Voinkos muuten käyttää tuon kytkinakselin ja painelaakerin rasvaamiseen ihan tuollaista bilteman MoS2 litium rasvaa ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hajosiko kytkin ? (Vaihdettu) Naputus ongelma. Vika löytyi!
Collapse
X
-
Nyt on sitten kytkin vaihdettu ja tuntuisi toimivan. Huomasin sitten oudon naputtavan äänen joka kuuluu kierrosten mukaan ja voimistuu isommilla kierroksilla. Äänen kuulee selvästi sisälle mutta ulkoa ei kuulu niin voimakkaasti. Selviten kuuluu kun kuuntelee auton alta. Tuota ääntä ei ennen kuulunut, huomasin sen vasta kytkimen vaihdon jälkeen, se saattoi kyllä kuulua sillonkin kun kytkin hajosi. Mitähä mahtaa olla särki kun tuollaista naputusta pitää laatikon suunnilta. Eli kytkin,asetelma,painelaakeri ja silmälaakeri ovat uusia, kytkinakselin rasvasin myös. Silmälaakeri löytyi yleismallisena mutta paksuus oli millin ohjearvoa pienempi. Ei kuulemma pitäisi vaikuttaa toimivuuteen millään tavalla koska akseli menee reilusti laakerin läpi. Eli ohjemitat laakerille ovat 15x32x10 mutta yleismallin laakeri jonka laitoin oli 15x32x9.
Comment
-
-
Kokeiltu on kaikki nuo, ääni on kokoajan naputtava. Kokeilin pysähdyksissä ja vauhdissa vapaalla, kytkinpohjassa,vaihepäällä,vedossa,luistatuksessa. Kuuluu siis kokoajan. Kuulosti voimistuvan kierroksilla. Kuulostaa niin todella väljältä nostajalta, mutta ei kuulu kyllä kannesta. Eikä mikään kansivika muutenkaan voi olla kun tuli kytkimenvaihdon yhteydessä tai kun kytkinhajosi. En kuunnellut tuota ääntä niin tarkasti kun vanhakytkin oli paikallaan kun ei hirveesti uskaltanut ajaa. Mutta siis ennen tuota kytkin hässäkkää kone ei pitänyt mitään sivuääniä. pitää vielä tarkastaa putki kun pääsi retkahtamaan aika pahasti kun otin takapäätä irti. Tuskin putken vuoto tuollaista ääntäpitäisi, eikös äänen pitäisi sillon konejarrutuksessa vaimentua tai hävitä ja vain kuormituksessa hieman räpättää tai napsuttaa.
Comment
-
-
btw, jätin muuten sen lootan ja lohkon välisen peltisuojan pois kun meni laatikkoa kammetessa solmuun. Eikai tuosta pitäisi haittaa olla ? eikös tuo vaan estä pölynpääsemistä tai vastaavaa?
Tuossa laatikossa kun on ne kaks reikää joista näkee vauhtipyörän laatikon ollessa kiinni, niin mitkä ne molemmissa reijissä näkyvät 10mm pultit ovat, jotain säätöruuveja ?
Lueskelin tuolta että saattas kaksoimassavauhiskin naputella tuollei, mutta kyseisissä jutuissa ääni tuli vain tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla kuormituksessa. Eikä tosiaan tuota ääntä kuulunut ennen kytkimenhajoamista. Voiko vauhtis hajota noin äkillisesti, kytkimen hajoamisen yhteydessä? noista videoista näkee että välystä ei hirveästi ole vai onko tuokin liikaa?Last edited by BeniE30; 30-04-2011, 02:15.
Comment
-
-
Melkoista arvaustaitoa vaatii vian selvitys näin etätyönä
Kuuluuko ääni kampiakselin kierrosten tahdissa vaiko puolet siitä (nokka-akseli) ?
Ettei kuitenkin kone ottanut hieman kierroksia siinä virhevaihdossa?
Itsellä kävi joskus niin että kun auto poikkeuksellisesti seisoi viikon, joku nostin tyhjeni ja naputus kaamea, vaimeni pikkuhiljaa. Muuten käyttö oli päivittäistä, ilmiötä ei esiintynyt.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Se pelti pitää olla...
Originally posted by BeniE30 View Postbtw, jätin muuten sen lootan ja lohkon välisen peltisuojan pois kun meni laatikkoa kammetessa solmuun. Eikai tuosta pitäisi haittaa olla ? eikös tuo vaan estä pölynpääsemistä tai vastaavaa?
Tuossa laatikossa kun on ne kaks reikää joista näkee vauhtipyörän laatikon ollessa kiinni, niin mitkä ne molemmissa reijissä näkyvät 10mm pultit ovat, jotain säätöruuveja ?
Lueskelin tuolta että saattas kaksoimassavauhiskin naputella tuollei, mutta kyseisissä jutuissa ääni tuli vain tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla kuormituksessa. Eikä tosiaan tuota ääntä kuulunut ennen kytkimenhajoamista. Voiko vauhtis hajota noin äkillisesti, kytkimen hajoamisen yhteydessä? noista videoista näkee että välystä ei hirveästi ole vai onko tuokin liikaa?
pelti ja aloita ja tee kytkin remontti siten kuten sen kuuluu tehdä.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostSe pelti "pitää olla" koneen ja laatikon välissä itse en edes uskaltaisi otta tuollaista riskiä mieti miten se muuttaa etäisyyksiä vaikka kyse on vaan 1.5-2.0mm pellistä jopa kytkimen säätöön..ota homma uusiksi eli hommaa
pelti ja aloita ja tee kytkin remontti siten kuten sen kuuluu tehdä.
Comment
-
-
Originally posted by BeniE30 View PostJoo taitaa homma olla nyt niin että kun pelti puuttuu niin ottaa sielä joku kiinni josta tuo napsutus kuuluu. Pitää avaa loota ja tarkistaa, ei vaan nyt saa päähän että mikä siellä olisi niin lähellä että reilu millinheitolla voisi ottaa kiinni. Ainut siis mikä vois olla, että asetelma tai vauhtipyörä ottaisi johonkin kiinni.
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View PostVaihda samalla se silmälaakeri oikeaan.. Siellä ei pitäisi (tai voi olla) olla mitään, mikä aiheuttaa naputuksen, jos tuo pelti puuttuu välistä. Toki eikös painelaakeri ole vain noin 1mm (sen pellin paksuuden) lähempänä paineasetelmaa periaatteessa tuollasella setupilla, joten korkeintaan kykä irroittaa ihan vähän ylempänä? Naputukseen vaihtoehtoja on tasan painelaakeri, kaksoismassa vauhtipyörä tai itse levy, jonka senkin napsuttaminen vaatisi käsittääkseni, että boorit olisi solmussa?
Comment
-
-
Originally posted by BeniE30 View PostNo silmälaakeri on aika pois suljettu koska toimii ihan samalla tavalla vaikka olisi millin ohkasempi, vauhtipyörän ääni taas on ihan erillainen asiantuntian korvalla kuunneltuna ja ei pitäs enää kuormituksessa pitää ääntä. Joku siel taitaa kiinni vaan ottaa. starttiki vois olla yks. Sen näkee varmaan sit ku avaa uudestaan.
Eihän siellä voi ottaa juurikaan mikään kiinni missään kohtaa, kun kytkinakselin boorit on paineasetelman "sisällä" ja painelaakerin sisällä ei pyöri mikään. Jos startti olisi päin helvettiä, niin luultavasti kalkattaisi startatessakin.. Just my two cents. En nyt sano, että tietäisin mistä kalkatus tulee, mutta tuosta pellin puuttumisesta, tai siitä, että jotain pääsisi osumaan tuon vuoksi johonkin, se ei tule. Laitoitteko painelaakerin oikeinpäin haarukkaan? Jos on sen 90 astetta vinossa suuntaan tai toiseen, niin varmasti kalkattaa.
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View PostKyllähän se silmälaakeri voi pitää silti ääntä. Faktisestihan tuo on kuitenkin väärä osa, kuten itse sanoit. Itse vaihtaisin oikean, kerran on pakka auki ja osa maksaa jotain kympin. Oma vauhtipyörä kun oli paskana, niin kalkatti nimenomaan pienessä kuormituksessa ja kykää luistattaessa.
Eihän siellä voi ottaa juurikaan mikään kiinni missään kohtaa, kun kytkinakselin boorit on paineasetelman "sisällä" ja painelaakerin sisällä ei pyöri mikään. Jos startti olisi päin helvettiä, niin luultavasti kalkattaisi startatessakin.. Just my two cents. En nyt sano, että tietäisin mistä kalkatus tulee, mutta tuosta pellin puuttumisesta, tai siitä, että jotain pääsisi osumaan tuon vuoksi johonkin, se ei tule. Laitoitteko painelaakerin oikeinpäin haarukkaan? Jos on sen 90 astetta vinossa suuntaan tai toiseen, niin varmasti kalkattaa.
Joo painelaakeri on kyllä ihan oikein, Ja ei se oikeen pääse kytki ylhäällä kolisemaan millään vaikka olis vinossa, et senki nyt voi taas jättää pois laskuista. Kaveri jätti E30:sestä sen levyn sieltä välistä pois niin alko pitää startti säpsätystä kun osu se akseli kokoajan vähän vauhtipyörän hampaisiin, starti kun tulee lähemmäs sitä hammaskehää kun ei oo sitä välipeltiä siellä. Tätä hommaa mä nyt epäilisin eniten, pitää päästä purkaa ja kattoo miltä näyttää. Kyllä voisin sen laakerin samalla vaihtaa kun laakkoselta käyn uuden pellin tonne hakemassa.
Comment
-
Comment