Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3:sen moottoriöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jantsu
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 168
    • siilinjärvi

    M3:sen moottoriöljyt

    Lueskelin toista topiccia moottoriiöljyistä ja kysynkin tässä pelkästään M3:sen öljyistä.Itselläni oli ennen talvea 10w40 öljyt ja talveksi vaihdoin 5w 50 Mobil ralli formulat.Nyt kun moottori on lämmennyt ja käynnistät uudelleen, niin kuuluu pientä naputusta n.1sek.ajan.Onko tämä siksi että öljy on liian ohutta lämpimänä vai mitä.Edellisellä öljyllä tätä en havainnut.Toisaalta taas kylmäominaisuudet on hyvät.Onko naputuksesta haittaa koneelle?Mitä öljyä? Auto M3 coupe vm.94
  • cojama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1421
    • www.e30m3.fi

    #2
    Itse olen ajanut mobilin 5w 50 öljyillä nyt kaksi öljynvaihtoväliä ja hyvin pelittää, kone ei naputa eikä 10.000km aikana öljyä häviä yhtään (no se desi ehkä mikä pitääkin kulua.)
    Jos se sun kone ei naputa enempää kuin sekunnin niin eipä sulla ole mitään hätää.
    Jos radalla ajelet niin laita esim. castrol 10w 60 ja aina öljyt lämpöisiksi ennen revitystä!!

    Comment

    • BMW M3 Coupe -93
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 283
      • Seinäjoki

      #3
      Ymmärrän kyllä että ämmäläisten omistajat haluavat käyttää talvella notkeempaa öljyä mutta käyttäkää ihmeessä kesällä vain 10w/60 :!:

      Itse aion talvellakin käyttää valmistajan suosittelemaa 10w/60. Onko oikea ratkaisu :?:

      Itsellä on sama ongelma kun vaihdoin shellin 10w/60. Eli naputusta kuuluu kannesta max 2 sekunttii. Hydrauliset venttiilinvälyksensäätäjätkö siellä paukuttaa niin kauan kunnes öljynpaine nousee??? Moni seppä on sanonut ettei siitä ole suurta haittaa jos naputusta ei kauempaa kuulu... Tiedä sitten..

      Tätä ei kuulunut vanhoilla öljyillä. Voiko pelkällä öljymerkillä (Shell ja alkp. Gastrol) olla niin suuri ero vaikka sama viskositeetti...?
      In memoriam:
      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
      http://www.minunauto.com/?8813

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Aavistuksen väljiltä veivinlaakereilta kuulostaa, 5W-50 RF pienemmän pintajännityksensä takia pääsee valumaan öljykanavista pois ja veivinlaakerit naputtaa kunnes öljynpaineet lähtee taas nousemaan.

        Sinällään lievä naputus kiertokangenlaakereista ei ole vaarallista mutta viaksi se luokitellaan eli jos autoa myyt jollekin joka niistä jotain tietää niin kuuntelee kyllä laakeriäänet käynnistyksen yhteydessä.

        Sitten tuo 5w-50 RF on vähän markkinavalo öljy eli se on liikaa lisäaineistettu ja häviää käytännössä kaikessa esimerkiksi 5W-40 öljyille ja lisäksi viritetyssä koneessa jossa voitelukalvot syystä tai toisesta käy joskus vähän tarpeettoman kuumina 10W30 mineraaliöljykin on monin verroin parempaa. M3:ssa ei nyt siitä tarvitse olla huolissaan koska vakiokoneessa varmasti öljyn kierto on riittävää kaikissa tilanteissa.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by BMW M3 Coupe -93
          Itsellä on sama ongelma kun vaihdoin shellin 10w/60. Eli naputusta kuuluu kannesta max 2 sekunttii. Hydrauliset venttiilinvälyksensäätäjätkö siellä paukuttaa niin kauan kunnes öljynpaine nousee??? Moni seppä on sanonut ettei siitä ole suurta haittaa jos naputusta ei kauempaa kuulu... Tiedä sitten..

          Jaa no nyt en kyllä varmaksi sano mutta ei kai BMW motorsportin koneesta mitään hydraulisia venttiilinvälyksen säätäjiä löydy? Kyseiset kuuluu vähän kiertäviin kauppakasseihin, yli 7K rpm ajettaviksi suunnitelluissa koneissa mekaaniset nostajat on ainoa oikea vaihtoehto. Ja toisaalta oletko aivan varma että naputus kuuluu kannesta, nimenomaan kiertokangenlaakerit naputtaa selvästi hetken käynnistyksen jälkeen ja kolinat katoaa heti kun öljynpaine nousee, hydraulinostajien täyttyessä taas kolinat häipyy paljon hitaammin, nostajien täyttyminen kestää vähintäänkin kymmeniä sekunteja.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            asiasta en kyllä sen paremmin tiedä, mutta mutuna heittäisin että tuskin 10w/60 oljyä tarvii, jos ei sit jossain radalla käy polkemassa niin että oljynlämmöt tapissa. vai lämpiääkö noissa vehkeissä öljyt normaalia enemmän?
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              10w-60

              BMW suosittelee just tota castrolin 10w-60 öljyä ainakin s14, s38, s50 moottoreihin. Juuri tuo kuumanpään arvon takia!!
              Jos käytät autoasi voimavaroja pistä sinne sitä 10w-60, kyllä se toimii talvellakin. Jos taas köröttelet, myy M3 pois ja osta 316i ja tunge sinne sitä 0w-40 litkua.
              palasäätöisessa nokkakoneistossa on suuret rasitukset nokan ja säätöpalan välissä, litku öljy leikkaantuu ja silloin voitelukalvo pettää ja sen jälkeen tarvitaan rahaa paljon enemmän kuin mitä säästettiin ostamalla sitä edullisempaa 0w-40 öljyä castrollin sijaan...

              Korkeasta viritysasteesta johtuen ei niistä öljyistä kannata tinkiä!!!

              Liian moni s50 moottori nakuttaa kiertokangenlaakereista osittaisen "valmistus"vian takia. Sitä tosin edesauttaa se että käytetään kaiken maailman litkuja öljyinä ja revitellään autoa heti vaikka öljyt on kylmät.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • BMW M3 Coupe -93
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 283
                • Seinäjoki

                #8
                No yksi asia tuli mulle selväksi: eli M3sessa ei ole hydraulisia säätäjiä vaan palasäätöiset mekaaniset nostajat...

                Mulla se ääni kuuluu noin 1-2sek ja loppuu kuin seinään kun öljynpaine nousee. Ääntä on kyllä vaikea paikallistaa.. Eli vika näyttäis olevan just toi kiertokangenlaakeri.

                Alkaa ihan pelottaan koska ne pitää vaihtaa ja mitä se tulee maksaan... No tietäähän sen että kyllä maksaa ja paljon. Kiitos erikoisen auton. Vai kannattaako vielä pienen naputtamisen takia yöunia menettää? Tai no mähän täs murehdin koko ajan et mikä on vialla mun elämäs (lue M3). Saakahan ees vaihdettua nätisti alakautta? Toisaalta ku kerran aloittaa niin vaihtaa sit muitakin laakereita/stefoja/tiivisteitä...

                Joo öljyistä en tosiaankaan aio tinkiä. Radalla tulee käytyä koko ajan innokkaammin kun taidot kehittyy ja saa uutta palikkaa autoon. Tänäkesänä taisin olla 4 kertaa. Hävetkää ämmäläisten omistajat jos ette käy radalla ulkoiluttamassa koska siellä se viihtyy.. :wink:

                Öljynlämmöt pysyy kyllä hyvin kurissa kovassakin rääkissä kesähelteellä. Eikös tää öljynlämmön liiallinen nousu ollut jokin laakerivian varoittaja vai oonko saanut täältä foorumilta väärää tietoa?

                Autoni taustasta en juurikaan tiedä koska hain sen itse saksasta 8 kk sitte. On voinut joku muu ajaa huonoilla öljyillä ja kilometrimäärä tuskin on se mitä lukee mittaris. Onkohan laakerit vanhuuttaan vaan väsymäs jos autolla onkin ajettu oikeasti 300tkm...
                In memoriam:
                BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                http://www.minunauto.com/?8813

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  laaaaaakerit

                  kannattaa oikeasti vaihtaa ne laakerit jos on pienikin epäilys siitä.
                  kampiakseli menee todella helposti pilalle.
                  Laakerit on kuitenkin niin edulliset verrattuna vaikkapa kampuraan tai täystuho versioon...

                  Se laakerien naputus on todellista monessa m3:ssa, moni vaan ei noteeraa sitä. yleisimmin kiertokangelaakeri menee kuulemma 1 pytystä, juuri siellä on öljynkierossa eniten ongelmia.
                  Kyseleppä vaikka ralli ja sprinttimiehiltä monessako niitten vähänajetussa kolmosessa on ollut laakerit entiset ja osassa on jo kampurakin kulunut entiseksi....

                  onneksi vanhassa kunnon s14 padassa ei ole tuollaisia lastentauteja

                  ja kuuleman mukaan 3,2l versio toimii jo paremmin paremman öljypohjan ja öljypumpun ansiosta.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • BMW M3 Coupe -93
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 283
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Huoh kiitos loppujenkin yöunien menetyksestä. :(
                    Niin eihän ne laakerit paljon maksa mutta niiden vaihdattaminen. Itseltä kun ei löydy moisia tiloja/taitoja/työkaluja. Ei kyllä löydy sellaisia rahoja muutamaan kuukauteen opiskelijabudjetista... Ja ääni on kuulunut jo monta kuukautta. Ei se kyllä kauan kuulu eikä joka kerta kun käynnistää. Käynnissä ei kuulu mitää ylimääräisiä ääniä kuin kutosen mahtavat saundit.
                    In memoriam:
                    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                    http://www.minunauto.com/?8813

                    Comment

                    • teddie
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 74

                      #11
                      jepjep, omassa autossa kuuluu myös käynnistettäessä 1-2s naputusta. pitää katsoa jos vaihdattaisi noita laakereita. saksan matkalla autoja kokeillessa about neljä viidestä -93/-94 M3:sta teki tota samaa..

                      Comment

                      • BMW M3 Coupe -93
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 283
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Katos mitäs kohtalotoveri. On sit vissiin aika yleistä. Mulla ensimmäiset äänet alkoi kuulua vasta suomessa ensin harvemmin. Alkoi öljynvaihdon jälkeen enemmän mut ei se vissiin siitä johdu ku kunnon liemet on motissa. Mikähän mahtaa olla kustannusarvio? Voiko vaihaa konetta irrottamatta alakautta...?
                        In memoriam:
                        BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                        http://www.minunauto.com/?8813

                        Comment

                        • teddie
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 74

                          #13
                          selvittelen tässä vähän minkä hintanen juttu se ois. onhan tommosessa kyllä paljon työtä..

                          mulla se on enemmänki semmosta rahisevaa joka kestää sen sekunnin pari, ja ei tuu jokakäynnistyksellä. mulla on tosin vähän ohuemmat talvi-öljyt nyt tuossa, voi olla että ei tulisi castrolilla.

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            S50B30 moottoreista on kiistatta hajonnut paljon veivinlaakereita juuri riittämättömän voitelun johdosta radalla ajettaessa mutta kyllä yleisin syy käynnistettäessä kuuluvaan, hetkessä katoavaan naputukseen on ketjunkiristäjässä. Veivinlaakerit saavat öljyä ensimmäisenä koneessa RK-laakereiden ohella, ei niiden naputus katoa hetkessä. Vasta koneen lämmettyä lämpölaajenemisen aikaansaama välyksen pieneneminen hiljentää niitä.

                            Ketjunkiristäjä on mäntä joka liikkuu sylinterissä ja kiristyy öljynpaineella. Esijännitys hoidetaan jousella (ei S52) joka ajan mittaan kuoleutuu. Kun näin käy, pääsee kiristinkisko naputtamaan kiristinmännän päähän kunnes öljynpaine saavuttaa ko. osan ja tiivistää välyksen. Tämä vika on voimakkaimmillaan S14 moottorissa, varsinkin jätettäessä auto mäkeen joka edesauttaa öljyn valumista pois männän ympäriltä. S38 moottorissa on erillinen painevaraaja ilmiön vähentämiseksi mutta S50/S52 tätä osaa ei ole.

                            Katsokaa ETKlta niin näette mistä on kysymys -> E36 11_1307

                            Helpoin ratkaisu on uusia se jousi. Männän päästä näkee helposti onko se hakkautunut eli onko vika siellä vai ei. Sille löytyy korjaussarja jossa tulee mäntä ja sylinteri. Tiivisterenkaat pitää ostaa erikseen ja kannattaa aina uusia.

                            Veivinlaakerit ja pultit (venyvät!) vaihtasin itse joka tapauksessa auton hankkiessani, kuului naputusta tai ei. Ovat jokaisen M-moottorin akilleen kantapää. Olen nähnyt todella monta S50 moottoria jossa kiertokanki on tullut katselemaan ulkoilmaa...

                            Jotta ei menisi täysin ohi aiheen niin kerran vielä:

                            Missään M-moottorissa ei saa missään nimessä käyttää mitään 0W-öljyä!

                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • BMW M3 Coupe -93
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 283
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kiitos jacek. Sä tunnut todella tuntevan ämmäläiset. Joo mulla on juuri sellanen naputtava ääni joka lakkaa kuin seinään muutamassa sekunnissa. Ei sellanen rahiseva kuin teddie kertoi. Ja se ei kuulu ihan joka kerta. Ja kuuluu eniten lämpimänä???

                              Huh taas vähän helpottaa elämää jos se vika oon siinä ketjunkiristäjässä. Ei varmaan ylipääsemätön sijoitus ole. Voiko tää jousen kuoleentuminen aiheuttaa jotain vakavampaa eli onko nyt kova kiirus sitä korjata?

                              Alkaa jo pelottaa ensikesä koska radalle on päästävä. Toivottavasti vaan motti sen kestää kuska rahaa ei ole niin suureen operaatioon et vaihtais ne laakerit...

                              ETKlta en osaa kattoo mitään eli toivottavasti saan tarvittavan tiedon täältä ja käyn osista kyseleen bemarilta..

                              Ei tää naputusjuttu mee ohi tobikin kun just siitä eka kirjottaja kysyi...
                              In memoriam:
                              BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                              http://www.minunauto.com/?8813

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎