Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HeiSy
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 260
    • Suomi

    m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?

    Eli kone on m50b25 non vanos, ja siihen olisi tulossa pakonokaksi muokattu imunokka eli sorvattu päästä pois ketjulinjan suorana pitämiseksi. Mutta ongelma on se, että mikä sille olisi hyvä ajoitus turbokäyttöä ajatellen? Ja astelevy ja mittakello siis käytettävissä.
  • HeiSy
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 260
    • Suomi

    #2
    eikö kukaan ole moista hommaa tehnyt?

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Jos ei ole muuta tietoa, ota vaikka schrickin sivuilta ajoitukset, niistä on hyvä lähteä vaikka vapariin ovatkin. Schrickin nokkapakettihan on aikalailla vastaava.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • HeiSy
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 260
        • Suomi

        #4
        Kiitti vinkistä, saatoin kyllä löytää PPF:ltä ihan sopivan ohjeen. Ei vaan toi ruotsin kieli ole ihan vahvintaa alaa mulle. Mutta tuolta sivulta siis löytyi http://server.pure-pf.com/phpBB/view...hp?f=1&t=62585

        Eli tuolla ilmeisesti neuvotaan laittamaan molemmat nokat 1mm nostolla yläkuolokohdassa. Mutta joku paremmin ruotsia ymmärtävä ja muutenkin modauksesta tietävä voisi varmistaa onko tuo ajoitus hyvä?

        Comment

        • escort
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 339

          #5
          en tiedä pemarin nokkien ajoituksesta,mutta tuo 1mm tuntuu todella vähältä??
          mulla oli vanhassa voortin koneessa 4.5mm molemmat venttiilit, imu ja pako auki yläkuolon kohdassa ja nyt on 16v koneessa imu vähän yli 3mm ja pako muutaman kympin vähemmän.
          nyrkkisääntönä on että pakonokka on muutaman kympin vähemmän auki kuin imu yläkuolonkohdassa tai sitten yhtä paljon.
          vanhassa toyotan 2tgeu koneessa virinokilla oli kanssa imu yli 4mm auki ja olen kuullut että 18rg turbo koneessa kireillä nokilla yli 6mm

          Comment

          • HeiSy
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 260
            • Suomi

            #6
            Juu onhan se 1mm melko vähän, mutta sitten taas kyse on vakio imunokista ja nehän on vain 240 asteiset muistaakseni ja tuolla 1mm:n ykk nostolla imunokka menee ihan hitusen alkuperäistä aikaisemmalle. Ja jos tuolta http://www.esapeltonen.fi/ sivuilta katsoo m50b25 sarakkeesta niin eipä niissä miedoimmissa nokissa paljoa ykk nostoa ole.

            Comment

            • Juzbe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1066
              • Pori

              #7
              Ja mites sitten tehopuoli? Kuinkas suurta KÄYTÄNNÖN vaikutusta noilla ajoituksilla on saatu vapari tai turbokoneessa? tietysti ahtimen heräämiseen jne jne vaikuttaa, mutta teholappuja olisi mukava nähdä m50 koneesta ajoituksen säädön jälkeen.

              Mielessä käynyt jos hiukan itselle rukkaisi noita ajoituksia,onhan noista turbomoottoreista ajoituksia säätämällä vielä revitty loput 30-50hp pihalle.

              Comment

              • escort
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 339

                #8
                taitaa olla päästöjen takia tehty että venttiilit on mahdollisimman vähän auki yhtä aikaa.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by escort View Post
                  en tiedä pemarin nokkien ajoituksesta,mutta tuo 1mm tuntuu todella vähältä??
                  mulla oli vanhassa voortin koneessa 4.5mm molemmat venttiilit, imu ja pako auki yläkuolon kohdassa ja nyt on 16v koneessa imu vähän yli 3mm ja pako muutaman kympin vähemmän.
                  nyrkkisääntönä on että pakonokka on muutaman kympin vähemmän auki kuin imu yläkuolonkohdassa tai sitten yhtä paljon.
                  vanhassa toyotan 2tgeu koneessa virinokilla oli kanssa imu yli 4mm auki ja olen kuullut että 18rg turbo koneessa kireillä nokilla yli 6mm
                  Taitaa olla noilla ajotuksilla jo tyhjäkäynti >1500rpm ja bensaa valuu raakana läpi
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • ^Tonix^
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 641
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by Juzbe View Post
                    Ja mites sitten tehopuoli? Kuinkas suurta KÄYTÄNNÖN vaikutusta noilla ajoituksilla on saatu vapari tai turbokoneessa? tietysti ahtimen heräämiseen jne jne vaikuttaa, mutta teholappuja olisi mukava nähdä m50 koneesta ajoituksen säädön jälkeen.

                    Mielessä käynyt jos hiukan itselle rukkaisi noita ajoituksia,onhan noista turbomoottoreista ajoituksia säätämällä vielä revitty loput 30-50hp pihalle.
                    Vakio M50B25 460whp 1.5@ (sc6262)
                    Vakio M50B25 vanos pakonokan tilalla imunokka 517whp 1.7@ (sc5860)
                    Toki moottorit eri ahtimilla ja toisessa vanos.
                    M50B28 kahdella imunokalla ja isolla bw turbolla 874whp
                    Että ahdetussa koneessa päästään jo aikas pitkälle noilla imunokilla..

                    PPF:llä oli juttua enemmänkin tosta ajotuksesta mutta en nyt muista lukemia..

                    Molemmat nokat 1mm nostolla yläkuolokohdassa on ainakin hyvin yleistä tuolla ruotsin maalla.
                    Last edited by ^Tonix^; 29-11-2011, 21:52.
                    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                    E30 318is
                    E36 M3 Coupe

                    Comment

                    • micke_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1154
                      • Lojo

                      #11
                      Molemmat säädettynä 1mm niin jaksaa vetää 6000rpm jälkeenkin nätisti +7000rpm asti ilman että tehokäyrä lähtee laskemaan.
                      E24 ///M635CSI
                      E61 520d LCI
                      Ex: E30 1006hv/1161nm
                      ig: m1ckee_

                      Comment

                      • HeiSy
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 260
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by micke_ View Post
                        Molemmat säädettynä 1mm niin jaksaa vetää 6000rpm jälkeenkin nätisti +7000rpm asti ilman että tehokäyrä lähtee laskemaan.
                        Eli vaikuttais olevan aika passeli ajoitus tuo

                        Comment

                        • ^Tonix^
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 641
                          • Vaasa

                          #13
                          Jotku sanoo 0.5 mm ja toiset 1mm niin laitoin sitte molemmat nokat 0.75mm.
                          Vakio M50B25 motti ja sille kaveriksi holset hx35 (54/60 12cm).
                          Katusäädöillä tuli penkissä 409Whp/522nm 0.9bar
                          Polttoaineena re85.
                          Harmi ku nyt ei vaan oo penkkilappua samasta setupilla vakio nokilla..
                          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                          E30 318is
                          E36 M3 Coupe

                          Comment

                          • HeiSy
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 260
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by ^Tonix^ View Post
                            Jotku sanoo 0.5 mm ja toiset 1mm niin laitoin sitte molemmat nokat 0.75mm.
                            Vakio M50B25 motti ja sille kaveriksi holset hx35 (54/60 12cm).
                            Katusäädöillä tuli penkissä 409Whp/522nm 0.9bar
                            Polttoaineena re85.
                            Harmi ku nyt ei vaan oo penkkilappua samasta setupilla vakio nokilla..
                            Vertailuna tähän itsellä nyt myöskin vakio M50B25 moottori ja tismalleen samanlainen turbo. jonkinverran keskeneräisillä katusäädöillä haettii leimalle lappu, seokset ainakin melko laihalla silloin. Ja mulla molemmat nokat 1mm.

                            302Whp/377nm 0.5bar
                            Polttoaineena 98

                            Harmi myös itsellä kun ei tiedä nokka-akseli muutoksen tuomaa teholisäystä. Ja vielä ei ole tehoja isommilla paineilla/ kunnon säädöillä mitattu.

                            Comment

                            • HeiSy
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 260
                              • Suomi

                              #15
                              Nyt on mitattuna samalla kokoonpanolla, omilla säädöillä 1.3bar:n ahdoilla.

                              470Whp ja 699Nm Mutta jossain oli jotakin hämminkiä kun huipputeho tuli jo 5350rpm:ssä ja siitä lähti selvään laskuun. Koska 0.5Barilla huipputeho oli n.6000rpm.

                              Vaikutti hieman siltä, että kipinästä loppu voima, ja alkaa turbokin olemaan noissa luvuissa aikas rajoilla varmaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎