Announcement

Collapse
No announcement yet.

Neuvoja halpaan virittämiseen?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeniksenJatke
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 3
    • Finland

    Neuvoja halpaan virittämiseen?

    Morjensta!

    Oliskos kellään antaa vähän neuvoja pieneen/halpaan virittämiseen?

    ostin tuolaisen 316 e30 vm.-88 1.8(kaasari) raadon ja aattelin radalle sitä leikkikaluks pistää...

    itse olen näissä bemmeissä amatööri kun vasta ensimmäinen bmw

    tiedossa on jo kartiokit ja suurteho puola tuolta completosista ja lukkoperse asennettu...

    rahaa ei hirveästi ole kun koulujakin vielä käyn ja paikkakin missä näitä romuja laittelen on puuliiteri tai piha, elikkä jyrkemmät nokat, turbot, tuplakaasarit yms. voi jättää mainitsematta mutta sellaista pientä/halpaa mistä aina muutamaa heposta sais enemmän irti ja sillae että vakio konekkin sen kestää...

    ja tuohon ei minkään näköisiä teholastuja vielä taiha saada... isomman röörin ajattelin asentaa mutta onkos kellään mitään ideoita jotka siis kertaalleen sanottu halpoja/pieniä?

    EI OLE KATALYSAATTORIA!
  • Jebbunen
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 514
    • Pirkkala

    #2
    Tee sille nyt vaikka perus huolto eka niin saat tehtaan tehot ehkä jopa takaisin ....
    Porsche

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      ensinnäkin, halpaa virittämistä ei ole. Kokeileppas katsella m10 moottorin virittämistä koskevia topikkeja täältä tekniikka osiosta. Pitäisi löytyä useampia. Tähän moottoriin pätee kaikki samat "viritykset" kuin muihinkin kaasutinkäyttöisiin bensiinimoottoreihin eli tuplat, kansityöt, pakosarja, nokka jne jne... laillisuus tai käyttöauton rakentamisen mielekkyys on eri asioita sitten kokonaan.
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • BmwPunisher
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 7629
        • Lemu

        #4
        laita putkisto, niin kuulostaa viritetyltä..
        E70 X5 30d

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          ensimmäisenä huolto-osat kuntoon.

          -uudet tulpat ja vaikkapa tulpanjohdot/virranjakajan kansi ja sytkä kohdalleen
          -uusi ilmansuodatin (se kartiosuodatin kannattaa unohtaa)
          -venttiilien säätö

          sen jälkeen halvin

          -rakentaa putkiston itse pakosarjalta vaikkapa 2" putkella ja tarvike vaimentimilla

          aika halvalla saa myös käytettynä tuplakaasarit ja peltisarjan. lisäksi nokan voi hioa jyrkemmäksi.

          noihin nyt ei useita satasia mene rahaa ja ainakin saa ääntä, jos ei muuta. kunnolla säädettynä voi muutama hevonenkin irrota
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #6
            Ei varsinaista virittämistä mutta: Paino pois.
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by peltone View Post
              Ei varsinaista virittämistä mutta: Paino pois.
              Joo itselläni kävi sama mielessä. Kaikista halvinta virittämistä.
              Eli pura siitä autosta kaikki ylimääräinen pois mikä vain suinkin irti lähtee, ja pistä vaikka piruuttasi puretut rojut vaakalle.
              Verhoilut, ylimääräiset sähköt, puskurit, takarontista kaikki joutava pois, takapenkki, alusta ja bitumimassat, lasien korvaus pleksillä, valot, mahd sisäloksut, kuraläpät, listat, ym tms...
              Last edited by Spetke; 07-11-2011, 09:06.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Tuossahan nuo oikeestaan tulikin, eli painoa alemmas ja jos varsinaista moottorin virittämistä haluaa kokeilla niin helpoin lienee laittaa ensin nuo mainitut perusasiat/huollot kuntoon, värkätä se putki auton alle, laittaa hyväkuntoiset tuplat ja siinä samallahan joutuu laittamaan jotku imutötteröt ja "powerfiltterit". Sitten nyppäät nokat ulos ja viet ne hiotuttavaksi, tai jos muutaman saturaisen haluaa uhrata lisää niin nyppäät koko kannen irti ja viet portattavaksi. Esim. eteläpohjanmaalla on semmonen jokkis/ralliguru kun Rintakarin Erkki joka tekee noita nokkien hiontoja ja kansien modifiointeja, taitaa säätääkin noita kaasarivärkkejä, ainakin häneltä dyno löytyy hallista. Veikkaisin että 1000-1500e saa häneltä jo melko kattavan hoidon, kannen/seetien/venttiilien muotoilun nokkien hionnan ja säädön + dynokäppyrät.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Jos nyt sitten halutaan helpolla ja halvalla tehoa, niin oliskohan tullut halvimmaksi JA helpoimmaksi ostaa laakista sitten joku 325 tms... :think
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Elfving
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 914
                    • MeetMe@X.

                    #10
                    Edullisesti radalle jos meinaat,niin itse lähtisin autoasi muokkaamaan perushuollon ja ennen kaikkea uuden alustasarjan muodossa.
                    Vanhalla ja huonolla alustalla radan kiertäminen on sitä herkkua,jota tuskin kukaan haluaa...



                    Siitä sitten oman motivaation mukaan painon pudotuksella ja muilla moottorin viritysosilla tai auton vaihdolla...

                    Comment

                    • MrBubbles
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 799
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Tuossahan nuo oikeestaan tulikin, eli painoa alemmas ja jos varsinaista moottorin virittämistä haluaa kokeilla niin helpoin lienee laittaa ensin nuo mainitut perusasiat/huollot kuntoon, värkätä se putki auton alle, laittaa hyväkuntoiset tuplat ja siinä samallahan joutuu laittamaan jotku imutötteröt ja "powerfiltterit". Sitten nyppäät nokat ulos ja viet ne hiotuttavaksi, tai jos muutaman saturaisen haluaa uhrata lisää niin nyppäät koko kannen irti ja viet portattavaksi. Esim. eteläpohjanmaalla on semmonen jokkis/ralliguru kun Rintakarin Erkki joka tekee noita nokkien hiontoja ja kansien modifiointeja, taitaa säätääkin noita kaasarivärkkejä, ainakin häneltä dyno löytyy hallista. Veikkaisin että 1000-1500e saa häneltä jo melko kattavan hoidon, kannen/seetien/venttiilien muotoilun nokkien hionnan ja säädön + dynokäppyrät.
                      ai, en oo tiennykkään että erkillä on seetivehkeet. nokan hiomisesta taitaa ottaa 80e. hitsaa vakiomäntään lisää tavaraa niin alkaa puristaakin (en oo kyllä koskaan kokeillu mutta naapurikylällä kuulemma on ) mä voin kyllä sitten koneistaa ne muotoonsa ja tehdä venttiilinkolot ja jos nokalle haluaa mallin niin mulla on 292 keppi joutilaana. suomi toki asuinpaikkana melko laaja käsite mutta ties vaikka sattuisit olemaan läheltäkin.

                      edit:niin siis tietenkinhän vapariin ainut oikea tikku on 336 schrick
                      No life, no friends, just motorsport!

                      -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                      -jokunen e30.
                      -e28

                      Comment

                      • 426Hemi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2008
                        • 621
                        • Pälkäne

                        #12
                        Puristusta (=kannesta siivu?), nokkaa, peltisarja ja kunnon kaasuttimet niinkuin jo edellä mainittu.

                        Jos 80€llä saa vakionokan hiomisen, ei oo todellakaan enää kallis. Kantta voi itsekin "nollakuluilla" hieman työstää, eli mm. "läpätä" venttiilit ja imusarjan sovittaminen kanteen sekä kanavien siistiminen+ kevyt kotiporttaus? Olettaen että ymmärtää edes teoriassa mitä tekee.

                        Jotain yli 1000€ pelkkiä yläkertatöitä en lähtis tommosen henkilökohtaisesti tekemään/teettämään. Eihän tommosella rahalla tehtyä yläkertaa viittis enää sen koskemattoman alakerran kaveriks laittaa, sit menis sekin uusiks ja kustannukset kasvaa taas.

                        Ite vaihtaisin koko auton tai edes moottorin.
                        ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by peltone View Post
                          Ei varsinaista virittämistä mutta: Paino pois.

                          Ei tollasta kukaa harrasta

                          Originally posted by PeniksenJatke View Post
                          Morjensta!

                          Oliskos kellään antaa vähän neuvoja pieneen/halpaan virittämiseen?

                          ostin tuolaisen 316 e30 vm.-88 1.8(kaasari) raadon ja aattelin radalle sitä leikkikaluks pistää...

                          itse olen näissä bemmeissä amatööri kun vasta ensimmäinen bmw

                          tiedossa on jo kartiokit ja suurteho puola tuolta completosista ja lukkoperse asennettu...

                          rahaa ei hirveästi ole kun koulujakin vielä käyn ja paikkakin missä näitä romuja laittelen on puuliiteri tai piha, elikkä jyrkemmät nokat, turbot, tuplakaasarit yms. voi jättää mainitsematta mutta sellaista pientä/halpaa mistä aina muutamaa heposta sais enemmän irti ja sillae että vakio konekkin sen kestää...

                          ja tuohon ei minkään näköisiä teholastuja vielä taiha saada... isomman röörin ajattelin asentaa mutta onkos kellään mitään ideoita jotka siis kertaalleen sanottu halpoja/pieniä?

                          EI OLE KATALYSAATTORIA!
                          Lue kaikki M10 piristämiseen liittyvät topikit vaikka ny ensiksi läpi tältä foorumilta. Sitte käyt sen sun kattilan läpi että onko se KUNNOSSSA . Muutakin ku öljynvaihto ja tulppien uusinta. Jos se ei ole puristusten, ohivuotojen , öljynpaineen jne puolesta 100% iskussa ni turha virittää.
                          Kansi siinä on täydellinen verkonpaino. Samoin kaasari ja e orkkis imusarja. Halvimmat hevoiset vois irrota muuttamalla kone vastaamaan M10B18L konetta eli ruiskupeliksi. Puristuksia on aivan varmasti vara nostaa vakionokallakin.

                          On vieläpä mahdollista että joku maksaa ehjänä irroitetusta kaasarikoneen kannesta ja pa-laitteistosta vielä jonkun roposenkin (esim. minä)
                          Last edited by petrolhead; 07-11-2011, 16:42.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Kam1kazee
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 56
                            • JKL

                            #14
                            M10 koneen piristäminen

                            Tossa yks aineski, ei muutaku lukemaan.
                            ex.E30 316 Cosmosblau Metallic

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by BeamR View Post
                              Jos nyt sitten halutaan helpolla ja halvalla tehoa, niin oliskohan tullut halvimmaksi JA helpoimmaksi ostaa laakista sitten joku 325 tms... :think
                              Usein kyllä juurikin halvin tapa "virittää" pikkukoneista on myydä se ja ostaa isommalla koneella oleva tilalle. Toki E30 nuo isompikoneiset kohtuullisen ehjät taitavat olla hinnoissaankin, E34 näyttää nyt saavan 535 melko halvalla, leimattuja jopa tonnilla (34 ei tuon pienemmällä koneella kyllä liiku oikeasti mihinkään).
                              Tai ostaa joku parinsadan raato jossa parempi tekniikka ja vaihtaa se tilalle kokonaisuudessaan, joskin "harrastusta" siinä hommassa taatusti riittää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎