Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 jako puoli hammasta pielessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    M30B34 jako puoli hammasta pielessä?

    Tervehdys.

    Koneprojekti etenee pikkuhiljaa, nyt saatiin jakoketju niitattua, ja lähdin hakemaan jakoa kohdalleen.
    Bentleyn manuaali näyttää ajoituksen "hyvin karkeasti" suttuisella kuvalla, ja nokan hammaspyörässäkään ei mitään merkkejä ole.
    Käsitin kuitenkin että nokan ratasta kiinnittävien neljän pultin tulisi olla "90 asteen kulmassa" kanteen nähden.
    Ongelmaksi muodostui se, että yhden hampaan siirto on liikaa, jolloin on vastaavasti toiseen suuntaan pielessä.

    Koneessa uutta on Schrick 284ast. nokka-akseli, tarviiko tuon kanssa nyt sitten säädettävän ketjupyörän, vai?



    Kuvassa punainen viiva kuvastaa nokan nykyistä asentoa, ja vihreä "käsitystäni" oikeasta.
    Kuvanottohetkellä Dampperin 0 - merkki linjattuna ketjukopan merkin kanssa.

    Kiitokset vastauksista.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Dampperissa on O | T ja tuo | pitää laittaa merkin kanssa kohdalle.

    Ajoituksen saa kyllä katsottua muustakin kuin epämääräisesti pulteista, esim. heittokellolla aukiolon joka löytyy spekseistä. Nokassa oli paikka jonkinlaiselle työkalullekin :think
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Joo, siis hiukan epäselvästi tuli sanottua, eli juurikin sitä dampperin viivaa meinasin O - ja T merkkien välillä.
      Se on linjattuna nyt ketjukopan merkin kanssa.

      Mutta miten tuota nyt sitten säätämään, kun yhden hampaan siirto on liikaa?

      E: Unohtu mainita, että kaikki jakopään osat, mukaanlukien rattaat ja ketju ovat uusia, joten kulumisesta aiheutuneesta ongelmasta tässä ei pitäs olla kyse.

      E: http://www.bimmernut.com/forum/5-ser...nment-m30.html

      Tuossa on joku muukin pohtinut samaa asiaa...vjos vielä saa varmistuksen joltakulta, kuka on M30B34 - moottorin joskus läjännyt...
      Last edited by Klasu-; 06-10-2011, 17:34.

      Comment

      • Jigsaw
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 420
        • Haapajärvi

        #4
        Originally posted by Klasu- View Post
        Joo, siis hiukan epäselvästi tuli sanottua, eli juurikin sitä dampperin viivaa meinasin O - ja T merkkien välillä.
        Se on linjattuna nyt ketjukopan merkin kanssa.

        Mutta miten tuota nyt sitten säätämään, kun yhden hampaan siirto on liikaa?

        E: Unohtu mainita, että kaikki jakopään osat, mukaanlukien rattaat ja ketju ovat uusia, joten kulumisesta aiheutuneesta ongelmasta tässä ei pitäs olla kyse.

        E: http://www.bimmernut.com/forum/5-ser...nment-m30.html

        Tuossa on joku muukin pohtinut samaa asiaa...vjos vielä saa varmistuksen joltakulta, kuka on M30B34 - moottorin joskus läjännyt...
        Dampperista | merkki linjattuna ketjukoppaan ja 6- sylinterin nokat samalla tasolla,tosin itsellä 288ast Dbilaksen akseli ja pirralla tehty säädettävä nokkapyörä mutta senkin jätin alkup. paikkaan. Nokassa on paikka työkalulle kuten Cell kertoikin mutta Autodata antaa kyllä selvät ohjeet.
        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

        Comment

        • Juhi$
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2009
          • 1268
          • Laukaa

          #5
          Tee säädettävä nokkapyörä ja säädä heittokellon avulla nokan ajoitus kohdalleen. Ne schrickin ilmoittamat venttiilien aukiolot eivät sitten pidä ihan paikkaansa, ainakaan mulla ei pitänyt, vaan on haettava ns. splittiarvo haluttuun nokan ajoitukseen.

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #6
            Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen että mihin momenttiin kansi on siinä ekan viestin kuvassa kiristetty?
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16427
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by kalevik View Post
              Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen että mihin momenttiin kansi on siinä ekan viestin kuvassa kiristetty?
              Saattaa tuo tiivisteen reuna leuhottaa vaikka olisikin oikea momentti.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 957
                • Salo

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Saattaa tuo tiivisteen reuna leuhottaa vaikka olisikin oikea momentti.
                Saattaapa se reuna noin leuhottaakin.

                Kokonaan toinen asia on että todella hankala saada jakopään koppa kunnolla paikoilleen jos kansi on nyt momentissa.

                Jos kansi ei ole momentissa, kiristettäessä se laskee ja jako siirtyy kohti oikeaa ts. nokka-akseli pyörii vastapäivään inan verran.
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • basso72
                  BTCF Member
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by kalevik View Post
                  Kokonaan toinen asia on että todella hankala saada jakopään koppa kunnolla paikoilleen jos kansi on nyt momentissa.
                  Mitäs hankalaa siinä on?
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    #10
                    Originally posted by basso72 View Post
                    Mitäs hankalaa siinä on?
                    No joka mies nyt painaa uutta kannentiivistettä sen verran kasaan että saa ohjausholkit osumaan kohdalleen kun kansi vieressä on alempana. Eli ei ollenkaan hankalaa, jostain syystä niin ei vain tehdä uuden tiivisteen kanssa
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • basso72
                      BTCF Member
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      #11
                      Originally posted by kalevik View Post
                      No joka mies nyt painaa uutta kannentiivistettä sen verran kasaan että saa ohjausholkit osumaan kohdalleen kun kansi vieressä on alempana. Eli ei ollenkaan hankalaa, jostain syystä niin ei vain tehdä uuden tiivisteen kanssa
                      En muistanutkaan,että m30 on tuon verran kehittynyt m10:stä. Tosiaan sitähän ei tarvi tehdä noin. Tapoja on monia.
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Kansi on kiristetty "step 2" mukaisesti, eli oliko se nyt 55nm (ei muista 100%, manuaalin mukaan kuitenkin).
                        Seuraavassa vaiheessa pitäis käyttää 20min, ja sitten step3 eli 30+5 astetta.
                        Näinollen oletan, että kansi on riittävän "alhaalla" jotta jaon senpuolesta saisi kohdilleen.'
                        Ja tuo tiivisteen asento tossa kuvassa johtuu lähinnä siitä, että alemman ketjukopan ylänurkka painaa tiivisteen toista päätä ylöspäin paikallaan ollessaan, ylempää ketjukoppaakin mallasin jo paikalleen, ja ei ongelmia tiivisteen kanssa.


                        Täytynee nyt sitten tutkailla tota nokan asentoa tarkemmin heittokellolla, ja päättää sitten että tarvitseeko tehdä säädettävä ketjupyörä tohon nokkaan....
                        Mielellään tietysti ei ryhtyis siihen, jos ollaan lähellä muuten.
                        Last edited by Klasu-; 07-10-2011, 18:29.

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #13
                          Niin, voihan se heitto olla siellä kampiakselin dampperillakin. Ei olis ekakerta, kun kampiakselilla merkki on "sinnepäin"
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • Moosmann
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 711
                            • AnssiKela-tallit

                            #14
                            Mulla koneistajalla tuli sama vastaan orkkis nokankin kanssa. Joutu tekemään kompromissin, mutta luulen että osasyy suureen tehohukkaan on nyt se.
                            E30 336i diamantschwarz metallic -88
                            E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
                            Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
                            Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

                            ex:
                            -VW Passat Variant Tsi Highline -18
                            -Toyota Avensis Premium Touring -16
                            -Skoda Octavia Combi -14
                            -e36 frozen bronze "m3" touring -95
                            -VW Golf Variant -05
                            -e36 316i Touring -98
                            -e38 728ia -96
                            -e30 316 (18i)-83
                            -e30 323i -84
                            -A sorsa sedan -87

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Tuo dampperin merkki "väärässä kohtaa" on tietysti ihan mahdollinen juttu.

                              Silmämääräisesti dampperin merkki on juuri kampiakselin kiilan kohdalla, mutta täytyy mitata vielä.

                              Löysinpä yhden vanhemman topikinkin, josta löytyy kuva;


                              Kuvassa näyttäisi nokka-akselin ketjupyörä olevan ihan samassa asennossa kuin tossa omassa nytten, eli alin pultti hiukan keskilinjasta vasemmalle (edestä katsottuna).


                              E: Moosman : kerro ihmeessä jos jotain selviää omasta projektistasi, niin jos saatais jotain tietoa tänne kasaan, tuntuu olevan tämä asia melkolailla ristiriitainen mitä on muita foorumaita lukenut. Toiset jyrsiny ketjupyöriä, toiset kertoneet, että jako on oikein tuossa asennossa, kuin mitä se minullakin on, ja kaikkea siltä väliltä...
                              Last edited by Klasu-; 07-10-2011, 18:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎