Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 moottorien erot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruupanen
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 5150
    • Joensuu

    M30 moottorien erot

    Mitä kaikkea eroavaisuuksia kyseisillä moottoreilla on? Velipojalla katkesi keinu omasta 730ia:sta ja teki totaalisen tuhon yhdelle männälle.

    Varaosamiinana on 735ia, josta 2 mäntää rikki. Kaverilta löytyy vielä kolmaskin kone, jossa 1 mäntä paskana. Kyseinen kone purettu alunperin 635i:stä, eli se on korkeapuristeisempi 218 heppainen versio?

    Eli nyt näitä enempi ja vähempi paskana olevia M30 moottoreita on 3kpl ja näistä olisi tarkoitus alkaa kasailemaan 1 kpl 100 % varmasti ehjä "uusilla osilla (laakerit, männänrenkaat, ehjä nokka, keinut, uudet tiivisteet yms tarpeelliset)

    Kysymys kuuluukin miten näistä on fiksuin tehdä toimiva kokoonpano? Miten ero tilavuudessa on tehty M30B30 ja M30B34 moottoreissa? Kampiakseli erilainen? Männät? Lohko sama, eli pystyskö M30B30:sesta tekemään M30B34:sen mäntien ja kampiakselin vaihdolla?

    Tossa 218 heppasessa lohkossahan on eriruttuiset männät? Voisko siihen lohkoon kuitenkin kasata pienemmällä rutulla olevat 735ia:n männät (211 heppasen)? Tämä vaihtoehto siksi, ettei tuollaisia korkeampi ruttuisia mäntiä ole niin paljon tarjolla, joten ehjä olisi hankala löytää.

    Toivottavasti gurut saa selvän mitä mie tässä sönkötän.

    Ps. Sori tyhmät(kin) kysymykset, ite en näillä tiedoilla / taidoilla rupea käsiäni likaamaan, vaan yritän selvittää rassaajille erinäiset vaihtoehdot valmiiksi, ettei homma menis ns. puihin
    Last edited by ruupanen; 29-03-2011, 17:37.
    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
  • Zetz
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 3229
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by ruupanen View Post
    Mitä kaikkea eroavaisuuksia kyseisillä moottoreilla on? Velipojalla katkesi keinu omasta 730ia:sta ja teki totaalisen tuhon yhdelle männälle.

    Varaosamiinana on 735ia, josta 2 mäntää rikki. Kaverilta löytyy vielä kolmaskin kone, jossa 1 mäntä paskana. Kyseinen kone purettu alunperin 635i:stä, eli se on korkeapuristeisempi 218 heppainen versio?

    Eli nyt näitä enempi ja vähempi paskana olevia M30 moottoreita on 3kpl ja näistä olisi tarkoitus alkaa kasailemaan 1 kpl 100 % varmasti ehjä "uusilla osilla (laakerit, männänrenkaat, ehjä nokka, keinut, uudet tiivisteet yms tarpeelliset)

    Kysymys kuuluukin miten näistä on fiksuin tehdä toimiva kokoonpano? Miten ero tilavuudessa on tehty M30B30 ja M30B34 moottoreissa? Kampiakseli erilainen? Männät? Lohko sama, eli pystyskö M30B30:sesta tekemään M30B34:sen mäntien ja kampiakselin vaihdolla?

    Tossa 218 heppasessa lohkossahan on eriruttuiset männät? Voisko siihen lohkoon kuitenkin kasata pienemmällä rutulla olevat 735ia:n männät (211 heppasen)? Tämä vaihtoehto siksi, ettei tuollaisia korkeampi ruttuisia mäntiä ole niin paljon tarjolla, joten ehjä olisi hankala löytää.

    Toivottavasti gurut saa selvän mitä mie tässä sönkötän.

    Ps. Sori tyhmät(kin) kysymykset, ite en näillä tiedoilla / taidoilla rupea käsiäni likaamaan, vaan yritän selvittää rassaajille erinäiset vaihtoehdot valmiiksi ettei homma menis ns. puihin

    pikaisella realoemin selailulla alakerrat lohkoneen, veiveineen mäntineen ja kampuroineen on samoja e32 735 ja e24 635. ja kannetkin näyttää olevan samat.

    edit: imusarjoissa näköjään osanumeroiden mukaan pientä eroa..
    Last edited by Zetz; 29-03-2011, 14:18.
    puh/txt/whatsapp: 0452673541
    näillä mennään talvella:
    e39 523ia arctic silver
    e87 116i Japanrot
    ja näillä kesällä:
    e30 328i *Rot m50b28

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5150
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by Zetz View Post
      pikaisella realoemin selailulla alakerrat lohkoneen, veiveineen mäntineen ja kampuroineen on samoja e32 735 ja e24 635. ja kannetkin näyttää olevan samat.

      edit: imusarjoissa näköjään osanumeroiden mukaan pientä eroa..
      Lohkot uskon miekin olevan sama, mutta mäntien en. 635i on muistaakseni vm 85, joten katiton ja E32 taas katillinen, joten mäntähän on erilainen..

      Mut jos tohon E24 (katiton) lohkoon hommais ehjät katilliset männät, ja ottaa muut osat E32:sesta, niin sittenhän tuo pitäs olla plug & play.

      M30B30 ja M30B34 ei näyttäs olevan juuri muuta yhteistä kuin kiertokanget.

      M10:ssä on samat männänrenkaat mitä M30?
      Last edited by ruupanen; 29-03-2011, 18:32.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • Zetz
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 3229
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by ruupanen View Post
        Lohkot uskon miekin olevan sama, mutta mäntien en. 635i on muistaakseni vm 85, joten katiton ja E32 taas katillinen, joten mäntähän on erilainen..

        Mut jos tohon E24 (katiton) lohkoon hommais ehjät katilliset männät, ja ottaa muut osat E32:sesta, niin sittenhän tuo pitäs olla plug & play.

        M30B30 ja M30B34 ei näyttäs olevan juuri muuta yhteistä kuin kiertokanget.

        M10:ssä on samat männänrenkaat mitä M30?
        niin, ite katoin vm:88 tiedoista (katiton? ainakin oma oli) niin alakerta olisi sama täydellisyydessään realoemin numeroiden mukaan.. tottakai katillisen männät on erilaiset (vähempi puristuksia) mutta saat kuitenkin siihen 635 olevaan lohkoon lyödä omilla veiveillään ja kammella, ne seiskaankin kuuluvat männät.. tarpeeksi epäselvää? eli männät käy joka tapauksessa, ellei ole ylikoko.

        edittiä: siis kaikki männät joudut vaihtaa jokatapuksessa... teit lohkoon mihin hyvänsä. tosin tietäisin yhen varman ehjän alakerran sulle (b30)
        puh/txt/whatsapp: 0452673541
        näillä mennään talvella:
        e39 523ia arctic silver
        e87 116i Japanrot
        ja näillä kesällä:
        e30 328i *Rot m50b28

        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5


          Sieltä ihmettelemään ainakin mukien eroja. Ei liene 100,0% tarkkoja ja oikeita tiedot mutta missäpä ne olisi. Itse olen löytänyt paljon hyödyllistä infoa tuon avulla..
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by ruupanen View Post
            Mitä kaikkea eroavaisuuksia kyseisillä moottoreilla on? Velipojalla katkesi keinu omasta 730ia:sta ja teki totaalisen tuhon yhdelle männälle.

            Varaosamiinana on 735ia, josta 2 mäntää rikki. Kaverilta löytyy vielä kolmaskin kone, jossa 1 mäntä paskana. Kyseinen kone purettu alunperin 635i:stä, eli se on korkeapuristeisempi 218 heppainen versio?

            Eli nyt näitä enempi ja vähempi paskana olevia M30 moottoreita on 3kpl ja näistä olisi tarkoitus alkaa kasailemaan 1 kpl 100 % varmasti ehjä "uusilla osilla (laakerit, männänrenkaat, ehjä nokka, keinut, uudet tiivisteet yms tarpeelliset)

            Kysymys kuuluukin miten näistä on fiksuin tehdä toimiva kokoonpano? Miten ero tilavuudessa on tehty M30B30 ja M30B34 moottoreissa? Kampiakseli erilainen? Männät? Lohko sama, eli pystyskö M30B30:sesta tekemään M30B34:sen mäntien ja kampiakselin vaihdolla?

            Tossa 218 heppasessa lohkossahan on eriruttuiset männät? Voisko siihen lohkoon kuitenkin kasata pienemmällä rutulla olevat 735ia:n männät (211 heppasen)? Tämä vaihtoehto siksi, ettei tuollaisia korkeampi ruttuisia mäntiä ole niin paljon tarjolla, joten ehjä olisi hankala löytää.

            Toivottavasti gurut saa selvän mitä mie tässä sönkötän.

            Ps. Sori tyhmät(kin) kysymykset, ite en näillä tiedoilla / taidoilla rupea käsiäni likaamaan, vaan yritän selvittää rassaajille erinäiset vaihtoehdot valmiiksi, ettei homma menis ns. puihin
            Lyhyt ja helppo oppimäärä:

            Kasaat siitä 735:n B34:sta uuden koneen, B34:n mäntiä on maailma väärällään. 730:n boksiin laitat 735:n lastun niin käy ja kukkuu.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • ruupanen
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 5150
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Leka View Post
              Lyhyt ja helppo oppimäärä:

              Kasaat siitä 735:n B34:sta uuden koneen, B34:n mäntiä on maailma väärällään. 730:n boksiin laitat 735:n lastun niin käy ja kukkuu.
              Juu, se oiskin, mutta se lohko on juntturassa ja pahasti joten siitä tuskin saa enää hyvää muutaku poraamalla ylikokoon ja silloin pitäs taas hommata uudet männät = kallista.

              B30 kun meni kansikin keinun katkeemisen takia, niin yläkertakin tulee sitten kokonaisuudessa B34:sesta.

              Tiioissa ois B34:sen mäntiä 5kpl kankineen, joten taitaa olla fiksuinta ostaa ne nyt "varastoon". Lumien sulettuja sitten kaivella tuo 735i raato metän nurkasta poikkehen ja ottaa siitä sitten yksi puuttuva mäntä ja kasailla uusilla männänrenkailla / laakereilla se tuohon E24:sen lohkoon.

              Melkonen palapeli, mutta tuolleenhan tuosta sais paremman kuin hyvän. Olis tosin 1 kokonainen B34 moottorikin tiedossa ja 2x B30 alakertoja, mutta tuolla vaivalla minkä tuohon joutuu kuitenkin näkemään, niin parempihan tuo ois jo kasailla "uusilla" osilla omista tarpeista... Paskalla tuurilla (jota veljellä riittää) se ostettu moottori ei kestäs taas montaa viikkoa...
              E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

              Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by ruupanen View Post

                Varaosamiinana on 735ia, josta 2 mäntää rikki.
                Multa saat pari mäntää tilalle, jos alat kasailemaan b34 moottoria. Reilu 300tkm ajettu, ehjät ja ei öljyä syöneet tai muutenkaan puristuksia ollut kadoksissa. Tietenkin kilometrien tuottamaa patinaa on kyljissä. Rengastuksella tuskin uutta häpeää.

                Pistä YV jos tarvitset, ei maksa kun matkahuoltokulut.

                Comment

                • ruupanen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 5150
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Micce///M View Post
                  Multa saat pari mäntää tilalle, jos alat kasailemaan b34 moottoria. Reilu 300tkm ajettu, ehjät ja ei öljyä syöneet tai muutenkaan puristuksia ollut kadoksissa. Tietenkin kilometrien tuottamaa patinaa on kyljissä. Rengastuksella tuskin uutta häpeää.

                  Pistä YV jos tarvitset, ei maksa kun matkahuoltokulut.
                  Kiitos vielä tätäkin kautta. Tämä on kyllä todella hienoa kanssaharrastajan tukemista!
                  E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                  Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                  Comment

                  • Eepo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 5388
                    • Tampere

                    #10
                    Olkaa susirajalla erillaisia ja survokaa sinne M50
                    -Harley Davidson Sportster - 89-
                    -Harley Davidson softail -89-
                    -Suzuki PV50 -86-

                    Comment

                    • ruupanen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 5150
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Eepo View Post
                      Olkaa susirajalla erillaisia ja survokaa sinne M50
                      Höhöö, niitä koneitahan tuota oiskin useampia EHJIÄ jo kaveriporukassa
                      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                      Comment

                      • Zetz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 3229
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Eepo View Post
                        Olkaa susirajalla erillaisia ja survokaa sinne M50
                        mitää erilaisuutta. m30 kuntoon.... enempi siin on paukkua ku m50
                        puh/txt/whatsapp: 0452673541
                        näillä mennään talvella:
                        e39 523ia arctic silver
                        e87 116i Japanrot
                        ja näillä kesällä:
                        e30 328i *Rot m50b28

                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                        ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                        Comment

                        • mazajns
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 511
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Eepo View Post
                          Olkaa susirajalla erillaisia ja survokaa sinne M50

                          eikä mitään... downsizing on muotia nykyään. elikkä 316:sesta 1.6 pata ja siihen pikkuinen ahdin kylkeen 716... olishan se vähintään hauskaa kun yrittää 0-100 kiihdyttää niin menee 40 sek ja jumalaton sihinä

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎