Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vauhtipyörän kevennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    Vauhtipyörän kevennys

    Eli homman nimi ois vauhtipyösän kevennys. Ainut et onko kuvissa oleva 323i m20 l-jet koneen vauhtipyörä jo valmiiksi kevein tehtaalta ja onko joku menestyksekkäästi vielä veivannut sorvissa tuota lisää? Itse hieman epäilyttää kun materiaalia jota voisi helposti poistaa ei tunnu olevan tuossa kiekossa paljoa. Mielipiteitä?



    Yks vaihtoehto ois sorvata kytkimen puolelta, mutta sillon menee tuo kytkimen työsylinterin matka vituiks ja joutus ehkä tekemään jonkun spacerin siihen painelaakerin väliin..


    Pitää kattoo ETK:sta tuon paino ja sitten miettiä lisää. Onko hyviä ideoita? Aika vähän tuota sorvaus varaa. Tai jos jollain on tuommonen vielä sorvattuna kiinni ja muistaa suunnilleen minimi paksuuden joka kestää kohtuudella kytkinlevyn vastinpinnan kohalta niin sekin ois ok.
    Ei jaksas laskemaan alkaa..
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
  • ytte
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 248
    • Pyhäjärvi

    #2
    Otappas vielä sivuprofiili kuva, nii näkee paremmin ton paksuuden

    Tuolta takaa näyttäs saavan vähä tavaraa pois ja ulkokehältähän se poisto eniten vaikuttaa.
    F10 LCI -15
    E60 LCI -08

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      Joo..hammaspyörän alta takaa saa hiukka pois, mut ongelma on just siinä et paljonko tosta saa sitten pois joten onko enää järkeä lähtee tekemään mitään tuolle :wink: . Paksuutta arvioisin noin näppituntumalla tossa levyn kohalla n. 6-7mm. Ei ihan niin helppo kun jossain muissa vauhtipyörissä joissa on yleensä takapuolella tuota massaa jota voi helposti poistaa..2mm ehkä lähtis tuosta koko matkalta kun keskustan jättää rauhaan ja sitten just siitä hammaspyörän alta. Ei passais sitäkään liian ohueks päästää kun on lämpösovitteinen. Toinen ongelma tulee kun tuo pitäs speksata 500nm väännöille et ois pelivaraa. Ilkee jos rävähtää palasiks
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • f1zz
        GTi:stä tuttu
        • Sep 2003
        • 1469
        • Veikkola

        #4
        paljonko toi painaa, Ite otin 320:sen pyörästä 2kg pois ja jäi painamaan ~5kg

        Comment

        • ytte
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 248
          • Pyhäjärvi

          #5
          Originally posted by Suutari
          Joo..hammaspyörän alta takaa saa hiukka pois, mut ongelma on just siinä et paljonko tosta saa sitten pois joten onko enää järkeä lähtee tekemään mitään tuolle :wink: . Paksuutta arvioisin noin näppituntumalla tossa levyn kohalla n. 6-7mm. Ei ihan niin helppo kun jossain muissa vauhtipyörissä joissa on yleensä takapuolella tuota massaa jota voi helposti poistaa..2mm ehkä lähtis tuosta koko matkalta kun keskustan jättää rauhaan ja sitten just siitä hammaspyörän alta. Ei passais sitäkään liian ohueks päästää kun on lämpösovitteinen. Toinen ongelma tulee kun tuo pitäs speksata 500nm väännöille et ois pelivaraa. Ilkee jos rävähtää palasiks
          Kytkin levyn alta ei kannata ottaa yhtään tavaraa pois, tahtoo tollanen normi valu paska halkeilla helposti jos pääsee ottamaan lämpöö

          Hammaskehän luolta vaa tavaraa pois ja tuosta keskeltä koristeen vuos, jos haluu.
          F10 LCI -15
          E60 LCI -08

          Comment

          • energy
            BTCF Member
            • May 2003
            • 1697
            • Haukipudas, Oulu

            #6
            Re: Vauhtipyörän kevennys

            Originally posted by Suutari
            Eli homman nimi ois vauhtipyösän kevennys. Ainut et onko kuvissa oleva 323i m20 l-jet koneen vauhtipyörä jo valmiiksi kevein tehtaalta ja onko joku menestyksekkäästi vielä veivannut sorvissa tuota lisää? Itse hieman epäilyttää kun materiaalia jota voisi helposti poistaa ei tunnu olevan tuossa kiekossa paljoa. Mielipiteitä?
            Punnitsin tuon E21 323i M20 K-Jet koneen vauhtipyörän painoksi tasan 4.0kg. E12 520 M20 koneen vauhtipyörä painoi 4.2kg...
            Originally posted by f1zz
            paljonko toi painaa, Ite otin 320:sen pyörästä 2kg pois ja jäi painamaan ~5kg
            Mistä pirusta olet noin painavan vauhtipyörän löytänyt jos se painaa sorvaamisenkin jälkeen ~5kg? :shock:

            Noita kahta mainitsemaani ei ole kumpaakaan sorvattu vaan ovat alkuperäisiä (tai ainakin niin oletan, koska paikallaan olleista koneista ne on irroitettu).
            :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
            :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
            :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              Mutta eikö M20 moottoreissa ole vakionakin raskasta ja kevyttä mallia??? Ja kuinka paljon kumpikin painaa??? ja onko b25 ja b20 sama vauhtipyörä???
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • ytte
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 248
                • Pyhäjärvi

                #8
                Paljokos painaa paineasetelma?
                F10 LCI -15
                E60 LCI -08

                Comment

                • matti.h
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 199
                  • kangasniemi

                  #9
                  mulla on ainakin kilpa auton vauhtipyörää sorvattu ja porattu ihan vitusti reikiä ja senjälkeen tasapaino tukseen...

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    Re: Vauhtipyörän kevennys

                    Originally posted by energy
                    Originally posted by Suutari
                    Eli homman nimi ois vauhtipyösän kevennys. Ainut et onko kuvissa oleva 323i m20 l-jet koneen vauhtipyörä jo valmiiksi kevein tehtaalta ja onko joku menestyksekkäästi vielä veivannut sorvissa tuota lisää? Itse hieman epäilyttää kun materiaalia jota voisi helposti poistaa ei tunnu olevan tuossa kiekossa paljoa. Mielipiteitä?
                    Punnitsin tuon E21 323i M20 K-Jet koneen vauhtipyörän painoksi tasan 4.0kg. E12 520 M20 koneen vauhtipyörä painoi 4.2kg...
                    Originally posted by f1zz
                    paljonko toi painaa, Ite otin 320:sen pyörästä 2kg pois ja jäi painamaan ~5kg
                    Mistä pirusta olet noin painavan vauhtipyörän löytänyt jos se painaa sorvaamisenkin jälkeen ~5kg? :shock:

                    Noita kahta mainitsemaani ei ole kumpaakaan sorvattu vaan ovat alkuperäisiä (tai ainakin niin oletan, koska paikallaan olleista koneista ne on irroitettu).
                    Punnitsen kohta tuon ja pistän palautetta Ma kun pääsen taas koneelle. Jos tuo on noin kevyt en koske kyllä siihen yhtään. Kiinni vaan ja kovaa ajoa 8). Tuo voi tosiaan olla myös K-jetillisestä 323i:stä. joten ei paha.

                    Eipä silti. Kutoskoneisessa ei tyhjäkäynnin tasaukseen tarviikkaan niin painavaa vauhtipyörää kun 4 sylinterisessä. Joten voi hyvinkin olla orggis painoja.

                    Johtuen sitten vaan tasaisemmasta käynnistä ja pienemmistä sytytysväleistä. Eli tuolla painollahan tasataan vain vääntömomentin vaihteluita pienillä kierroksilla kun tulee lisää pyörivää massaa.

                    ETK ja läskipuntari kutsuu :wink:
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #11
                      Re: Vauhtipyörän kevennys

                      Originally posted by energy
                      Originally posted by Suutari
                      Eli homman nimi ois vauhtipyösän kevennys. Ainut et onko kuvissa oleva 323i m20 l-jet koneen vauhtipyörä jo valmiiksi kevein tehtaalta ja onko joku menestyksekkäästi vielä veivannut sorvissa tuota lisää? Itse hieman epäilyttää kun materiaalia jota voisi helposti poistaa ei tunnu olevan tuossa kiekossa paljoa. Mielipiteitä?
                      Punnitsin tuon E21 323i M20 K-Jet koneen vauhtipyörän painoksi tasan 4.0kg. E12 520 M20 koneen vauhtipyörä painoi 4.2kg...
                      Originally posted by f1zz
                      paljonko toi painaa, Ite otin 320:sen pyörästä 2kg pois ja jäi painamaan ~5kg
                      Mistä pirusta olet noin painavan vauhtipyörän löytänyt jos se painaa sorvaamisenkin jälkeen ~5kg? :shock:
                      No tuossa e30:sessa tuo oli. Muistelisin että vanhassa e30 323:sessani oli tuollainen vaihtipyörä mikä suutarinkin kuvassa eli ihan saman näköinen kuin tuo omani mikä on nyt sorvattu!
                      tuo 4kg on kyllä ihan hyvän painoinen. pitää alkaa ettii kepöstä ja mennä kattoo aina puntarin kanssa paikanpäälle

                      Tuon hammaskehän alle pitäsi jättää vähintään 10mm kamaa ja etupuolelle voisi porata reikiä tai jyrsiä aina siitä ohjuritappien väleistä..
                      vaatii vaativampaa koneistusta ja en näe suoraa hyötyä vaivaansa nähden. Äkkiäkös minä piirrän teräsvauhtipyörän , ketä haluu

                      Comment

                      • Jeff
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 202
                        • Mämmilä

                        #12
                        Re: Vauhtipyörän kevennys

                        Originally posted by Suutari
                        Eli homman nimi ois vauhtipyösän kevennys.
                        Tyhmä kysymys (jonkun mielestä).
                        Miksi vauhtipyörää pitäisi keventää? Mitä lisäarvoa se tuo?. Ei ainakaan lisähevosia. Kierrosherkkyyttä se saattaa lisätä jonkun verran, mutta jos kyseessä on tavallinen käyttöauto, ei se mielestäni ole vaivan arvoista. Mutta jos se on "kilpuri" , josta olisi saatava irti kaikki mahdollinen, ehkä silloin olisi jollain tapaa puolusteltavissa. Huimamassan keventäminen huonontaa moottorin ominaisuuksia siten, että kaikki massaan varastoitunut energia on tiessään kaasua kevennettäessä, joka on kiihdytettäessä kerättävä takaisin reilulla kaasunkäytöllä. Ei ole mukavaa normaalissa liikenteessä.

                        -Jeff

                        Comment

                        • f1zz
                          GTi:stä tuttu
                          • Sep 2003
                          • 1469
                          • Veikkola

                          #13
                          kenen mielestä 400hv-> turbo sintterikytkimellä on mukava ruuhkassa?
                          Miksi me kaikki rakennamme sellaista

                          Comment

                          • Jeff
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 202
                            • Mämmilä

                            #14
                            Originally posted by f1zz
                            kenen mielestä 400hv-> turbo sintterikytkimellä on mukava ruuhkassa?
                            Miksi me kaikki rakennamme sellaista
                            Sitä minäkin ihmettelen. :|

                            Comment

                            • mika.h
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 799
                              • haukipudas

                              #15
                              Originally posted by Jeff
                              Originally posted by f1zz
                              kenen mielestä 400hv-> turbo sintterikytkimellä on mukava ruuhkassa?
                              Miksi me kaikki rakennamme sellaista
                              Sitä minäkin ihmettelen. :|
                              ei orkkiskytkin kestä


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎