Kansihan vääntyy sen takia että sen lämmöt eivät ole tasaiset. Blokin läpi tulevan jäähdytinnesteen kanssa jäähdytys on aina mitä sattuu. Nissanin joissakin hipo-koneissa ongelmaa on kierretty kansipahvilla jossa jäähdytysreiät suurenevat takaosaa kohden tarkoituksena saada vesikierto kannen läpi, voisi olla hyvä vaihtoehto kokeilla vastaavaa ennen kannen hitsailua.
Ja jos kantta lähdetään muuttamaan niin samantien kaikki kanavat kannen ja blokin väliltä tukkoon ja tuodaan kylmä vesi omaa vesilinjaansa pitkin joka sylinterille ja vastaavasti toiselta puolelta kantta kuuma vesi joka sylinteriltä pois. Vaihtoehto joka toimii yhtä hyvin on kääntää koko jäähdytyskierto jolloin tarvitaan vain yksi linja tuomaan kylmää nestettä joka sylinterille ja kuuma pois lohkon kautta.
Tuolla yllämainitulla reseptillä toimivat käytännössä kaikki korkeamman viritysasteen tehdaskoneet, myös BMW motorsportin rakentamat, termi jäähylle taitaa olla crossflow cooling tms. ja toteutus ei todellakaan ole vaikea tehdä, tuotankoneet kierrättävät nesteen blokin läpi ihan vain sarjatuotannon tuotantoteknisistä syistä vaikka kyseisen jäähdytystavan huonous varsinkin pitkissä rivimoottoreissa on hyvin tunnettu.
Ja jos kantta lähdetään muuttamaan niin samantien kaikki kanavat kannen ja blokin väliltä tukkoon ja tuodaan kylmä vesi omaa vesilinjaansa pitkin joka sylinterille ja vastaavasti toiselta puolelta kantta kuuma vesi joka sylinteriltä pois. Vaihtoehto joka toimii yhtä hyvin on kääntää koko jäähdytyskierto jolloin tarvitaan vain yksi linja tuomaan kylmää nestettä joka sylinterille ja kuuma pois lohkon kautta.
Tuolla yllämainitulla reseptillä toimivat käytännössä kaikki korkeamman viritysasteen tehdaskoneet, myös BMW motorsportin rakentamat, termi jäähylle taitaa olla crossflow cooling tms. ja toteutus ei todellakaan ole vaikea tehdä, tuotankoneet kierrättävät nesteen blokin läpi ihan vain sarjatuotannon tuotantoteknisistä syistä vaikka kyseisen jäähdytystavan huonous varsinkin pitkissä rivimoottoreissa on hyvin tunnettu.
Comment