Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS käynnistyy huonosti lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NewereverBMW
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 12
    • Finland

    TDS käynnistyy huonosti lämpimänä

    Tätä on ennenkin kyselty, mutta kysellään vielä.

    Eli mitkä ovat mahdollisia vikoja, kun auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimänä joutuu starttaamaan aika pitkään. Tästä ketjun venymisestä on ollut jotain puhetta, mutta selittääkää joku miten se voi tuohon vaikuttaa? Vikakoodeissa ei sitte ole mitään.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by NewereverBMW View Post
    Tätä on ennenkin kyselty, mutta kysellään vielä.

    Eli mitkä ovat mahdollisia vikoja, kun auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimänä joutuu starttaamaan aika pitkään. Tästä ketjun venymisestä on ollut jotain puhetta, mutta selittääkää joku miten se voi tuohon vaikuttaa? Vikakoodeissa ei sitte ole mitään.
    pumpun ajotus muuttuu myöhäisemmäksi ketjun venyessä ja dieselit tuppaa olemaan tarkkoja ajoituksesta erityisesti käynnistyksessä.. Samaten tds:n sähköinen ajoituksensäätö alkaa toimia vasta kun auto käynnistyy..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • NewereverBMW
      Newbiemmer
      • Jul 2011
      • 12
      • Finland

      #3
      "Hammer mod"

      Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?

      Comment

      • Behemoth
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 562

        #4
        Originally posted by NewereverBMW View Post
        Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?
        Mulla sama laulu E39 TDS:n kanssa. Tehty: pumppuhuolto (850€), suuttimet, startti, akku ja hehkut edellisen omistajan toimesta. Käytän seuraavaksi ajoituksen säädöllä ja kerron tänne miten kävi.
        E66 730Ld LCI

        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #5
          Originally posted by NewereverBMW View Post
          Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?
          Itse asiassa hammermodilla muutetaan perussyöttöä, ei ajoitusta.

          Kun pumppu syöttää enemmän kuin sen pitäisi, DDE vähentää syöttämäärää. Tämä näkyy kulutusmittarissa 'pienempänä' kulutuksena.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • Behemoth
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 562

            #6
            Kävin Diesel Turusella E39:n kans. Syötöt oli alhaalla ja ilmeisesti tällä hammer modilla taottiin isommalle. Ajoituksen muuttamiseen ei alettu, koska ei välttämättä poista vaivaa ja kuitenkin käytettävä imusarjaa pois sun muuta = maksaa. Yks mahollinen tekijä on pumpun sisällä oleva polttoaineen lämpötila-anturi, joka ollessaan viallinen antaa väärää tietoa. Suurin epäily oli kuitenkin, että pumpussa on väljää ja siksi ei starttaa, koska kuitit vain tiivistämisestä löytyy. Ei tainnut syöttöjen lisääminen tehdä juuri mitään ainakaan ensituntumalla.

            edit: kuitenkin ihmetyttää, koska kaveri sanoi, että testeri antoi ennakosta vikakoodin. Silti sitä vähäteltiin, että tuskin on sen, koska heti kaasua painamalla ok tuo ennako.

            Vaivana siis sahaaminen lämpöisenä (tosin ei merkittävän pitkään, max 2 sekuntia). Kylmänä vaatii 2 hehkutusta ja lähtee välittömästi tulille. Jos vain yks hehkutus = kunnon rytkeellä käyntiin ja savutusta.
            Last edited by Behemoth; 18-10-2011, 15:04.
            E66 730Ld LCI

            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

            Comment

            • joni_wt
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 3627
              • Yka

              #7
              Originally posted by Behemoth View Post
              Vaivana siis sahaaminen lämpöisenä (tosin ei merkittävän pitkään, max 2 sekuntia). Kylmänä vaatii 2 hehkutusta ja lähtee välittömästi tulille. Jos vain yks hehkutus = kunnon rytkeellä käyntiin ja savutusta.
              Uuet hehkut ja pikkusen ajotusta aikasemmalle niin johan pitäs rokata. :think

              Tietty ne hehkut kannattaa testata ensin varmuuen vuoksi.

              Ite oon kääntäny ennakkoa TDS:stä ilman imusarjan irrotustakin, vaatii vaan justii sopivat työkalut. Mutta onnistuu kyllä.
              e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

              Comment

              • Behemoth
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 562

                #8
                Originally posted by joni_wt View Post
                Uuet hehkut ja pikkusen ajotusta aikasemmalle niin johan pitäs rokata. :think

                Tietty ne hehkut kannattaa testata ensin varmuuen vuoksi.

                Ite oon kääntäny ennakkoa TDS:stä ilman imusarjan irrotustakin, vaatii vaan justii sopivat työkalut. Mutta onnistuu kyllä.
                Hehkut on vaihdettu. Ei luulis pumpun olevan täysin kaput @ 362 tkm. Koittavat ilmeisesti nyhtää tuhkatkin munista nuissa huoltopaikoissa. Syötön lisäyksellä ei vaikutusta. Jäljellä enää tuo ajotuksen muuttaminen...ei vain itellä tietotaitoa, että miten tehdään.
                E66 730Ld LCI

                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                Comment

                • gogo
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 60
                  • Joensuu

                  #9
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965 tuolta vähän infoa miten sitä ajoitusta säädetään.
                  E34 m50b25

                  Comment

                  • Behemoth
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 562

                    #10
                    Originally posted by gogo View Post
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965 tuolta vähän infoa miten sitä ajoitusta säädetään.
                    Ei taida tarvita syöttöputkia irroitella sun muita, kuten diesel turusella tänään uhkailtiin. 3 mutteria auki ja kääntö.
                    E66 730Ld LCI

                    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                    Comment

                    • gogo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 60
                      • Joensuu

                      #11
                      Juuri niin, jos haluu huipun niin kannattaa käyttää heittokelloa apuna.
                      Jos ei rupea pumppu liikkumaan tai säätövara ei riitä niin sitten voi aukoa noita suutinputkia, itse en ole aukonut noita ja hyvin on saanut säädettyä.
                      E34 m50b25

                      Comment

                      • MarQu
                        Moderator
                        • Mar 2006
                        • 5520
                        • Vaasa

                        #12
                        No joo pistänpä vähän omia kokemuksia tuosta hammermodista.

                        Eli imusarja oli irti koska ei ollut tarpeeksi pientä t30 torxia pakissa. Säädin tuota kantta vähän taaksepäin ehkä noin 2-3mm sen verta että näki selvästi että siirty. Lopputulos oli todella huono tyhjäkäynti mutta kierroksia ottaa kaasusta aika ilosesti(sen mitä uskalsi kokeilla) sammutin heti ja totesin vesisateessa ettei enää säädetä
                        .
                        Jätin työn tälle päivälle kun saan paremman torxi avaimen millä voi säätää ilman imusarjan irroitusta. vikana todella puutunut ajotuntuma ja huono käynnistyminen lämpösenä.

                        Laitan lisäinfoa tänne kun sitä tulee. Onko joku tehnyt valmista ns plug&play systeemiä tuosta potikka&vastus hässäkästä. Semmosen sais ny myytyä mulle.
                        sigpic

                        Comment

                        • gogo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 60
                          • Joensuu

                          #13
                          Tuo hammermod kannattaa tehdä autokäynnissä ja kaveri kuskinpaikalla valmiina sammuttamaan jos ryntää.

                          Ite olen tehnyt tuon homman niin että auto kylmänä koputellaan varovasti kantta tulipeltiin päin ja välillä nostellaan kierroksia n.2000 ja silloin kun alkaa röpöttämään tai kantamaan liian pitkään n.1000rpm, koputellaan sen verran takaisin päin että edellä mainittuja oireita ei ole.
                          Jos määränsäädin hyvässä kunnossa niin röpötystä ei tule pakosti ja silloin merkkinä tuo kierrosten kantaminen.

                          Aika hyvin saa myös säädettyä jos on ilmastointi, laittaa ilmastoinnin päälle ja säätelee pumppua suuntaan ja toiseen, tyhjäkäynnin pitäisi olla normaali kun pumppu suht oikealla kohdalla.

                          Tällä tavalla pumppua ei saada säädetty täydelliseksi ja jos tuon säädön tekee lämpimänä niin auto saattaa jäädä käymään epätasaiseksi kylmänä.
                          E34 m50b25

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by MarQ83 View Post
                            No joo pistänpä vähän omia kokemuksia tuosta hammermodista.

                            Eli imusarja oli irti koska ei ollut tarpeeksi pientä t30 torxia pakissa. Säädin tuota kantta vähän taaksepäin ehkä noin 2-3mm sen verta että näki selvästi että siirty. Lopputulos oli todella huono tyhjäkäynti mutta kierroksia ottaa kaasusta aika ilosesti(sen mitä uskalsi kokeilla) sammutin heti ja totesin vesisateessa ettei enää säädetä
                            .
                            Jätin työn tälle päivälle kun saan paremman torxi avaimen millä voi säätää ilman imusarjan irroitusta. vikana todella puutunut ajotuntuma ja huono käynnistyminen lämpösenä.

                            Laitan lisäinfoa tänne kun sitä tulee. Onko joku tehnyt valmista ns plug&play systeemiä tuosta potikka&vastus hässäkästä. Semmosen sais ny myytyä mulle.
                            olisko mahdollista että tekisit kuvallisen ohjeen tuosta hammermodista? Mulla on luultavammin perussyöttö liian pienellä kun kulutusviisari näyttää n. 3l liikaa ja automaatti vaihtaa aivan liian herkästi pienempää.
                            Ei vaan ole mitään aavistusta mitä kantta pitää liikutella ja mitä pultteja löysätä.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • MarQu
                              Moderator
                              • Mar 2006
                              • 5520
                              • Vaasa

                              #15
                              Originally posted by peto2 View Post
                              olisko mahdollista että tekisit kuvallisen ohjeen tuosta hammermodista? Mulla on luultavammin perussyöttö liian pienellä kun kulutusviisari näyttää n. 3l liikaa ja automaatti vaihtaa aivan liian herkästi pienempää.
                              Ei vaan ole mitään aavistusta mitä kantta pitää liikutella ja mitä pultteja löysätä.
                              Eli tuossa on. Ihan satavarma en noista pulteista ollu (ei muista enää) mutta päivitän illalla mikäli oli väärät pultit.

                              Mulla oli tuo oranssi pultti vaihdettu jo t30 kantaseen mutta tuohon saa iskettyä pienen hylsyn kyllä kiinni. Tuo on joku boschin erikoispultti mihin on oma hylsynsä.

                              noita pultteja sen verta auki että ei vuoda diisseli ja sitten PIENI napautus sinisen nuolen suuntaan eli tulipeltiin päin. Siinä riittää ihan pieni liike, mulla tuli se 2-3 mm missä oli 2.5mm liikaa ehkä.
                              Last edited by MarQu; 22-01-2012, 17:46.
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎