Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS käynnistyy huonosti lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behemoth
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 562

    #31
    Pitää ny vielä kommentoida. Soittelin eräälle Oulun Veholla aikoinaan olleelle kaverille ja meinas, että tarvii erikoistyökaluja tuo pumpun ajoituksen säätäminen. Lisäksi syöttöputkia pitää löysätä, että saa käännettyä. Alkaa olemaan ainut mahdollisuus, että kääntelen ite tuota pumppua. Turuselle en lähde kynittäväksi. Kysymys kuuluukin, että miten tuo ajoituksen muuttaminen nyt oikeen kotikonstein tapahtuu?

    Tuossa yhdessä threadissä mainitut 3 mutteria auki ja sitten käännetään pumppua keulasta päin katsottuna konetta kohti (vastapäivään). Sitten kiristetään pari mutteria ja kokeillaan startata. Suihkuputkiin ei tarvi kajota? Kone käy sitten päin persettä, jos käänty liikaa.

    edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.
    Last edited by Behemoth; 20-10-2011, 15:10.
    E66 730Ld LCI

    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5519
      • Vaasa

      #32
      Originally posted by Behemoth View Post

      edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.
      Juu jotain tälläs mietin itekki. Sillo kun vein diisselin huoltoon ja kysyin asiaa niin vastaus oli että ei voi säätää koska on sähkönen pumppu ja se pitää koneella säätää yms yms plapla tiipadaapaa.

      Ok auto huoltoon. No jälkeenpäin kun kävin uudelleen samalla pajalla niin työnjohto lähteny kotio. Asiaa tiedusteltaessa eräs asentaja näytti miten perussyöttöä saa nostettua ns hammermodilla. Silloin tuli semmonen "apinaa on nyt koijattu" fiilis.
      sigpic

      Comment

      • gogo
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 60
        • Joensuu

        #33
        Hiettokellolla saa katottua sen ajoituksen se on se "erikois" työkalu suutinputkia ei ole pakko availla pumppu liikkuu muutenkin.

        Tuossa yhdessä threadissä mainitut 3 mutteria auki ja sitten käännetään pumppua keulasta päin katsottuna konetta kohti (vastapäivään). Sitten kiristetään pari mutteria ja kokeillaan startata. Suihkuputkiin ei tarvi kajota? Kone käy sitten päin persettä, jos käänty liikaa.
        Tuossahan tuo ohje on.
        E34 m50b25

        Comment

        • joni_wt
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 3627
          • Yka

          #34
          Originally posted by Behemoth View Post
          edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.
          Parin tunnin homma jos ottaa imusarjan pois ja heittokellon kanssa säätää. Jos laittaa korvakuulolla ilman imusarjan irrotusta niin öbaut puoli tuntia maks.

          Mutta tokihan korjaamon täytyy säätää se kunnolla, ettei tartte asiakasta pompottaa ees taas jos ei tuukkaa ensin hyvä..

          Originally posted by gogo View Post
          Hiettokellolla saa katottua sen ajoituksen se on se "erikois" työkalu suutinputkia ei ole pakko availla pumppu liikkuu muutenkin.
          Eikös se mennyt jotensakin näin jos heittokellolla säätää:

          -Heittokello pumpun persiiseen
          -Katellaan yläkuolokohta, vauhtipyörältä löytyy kolo!
          -Sitte pyöritetään konetta takaperin?? niin kauan, että heittokellon viisari pysähtyy
          -Heittokello nollataan ja sitte pyöritetään konetta oikein päin takaisin yläkuolokohtaan
          -Kellossa pitäs nyt olla oikea lukema..? Jos ei niin käännetään pumppua haluttuun suuntaan
          -"Oikea" arvo, eli sopivasti ennakolla, tais olla ~0,95 tms..?
          e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

          Comment

          • gogo
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 60
            • Joensuu

            #35
            Noinhan se menee, oikeeta arvoa en muista
            E34 m50b25

            Comment

            • Jorkki89
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 72
              • Perho

              #36
              itselläni on 525td e34 93` ja mullakin oli sitä ongelmaa että lämpimänä joutu starttaamaan niin kauan ettei meinannut kehata imhmisten ilmoilla käynnistää. sitten yhtäkkiä jostain syystä kiristin starttimoottorin solenoidiin tulevia johtoja ja laitoin kontaktispreitä ja auto alkoi käynnistyä todella nätisti myös lämpimänä. sen koomin ei ole starttaus vikoja ollut..
              Myös suuttimien paluuletkut vuotivat ja myös se vaikutti käynnistys ongelmiin.
              Last edited by Jorkki89; 21-10-2011, 21:02.
              ------------------------------------------------------------------------------------
              BMW E34 525 tdsA touring -94 "helmi"
              BMW E39 525iA -03
              BMW E34 525 tds touring -95
              BMW E34 525 td -93
              BMW E30 316i (1.8i) -89

              Comment

              • Behemoth
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 562

                #37
                Nyt on ajoitus säädetty Oulun Autotyössä ja täytyy sanoa, että käynnistyy huomattavasti paremmin. Kylmänä ei vaadi kuin yhden hehkutuksen, sahaaminen ja rytkytykset katosi sekä itse auto vastaa kaasuun aivan eri tavalla. Vielä testaamatta tuo pahin vaihe, että auto seisonut ajon jälkeen sen puoli tuntia, mutta uskompa, että siinäkin käynnistyy nyt paremmin. Esimerkiksi sammutettaessa ja heti sen jälkeen uudelleen startatessa lähtee ihan välittömästi tulille. Aiemmin tuossakin tilanteessa piti startata paljon pitempään. Ei tosin tee sitä, että kaasua polkaistessa kierrokset jää tonniin ja sitten tippuu alaspäin tyhjäkäynnille...eli jotain vielä hienosäätöä vois olla. :think

                edit: siis pumpun ajoitus oli pielessä, kuten vikakoodikin sen ilmoitti.
                Last edited by Behemoth; 29-10-2011, 14:21.
                E66 730Ld LCI

                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 562

                  #38
                  Nyt sitten ajeltu muutama päivä ajotuksen jälkeen ja auto toimii paljon paremmin. Starttaa miltei välittömästi myös puoli tuntia ajon jälkeen. Kylmänä lähtee myös ilman mitään rytkytyksiä. Voipa sanoa, että tuo kannattaa ensimmäiseksi tehdä, jos alkaa vieteri piteneen TDS:ssä.
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • |jaakko|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 1542
                    • Keski-Suomi

                    #39
                    Jatketaan tätä topiccia;

                    Itellä kanssa lämpösenä sahaa pari sekuntia ennenkö starttaa.
                    4. suutin vuotaa aika reippaasti, sen huomasin.

                    Kokeilellaan tiivisteen vaihdolla.. Löyty KL-varaosilta hyllystä.
                    Last edited by |jaakko|; 25-12-2011, 17:12.

                    Comment

                    • Speedboys
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 545
                      • Kurikka

                      #40
                      E39 tds-96. Auttaako hammermode myös siihen kun kuumana esim. trailerit peräs kulutusmittari ei nouse 4. vaihteellakaan kaasu pohjassa kuin 12-15l ja n. 20% tehovaroista hukassa.Myös puolilämpimänä n. 2sek. startti.Pumpun ajoitus
                      varmaan myös paikallaan.Kylmänä hieman rytkyttää tyhjäkäynnillä mutta ei mitenkään savuta.
                      "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                      BMW 530da
                      BMW 530i v8
                      BMW 330da
                      BMW 320d
                      BMW 316

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        #41
                        Originally posted by |jaakko| View Post
                        Jatketaan tätä topiccia;

                        Itellä kanssa lämpösenä sahaa pari sekuntia ennenkö starttaa.
                        4. suutin vuotaa aika reippaasti, sen huomasin.

                        Kokeilellaan tiivisteen vaihdolla.. Löyty KL-varaosilta hyllystä.
                        Siis minkä tiivisteen löysit siihen suuttimeen? Anturin tiivisteen?
                        Mulla falskas todella paljon siitä anturista.
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • Mikkeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 805
                          • Suomi

                          #42
                          Toi pumpun säätö onnistuu ihan kotikonstein...

                          Perus heittokello magneettijalalla. Siihen voi laittaa jatkon jos ei halua suutinputkia irroittaa.
                          Ite otin vastakkaiset putket irti jolloin ei tarvinnut mitään jatkoja vaan pelkkä kello yletti mittaamaan.

                          Kone YKK:hon, siitä vartti kierros vastapäivään, kello nollaan ja takas. Mä säädin oman milliin. Lähtee käymään todella nätisti kelillä kuin kelillä.

                          Tohon YKK:n pitämiseen voi tehdä työkalun, n. 100mm pitkä 12mm tanko mihin sorvaa muutaman millin 8mm olakkeen. Toimii nollan osoittajana.
                          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                          TDS osaa.

                          Comment

                          • |jaakko|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 1542
                            • Keski-Suomi

                            #43
                            Originally posted by Mikkeri View Post
                            Siis minkä tiivisteen löysit siihen suuttimeen? Anturin tiivisteen?
                            Mulla falskas todella paljon siitä anturista.
                            Ei ku kuparitiiviste siihen suuttimen reikään. Ostin tosin varmuuden vuoksi ehjän suuttimenkin, kunhan vaan tulis..

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              #44
                              Aaa.. Ne vuotaa siitä anturista, ei sieltä kuparista.
                              Jos kupari falskaa niin sen toteet niin että paat koneen käymään ja lirutat sinne suuttimen poteroon vaikka naftaa, kuplii jos sieltä vuotaa.
                              Todennäköisesti vuotaa se anturi itsessään siinä.

                              Pitää yks sellanen purkaa ja tarkistaa josko sen sais fiksattua pikkurahalla.
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • |jaakko|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 1542
                                • Keski-Suomi

                                #45
                                Originally posted by Mikkeri View Post
                                Aaa.. Ne vuotaa siitä anturista, ei sieltä kuparista.
                                Jos kupari falskaa niin sen toteet niin että paat koneen käymään ja lirutat sinne suuttimen poteroon vaikka naftaa, kuplii jos sieltä vuotaa.
                                Todennäköisesti vuotaa se anturi itsessään siinä.

                                Pitää yks sellanen purkaa ja tarkistaa josko sen sais fiksattua pikkurahalla.
                                Se potero on jo valmiiks täynnä naftaa Se vuotaa ihan kunnolla jostain, moottorin ku sammutta niin kuulee sellasen ininän ku vuotaa.

                                Niin, silläpä sen toisen suuttimen ostinkin jos se on paskana.
                                Tottakai uuden tiivisteen siihen jokatapauksessa vaihdan ku suuttimen irroitan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎