Kyseessä olisi kilpakäyttöön vaparina tulossa oleva e36 non vanos m50b25 moottorilla. Saako tähän säädettävän moottoriohjauksen kanssa mitään huomattavaa tehon nousua jos laittaa sinne sen non vanos imunokan sen 2mm lyhennettynä ja schrickin ajoitus ohjeilla?
m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?
Collapse
X
-

E36Ticompact -95 HELLROT-: orava : connection-
EX:E30///M3 replica Tic
EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi
-
Ei ole oma auto. Tulossa isännällä jokkisautoksi ja tämän takia ei hyövää laittaa montaa sataa virinokkiin vaan yritetään päästä mahdollisimman halvalla lisätehoihin. Mutta vastauksesi antoi jo tietoa ettei kannata. Ellei jollain muulla ole heittää parempaa vinkkiä.Originally posted by naukkis View PostMuutama aste pakonokkaan lisää aukioloaikaa - ehkä 2 hp maksimikierrosten tuntumaan. Miksi et pistä samantien kunnollisia nokka-akseleita?
E36Ticompact -95 HELLROT-: orava : connection-
EX:E30///M3 replica Tic
EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi
Comment
-
Tehonlisäys
en tuosta kysytystä kokoonpanosta tarkoin tiedä, mutta eikös se ole melkein Scrickin kopio. Schrickn kahdn akselin setillä saatiin meillä dynosta riippuen 7 - 11 hv, mutta vääntö menee kyllä aika yläkierroksille ja bensaa kuluu merkittävästi enemmän kuin vakionokilla.
Riippuu siis millaisella kierrosalueella ajetaan kilpaa....
Jussi
Comment
-
Schrickilläkin on eri prifiileita varmaan jokunen kymmenen. Mutta siis tuossahan on tarkoituksena vaihtaa vain ja ainoastaan pakonokka, vaikutus on minimaalinen jokatapauksessa, Schrickin kesyimmän virinokan pakonokka on ajoitukseltaan liki vastaava kuin tuo vakio nv imunokka joten sitä on käytetty sen parina siirtämällä alkuperäinen imunokka pakonokaksi jolloin ei ole tarvinnut ostaa kuin yksi kallis virinokka kahden sijaan.Originally posted by peljoppi View Posten tuosta kysytystä kokoonpanosta tarkoin tiedä, mutta eikös se ole melkein Scrickin kopio. Schrickn kahdn akselin setillä saatiin meillä dynosta riippuen 7 - 11 hv, mutta vääntö menee kyllä aika yläkierroksille ja bensaa kuluu merkittävästi enemmän kuin vakionokilla.
Riippuu siis millaisella kierrosalueella ajetaan kilpaa....
Jussi
Comment
-
Ei asiaan liity mutta kyllä ne on noilla m50 tekniikoilla kardaani luokassa ajellu ihan hyviä sijoja.Originally posted by naukkis View PostNo varmaan hyvä idea olis ottaa se M50 keula-ankkuri mäkeen ja pistää tilalle vaikka M42, ei sillä M50-koneisella e36:lla ehdi mihinkään ellei siirrä konetta takapenkille.
E36Ticompact -95 HELLROT-: orava : connection-
EX:E30///M3 replica Tic
EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi
Comment
-
Ite hain biltemasta 1/2" räikkään muuntokappaleen 1/2" -> 3/8" ja siihen sitte jatkovarsi ja sopiva hylsy, ei tarvi hioa mitään ja hyvin hoituu hommaOriginally posted by Kapanos View PostSulla on hylsy joka mahtuu sieltä nokkien "telineitten" välistä? Mistä sellasen saa
haen heti! Ja mikäs se koko olikaan
Comment
-
Osaakos joku sanoa, että paljon non vanoksen jouset kestää nostoa? Eli missä kohtaa pohjaavat ja tuleeko sitä ennen jotain estettä jousen toiminnan kannalta?
Suunnitelmissa avata nokkapukista nostajien paikat jolla saa kovien nostajien kanssa vakionokista hiottua melko ärjyt perusympyrää pienentämällä
samalla helppo säätää nostajia, kun ne saa pukista nostettua läpi 
ja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa
Comment
-
Sehän on helppo mitata. Toki pitää mitata myös riittääkö niiden jousivakio mihinkään ärjyillä nokilla. Ainakin m62 koneessa nostimen mitta loppuu kesken jos perusympyrää pienennetään kunnolla. Oletko tutkinut miten m50 kannessa käy?Originally posted by _"Johtaja"_ View PostOsaakos joku sanoa, että paljon non vanoksen jouset kestää nostoa? Eli missä kohtaa pohjaavat ja tuleeko sitä ennen jotain estettä jousen toiminnan kannalta?
Suunnitelmissa avata nokkapukista nostajien paikat jolla saa kovien nostajien kanssa vakionokista hiottua melko ärjyt perusympyrää pienentämällä
samalla helppo säätää nostajia, kun ne saa pukista nostettua läpi 
ja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa
Nostimien kovaksi muuttamiseksi on useampiakin tapoja.Aprilia RSV4
Comment
-
No ei ole vaikeaa, otat alkuperäisen männän pois, heität siitä sen sisämännän jousineen ja kuulineen mäkeen ja pistät rauta/titaanitapin sisämännän tilalle halutun mittaisena ja vanhan ulkomännän kannssa paikalleen. Tai sitten ulkomännän halkaisijalla oleva tappi suoraan, huomattavasti hankalammin toteutettava homma kuitenkin.Originally posted by _"Johtaja"_ View Postja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa
Teit miten vain niin painava lopputulos, hyvään lopputulokseen suosittelen hankkimaan 35mm kovat nostajat ja 33mm M52-nostinpukit jotka poraamalla 35mm läpi asti saa nostajalle laakeripintaa ylös asti, vakionostajan kiertävä öljyurahan pienentää nostajan laakeripinnan aika olemattomaksi jos nostajat nousevat kovin ylös.
Comment
-
Jousivakiosta sen verran, että seetipaine on 42kg ja n.95kg muistaakseni isolla nostolla.Originally posted by jannmann View PostSehän on helppo mitata. Toki pitää mitata myös riittääkö niiden jousivakio mihinkään ärjyillä nokilla. Ainakin m62 koneessa nostimen mitta loppuu kesken jos perusympyrää pienennetään kunnolla. Oletko tutkinut miten m50 kannessa käy?
Nostimien kovaksi muuttamiseksi on useampiakin tapoja.
jousina on ulompi jousi vanoksesta ja sisempi vanoksettomasta. Tämä oli jousivakion suhteen paras vaihtoehto jousista mitä itselläni oli kantta kasatessani
Nostimen mitta tuskin loppuu kesken jos jotain luokkaa 12-13mm nostoa ja n.290-300astetta hiois nokkaan. Kun tällä hetkellä on 264 astetta ja 10.4mm nostoa ja se toimii ihan hydr nostajilla ilman muutoksia ja nostajasta jää vielä hiukan tilaa siihen nokkapukin rajotinpintaan.
siitä rajotinpinnasta sitten taas on n. 3-4mm nokan laakeripintaan.
en pääse nyt tarkkoja mittoja mittaamaan juur hetkellä.
Comment
-
Ootko muuttanut M50:n venttiilikoneiston työntötankokäyttöiseksi vai miksi noin älyttömät venttiilinjouset?Originally posted by _"Johtaja"_ View PostJousivakiosta sen verran, että seetipaine on 42kg ja n.95kg muistaakseni isolla nostolla.
jousina on ulompi jousi vanoksesta ja sisempi vanoksettomasta. Tämä oli jousivakion suhteen paras vaihtoehto jousista mitä itselläni oli kantta kasatessani
Ja mitä tulee suunnitelmiin porata nostajapukit auki niin siinä tapauksessa nimenomaan pitää käyttää pienellä seetipaineilla olevia jousia ja pitkiä nostajia koska se nostajan laakeripinta-ala jää pirun kauaksi nostajan kärjestä ja pukki halkeaa helposti. Kovilla nostajillahan( ei millään hydroista modifioiduilla) ja kohtuullisilla kierroksilla, alle 8k tarvitut seetipaineethan on ihan kohtuulliset, 6mm venoille noin luokkaa 15/45 kiloa joilla nuo modifioidut nokkapukitkin saa kestämään, ei vakion veroisesti mutta kuitenkin mahdollisesti jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Comment
-
Noi on kyllä ihan m50b25 moottorin vakiojousia. Ulommat on vanoksellisesta ja sisemmät on vanoksettoman!Originally posted by naukkis View PostOotko muuttanut M50:n venttiilikoneiston työntötankokäyttöiseksi vai miksi noin älyttömät venttiilinjouset?
Ja mitä tulee suunnitelmiin porata nostajapukit auki niin siinä tapauksessa nimenomaan pitää käyttää pienellä seetipaineilla olevia jousia ja pitkiä nostajia koska se nostajan laakeripinta-ala jää pirun kauaksi nostajan kärjestä ja pukki halkeaa helposti. Kovilla nostajillahan( ei millään hydroista modifioiduilla) ja kohtuullisilla kierroksilla, alle 8k tarvitut seetipaineethan on ihan kohtuulliset, 6mm venoille noin luokkaa 15/45 kiloa joilla nuo modifioidut nokkapukitkin saa kestämään, ei vakion veroisesti mutta kuitenkin mahdollisesti jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä.
jos ihan molemmat jouset non vanos jouset niin seetipaine hiukan alempi mutta aukiololla vielä suurempi.
ja miten niin jää laakeripinta kauas?! Siinähän sitä on koko alueella tuossa nostajassa ja nokkapukissa on öljyreikä mikä antaa sitten tietyssä kohtaa nostajan liikettä öljyn nostajalle...Last edited by HeiSy; 07-04-2015, 23:22.
Comment
-
Paininkuppipesä on normaalisi yhtenäinen laakeripinta paininkupin laelle asti. Virityskeinona äkäisemmillle nokille on sitten kautta aikain leikattu pesää auki jotta korkeampi nokka mahtuu pesään sisälle, BMW vain on käyttänyt tuota virityskikkaa jo vakiona yhdistäessään korkeita nostoja todella lyhyisiin aukioloaikoihin ja pieniin nostajiin. Lopputulos on että se pesä on heikko jo ihan vakiona ja kaikissa nostinpukeissa on vähän enemmän ajettuna rasitusjälkiä.Originally posted by _"Johtaja"_ View Postja miten niin jää laakeripinta kauas?! Siinähän sitä on koko alueella tuossa nostajassa ja nokkapukissa on öljyreikä mikä antaa sitten tietyssä kohtaa nostajan liikettä öljyn nostajalle...
Nyt kun vielä nostetaan nostinta ylemmäs se varsinainen laakeripinta jää todella alas, mennään ihan limiitille sen suhteen mutta se kestää jotenkuten kun käyttää mahdollisimman pitkiä nostajia joissa ei ole mitään öljyuraa ja mekaanista välyksentasausta, niillä tosiaan normi seetipaine on 15 kilon luokkaa ~8500 kierroksen tavoitteelle(6mm venavarsille, 7mm venoilla tarvii sen verran enemmän että ei niitä kukaan käytä enää nykyään että saisi edes referenssejä) ja rasitus tippuu noin puoleen siitä mitä vakio M52-jousilla.
Noilla M50-vakiojousilla ja läpiporatuilla pukeilla on aika turha edes yrittää, romua tulee varmaan samantien.Last edited by naukkis; 09-04-2015, 22:02.
Comment
Comment