Joo mä testasin ton pumpun ihan tankilta asti eli laitoin suoraan pumppuun kiinni letkun ja painemittarin, paineet olivat sen 16 psi eli reilu yksi bar. Kun letkun ottaa irti ja kääntää virrat päälle niin ei tullut mitään.Startatessa syöttää ehkä vähän pätkittäin,mutta ihan tarpeeksi, noin 4 desiä viidessä sekunnissa (silmämääräinen arvio).
Teepäs niin että laitat virran päälle ja otat sitä ennen bensapumpun releen irti. Sitten yhdistät johdolla navat (ei tahdo muistaa eikä jaksa yöllä lähteä ulkoa katsomaan ) iskarintolpalta katsottuna pystynapa ja toisen navan katon huomenna. Sitten pitäs tulla bensaa. Ei sieltä virrat päällä tulekaan jos pidät autoa paikallaan. Se vaan surahtaa kerran kun virrat laittaa päälle (nostaa paineet käynnistystä varten).
Sen jälkeen laita mittarin jälkeen pultti klemmarilla kiinni eli letku tukkoon ja käytä taas pumppua hyppylangalla. Näin ajat sitä "tulppaa vasten". Paineiden pitäs nousta vähintään 6.5 baariin (pumpun maksimi 6.5-6.9). Tässä ollessa pitopaineen pitäisi pysyä 5.5 baarissa jonkun aikaa, ei saa tippua kovinkaan nopeasti.
___No niin,hetkinen taas vierähtänyt kun ei oo ollu aikaa katella mutta siis--->
Bensapumpulle ei tosiaan tule virtaa kuin startatessa ja sen jälkeen. Outoa, muttei aiheuttanut autoni vikaa koska kaiken kikkailun ja rävellyksen jälkeen sain mitattua että pumppu tuottaa reilusti päälle kuusi baria ja tyhjäkäynnillä paineet noin 2.2 baria, kierrätettäessä nousee johonkin 2.6 bariin. Onneks en mennyt hakee uutta pumppua kun jossain vaiheessa olin melkein varma että se on rikki. No sähköissä on jotain mätää koska pumpulle ei tullut virtaa virrat päällä eikä siis paineista kuin vasta startatessa. Edelleen outoa oli etten löytänyt mitään relettä mikä ohjaa bensapumppua???No toi oli vähän hankalaa yksin tehdä mut jos joku fiksu vois valaista että missä sen pitäis olla.Myöskään pumpun sulake ei vaikuttanut pumppuun,ottaa päähän ku joku joskus sit vissiin räveltänyt sähköjen kaa´ku ei mee niin kuin pitäisi.
Eli siis ainakin bensapumppu toimii ja ilmeisesti paineentasaajakin koska paineet noissa arvoissa.Suuttimien vuotoa en oo vielä kunnolla päässyt testaamaan ajan kanssa koska mittarin kiinnittäminen suoraan tukkiin on aika hankalaa koska paineentasaaja o-renkaalla ja pulteilla kiinni. En ton paineentasaajan toimintaperiaatetta tunne ni on jäänyt hieman epäselväksi että kulkeeko siitä bensa myös tukille päin, eli jos liitän painemittarin paluuletkuun kiinni säätimen jälkeen ja jätän siihen yöksi, tarkoituksenani siis selvittää kuseeko suuttimet, niin pääseekö bensa kulkemaan paineensäätimestä väärään suuntaan kun paine tukissa laskee jos suuttimet siis vuotaa.Tulipas pitkä lause. Vai vuotaako suuttimet tukista paineet pihalle mutta paineensäätimessä kiinni oleva painemittari näyttää edelleen 5 baria koska paine ei pääse purkautumaan tukin suuntaan...
Mutta pääkysymys on että mikä ihme tota riivaa kun käy niin heikosti.Nyt saanut sen sentään taas käyntiin mutta tärisee ja putputtaa niin pahasti ettei ainakaan ajaa uskalla. Outo piirre on että kun antaa kierroksia yli 3-4 t.kierrokseen niin kierrosten laskiessa moottorin ääni on ihan normi eikä kone tärise. Oon aika noviisi joten olisi apua noista tee-se-itse-testausneuvoista.Esim miten testaan että ilmamääräanturi toimii,miten testaan puolan tai paljon virtamittarin tulisi näyttää kun sitä mittaa vai voiko sitä mitata jne jne.
No joo,arvailuks tää menee mut keräsin tosta FAQ-osiosta kaikki vastaavat viat ja niiden syitä rupeen nyt sit ens viikollla kartottamaan ja vähän rajaamaan mahdollisia syitä.
Hyvä, pumppusi näyttää olevan täysin kunnossa. Laita se mittari siihen pumpulta tulevaan bensalinjaan vuotojen mittaamiseksi. Se en ihan sama missä välissä se on ennen tukkia, se on kuitenkin kohtuu helppo laittaa kylmäkäynnistyssuuttimen lähellä olevan t-haaran viereen.
Jos laitat sen paluulinjaan, et saa siitä mitään hyötyä irti. Paineensäädin toimii näin: pumppulta tuleva bensa pysyy tukissa ennen säädintä. Tukin paine on sama koko pumpulta tulevassa linjastossa sekä itse tukissa. Jos paine meinaa nousta (eli pumppu pumppaa) paineensäätimessä oleva jousikuormitteinen luisti/läppä avautuu ja päästää ylimääräiset painee paluulinjaan. Näin paine pysyy suutintukissa vakiona. Moottorin ollessa käynnissä imusarjassa vallitseva alipaine muuttaa hieman bensan painetta. Tämä on moottorinohjauksen takia välttämätöntä mutta ei siitä sen enempää. Jos tukissa oleva paine pienenee liian nopeasti auton seisoessa, se vuotaa jostain pois. Bensa virtaa tukista paineensäätimen läpi tankkiin paluulinjaa pitkin, ei toisinpäin. Paluulinjassa ei ole painetta, tai jos ollaan pilkun tarkkoja niin ainoastaan se minkä putkisto aiheittaa. Käytännössä kärpäsen paskan verran mutta tätä painetta ei tarvitse missään.
Mikäs vehje tää oikein on, muu kuin m20? Bensapumpun rele on ainakin omassa e28:ssa sulakeboksissa oikeassa yläkulmassa (seiso vasemman lokasuojan edessä). Se on boksissa kiinni releenkannassa, rele on noin 5 cm korkea.
Löysin vian mistä mistä tämä kaikki murhe johtuu, eli suuttimet sylintereille 2,4 ja 6 ei toimi. Eli puolet pimeenä niin ei ihme että käy hieman heikosti.Tarkistin vielä ottamalla tulpanjohdot irti näistä kolmesta ja käynti ei muuttunut mihinkään. Suuttimien toiminnan tarkistin painamalla urakkaraudan kiinni suuttimen varteen ja kuuntelemalla raudan toisesta päästä raksutusta.
Miten noi suuttimet toimivat? Oliko se niin että niille tulee jatkuva virta ja ohjausboksi maadottaa ne sitten aina oikealla hetkellä. Muistan jostain lukeneeni että toimivat jotenkin sarjoina eli 3+3. Jos näin niin toinen suutinsarja on jostain syystä epäkunnossa,ideoita?
Tarkistin imusarjan alapuolella olevan liittimen, jossa on 7 pinniä. Löysin näistä kolme pinniä jotka vaikuttivat suuttimiin. Kaikki suutimet toimivat siis kuitenkin mainiosti suoralla virralla akulta eli hyppylangoilla, eli vika jossain sähköissä.
Pinneistä yhdeltä tuli virta jokaiselle suuttimelle ja kaksi muuta pinniä oli jaettu, eli yksi pinni per kolme suutinta. Pinnistä, joka vaikutti 1,3ja 5 suuttimille mittasin vain noin 7 volttia, siinä siis vika. Suuttimien 2,4 ja 6 virta oli 12 v.
Tästä liittimestä suuttimille menevät johdot toimivat hyvin, irrotin ja mittasin. Eli vika on siis suuttimien 1,3 ja 5 maadoituksessa joka jostain syystä menee jossain harakoille tai ei edes lähde boksilta.Eli vika on välillä boksi-liitin(joka siis imusarjan alla).Miten testaan että boksi lähettää tuon puuttuvan maadoituksen? Löysin boksin pinnikartan ja siitä huomasin että maadoitus lähtee pinnistä 16.
Mistäs toi vika nyt vois paikallistua?Mitä pitäis testata ja mitä laitteita/liitoksia tossa boksin ja liittimen välissä vielä on?
Viimeinkin löyty syy. Tuo iso, kieritettävä liitin imusarjan alla oli syypää. Maapiuha oli osittain irronnut antaen huonoa kosketusta. Pikkujuttu mutta aikamoinen päänvaiva siitä lopulta tuli. Nyt kaiken rävellyksen ja johtojen, releiden ja sulakkeiden tutkimisen jälkeen oon onnistunut saamaan jotain niin, ettei kiekkamittari enää toimi...ihan sama kunhan auto kulkee taas.
E30 m20b20 motronic, johon vaihdettu m20b23:sta hilut (joka seissyt tallissa pari vuotta). Kone toimii ihan normaalisti ja vetojakin löytyy, mutta päänvaivaa aiheuttaa koneen savutus lämpimänä tyhjäkäynnillä. Sinistä savua pukkaa kun paikallaan on ja lähtee liikkelle, mutta kunhan vauhti ja kierrokset nousee niin loppuu savutuskin. Ja voi vetää vaikka talla lattiassa huippuja niin ei savuta (ainakaan sinistä mikä se ongelma onkin).
Vasta vaihdettu venttiilivarren kumit (2 päivää sitten) ja sama homma jatkuu.
Jotain imupuolen häikkää arveltu olevan, esim joku tiiviste vuotaa ja imee ilmaa jostain..
Vastaavia savutusongelmia kellään tai jotain ehdotuksia? :think
Rupes toi turbo m20b20 savuttelemaan lämpimänä. Kylmänä ei savuta, mut kun kone lämpiää, niin kaasua pumppaillessa sinistä tulee putkesta reilusti.
On ruennu myös huohottamaan enemmän kun ennen, ei kylläkään sylje öljyä ulos, höyryää vaan, tossa kun venttiilikopasta on huohotusletku otettu kokonaan pois ja se reikä on vaan auki.
Puristukset mittasin ja kaikissa muissa oli 10bar mut kutosessa 8bar. Öljyä sylinteriin ja puristukset nousi 11bar. Eli renkaissa jotain hämminkiä on?
Turbon öljyn paluu mietityttää myös siitäkinhän savutus vois johtua jos turbo tulvii, mut pitäskö turbon imu tai pakopuolella olla öljyä? Ihan kuivat siivet oli ja ahtoputki myös.
Edit: niin ja auto rupes myös sammumaan aina täyskaasu kiihdytyksen jälkeen ja seoksetkin tuntus oelvan rikkaammat mitä ennen.
Comment