Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50 moottorin puola paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hoge
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 172
    • Helsinki

    m50 moottorin puola paskana?

    525 rupes nykimään nyt enemmän kuin koskaan ja kaikesta päätellen joku puola vois olla menossa.Ottaa näköjään kosteella enemmän itseensä.Mitenköhän vm 91 pystyy todentamaan mikä/mitkä puola olis menossa,silmämääräsesti ei näy mitään?Mistäköhän saa "edullisesti" puolat?
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Huomasin omas kiesis joskus saman jutun, oli melkein uus tulppa tullu tiensä päähän. Vaihda ensin tulpat ja jos ei vika katoo niin hommailet sitte vasta 45 euron puolia... :wink: Tuohon hintaan niitä irtoo ainakin motonetistä...

    Tuosta viallisen puolan toteamisesta vielä, -91 vuosimallissa vikamuistista ei näe puolien kuntoa, eikä niitä kuulemma pysty oikein mittaamaankaan. Tilaat yhden ja arvot sillä sylinteri kerrallaan tai tilaat kaikki uudet. (6x45e=270euroo... :oops: ) Puola-asiasta löytyy haulla lisää... :wink:

    Edit: Vinkiksi vielä niille 300-sarjalaisen omistajille jotka hommaavat motonetistä puolia... Niitä ei löydy 300-sarjan listasta ollenkaan, vaan ne pitää katella 500-sarjalaisten puolelta... :wink:
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • hoge
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 172
      • Helsinki

      #3
      Jep.Näin se pitää vissiin sit tehdä.Tulppia ensiks vaihtamaan ja josko sitä yhden puolan ostais, kait se kokeilemalla selvii.

      Comment

      • -kiki-
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1160
        • Hämeenkyrö

        #4
        Mä yritin joskus hukkua lätäkköön tolla E36:lla ja sen jälkee illalla rupes nykii ihan helvetisti aattelin voi "perä" jotain paskana. mut LaSSi-S kerto miitissä et kosteutta se vaan, sitähän se oli... tulipahan silti ostettua uudet tulpat.
        F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

        Comment

        • Spud
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 810
          • Helsinki

          #5
          Jos jollain tutulla sattuu olemaan sellainen pistoolimallinen lämpömittari niin kannattaa mitata pakosarjasta ja puolan päältä lämpötilat. Jos jonkun pytyn kohdalla on kovastikkin heittoa niin sieltähän se vikakin löytyy.
          Bad whiskey is better than wine
          ---------------------

          Comment

          • rei7pir8
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 248

            #6
            HEP!!!
            Mulla ois pari uutta puolaa myytävänä! Niillä on vain testattu omasta puolien toimivuus...ei rikki niin en turhaankaan vaihtanut!
            60e / 2 kpl!
            525iA -91
            518i -90
            324tdic -88

            Comment

            • bmw e34
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 633
              • raahe

              #7
              eikö sen pitäis pystyä vikamuistista lukemaan koska niistä koneista joissa on 1 puola/sylinteri (suorasytytys ?) vikamuistista näkee jos tietty puola jättää kipinän väliin (tulppa rikki,karsta piikki tms.),kun ecu mittaa sytytyspuolia ohjaavien pääteasteiden jännitteitä ja virtoja.tulpanjohto irti/tulppa risa/puola rikki = ei iske kipinää,ei kulu virtaa,jännite ei vaihtele.eli merkintä vikamuistiin ja nilkutusmoodi käyttöön.ainakin katalysaattori autoissa vörkkii näin koska palamaton polttoaine katalysaattorissa ei tee sille yhtään "gutaa"

              Comment

              • petteriu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1164
                • Pori

                #8
                Alkuvuosien autoissa puolat eivät näy diagnostiikassa ollenkaan ja ilmeisesti myöhemmissäkin on ollut kyseisessä toiminnossa toivomisen varaa.
                Muistaakseni noille oli jossain vastusarvoja annettu, mutta en tähän hätään löytänyt mistä. Voi silti olla että sekoitan tämän asian Rotax 503:sen puoliin.

                Irrota puola(-t) ja tutki ensin onko tulpankolossa öljyä (esim. tulpanhattu märkä). Vuotava venttillikopan tiiviste aiheuttaa myös ongelmia. Kun puola on irti, nyppää tulpanhattu irti puolasta. Jos liitoksessa näkyy hapettumaa on puola takuuvarmasti rikki. Vaikkei hapettumaa näy saattaa puola silti olla rikki.

                Pääosin puolaongelmat ovat olleet May&Christi:n valmistamissa puolissa (oliko ennen 12/90 valmistetut?) Bosch, Bremi ja Siemens OK, mutta kai nuo muutkin saattavat ajan myötä alkaa hajoilemaan.

                Yritän vielä kaivella dokumenttia, jossa asiasta kerrotaan.

                Petteri
                BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎