Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin automaattilaatikoiden historia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Bemarin automaattilaatikoiden historia

    Yritin vähän googlailla, mutta en löytänyt mistään simppeliä listaa bemarin käyttämistä automaattilaatikoista. Kiinnostaisi siis tietää, että milloin (kuukausi ja vuosi) on tullut markkinoille mikäkin laatikko ja montako vaihdetta niissä on, kuka on valmistanut jne. Onkohan tällaista listaa missään?
    ------
    G31 530d
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    #2
    Kun kerran kukaan ei tiedä tai vaivaudu kirjoittamaan, niin päätin itse selvittää realoem.comin kautta. Tässä E39 korin laatikot bensakoneiden perässä:

    Description Supplement Qty From Up To Part Number Price Notes
    520i 6/1995 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 310Z - OT 1 09/1998 24001422856
    523i 6/1995 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 310Z - OX 1 09/1998 24001422130 $3,842.44
    528i 6/1995 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 310Z - OP 1 09/1998 24001422029 $4,436.10
    535i 10/1995 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - SB 1 01/1997 24001422989 $4,480.74
    540i 10/1995 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - SH 1 09/1998 24001423068 $5,424.62
    540i 10/1995 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 560Z - PK 1 09/1996 24001422477 $5,424.62

    520i 6/1999 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - PM 1 09/1998 24001422911 $4,520.52
    523i 6/1999 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - RU 1 09/1998 09/2000 24001422913
    523i 6/1999 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - TW 1 09/1998 24007505952 $4,520.52
    528i 6/1999 = M52 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - SA 1 09/1998 24001422917 $3,822.30
    535i 6/1999 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - TD 1 09/1998 24001423301
    540i 6/1999 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - TE 1 09/1998 24001423303 $5,424.62

    520i 6/2003 = M54 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - TN 1 24001423929 $4,520.52
    525i 6/2003 = M54 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - TW 1 24007505952 $4,520.52
    530i 6/2003 = M54 Rmfd automatic transmission EH A5S 325Z - TU 1 24001423933 $4,520.52
    535i 6/2003 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - TD 1 09/1998 24001423301
    540i 6/2003 = M62 Rmfd automatic transmission EH A5S 440Z - TE 1 09/1998 24001423303 $5,424.62

    Tuosta tuli hieman sekavan näköinen, mutta näköjään laatikko seuraa aina moottorityyppiä. Tosin joka koneella on eri laatikko, ainakin osanumeron perusteella. Mitähän nuo koodit tarkoittaa? Esim. A5S 325Z on varmaan viisi-vaihteinen, mutta mitä muut numerot ja loppukirjaimet meinaa?
    ------
    G31 530d

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      #3
      Originally posted by suffeli View Post
      Mitähän nuo koodit tarkoittaa? Esim. A5S 325Z on varmaan viisi-vaihteinen, mutta mitä muut numerot ja loppukirjaimet meinaa?
      A = Automaatti
      5 = vaihteiden määrä
      S = Isoin vaihde ylivaihde (ei suora)
      325 = speksattu max. vääntömomentti (Nm)
      Z = valmistaja ZF
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • suffeli
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 559
        • JKL

        #4
        Mites sit E39 530d laatikko: A5S 390R - YP 1 09/2002 09/2003 24007520854
        Kestää vääntöä vain 390Nm?!?

        Tai mites E60 530i laatikon "koodaus": GA6HP19Z 24007547899
        Mitäs nuo kirjaimet tarkoittaa?
        ------
        G31 530d

        Comment

        • Ändi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1292
          • Pori

          #5
          Rmfd automatic transmission EH GA6HP26Z 1 03/200724007566902+core

          mitäs tossa lukee?

          Edit:saattaakin tulla vastaus edellisessä postauksessa.
          sigpic
          E46 2d 330 -02
          EX.
          E36 2d 328 -97
          e92 335d -07
          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
          Bmw 325 iA 2D -93
          Bmw 325 4d -92

          Comment

          • loukkis
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 73
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            A = Automaatti
            5 = vaihteiden määrä
            S = Isoin vaihde ylivaihde (ei suora)
            325 = speksattu max. vääntömomentti (Nm)
            Z = valmistaja ZF
            Uskaltaudun epäilemään tuota Z-kirjaimen merkitystä, koska 4-vetoisessa samat merkinnät muuten, mutta Z:n tilalla on X. Joten lienee merkitsevän sitä, onko kyseessä takavetoisen vai nelivetoisen laatikosta kysymys.
            320d LCI

            Comment

            • SushiX
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 2096
              • ǝɓuᴉʌʎH

              #7
              En tiedä kuuluuko tämä postaus tänne, mutta kysynpä kuitenkin kun tomaateista on kysymys.

              Omassa E34 540 on laatikkona = A5S560Z

              Ilmeisesti kestää 560Nm. Mikäs yleensä kannattaa vaihtaa tai mikä noista menee ekana jos hevosia sekä vääntöä laittaa lisää. Kytkin? Jos iskee enemmän tehoa niin riittääkö jos vaihtaa vaan kytkimen tehokkaampaan niin laatikko kestää vai?

              Ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten tuo toimii tomaateissa.:think
              Last edited by SushiX; 21-09-2011, 09:41. Reason: typo
              E90 07 335D
              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Rmfd automatic transmission EH GA6HP26Z 1 10/2005 24007560465 +core

                real oem antaa tuon perään vielä

                Torque converter F85 1 24407557757 +core

                jonkun vääntörajoittimen, mikäs tää on?

                Ja mistä tässä laatikossa luvetaan maksimi vääntömomentit?
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • Timelord
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 504
                  • Loimaa

                  #9
                  [QUOTE=Mlatvala;2488088]Rmfd automatic transmission EH GA6HP26Z 1 10/2005 24007560465 +core

                  real oem antaa tuon perään vielä

                  Torque converter F85 1 24407557757 +core

                  jonkun vääntörajoittimen, mikäs tää on?



                  Vaikken tomaateista mitään tiedä niin keijolla on nyt vahva tunne että torque converter on yhtä kuin momentinmuunnin. Eli jokaisesta tomaattilodjusta löytyvä osa.
                  Viisaammat korjatkoon...
                  W201 2,5D
                  W123 280ce
                  E21 316
                  ex-E60 530ia
                  ex-E53 4,4i
                  ex-E39 523i
                  ex-E34 520ia
                  ex-E21 318i

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1234
                    • Kainuu

                    #10
                    [QUOTE=Timelord;2488096]
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Rmfd automatic transmission EH GA6HP26Z 1 10/2005 24007560465 +core

                    real oem antaa tuon perään vielä

                    Torque converter F85 1 24407557757 +core

                    jonkun vääntörajoittimen, mikäs tää on?



                    Vaikken tomaateista mitään tiedä niin keijolla on nyt vahva tunne että torque converter on yhtä kuin momentinmuunnin. Eli jokaisesta tomaattilodjusta löytyvä osa.
                    Viisaammat korjatkoon...
                    Jep turbiinihan se.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9139
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by loukkis View Post
                      Uskaltaudun epäilemään tuota Z-kirjaimen merkitystä, koska 4-vetoisessa samat merkinnät muuten, mutta Z:n tilalla on X. Joten lienee merkitsevän sitä, onko kyseessä takavetoisen vai nelivetoisen laatikosta kysymys.
                      Tuossa BMW:n oma dokumentti asiasta. KLIK

                      Uudemmissahan tuo tyyppi on melko suoraan sama kuin ZF:n oma tyyppikoodi.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        [QUOTE=makebm5;2488125]
                        Originally posted by Timelord View Post

                        Jep turbiinihan se.
                        Mitens tässä nyt jo parit ketjut menee turbiinit ja momentinmuuntimetkin sekaisin?
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7518
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          [QUOTE=Mlatvala;2488155]
                          Originally posted by makebm5 View Post

                          Mitens tässä nyt jo parit ketjut menee turbiinit ja momentinmuuntimetkin sekaisin?
                          Turbiini on osa momenninmuunninta?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            [QUOTE=MajorDrake;2488156]
                            Originally posted by Mlatvala View Post

                            Turbiini on osa momenninmuunninta?

                            No se!
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by SushiX View Post
                              En tiedä kuuluuko tämä postaus tänne, mutta kysynpä kuitenkin kun tomaateista on kysymys.

                              Omassa E34 540 on laatikkona = A5S560Z

                              Ilmeisesti kestää 560Nm. Mikäs yleensä kannattaa vaihtaa tai mikä noista menee ekana jos hevosia sekä vääntöä laittaa lisää. Kytkin? Jos iskee enemmän tehoa niin riittääkö jos vaihtaa vaan kytkimen tehokkaampaan niin laatikko kestää vai?

                              Ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten tuo toimii tomaateissa.:think
                              Mikä kytkin?

                              Eiköhän tuosta voi hajota vaikka ja mitä jos vääntöä lisää. Pakat kai siellä alkaa luistamaan ekana.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎