Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d turbo-ongelmaa (M57TU2 TOP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #61
    Originally posted by suppari View Post
    Ahaa, en tiennytkään ettei vikaa saa arvata, jollei ihan varmasti osu oikeaan.
    Eihän kyse siitä ole etteikö arvata saa vaan ennemminkin pitääkin "arvailla" jotta saataisiin muitakin näkökulmia ja sitähän tässä on itsekin välillä tehty. Yritin vain tehdä selväksi että sitä MAFfia nyt ei enää kannata arvailla, siirrytään eteen päin.

    Originally posted by suppari View Post
    Ootteko ajaneet ilman pakoputkea? Cooleri tukossa?
    Mikäs "cooleri" se siellä pakoputkessa on ja jos olisikin niin miksei se olisi tukossa yläkierroksilla kun pakopaineet on kovimmat..?

    Originally posted by suppari View Post
    Vaikuttaa mun korvaan kummalliselta, että DDE olis rikki ainoastaan siten, ettei pyydä tarpeeksi ainetta..
    Niin.. Tätähän tässä juuri mietitään jos yhtään luit tuota mun diagnoosia.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #62
      Ihan erillisiä heittoja pakoputki ja cooleri. Autoa tuskin saa toimimaan se, että nokkelasti vääntelet asioita ympäriämpäri.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #63
        Mulla kun oli 535d niin siitä meni turbot rikkeimeksi kun oli ahtovuoto ja sitäkautta pääsi paineet pellolle ja käyttäytyi samalla tavalla kuin ongelmatapaus. Uskon, että olette tsekanneet moneen kertaan ahtovuodot, mutta varmuuden vuoksi vielä kertaalleen...

        Pienempi turbo ei kykene nostamaan paineita kuten isompi vaikka ahtopyynti on yhtäsuuri, koska ilmamäärä on pienempi pienemmässä turbossa vaikka ahtopainetta olisi saman verran kuin isommassa turbossa, eli pienemmän turbon pieni ilmamäärä katoaa pienestä vuodosta, mutta isomman tullessa mukaan riittää taas suurempi ilmamäärä kattamaan menohalut ja vuodon. Eikös tuo mene siten, että ahtopaineanturin huomatessa paineen nousua niin ruokaa syötetään lisää, jotta saadaan ylläpidetyksi ahtopainetta ja nyt tämä tapahtuu vasta isomman turbon tullessa mukaan..
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          #64
          .
          Nuo vähän uudemmat dieseli bemarit on lamdaohjattuja.

          Jos anturi "näkee" koko ajan savua, ei se anna syöttöjä.

          Jos anturi on kunnossa, voisikko moottorissa olla jokin "oikea", mekaaninen vika, joka aiheuttaa savutuksen, jonka sitten se lamda leikkaa poikkeen, vieden samalla tehot.

          EDIT
          Tunnetteko ketään softaajaa, joka voisi muuttaa pelkästään sitä lamda-arvoa kokeilumielessä pienemmäksi - palaako alavääntö.
          Jos itse anturi on kunnossa, niin eikör tuolla voisi jo todistaa jotain, venttiili, tai suutinvauriota ?
          Last edited by tuikku; 05-01-2012, 20:43.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2317
            • Uusimaa

            #65
            Tein tänään ko. ongelmatapauksen omistajan pyynnöstä omalla autollani sellaisen testin, että nyppäisin lambda-anturin piuhan irti. Pieni koeajolenkki INPA:n kera todisti vain sen, että auto toimi aivan yhtä hyvin kuin anturi kytkettynäkin. Ja mielestäni vastasi jopa terhakammin pedalin polkaisuun. Tosin se varmasti meni jo kuvittelun piikkiin. Mutta mikään ei ainakaan muuttunut huonommaksi myöskään datan perusteella. Miten sitten lie pitkässä ajossa tilanne muuttuisi?

            Eli miten tuo lambda-ohjaus käytännössä tapahtuu softan tasolla? Jokatapauksessa tämän keissin tiimoilta voinee lambdavian myös unohtaa.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #66
              .
              Lamdaohjatussa autossa ohjelma laskee sisään tulevasta ilman määrästä (maksimaallisen) polttoaineen syöttömäärän, syöttömäärälle ei siis ole mitään varsinaista savukarttaa, josta syöttömäärä kurkattaisiin, vaan se siis lasketaan.

              Se lamda-anturi on sitten vahtimassa sitä, että "jos jokin menee laskennallisessa arvossa pieleen".
              Lamdakartoissa on sitten määritelty max savumäärä eri tilanteissa.
              Jos anturin "näkemän" savun määrä on liian suuri, niin syöttömäärä leikkaantuu niin alas, että anturin näkemän ja kartan salliman savun määrä on kondiksessa.

              Ohjelmassa on "kiinteä" lamda-arvo tilanteeseen, jossa anturin antama arvo on epäuskottava, eli kun esim johto nyppäistään irti.
              Sitäkinhän voisi tosiaan kokeilla.
              Uskoisin, että kohtapuoliin moottorin vikavalo syttyy.

              Jos lamda-anturi leikkaa syöttöjä - ja saa sillä "savuasiat kuntoon", niin siitä ei tule vikakoodia.

              Siis vielä lyhyesti:
              Syöttöjä tulee laskennallisessa suhteessa moottoriin menevään ilman määrään nähden, anturi vahtii savutuksen määrän pysymistä halutun tasoisena kaikissa tilanteissa.

              Dieselissä, silmän näkemä, "täydellinen savuttomuus" toteutuu lamda-arvolla 1,1.
              Ahtopaineella ei tässä kuviossa ole muuta, ohjauksellista virkaa, kun tieten se, että ahtojen noustessa ilman määräkin nousee - yleensä.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #67
                Eikö tää vieläkään herää henkiin?

                Oli meiningissä tuolla etelässä käydessä että olis piipahtanu katsomassa komiaa maalipintaa mut se sitten jäi kun teki mieli vain ryypätä
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • K70
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 503
                  • Vantaa

                  #68
                  Herää, kun laittaa tennarin lattiaan ja odottaa kierrosten nousua kolmeen tonniin.

                  Hyvä ettet tullut. Ei ole paljoa ollut inspiraatiota puunailla tota koslaa.

                  Tällä hetkellä tilanne on se, että kaikki eväät on syöty.
                  Myös Karalaa on konsultoitu asiassa, eikä sieltäkään vuorokauden pähkäilyn jälkeen löytynyt lisäeväitä.
                  Nyt odottelen, että mahtava marmoritiski suvaitsisi vastata puhelimeen, tai vastaisi soittopyyntöihin.
                  Siis Laakkoselle olen yrittänyt olla yhteydessä, josko heidän avittamanaan pääsisi tehtaan kanssa puheyhteyteen ja sitä kautta mahdollisesti jotain ratkaisua tulisi tyrkylle.

                  Huomenna voisi tietty soittaa uuteen ja mahtavaan Autokeskuksen Bemari-sentteriin, josko siellä saisi palvelua näin avajaisviikolla.
                  S212, E350CDI, -11

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #69
                    Kun kerran pitää veikata (ja mikäs sen mukavampaa ), ottaisin pakosarjan irti ja tarkistaisin sen turbine control valven jolla kakku ohjataan pelkälle pikkuturbolle. Veikkaisin, että vaikka se liikkuu, se päästää tavaran ohi (halkeama, kieroutuma tms). Tuosta itse lähtisin tutkimaan. Siellä on sen verran lämmintä kuitenkin, etenkin softattuna tai polton aikana, että pitäisin mahdollisena.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #70
                      Originally posted by Cell View Post
                      Kun kerran pitää veikata (ja mikäs sen mukavampaa ), ottaisin pakosarjan irti ja tarkistaisin sen turbine control valven jolla kakku ohjataan pelkälle pikkuturbolle. Veikkaisin, että vaikka se liikkuu, se päästää tavaran ohi (halkeama, kieroutuma tms). Tuosta itse lähtisin tutkimaan. Siellä on sen verran lämmintä kuitenkin, etenkin softattuna tai polton aikana, että pitäisin mahdollisena.
                      Tuon takia ei tarvinut ottaa pakosarjaa irti, riitti kun otti pikkuturbon niin läpät näkyi siitä ja kunnossahan nuo näytti silmämääräisesti sekä toiminnoiltaan olevan.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • TDIfreak
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 54

                        #71
                        Sivuhuomautuksena vaan että Lambda-anturi mittaa pakokaasussa olevan hapen määrää ja siitä saadaan laskennallinen seossuhde.
                        Esim. viallinen suutin voi aiheuttaa savutusta jos pa ja ilma ei sekoitu kunnolla, ja silti lambda näyttää ok lukemia.

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #72
                          ^

                          millaset tuossa yksilössä nuo suuttimien korjausarvot on?
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #73
                            Originally posted by Mlatvala View Post
                            ^

                            millaset tuossa yksilössä nuo suuttimien korjausarvot on?
                            Ei normaalista poikkeavaa.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              #74
                              Jokos tää pelaa normaalisti ?
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • Mlatvala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 3553
                                • Kuopio

                                #75
                                Originally posted by veku View Post
                                Jokos tää pelaa normaalisti ?
                                Samaa itsekin mietin, ainakaan pesukinthaassa ei ole ilostuttaa ketjussa ollut bemarikarin hymiöitä siihen malliin että auto vetäisi jo molemmilla renkailla,...
                                E61 535d alkuunsa viritetty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎