Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 jako puoli hammasta pielessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by Klasu- View Post
    Tuo dampperin merkki "väärässä kohtaa" on tietysti ihan mahdollinen juttu.

    Silmämääräisesti dampperin merkki on juuri kampiakselin kiilan kohdalla, mutta täytyy mitata vielä.

    Löysinpä yhden vanhemman topikinkin, josta löytyy kuva;


    Kuvassa näyttäisi nokka-akselin ketjupyörä olevan ihan samassa asennossa kuin tossa omassa nytten, eli alin pultti hiukan keskilinjasta vasemmalle (edestä katsottuna).


    E: Moosman : kerro ihmeessä jos jotain selviää omasta projektistasi, niin jos saatais jotain tietoa tänne kasaan, tuntuu olevan tämä asia melkolailla ristiriitainen mitä on muita foorumaita lukenut. Toiset jyrsiny ketjupyöriä, toiset kertoneet, että jako on oikein tuossa asennossa, kuin mitä se minullakin on, ja kaikkea siltä väliltä...
    No tarviiko sen olla uskonasia jos haluaa jaon satkulleen kohdalleen.
    -Haet kampuran heittokellolla YKK:hon
    - nokka sama homma (OK ehkä sama homma mutta konstikkaampi)
    - lukitset jollain paikalleen ne,
    -Ketju ja kiristin paikalleen
    -säädettävää nokkapyörää vastapäivään (vetopuoli kireelle) ja ruuvit kii.
    -pyöräytät ja katot menikö samoihin.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Jigsaw
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 420
      • Haapajärvi

      #17
      Originally posted by petrolhead View Post
      No tarviiko sen olla uskonasia jos haluaa jaon satkulleen kohdalleen.
      -Haet kampuran heittokellolla YKK:hon
      - nokka sama homma (OK ehkä sama homma mutta konstikkaampi)
      - lukitset jollain paikalleen ne,
      -Ketju ja kiristin paikalleen
      -säädettävää nokkapyörää vastapäivään (vetopuoli kireelle) ja ruuvit kii.
      -pyöräytät ja katot menikö samoihin.
      komppaan tätä ja olin juuri sanomassa samaa

      ei tuossa nyt kovin kovasta hommasta ole kyse.
      E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #18
        Joo, näin täytynee menetellä sitten.

        Mulle ei ole mitään merkitystä onko jako "satkulleen" kohdalla, vaan lähinnä sillä, että toimiiko moottori niinkuin pitää, ts. tehot ja käyttöominaisuudet tallella.

        Siitähän tässä on kyse.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          -------------------
          Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:25.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #20
            Noniin, hommaa on nyt tutkittu heittokellon ja astelevyn avustuksella, ja tultu siihen tulokseen että jako on oikein nytten (kuten siis on kokoajan ollutkin ks. ensimmäisen viestin kuva)
            Näinollen ainakaan tässä tapauksessa ei liene mitään järkeä ruveta tekemään säädettävää nokkapyörää, koska en tule hakemaan "viimeistä hevosvoimaa" dynossa sitä käyttäen.

            Huomioita tuli Schrick:n tavasta ilmoittaa asteet ja nostot, nostot on ilmoitettu (ilmeisesti?) 0 venttiilinvälyksillä, eli kun laitetaan .25 välykset putoaa ilmoitetuista asteista jo n.20 pois.
            Tästähän täällä oli joku jo maininnutkin.

            Yhden hampaan siirto tarkoittaa 20 asteen muutosta, joten helposti voi ymmärtää, että yksi hammas pielessä suuntaan tai toiseen tarkoittaa sitten jo tehonhukkaa ja/tai käyttöominaisuuksien heikkenemistä.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Originally posted by Klasu- View Post
              tultu siihen tulokseen että jako on oikein nytten (kuten siis on kokoajan ollutkin ks. ensimmäisen viestin kuva)
              Juuri näin, noista pulteista ei voi katsoa mitenkään järjellisesti jaon oikeellisuutta jos ei ole tarkempaa referenssiä tai hyvää silmää, mittaus tai työkalu kertoo kuten nytkin
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎