Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS käynnistyy huonosti lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #16
    Eräs diesel spesialisti sanoi, että tds on silloin parhaassa säädössä, kun kaasun laskiessa kierrokset jää HETKEKSI reilu 1000 ja siitä laskee rauhallisesti normaaliin.
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • gogo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 60
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by joni_wt View Post
      Eräs diesel spesialisti sanoi, että tds on silloin parhaassa säädössä, kun kaasun laskiessa kierrokset jää HETKEKSI reilu 1000 ja siitä laskee rauhallisesti normaaliin.
      Juuri noin ja koneen pitää käydä tasaisesti, kierrokset ei saa laskea röpöttävästi.

      Tuossa kuvasta katsottuna oikealla kannen ala pultti on väärä pitää aukaista tuo viereinen.
      E34 m50b25

      Comment

      • AnttiR
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 819
        • Jyväskylä

        #18
        Ei ihan ehkä itse tähän aiheeseen, mutta huomasin että TDS:ssä lisääntyy öljy ja on mennyt vielä aika ohueksi. Vuotaako joku suutin?
        Ja ajoittain tekee käynnistyksessä sellaista että ei lähde heti ilmeisesti käymään kaikilla, mutta sitä kestää ehkä max 2 sekuntia ja sen jälkeen käynti tasoittuu normaaliksi.
        Last edited by AnttiR; 19-10-2011, 15:02.
        E61 535d -04

        Comment

        • MarQu
          Moderator
          • Mar 2006
          • 5519
          • Vaasa

          #19
          Originally posted by gogo View Post

          Tuossa kuvasta katsottuna oikealla kannen ala pultti on väärä pitää aukaista tuo viereinen.
          Hmm voi tosiaan olla. Ei muistanu vaan vaikka eilen ruuvas auki ko pultin. Päivitän kuvan.....
          sigpic

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3627
            • Yka

            #20
            Originally posted by AnttiR View Post
            Ei ihan ehkä itse tähän aiheeseen, mutta huomasin että TDS:ssä lisääntyy öljy ja on mennyt vielä aika ohueksi. Vuotaako joku suutin?
            Ja ajoittain tekee käynnistyksessä sellaista että ei lähde heti ilmeisesti käymään kaikilla, mutta sitä kestää ehkä max 2 sekuntia ja sen jälkeen käynti tasoittuu normaaliksi.
            Pumpun akselin stefa vuotaa jakopäähän, oma TDS teki saman. Pumppu irti ja tiivisteet vaihtoon, kannattaa vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla.
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • AnttiR
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 819
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by joni_wt View Post
              Pumpun akselin stefa vuotaa jakopäähän, oma TDS teki saman. Pumppu irti ja tiivisteet vaihtoon, kannattaa vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla.
              Kiitos! Saako tuohon pumppuun suoraan jostain tiivistesarjan?
              E61 535d -04

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                #22
                Originally posted by AnttiR View Post
                Kiitos! Saako tuohon pumppuun suoraan jostain tiivistesarjan?
                Boschilta saa ainakin tiivistesarjan, hinta ei muistaakseni päätä huimannut. Sitä en myös muista, että tuliko stefa kys. sarjassa mukana, vai pitikö se hommata erikseen.. :think


                Jos alat tiivistämään itse niin muista puhtaus siinä hommassa! Ehdottoman tärkeää että työkalut ja työtaso on puhdas ja kädet tietenkin myös..
                Last edited by joni_wt; 19-10-2011, 16:45.
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 562

                  #23
                  Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • joni_wt
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 3627
                    • Yka

                    #24
                    Originally posted by Behemoth View Post
                    Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think
                    On kyllä ihme diagnoosi, kun tuo ajoituksen muuttuminen on kuitenkin ehdottomasti se yleisin syy tuohon. Ja halvimmasta päästä tai jopa halvin toimenpide. :think
                    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                    Comment

                    • gogo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 60
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by Behemoth View Post
                      Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think
                      Onko 4. suutin kunnossa? Se mistä lähtee piuha?
                      Suuttimessa oleva anturi vaikuttaa pumpun ennakon säätöön.
                      E34 m50b25

                      Comment

                      • Behemoth
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 562

                        #26
                        Originally posted by gogo View Post
                        Onko 4. suutin kunnossa? Se mistä lähtee piuha?
                        Suuttimessa oleva anturi vaikuttaa pumpun ennakon säätöön.
                        Antasko tuo 4.suutin jotenkin vuotavana vikakoodia...ajoitukselle testeri anto vikakoodin, ei erikseen 4.suuttimelle? Hammer modaus dieselpajalla toissa päivänä ja meni vain huonompaan suuntaan. Nyt rytkyttää jonkin aikaa myös lämpimänä starttauksen jälkeen.

                        Löytyy kuitti ja oikein tarrallinen merkintä huoltokirjassa, että "pumpun kunnostus" tehty Mikkelissä Lailavuon dieselillä 850€. Oulussa Turusella epäiltiin, että vaihdettu vain tiivisteet, koska ei tuon kalliimpi kuitti...tiedä sitten. Kuitenkin seuraavaksi tuo pumpun kääntely ja sitte katsotaan 4.suutin. Mainittiin tuosta ajoituksesta, että pielessä startissa, mutta kaasua poljettaessa menee heti kohilleen...mitähän tuo sitten meinaa.:think

                        edit: ja ei vaikutusta oli sitten tankki tyhjä tai täysi...eli siirtopumpun pitäs rokata.
                        edit 2: löytyipä kuitti itse Turusella tehdystä "pumpun vuotokorjauksesta"...tiivisteineen (2 kpl) töineen 127€...ja vähätellään 850€:n kuittia, että ei ole muuta kuin tiivisteet vaihdettu. :think
                        edit3: ja pitääpä vielä mainita, että tämä testerillä kattominen maksoi 75€..hammer modista ei otettu erikseen hintaa...yli puolet pumpun tiivistämisestä.
                        Last edited by Behemoth; 19-10-2011, 23:53.
                        E66 730Ld LCI

                        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                        Comment

                        • gogo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 60
                          • Joensuu

                          #27
                          Pumpun asennon muuttaminen (ajoitus) vaikuttaa just tuohon starttaukseen eli "perus ennakko" ja sen 4. suuttimen anturin tietojen mukaan säätää ajoitusta käynnissä ollessa, eli vois olettaa että tuo 4. suuttimen anturi on kunnossa kerta ajossa on ajoitus ok.

                          Säädettiinkö syöttöä lisää vai vähemmän?

                          edit: Miten todettu että ajossa toimii ajoitus? Tuon vikakoodin mahdollisia aiheuttajia voisi olla tuo 4. suuttimen anturi (itellä teki juuri tuo sen) tai pumpussa on ennakkoa säätävä solenoidi.

                          kuvassa nr.8 taitas olla
                          edit2: oisko sitää vikakoodia "virallisena" ja numero mukana.
                          Last edited by gogo; 20-10-2011, 01:11.
                          E34 m50b25

                          Comment

                          • Behemoth
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 562

                            #28
                            Originally posted by gogo View Post
                            Pumpun asennon muuttaminen (ajoitus) vaikuttaa just tuohon starttaukseen eli "perus ennakko" ja sen 4. suuttimen anturin tietojen mukaan säätää ajoitusta käynnissä ollessa, eli vois olettaa että tuo 4. suuttimen anturi on kunnossa kerta ajossa on ajoitus ok.

                            Säädettiinkö syöttöä lisää vai vähemmän?

                            edit: Miten todettu että ajossa toimii ajoitus? Tuon vikakoodin mahdollisia aiheuttajia voisi olla tuo 4. suuttimen anturi (itellä teki juuri tuo sen) tai pumpussa on ennakkoa säätävä solenoidi.

                            kuvassa nr.8 taitas olla
                            edit2: oisko sitää vikakoodia "virallisena" ja numero mukana.
                            Vikakoodia en tajunnut ottaa talteen. Syöttöä pistettiin lisää, oli pienellä. Nyt sitten käynnistys meni huonompaan suuntaan, jos ei anna kenkää heti startin jälkeen. Kääntelen tai kääntelytän tuon pumpun seuraavaksi ja raportoin tänne, että joku muukin sais näihin vaivoihin apua.

                            Vielä jos joku tietäs kommentoida tuohon pumpun kunnostuksen hintaan. Mitähän hiluja vaihdeltu, jos hintalappu 850€? Ei kait ny pelkkä tiivistäminen noin paljoa maksa.
                            E66 730Ld LCI

                            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                            Comment

                            • MarQu
                              Moderator
                              • Mar 2006
                              • 5519
                              • Vaasa

                              #29
                              No niin. Eilen säädin perussyötön hammermodilla.
                              Kaveri oli ohjaamossa käynnistämässä ja valvomassa ettei auto ryntää. Mutta ei se rynnännyt vaikka säätö välillä lipsahti aika isolle. Tosin autto se siinä ettei ite tarvinnu juosta siellä käynnistämässä autoa kokoajan. Vähän joutu hinkkaamaan edes takas mutta sitten se oikea asento löyty.

                              Lopputulos:
                              -Parempi käynti
                              -Vastaa kaasuun paremmin
                              -Kulkee paremmin

                              Eli kaikinpuolin hyvä säätö. nyt tyhjäkäyntikin putoaa ensin 1000rpm ja siitä sitten vähän hitaammin sinne 700 tienoille.

                              Vielä pitää käydä harrastajatoverin luona säätämässä pumpun ajotus. nyt taitaa olla vähän myöhässä kun starttauttaa lämpösenä pitkään.

                              Mulla makso pumpun tiivisteiden vaihto, laakerointi, työt ja testi penkissä säätö(siis pelkän pumpun) = n850e
                              Last edited by MarQu; 20-10-2011, 12:46.
                              sigpic

                              Comment

                              • gogo
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 60
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Behemoth View Post
                                Vikakoodia en tajunnut ottaa talteen. Syöttöä pistettiin lisää, oli pienellä. Nyt sitten käynnistys meni huonompaan suuntaan, jos ei anna kenkää heti startin jälkeen. Kääntelen tai kääntelytän tuon pumpun seuraavaksi ja raportoin tänne, että joku muukin sais näihin vaivoihin apua.

                                Vielä jos joku tietäs kommentoida tuohon pumpun kunnostuksen hintaan. Mitähän hiluja vaihdeltu, jos hintalappu 850€? Ei kait ny pelkkä tiivistäminen noin paljoa maksa.
                                Varmaan meni jo liikaa syöttöä tai määränsäädin on niin kulunut juuri siitä kohtaa missä nyt on.
                                edit: vähän paha arvioida mitä tuo huolto on sisältäny kun jotkut myy toimivia pumppuja tuohon hintaan.
                                Last edited by gogo; 20-10-2011, 11:44.
                                E34 m50b25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎