8
                Tippakannulla olen itse nitkuttanut :think
                kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
                RIP
                vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
                ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
                _______________________________________
                Team BTCF-World Of Pirates
                sigpic

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16457
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by illu^^ View Post
                  Letkun päähän 90asteen mutka kupariputkesta tms. ja toiseen päähän tratti.. Toinen pitää täyttö reijässä letkun päätä ja kaveri kaataa toisesta päästä letkua öljyt trattiin, siitähän ne valahtaa paikalleen..
                  Jaha, joku muukin tekee näin. Sopivalla letkulla ja hyvillä hermoilla ei tarvi edes sitä putkenpätkää eikä kaveria, no niitä ei edes ole...

                  Comment

                  • Axum
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 4416
                    • Kuopio

                    #10
                    Jos ei ole tietotaitoa/tiloja/kiinnostusta sotkea käsiä niin ainahan sen voi viedä huoltamolle.
                    Tosin helppo homma jos on nosturi käytössä.. tunkkien kanssa vähän hankalaa saada auto suoraan ja mahtua vielä alle.
                    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                    - E39 528ia
                    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Puretaan 520ia -97
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                    Comment

                    • Kiko750
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 361
                      • Oulu/Finland

                      #11
                      Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                      Mut onks siihen olemassa joku kätevä "laite", jolla ne öljyt sinne tuuttais, kun ei niitä siitä sivusta kaatamaan pysty. On vähän pohja tiellä
                      Ottaa muovipurkin, jossa on tiivis korkki. Esim se peräölppäpurnukka. Homma n 8-10mm halkaisijaista letkua pari kolme metriä. Kirkas parempaa, niin näkee ku öljy liikkuu. Sitte poraa purkin korkkiin pari reikää joihin letku sopii tiiviisti, about 0.5mm pienemmällä terällä tulee hyvä. Kaks letkua purkiin sisään. Toinen pohjalle saakka ja saman letkun vapaa pää perämurikan täyttäaukosta sisään. Toisesta letkusta paineilmaa sisään varovasti hiljaisella virtauksella ja alkaa öljy siirtyä purkista perämurikkaan Ei tosiaan kannata kompuran säiliön kaikkea painetta laskea muovipurnukkaan ellei sitten halua voidella koko asennuspaikkaa

                      Comment

                      • Vibaa
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 581
                        • Vaasa

                        #12
                        Itse ostin tämmöisen härvelin kerta halvalla sai, hyvin toiminut tähänasti
                        sigpic
                        E34 530iA

                        Comment

                        • HL_e32
                          Newbiemmer
                          • Dec 2010
                          • 26
                          • finland

                          #13
                          Kiitokset kaikille vastanneille.

                          Nyt onpi uudet öölit sekä lootassa, että perässä. Olikin sen näköistä tavaraa, että oli jo korkea aika vaihtaa. Ja ai että mikä tunnelma. Loota toimii höyhenen kevyesti ja se jollotus-oirekin katos kokonaan.

                          Vaihtohommassa käytin muuten kemistitutulta saatua lääkeruiskun näköistä kapinetta, jonka vetoisuus oli puolisen litraa. Sillä oli aika iisi homma ruutata uudet lillingit paikalleen.

                          Comment

                          • Wexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 213
                            • Ruovesi

                            #14
                            Laatikon- ja peräöljyn vaihto suunnitteilla, niin mitä sigun manuaaliin kannattaisi laittaa, Red Lineä, Mobilia vai jotain muuta? Mikä on hyvää ympärivuoden, ja pehmentäisi välillä kankeaa laatikkoa, kokemuksia? Ja mitkäs nyt olivat määrät mitä pitää laittaa lootaan ja perään?

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎