Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 kannen hitsailu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JToivonen
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 489
    • Turku

    M20 kannen hitsailu

    Kertokaa tyhmälle miten tuossa koneessa toimii vedenkierto sen jälkeen, kun kannesta on hitsattu vahvistusmielessä vesikanavat umpeen kuvan osoittamalla tavalla..

    E39 Touring
    exät:
    E34 525 TIC
    E34 540 Touring
    E34 535 M5 look
    E36 325 Coupe Wideboby
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    #2
    Originally posted by JToivonen View Post
    Kertokaa tyhmälle miten tuossa koneessa toimii vedenkierto sen jälkeen, kun kannesta on hitsattu vahvistusmielessä vesikanavat umpeen kuvan osoittamalla tavalla..
    Porataan vesireiät osapuilleen tiivisteen mukaan.
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • JToivonen
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 489
      • Turku

      #3
      Originally posted by Jasu View Post
      Porataan vesireiät osapuilleen tiivisteen mukaan.

      Ahaa Nyt käy järkeen paremmin Saavutaankos tuolla huomattavaa hyötyä kannen kestävyyden kannalta?
      E39 Touring
      exät:
      E34 525 TIC
      E34 540 Touring
      E34 535 M5 look
      E36 325 Coupe Wideboby

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        #4
        Originally posted by JToivonen View Post
        Ahaa Nyt käy järkeen paremmin Saavutaankos tuolla huomattavaa hyötyä kannen kestävyyden kannalta?
        Oikein tehtynä kyllä. Huomattavaa hyötyä.
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #5
          Näkisin sen huonona..koska

          Originally posted by Jasu View Post
          Oikein tehtynä kyllä. Huomattavaa hyötyä.

          Näkisin ainakin tuon huonona koska jää elämis kohdat pois ja kun kaikki on yhtä puuta suurienlämpötilojen vallitessa ei eläminen enää ole hallittua ja suunnattua jollekkin kannen taholle, tuolla esim. autetaan nokkaakselinlinjan perinteistä kannenhalkeamista.
          Minusta tuo kuva ja koko juttu on Essonbaarin tasoista vedätystä josko joku
          tai jotkut saadaan huutamaan ja keskustelemaan täysin pöljästä aiheesta.
          Kyseisessä kannen kohdassa ei ole eiiintynt M20 penikkatautia vaan ne on keskelläkantta toisellapuolella nokkaakselin suuntaisesti.
          Kun on alumiinihitsauslaitteet ja tiedot ja asiasta aivot puuttu on tulos tuo.
          Niin jos kantta suunnitellessa olisi Aatu Saksassa todennut tuon hitsauskohdan/paikan hyväksi olisi se varmaan hitsattu ja muistuttaisi yhtenevältä tuon räpellyksen kohtaa kannessa kuvanmukaisesti.
          Kohta jotakin alkaa huudattaa voi sanoa, siihen sattuu joka ei tiedä autonmoottori tekniikkaa, kyseinen hitsaus on kuin muumi ilman persereikää, "Paljon hitsasit ja pilasit viimein sinun kolvisi kylmeni" muistopuhe asialle.
          Last edited by 325E; 30-01-2012, 16:09.

          Comment

          • Jasu
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2110
            • Tampere / Isojoki

            #6
            Yllätys yllätys.
            Volvo S80 V8
            Mercedes C250d
            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #7
              Originally posted by 325E View Post
              Näkisin ainakin tuon huonona koska jää elämis kohdat pois ja kun kaikki on yhtä puuta suurienlämpötilojen vallitessa ei eläminen enää ole hallittua ja suunnattua jollekkin kannen taholle, tuolla esim. autetaan nokkaakselinlinjan perinteistä kannenhalkeamista.
              Sulla lienee kokemusta asiasta, kun noin varmasti uskallat kommentoida ? Eräs tuttu joka on toista sataa kantta hitsannut kertoi hitsauksen jälkeen kolmen kannen haljenneen nokka-akselilinjan alta (siis siitä mistä nämä "aina" halkeaa.). Mikähän lienee prosenttiluku hitsaamattomien kansien kohdalla ? Omalla kohdalla puhutaan suuruusluokasta 50%, jos otetaan kaveripiirin laitteet huomioon. Toki suuri osa ei ole aivan vakioita (vaan ei ole nekään vehkeet joihin noita kansia hitsataan). Pelkästään omassa käytössä olleista B25 kansista 100% hitsaamattomista on halki ja 100% hitsatuista on ehjänä.

              Minusta tuo kuva ja koko juttu on Essonbaarin tasoista vedätystä josko joku
              tai jotkut saadaan huutamaan ja keskustelemaan täysin pöljästä aiheesta.
              Kyseisessä kannen kohdassa ei ole eiiintynt M20 penikkatautia vaan ne on keskelläkantta toisellapuolella nokkaakselin suuntaisesti.
              Eli tuon kohdan hitsaus ei mitenkään voi vaikuttaa kannen toiselle puolelle ?

              Kun on alumiinihitsauslaitteet ja tiedot ja asiasta aivot puuttu on tulos tuo.
              Niin jos kantta suunnitellessa olisi Aatu Saksassa todennut tuon hitsauskohdan/paikan hyväksi olisi se varmaan hitsattu ja muistuttaisi yhtenevältä tuon räpellyksen kohtaa kannessa kuvanmukaisesti.
              Kohta jotakin alkaa huudattaa voi sanoa, siihen sattuu joka ei tiedä autonmoottori tekniikkaa, kyseinen hitsaus on kuin muumi ilman persereikää, "Paljon hitsasit ja pilasit viimein sinun kolvisi kylmeni" muistopuhe asialle.
              Tiesit varmaan, että 80-luvun alkupuolella "Aatu" saksassa muutti M30 moottorin kannen rakenteen tuollaisesta avonaisesta vesitilasta ns. suljettuun rakenteeseen. Ensimmäiset M30 moottorit, kun kärsivät myös (yllätys yllätys) kannen halkeamisongelmasta. M20 moottorit eivät B25:sta lukuunottamatta tuosta ongelmasta juurikaan kärsineet, joten ei liene nähty tarpeelliseksi muuttaa rakennetta.

              Huomattavaa on myös se, että tuo ongelma ei ole lähellekään niin suuri vakioissa vai virivapareissa. Sitte ku sylinteripaine alkaa olemaan 3-4x vakioon nähden niin ongelma on todellinen ja hitsaus on lähes välttämättömyys. En tiedä yhtään autoa, jossa ois alkuperäinen b25 kansi kestänyt hitsaamattomana yli 700nm väännöllä. Jälkituotanto KS/espanjan ihmeet ovat silmämääräisesti parempaa valua ja voivat kestääkin paremmin.. kanaviltaan vaan niin onnettomia ettei ilman porttausta ilkeä edes paikalle laittaa.
              Last edited by Maza; 30-01-2012, 17:35.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Miten palotilojen ympärillä oleva "waterjacket" ura vaikuttais näiden kansien kestävyyteen? Vai halkeeko noi ihan vaan siitä sylinteripaineesta vai lämmön vaikutuksesta?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1702
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by 325E View Post
                  Näkisin ainakin ja kun kaikki on yhtä kannen taholle, perinteistä ja koko Essonbaarin joku
                  tai M20 on alumiinihitsauslaitteet ja Saksassa paikan hyväksi muistuttaisi yhtenevältä kannessa kuvanmukaisesti.
                  huudattaa voi oka ei tiedä tekniikkaa kuin muumi ilman persereikää, ja pilasit kylmeni" .
                  Kiitos kun jaksat jakaa meille tyhmille lapsille tietojasi!
                  Sinun ansiostasi en enää hitsaa kansia, en kevennä vauhtipyöriä enkä kuse laidalle.
                  Harmi kun jaksat jakaa tietojasi vain niin harvoin

                  T:Suurin ihailijasi, persereijällinen muumi
                  E24 635csi

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #10
                    Originally posted by Muumi View Post

                    T:Suurin ihailijasi, persereijällinen muumi
                    OT: En paljon huutelis, tulee vielä tarkistamaan ettei em. reikää ole hitsattu kiinni.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • alonap-1
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 824
                      • Hollola

                      #11
                      Eihän kyseessä ole kiihdytys käyttöön suunniteltu metanoli moottori? 400metrin stripillä ei välttämättä tarvitse vesikiertoa kun poltetaan lämmöntuotannolta(joule) kevyempää polttoainetta.
                      42 1:1,6 70/30

                      Comment

                      • JToivonen
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 489
                        • Turku

                        #12
                        Notta perkule.. Tästähän tuli kunnon keskustelu

                        Niin ja tuo pilalle rävellettyn kannen kuva linkitetty Limmet nimisen ruotsalaisherran M20:n rakennuskuvista.. Kyseisestä essopn baari viritys koneestahan on penkitetty yli 1000 hv

                        Pitääkin heittää jatkokysymyksenä niille, jotka ovat kannen hitsauttaneet, että tarvittiinko sen jälkeen nokka-akselin linjaporausta ja samaa operaatiota keinuvipuakseleille vai riittikö pelkkä plaanaus.. Juu tiädän riippuu varmaankin paljon hitsarista, mutta kuinka pahasti kansi "Warppaa" tuon toimenpiteen seurauksena?
                        Last edited by JToivonen; 02-02-2012, 22:57.
                        E39 Touring
                        exät:
                        E34 525 TIC
                        E34 540 Touring
                        E34 535 M5 look
                        E36 325 Coupe Wideboby

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by JToivonen View Post
                          Notta perkule.. Tästähän tuli kunnon keskustelu

                          Niin ja tuo pilalle rävellettyn kannen kuva linkitetty Limmet nimisen ruotsalaisherran M20:n rakennuskuvista.. Kyseisestä essopn baari viritys koneestahan on penkitetty yli 1000 hv

                          Pitääkin heittää jatkokysymyksenä niille, jotka ovat kannen hitsauttaneet, että tarvittiinko sen jälkeen nokka-akselin linjaporausta ja samaa operaatiota keinuvipuakseleille vai riittikö pelkkä plaanaus.. Juu tiädän riippuu varmaankin paljon hitsarista, mutta kuinka pahasti kansi "Warppaa" tuon toimenpiteen seurauksena?
                          Kaverilta hitsasivat kannen ihan suorana, ja silloin ainakin nokkalinja vääntyi sen verran, että nokka tahmoo hieman, kun kädellä pyörittää. Seuraavan kannen arvelivat hitsata väärään suuntaan "käyristettynä", eli muutaman kympin verran shimmilevyjä kannen ja tason(johon kansi kiristetään hitsaamisen ajaksi) väliin. Sillä tavoin saattaisi pysyäkin suorana.:think
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #14
                            Originally posted by JToivonen View Post
                            Pitääkin heittää jatkokysymyksenä niille, jotka ovat kannen hitsauttaneet, että tarvittiinko sen jälkeen nokka-akselin linjaporausta ja samaa operaatiota keinuvipuakseleille vai riittikö pelkkä plaanaus.. Juu tiädän riippuu varmaankin paljon hitsarista, mutta kuinka pahasti kansi "Warppaa" tuon toimenpiteen seurauksena?
                            Kyllähän se kieroon yleensä vetää - enemmän tai vähemmän. Parin kannen hitsauskokemuksella ei viitti kauheasti alkaa neuvomaan, mutta kokemukset voi jakaa.

                            Ekan kannen hitsasin täysin irtaallaan ja se veti 0,4mm kieroon. Tuo plaanattiin kylmästi suoraksi ja jälkeenpäin tasoitin palotilojen koot samoiksi. Nokkalinja piti oikasta, mutta keinuvipuakselien kanssa ei ollut ongelmia.

                            Toinen kansi olikin sitte väärinpäin pultattuna lohkoon kiinni. Se veti miedosti 1,5mm. Tuon prässäsin kuumana "suoraksi" (taisi jäädä 0,1-0,2mm kieroon, kun loppui uskallus).

                            Seuraavasta kannesta meinasin hitsata ainoastaan vesikanavan keskikohdan umpeen. Reunat jätän auki (vrt. m30 kansi). Toivottavasti tuo vähentää merkittävästi vääntymistä. Raportoin toivottavasti parin viikon sisään miten kävi.

                            Ps. Tuo kiinnipulttaaminen ei ehkä ole paras vaihtoehto. Mulla ainakin kävi niin, että lämpö väänsi kannen just siihen asentoon mihin huvitti ja prikat uppos kanteen.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16450
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Maza View Post
                              Ps. Tuo kiinnipulttaaminen ei ehkä ole paras vaihtoehto. Mulla ainakin kävi niin, että lämpö väänsi kannen just siihen asentoon mihin huvitti ja prikat uppos kanteen.
                              Isommat rikat t. latta pultista toiseen koko kannen leveydeltä ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎