Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d turbo-ongelmaa (M57TU2 TOP)

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1325
    • Tornio

    #16
    bybass läppä ??

    Originally posted by K70 View Post
    Sen takia tänne kirjoitinkin, kun en vielä ollut valmis turbon hankintaan.
    Ajattelin, jos täältä jollain löytyisi vielä joku vinkki, missä vika voisi piillä muualla kuin turbossa.
    Rahun kanssa on asiaa parin illan verran pähkäilty ja testattu eri variaatioita.
    Alkaa vaan pikkusen usko rapisemaan, kun vian oireet pysyy täsmälleen samoina, teki noille alipaine-ohjauksille mitä tahansa.

    Nuo ohjaukset nyt olisi tietty ihan kiva nähdä, toimiiko ne ajossa. Rahu ei vaan suostunut jäämään konehuoneeseen, kun mä olisin lähtenyt motarille
    onko se Rahu mennyt araksi kun ei konehuoneeseen uskaltanut jäädä motari keikan ajaksi ??

    arvaukseni !! vian suhteen eli tässä


    osa nro 4 pitääkö tuossa bybass läppä pikkuturbon ja ison turbon
    paineet erillään ?? eli vuotaako ns. hullunkiertoon pikku turbolta paineet isolle turbolle
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • K70
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 503
      • Vantaa

      #17
      Kun turbo oli irti, pääsin tuon läpän testaamaan ja kyllä sen mun mielestä jämäkästi kiinni pysyi. Ja aukesikin kyllä, kun alipainekellon tangosta veti.
      Koe-ajolenkki tehty myös siten, että tuohon menevä punainen alipaineletku oli irti ja tulpattuna.
      Ei mitään vaikutusta.
      S212, E350CDI, -11

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7521
        • Jyväshyvä

        #18
        Liikkuuko se pakosarjan läppä (lähinnä rintapeltiä oleva alipainekellon tanko)
        kun paikallaan runttaa kaasua?
        En enää muista mitenpäin sen piti liikkua siinä 3k rpm jälkeen...

        Pikkuturbo on kohtuu työläs irroittaa...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • K70
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 503
          • Vantaa

          #19
          Se läppä ei liiku paikallaan kaasutettaessa.
          Joku tuossa kyllä jo sanoi, ettei se paikoillaan liikukaan.

          Auton ollessa sammuksissa, läppä on auki, eli tanko alhaalla.
          Auto käyntiin, niin tanko nousee ja sulkee läpän.
          Tuon läpän pitäisi aueta hieman 1500 rpm jälkeen ja 3250 jälkeen sen pitäisi olla kokonaan auki.

          Nyt kun auton käynnistää, niin tuo tanko nousee, muttei liiku kaasutettaessa.
          Ja mitään vaikutusta ei ollut silläkään, että tuon painekellon letku oli irti ja tulpattuna, eli läppä auki koko ajan.

          Ja aiemmin jo kokeiltiin myös ohjelmalla ajaa läppää auki ja kiinni. Se toimii.

          Eikä tuo pikkuturbon irroitus nyt mikään iso projekti ole. Pahin pultti on taaempi öljynpoistoputken kiinnityspultti, kun on ylösalaisin ahtaassa kolossa.
          Toki tuossa pari tuntia vierähti, kun ei konttorirotta ole taas muutamaan vuoteen ollut konehuoneessa linkkuveitsenä
          Veikkaan tuon isomman puhaltimen irroituksen olevan huomattavasti työläämpi. Tosin en tutkinut, miten lähtisi.
          S212, E350CDI, -11

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1325
            • Tornio

            #20
            ahtopaine anturi?

            Originally posted by K70 View Post

            Ahtopaineita Rahu tänään katseli koneelta, kun yritin saada autoa puskettua liikkeelle. Kun paineita olisi pitänyt olla n. 1,8, niin todellisuus oli muistaakseni jotain 0,1.
            lisää arvauksia!

            irroita imusarjasta ahtopaine anturi ja kytke siihen 8mm letkulla paineilmaverkosta n.1,5bar paine ja Rahu katsoo DIS:in live datalla nouseeko toteutunut paine.
            eli josko tuossa paineanturissa olisi kuitenkin jotain vikaa, vaikka EI ilmeisesti
            vikakoodia annakkaan.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2317
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by e46touring View Post
              lisää arvauksia!

              irroita imusarjasta ahtopaine anturi ja kytke siihen 8mm letkulla paineilmaverkosta n.1,5bar paine ja Rahu katsoo DIS:in live datalla nouseeko toteutunut paine.
              eli josko tuossa paineanturissa olisi kuitenkin jotain vikaa, vaikka EI ilmeisesti
              vikakoodia annakkaan.
              Tuossa päätelmässä voi olla järkeä... Näyttääkös ne toteutuneet ahtopaineet livedatan perusteella ihan järjellisiltä silloin kun auto hyökkää siellä 3000rpm yläpuolella? Varmaan senkin olette jo tutkineet, jos Rahun kanssa olette asiaa ihmetelleet. Nehän pitää rynnätä 2,8 barin pintaan vakiosoftalla, kun täydellä höyryllä mennään. Se vain on tosiaan nähty, että jokainen anturi ei osaa jättää täsmällistä vikakoodia vioittuessaan. Hyvänä esimerkkinä esim. surullisen kuuluisa ahtoilman lämpöanturi. Tosin siitä tässä ei nyt kyse ole...
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by e46touring View Post
                lisää arvauksia!

                irroita imusarjasta ahtopaine anturi ja kytke siihen 8mm letkulla paineilmaverkosta n.1,5bar paine ja Rahu katsoo DIS:in live datalla nouseeko toteutunut paine.
                eli josko tuossa paineanturissa olisi kuitenkin jotain vikaa, vaikka EI ilmeisesti
                vikakoodia annakkaan.
                Hmm, jos mä otan anturin irti josta työnnän ihan omaa painetta sisälle niin mikä anturi sitten siellä livedatassa kertoo paineista..?:think

                Seurattiin ahtoja kyllä ajonaikana mutta mitään uutta ei tullut esille vrt perstuntumaan, eli ahdot on käytännössä kateissa sinne reilu 3000rpm asti ja sitten menee niskat nurin kun ahdot tulee kerta laakista mukaan. Itse mietin jossain vaiheessa tuota ahtopaine antruria mutta en uskonut siihen, toivottavasti olen väärässä, sen voisi varmuudeksi vielä tsekata.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                huolto@rahumetsservice.fi
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • K70
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 503
                  • Vantaa

                  #23
                  Testataan nyt tuokin ennen kuin lähden puhallinostoksille.

                  Olisiko JKK:lla intoa kokoontua Rahun plaanille, niin voitaisiin sinun autosta repiä kaikkia letkuja irti ja verrata, mitä tapahtuu missäkin vaiheessa...
                  ja jos saataisiin sunkin auto rikki
                  S212, E350CDI, -11

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Siitä puhaltimesta, jos akselissa ei tunnu välystä, siivet on ok näköiset eikä pesät ole halki, ei se käkkylä voi olla toimimatta. Jos siellä ihan aikuisten oikeasti ottaisi siivet pesään niin ettei se ahtaisi ollenkaan, se ei kädessä pyörisi tai olisi syönyt siipensä jo aikaa sitten pois komean äänen saattelemana.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Siitä puhaltimesta, jos akselissa ei tunnu välystä, siivet on ok näköiset eikä pesät ole halki, ei se käkkylä voi olla toimimatta. Jos siellä ihan aikuisten oikeasti ottaisi siivet pesään niin ettei se ahtaisi ollenkaan, se ei kädessä pyörisi tai olisi syönyt siipensä jo aikaa sitten pois komean äänen saattelemana.
                      Mä olen tuosta asiasta täysin samaa mieltä, siksi en ihan helpolla suostu myöntämään että
                      Turbossa olisi vika vaan se on jossain helpommassa osassa mitä ei nyt vaan tajuta.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      huolto@rahumetsservice.fi
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by Rahu View Post
                        Hmm, jos mä otan anturin irti josta työnnän ihan omaa painetta sisälle niin mikä anturi sitten siellä livedatassa kertoo paineista..?:think
                        No se samainen anturi, jolle painetta annat vaikka sillä paineilmalla
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by Dunky View Post
                          No se samainen anturi, jolle painetta annat vaikka sillä paineilmalla
                          Aivan, en tajunnut ensin tarkoitusta kun ensimmäisen kerran luin.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          huolto@rahumetsservice.fi
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3453
                            • Janakkala

                            #28
                            En itsekkään usko tuohon ahtimen toimimattomuuteen. Mikäli se on sormipelillä pyöriteltynä timmin oloinen ja siivet ja pesät on silminnähden ehjät niin kyllähän sen ahtimen ahtaa pitää, kaiken järjen mukaan:think.

                            -Saakohan moottori alakierroksilla tarpeeksi polttoainetta, että ahdin jaksaisi ylipäätänsä pyöriä, ja tuottaa painetta? Voisikohan vika ollakkin jossakin polttoaine puolella?

                            -Tutkailin ja funtsailin tuota kaaviokuvaa ahtojärjestelmästä josta toi koko toiminta on helpompi hahmoittaa kuin mistään muista kuvista tai moottorin kyljestä.
                            Voisiko vika olla kuitenkin (osassa 12) compressor bypass platessa?
                            Eli ahtopaine jäisi pyörimään putkistoon? Jos ahdin saa riittävästi pakopainetta niin eihän tuossa muuta vaihtoehtoa oikein voi olla:think.

                            -Tai sitten voisikohan vika olla pakopuolella vaikka venttiilissä (osassa 4) turbine control valvessa? eli pakokaasu pääsisikin virtaamaan suoraan pienen ahtimen ohi?:think

                            -Siinähän ne vaihtoehdot sitten taisivatkin olla vai?
                            -Tai sitten autossa on jotain muuta hämärää vikaa jonka takia mennään vajailla voimilla, Onko tuossa ihan vakio oma DDE softa, ettei ole käyty manipuloimassa voimaa lisää?


                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • K70
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 503
                              • Vantaa

                              #29
                              Täytyypä tuota kuvaa vielä spekuloida auton vierellä. Mun kuvassa tuo osa 12 on tuossa isolta turbolta erkanevassa putkessa, ei tuolla ison ja pienen risteyksessä.

                              Tuo osa 4 on se isoimman (näkyvillä oleva) alipainekellon ohjaama. Se on siis auto sammuksissa avoinna ja auton käynnistäessä sulkeutuu. Mullakin se toimii noin. Ja tuon läpän pitäisi ajossa aueta pikkuhiljaa 1500rpm eteenpäin, kunnes 3250rpm se on kokonaan auki. Ja tätä testattiin auto käynnissä parkkiasennolla, niin silloin tuo läppä ei liiku mihinkään. Mutta joku jo totesi, että pitäisi olla liikkeellä, että tuo toimii.

                              Ja kyllä autosta on otettu ulos lisää voimaa...edellisen omistajan toimesta, reilu pari vuotta sitten (Digituning-ohjelma)..
                              S212, E350CDI, -11

                              Comment

                              • enins
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2009
                                • 513
                                • Rauma

                                #30
                                Vinkkinä vielä vianetsintään: vaikka läpän ohjaustanko ja jopa läppäakseli liikkuisi, se ei silti tarkoita itse läpän liikkumista (kiinnike murtunut tms.). Koita mahdollisuuksien mukaan kuormittaa testattavia läppiä sormella painamalla.
                                Autokalusto: 320d f30

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎