Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b20 savuttaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    #16
    ehkä se haluaa olla diisseli
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

    Comment

    • hanzu12
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 112

      #17
      Originally posted by LASSI-S
      ehkä se haluaa olla diisseli
      No siltä tuntuu. Ei jaksa mennä edes katsastamaan ton savun kans.
      Pitää varmaan kattoa että ei suutimet vuoda. ja vaihtaa ne öljyt.

      Comment

      • viiksis
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 27

        #18
        mites noi tulppien värit olikaan luettavissa?

        oliko että

        valkoinen - laiha

        musta - rikas

        paksumustapinta - syö öljyä

        vai miten ?

        Mites ku huomasin tossa ku pientä käyntihäikkää et 1 ja 4 sylinterin tulpat ovat valkoset ja loput eli 2, 3, 5 ja 6 ihan mustat??? Mikähän tollasen aiheuttaa, oon yrittäny noita vent.välyksiä säätää mut ei tunnu auttavan. Aikasemmin ollu sellasta ongelmaa et käynnistyksen jälkeen menee välillä joku 5-10 sek että alkaa käydä kunnolla, käy siis aluksi ihan kuin vajailla pytyillä, röpöttää hölmösti.

        Nyt on siis sillain että käynnistyy huonosti, kun starttaa joku 15 sek ja painaa kaasun ihan pohjaan niin hitaasti lähtee ruksuttaa ja pörisee ja käy huonosti. eli samanlailla kuin aikaisemmin käynnistyksen jälkeen mut nyt tuo ongelma ei lopu. Mikäköhän tonki aiheuttaa.

        Ai niin m20b20 kyseessä.

        En oo vielä ruvennut sen enemmän purkaamaan mut kaipa se pitää ruveta vähän purkamaan. Heittäkää jotain ideoita mitä kannattaa tarkistaa ku en ite oo vielä paljon ehtinyt tohon tutustua.

        Mistä kaikilta antureilta ruisku ottaa tietoa, ja mitä arvoja niiden tulisi antaa?

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #19
          Nyt on siis sillain että käynnistyy huonosti, kun starttaa joku 15 sek ja painaa kaasun ihan pohjaan niin hitaasti lähtee ruksuttaa ja pörisee ja käy huonosti. eli samanlailla kuin aikaisemmin käynnistyksen jälkeen mut nyt tuo ongelma ei lopu. Mikäköhän tonki aiheuttaa.
          Miula oli 100% sama ongelma ja se korjaantui kun vaihdoin suuttimet. Otin tukin irti ja nostin paineet. Yksi tiputti bensaa ja muut kostui kohtuu reilusti. Kirjoitin eilen tuonne projekti-osiooni omasta autostani tarkempaa juttua. Vian löysin painemittarin avulla.

          Comment

          • viiksis
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 27

            #20
            Joo noniin no..herätellääs vähän lomien jälkeen..

            Joo eli siis sama ongelma edelleen, auto seissy parisen viikkoa. Nyt ei käynnisty enää ollenkaan.Olen tarkistanut seuraavat:

            1) Kipinä tulee joka pytylle
            2) Bensaa tulee kun starttaa. b-pumppu pyörii vain startatessa, ei silloin kun laittaa vain virrat päälle. Onko normaalia?Edellisissä autoissani pumppu paineisti jo kun laittoi virrat päälle.
            3)suuttimet eivät ainakaan vuoda koska piti paineet tukissa starttauksen jälkeen. Miten tuon paineen säätimen vois tarkistaa et pitää paineet oikeassa arvossa eli ilmeisesti 2,5 barissa, mikä on säätimen kylkeen kirjoitettu (kyljessä luki siis 0 280 160 248 ja tämän nrosarjan alapuolella 2.5 ja Bosch). Mul on joku painemittari mut siinä ihan ihme asteikko, ei siis bareja joten en ihan tarkkaan osaa sanoa monta baria pumppu pumppaa mut ainakin pysyi paineet.

            On vähän laihasti kokemuksia bemareista, joten viisampien neuvot tarpeen.Mitä seuraavaksi voisi miettiä tarkastavan? Kiinnostaisi tarkistaa ainakin et syöttääkö suuttimet oikean määrän bensaa.
            Last edited by viiksis; 27-06-2006, 18:05.

            Comment

            • viiksis
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 27

              #21
              ai nii ja eikö noi kaikki ruiskun anturit ym. sähköosat voi tarkistaa diagn.pistokkeesta jos vaan saa auton pajalle mistä tollanen löytyy?

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by viiksis
                2) Bensaa tulee kun starttaa. b-pumppu pyörii vain startatessa, ei silloin kun laittaa vain virrat päälle. Onko normaalia?Edellisissä autoissani pumppu paineisti jo kun laittoi virrat päälle.
                Se pitää surahtaa kun laitat virran ON-asentoon. Pumppu nostaa paineet pitopaineeseen asti, reiluun kahteen baariin. Lähtee hitaasti käyntiin jos ei nosta.

                Originally posted by viiksis
                3)suuttimet eivät ainakaan vuoda koska piti paineet tukissa starttauksen jälkeen. Miten tuon paineen säätimen vois tarkistaa et pitää paineet oikeassa arvossa eli ilmeisesti 2,5 barissa, mikä on säätimen kylkeen
                Miten pitkään piti paineet? Jos sammutit illasta, paljon oli aamulla painetta? Nostiko ensimmäisellä "surauksella" paineet tuonne kahteen? Jos tekee näin niin se on kunnossa, myös paineensäädin. Käynnissä ollessa kierroksia nostettaessa bensanpaine nousee -> säädin on kunnossa.

                Kato mittarin reunasta asteikon lukemat, siinä pitäis olla esim psi tai muuta joka ilmoittaa mitä ne tarkoittaa. Muunnetaan ne vaikka täällä bareiksi.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by viiksis
                  ai nii ja eikö noi kaikki ruiskun anturit ym. sähköosat voi tarkistaa diagn.pistokkeesta jos vaan saa auton pajalle mistä tollanen löytyy?
                  Kyllä ja ei. Näissä vanhemmissa ei näe mutta uudemmissahan siitä saa selville kaikenlaista (ainakin motronicissa?)

                  l-jetissä eli 80-luvun alun malleissa näkee mm seuraavia:
                  -maa
                  -jäähdytinnesteen anturi lämpömittarille
                  -huoltovalon nollaus
                  -yläkuolonkohta anturi (kampiakselin etulimpussa)
                  -startin signaali
                  -latausjännite
                  -puola (miinus-napa kierroslukua varten)
                  -tyhjäkäynnin ohjausyksikkö

                  Tuossa vapaasti suomentaen ETM:stä. Muutapa siitä ei juuri näekään.

                  L-jettiin saa sitten boksin ja ison liittimen väliin sovitekappaletta sekä omaa testauslaitteistoaan jolla näkee moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien signaalit. Tällaista en oo nähny kuin valokuvissa.

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Originally posted by TheLoial
                    Kyllä ja ei.

                    l-jetissä eli 80-luvun alun malleissa näkee mm seuraavia:
                    -tyhjäkäynnin ohjausyksikkö
                    Mikäs se on?
                    Olli.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Rocla
                      Mikäs se on?
                      Jonkinlainen mutikka imusarjan etupuolella joka säätää tyhjäkäyntiä tasaiseksi tietyllä kierroslukualueella. Vehje muuttaa virran määrää jolla avaa kanavaa. Pistokkeesta näkyy tuo kyseinen virta.

                      Valokuvassa näyttää olevan samantyyppinen imusarja kuin m20:ssä.

                      Comment

                      • viiksis
                        Newbiemmer
                        • Jun 2006
                        • 27

                        #26
                        Mä vähän tota bensapumpun toimintaa ihmettelinkin. Ehkä mä nyt sit yritän ihan aluks saada sen toimii virrasta eikä vasta startista.

                        Siinä mittarissa on ihan siansaksaa ne asteikot, jotenkin väärin päin. Ja muutenkin koko mittari ottaa lukemia väärään suuntaan, sama kun autossa viisari kiertäiski vastapäivään kun lukemat kasvaa myötäpäivään. Pitää käydä hakee uus, joku mistä on jotain hyötyäkin. Ei tolla vanhalla mittarilla näe tosiaankaan kun sen että paineet pysyy tai ei pysy. Eli palataan tohon bensanpaineeseen myöhemmin.

                        Jos nyt oon oikein käsittänyt niin tossa on siis kaks vaihtoehtoa, eli ruisku on joko l-jet tai motronic. Ja koska virranjakaja on mallia "johdot sivulle" niin ruisku on motronic vai miten?Pitäis varmaan toikin selvittää. Mistä tiedän varmuudella kumpi ruisku on?

                        Mietin tota diagnoosipistoke-hommaa et siinä tarvii kai olla auto käynnissä, ja koska se ei nyt kaikesta yrityksestä huolimattaa lähde käyntiin niin taitaa olla toi vaihtoehto poissuljettu.

                        Comment

                        • viiksis
                          Newbiemmer
                          • Jun 2006
                          • 27

                          #27
                          eli taas testattua...

                          -pumpulle tulee virtaa 12v kun virrat päällä mutta ei nosta paineita yhtään
                          -startatessa nostaa paineet hieman alle 16 psi eli ilmeisesti noin 1,1 baria

                          Pitää vielä tarkistaa toi paine toisella mittarilla ja sit irrottaa pumppu ja miettiä mitä tekis, uusi pumppu lienee melko kallis. Uuden pumpun hankintaa mietin vasta kun oon ihan varma että pumppu tosiaan on mäsänä.

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #28
                            Originally posted by TheLoial
                            Jonkinlainen mutikka imusarjan etupuolella joka säätää tyhjäkäyntiä tasaiseksi tietyllä kierroslukualueella. Vehje muuttaa virran määrää jolla avaa kanavaa. Pistokkeesta näkyy tuo kyseinen virta.

                            Valokuvassa näyttää olevan samantyyppinen imusarja kuin m20:ssä.
                            Voisitko etsiä minulle tuon osan vaikka realomeista? Kun en saatana saa päähäni mikä toi osa on.
                            Olli.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Ota pumpun letku irti ja katso pumppaako se normaalisti. Sieltä voi olla bensanpaineensäädinkin rikki.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • viiksis
                                Newbiemmer
                                • Jun 2006
                                • 27

                                #30
                                Joo mä testasin ton pumpun ihan tankilta asti eli laitoin suoraan pumppuun kiinni letkun ja painemittarin, paineet olivat sen 16 psi eli reilu yksi bar. Kun letkun ottaa irti ja kääntää virrat päälle niin ei tullut mitään.Startatessa syöttää ehkä vähän pätkittäin,mutta ihan tarpeeksi, noin 4 desiä viidessä sekunnissa (silmämääräinen arvio).

                                No siis toi pumppu taitaa olla entinen, pitää vielä suoralla virralla akulta kokeilla et antaako paremmin painetta. Ja sit jos ei anna niin tekis mieli jotenkin saada testattua et toimisko auto jos pumpun vaihtais,ilman siis et investoin reilua 200 € uuteen pumppuun vaan huomatakseni et vika ei sitten lopulta siinä ollutkaan. Kysymys kuulukin et miten saan bensaa imusarjalle ilman pumppua, ja vielä oikeilla paineilla.Tolla saisin testattua et johtuuko tää tosta pumpusta vai onko se vaan osasyyllinen.Alkaa ajatukset pikkuhiljaa harhailee, nää viat vaatii liikaa ajattelua.Olis helpompi vaan pyöritellä muttereita..

                                Miten muuten kun pumpulle tulee virrat niin liittimessä on viisi pinniä.Onko tossa samassa bensamääräanturi?Ilmeisesti yksi noista on maa ja sitten anturille ja pumpulle jää molemmille kaksi pinniä, jotka virtaa, mutta mitkä ovat millekkin?Vai ihan hakoteillä?Joo en oo hyvä sähköissä...

                                Ei tossa pumpussa kyl koko totuus ole, ihmetyttämään jää esim miksi osa tulpista ihan mustia ja osa valkoisia. Pitää vielä kokeilla et vuotaako noi suuttimet. Sit mietin et ku venttiilinvälykset kuuluis olla 0,25mm kylmänä niin mites kun nokka-akselissa hienoinen ura kulunut, niin tulisiko toi kuluma ottaa mukaan ja säätää välykset esim. 0,3mm.

                                heh heh,tästähän tuli varsinainen kolumni.Kunhan herättelen keskustelua..
                                Last edited by viiksis; 28-06-2006, 22:34.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎