Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3:sen moottoriöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    #16
    seuraava menee kyllä täysin ohi aiheen mutta liittyy tohon naputukseen...

    meni tossa yhestä mitsun rimpulasta pahasti öljyt ja vetet sekasin ---> otin kannen pois, se koneistettiin, kasasin koneen... nyt joku puol minuuttia käynnistyksen jälkeen, kylmänä kuuluu sellanen melko kova ääninen kova naputus... mikä valitettavasti ei tuu venoista... ei varmaan kannata muualta ees etsiä vikoo ko noista kiertokangen laakereista? lämpimänä naputus sit lakkaa ja mitään sivuääniä ei kuulu...

    Comment

    • BMW M3 Coupe -93
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 283
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by toni78
      seuraava menee kyllä täysin ohi aiheen mutta liittyy tohon naputukseen...

      meni tossa yhestä mitsun rimpulasta pahasti öljyt ja vetet sekasin ---> otin kannen pois, se koneistettiin, kasasin koneen... nyt joku puol minuuttia käynnistyksen jälkeen, kylmänä kuuluu sellanen melko kova ääninen kova naputus... mikä valitettavasti ei tuu venoista... ei varmaan kannata muualta ees etsiä vikoo ko noista kiertokangen laakereista? lämpimänä naputus sit lakkaa ja mitään sivuääniä ei kuulu...
      Lue aiheet läpi tarkemmin. Ei se lämpimänä lakkaa, ja juuri niinku jacek kirjotti niin se laakereista kuuluva ääni ei loppuisi niinkuin seinään 1-2 sekunnin päästä kylmänä käynnistettäessä vaan siinä kestäis kauemmin. Ja mitään ääniä ei enää kuulu kertaakaan ajossa kuin silloin käynnistettäessä.

      Eli näin äkkiseltään ääni tosiaan tuntuisi kuuluvan ketjunkiristimestä. Mulla ei vain oo talliinpääsymahdollisuutta nyt viikolla niin en pääse tutkailemaan.

      Palatakseni aiemmin kysymääni niin onko mulla kiire korjata tai siis uusia ne kiristimet eli voiko aiheuttaa jotain ketjulta hyppäämistä tms.??? Ja onko kellään kokemusta niiden vaihtamisesta? pitääkö paljon purkaa "roinaa" eestä pois? Ja mitä osat vois maksaa etten maksa vain liikaa niistä? ELI :?: :?: :?:
      In memoriam:
      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
      http://www.minunauto.com/?8813

      Comment

      • jantsu
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 168
        • siilinjärvi

        #18
        venttiilit

        Entäs sitten venttiilien säätö?.Onko 60 000km:n välein.Itsellä nyt 123000 mittarissa.Voisiko tämä aiheuttaa naputusta jos ei säädätä venttiilejä.Tietääkseni tässä(s50b30)koneessa ei ole hydrauliisia venttilin nostimia.Tämä kaikki tieto on tobiceista kerättyä, en itse ymmärrä paljoakaan tekniikasta.Luulisi, että kun naputus kuuluu vain lämpimällä koneella, niin vika ei voisi olla ainakaan venttileissä.Jakohihnan kiristinjousi tai kk:n laakerit vissiin syynä.En millään jaksa uskoa siihen öljyteoriaan, että 5w50 olisi liian ohutta, mutta voihan se olla niinkin, että10w60 on paras tälle koneelle.Pdotan kommentteja

        Comment

        • BMW M3 Coupe -93
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 283
          • Seinäjoki

          #19
          Meillä on ihan sama vika sun kertomista oireista päätellen... Ja mulla on Shellin 10W/60 eli ei se öljyistä johdu.. Piru kun ei ehdi tutkailla sitä vikaa ku oon päivät koulus ja illat töis mut jos vloppuna ehtis.. En jaksa uskoa siihen laakerijuttuun vaikka nekin voi ihan hyvin olla paskana mut ei se pitäis just tällästä mökää....
          In memoriam:
          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
          http://www.minunauto.com/?8813

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Jacek
            Veivinlaakerit saavat öljyä ensimmäisenä koneessa RK-laakereiden ohella, ei niiden naputus katoa hetkessä. Vasta koneen lämmettyä lämpölaajenemisen aikaansaama välyksen pieneneminen hiljentää niitä.
            Mitäs paskaa täällä jauhetaan, lievä kolina veivinlaakereissa katoaa tasan sillä hetkellä kun laakeri saa öljykalvon kuntoon, lämpöisellä koneella noin sekunti pari, kylmällä koneella jäykillä öljyillä joskus todella pitkään. Jos kiertokangenlaakerissa on niin paljon väljää että ääni ei poistu laakerin saadessa öljyä(= liukulaakerin öljykalvo ei estä metalli/metalli kosketusta) laakeri on niin totaalisen väljä että laukeaminen on todennäköistä heti kierrätettäessä, tai ainakin kolina on sitä luokkaa että järkevä ei edes yritä konetta kierrättää.

            Comment

            • BMW M3 Coupe -93
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 283
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by naukkis
              Originally posted by Jacek
              Veivinlaakerit saavat öljyä ensimmäisenä koneessa RK-laakereiden ohella, ei niiden naputus katoa hetkessä. Vasta koneen lämmettyä lämpölaajenemisen aikaansaama välyksen pieneneminen hiljentää niitä.
              Mitäs paskaa täällä jauhetaan, lievä kolina veivinlaakereissa katoaa tasan sillä hetkellä kun laakeri saa öljykalvon kuntoon, lämpöisellä koneella noin sekunti pari, kylmällä koneella jäykillä öljyillä joskus todella pitkään. Jos kiertokangenlaakerissa on niin paljon väljää että ääni ei poistu laakerin saadessa öljyä(= liukulaakerin öljykalvo ei estä metalli/metalli kosketusta) laakeri on niin totaalisen väljä että laukeaminen on todennäköistä heti kierrätettäessä, tai ainakin kolina on sitä luokkaa että järkevä ei edes yritä konetta kierrättää.
              Aivan mutta naputus ei kestä koskaan kauemmin kuin 2 sekunttia. Eikä kuulu koskaan muulloin kuin käynnistettäessä oli sitten kone kylmä/kuuma. Ja se kuuluu useimmiten lämpimänä mutta kylmänä harvemmin... Ja todellakaan sieltä ei kuulu mitään maailmanlopun jyskettä. Ei tätä ilmeisesti pysty kirjoittamalla selvittää. Ihan kumma vika
              In memoriam:
              BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
              http://www.minunauto.com/?8813

              Comment

              • qwe
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 133
                • espoo

                #22
                Naukkikselta asiaton kommentti, koetetaan pitää yllä keskustelun tasoa, asiat voi tapella eikä miehet. Tietysti jos haluaa antaa itsestään moukkamaisen kuvan ja osoittaa heikkoa netiketin tuntemusta ja korrektia käytöstä niin voi ilmaista itsensä sillä tavalla kuin luonteenomaista itselleen on.
                vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by naukkis
                  Mitäs paskaa täällä jauhetaan, lievä kolina veivinlaakereissa katoaa tasan sillä hetkellä kun laakeri saa öljykalvon kuntoon, lämpöisellä koneella noin sekunti pari, kylmällä koneella jäykillä öljyillä joskus todella pitkään. Jos kiertokangenlaakerissa on niin paljon väljää että ääni ei poistu laakerin saadessa öljyä(= liukulaakerin öljykalvo ei estä metalli/metalli kosketusta) laakeri on niin totaalisen väljä että laukeaminen on todennäköistä heti kierrätettäessä, tai ainakin kolina on sitä luokkaa että järkevä ei edes yritä konetta kierrättää.
                  Tuo asenne auttaa varmasti paljon. Tiedät selvästikin moottorityypistä yhtä paljon kun asiallisesta kommentoimisesta.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    [quote="Jacek"]
                    Originally posted by naukkis
                    Tuo asenne auttaa varmasti paljon. Tiedät selvästikin moottorityypistä yhtä paljon kun asiallisesta kommentoimisesta.
                    En tasan mitään mutta jos moottori käyttää normaaleja liukulaakereita niin laakerityypin toimintatavasta johtuen siitä ei kolinaa kuulu varsinaisen laakerina toimivan öljykalvon muodostuttua. Laakerivälysten kiristyminen lämmetessä ei kolinaan vaikuta, ainoastaan kuumina käyvät laakerit pitää alunalkaen kasata hiukan väljiksi jotta öljykalvo säilyy riittävän paksuna kaikissa tilanteissa ja laakerin sivuttaisvälyksen ollessa reilumpi öljy pääsee helpohkosti valumaan kuumana laakereiden ohi, tarkoituksenahan on pitää laakerin jäähdytykseen riittävä öljykierto koneen käydessäkin. Siksipä kireä kone kolistelee veivinlaakereitaan käynnistyksessä vaikka kaikki on kunnossa, joissakin tapauksissa käytetään sähköistä öljypumppua nostamaan öljynpaineet ennen koneen käynnistymistä varmuuden maksimoinniksi mutta pieni laakerinaputus käynnistyksessä ei ole varsinaisesti vaarallista muussa mielessä kuin että jos kone on kasattu tiukoilla laakerivälyksillä ja kolina on siihen jälkikäteen ilmestynyt ääni kertoo silloin selvästi siitä että laakerit ovat kuluneet, syystä tai toisesta, veivinlaakerit on ensimmäinen asia koneessa joka ottaa itseensä esimerkiksi öljypumpun imiessä ilmaa.

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #25
                      Asiaa voi lähestyä kahdelta kantilta. Joko teoriapohjalta ilman käytännön kokemusta kyseisestä moottorista kuten sinä tai sitten kokemuksen pohjalta kuten minä.

                      BMWn moottorit eivät kalise kylmänä jos laakerit ovat ehjät ja mikäli eivät ole, ei se naputus lakkaa parissa sekunnissa eikä parissa minuutissakaan. Kitinää/nahinaa (nimittäköön sitä kukin miksi haluaa) alkaa kuulua yleensä vasta laakerin pyöriessään jo kaulassaan lukkojen petettyä.

                      Kyseinen ketjunkiristin on näiden moottoreiden tyyppivika ja vaikka teoriatietämyksesi on vankka, ei sen pohjalta silti sitäkään tietoa taida löytyä.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Jacek
                        BMWn moottorit eivät kalise kylmänä jos laakerit ovat ehjät ja mikäli eivät ole, ei se naputus lakkaa parissa sekunnissa eikä parissa minuutissakaan.
                        Mää voin kyllä tuoda sulle kuunneltavaksi BMW:n koneen jossa kiertokangen laakerivälys on sillä tasolla että kolisee ennen öljynpaineen nousua mutta ei sen jälkeen, motorsportin koneita sen sijaan ei nurkissa pyöri vaivaksi asti. Jos laakeriäänet ei lopu öljynpaineiden noustessa kyseessä ei ole enää lievä ongelma vaan koneen täystuho. Tuollainen minuuteissa katoava naputus ei ole peräisin veivinlaakereista vaan jostain moottorin käydessä lämpiävästä osasta kuten esimerkiksi männistä, lyhyessä männässä männän helma kolistelee sylinterin seinämiin joissakin tapauksissa saaden aikaiseksi vähän vastaavan kolinan.

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by naukkis
                          Mää voin kyllä tuoda sulle kuunneltavaksi BMW:n koneen
                          Tuo ihmeessä. Tuo samalla maitoa, sekin pääsi loppumaan ja jätä se määkivä lammaskin samalla tänne ni saadaan kebapia.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10078
                            • KVLA

                            #28
                            Re: M3:sen moottoriöljyt

                            Originally posted by jantsu
                            Lueskelin toista topiccia moottoriiöljyistä ja kysynkin tässä pelkästään M3:sen öljyistä.Itselläni oli ennen talvea 10w40 öljyt ja talveksi vaihdoin 5w 50 Mobil ralli formulat.Nyt kun moottori on lämmennyt ja käynnistät uudelleen, niin kuuluu pientä naputusta n.1sek.ajan.Onko tämä siksi että öljy on liian ohutta lämpimänä vai mitä.Edellisellä öljyllä tätä en havainnut.Toisaalta taas kylmäominaisuudet on hyvät.Onko naputuksesta haittaa koneelle?Mitä öljyä? Auto M3 coupe vm.94
                            Itse myös tiedustelin aikaisemmin M3:een sopivista "talviöljyistä" täällä topiikissa.Vastauksia tuli kaikenlaisia (tietysti),mutta päätin laittaa koneeseen Mobil RallyFormula1 5W50:t.Ovat kuulemma liian litkua Ämmään.Nyt olen ajanut pari tonnia,ei naputtele kylmänä eikä kuumana,eikä ole vielä pinta laskenut yhtään.Ajan keskitalven kylmimmän ajan näillä ja keväällä vaihdan BMW:n suosittelemat Castrol10W60:set koneeseen (uudella suodattimella tietysti).Kolinoista,naputuksista ja rahinoista kylmässä/lämpöisessä moottorissa voi olla montaakin mieltä.Siitä mistä ne aiheutuvat ja ovatko pahasta moottorille voi olla myös montaa mieltä.Oma mielipiteeni on M3-moottorin (viritysasteesta johtuen)kaikista ylimääräisistä ääntelyistä olisin todella huolestunut.Jos tuollaisen moottorin asiaankuulumattomiin "naputuksiin" ei ajoissa puutu tarkasti,rupeaa homma jossain vaiheessa maksamaan tosi kipeästi.Jos pata kilahtaa niinkin totaalisesti,että kiertokanki ja mäntä tulee lohkon kupeesta kurkistamaan kuka kaasua painaa.Siinä konkurssissa yhdet alapään laakerit ja mahdollinen öljypmppukin tuntuvat halvoilta."Talviöljy" valintasi on minusta oikea.Tämä on vaan minun mielipiteeni.Tyrmätkää...

                            Comment

                            • cojama
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1421
                              • www.e30m3.fi

                              #29
                              Kyllä se 5w 50 sinne käy ihan hyvin, Suomessa hyvin harva vetää autobahn nopeuksia niin pitkään että öljyn lämmöt nousee yli sadan, olen kerran ajanut moottoriellä n. 5km matkan yli 230km/h ja se matka ei kestänyt arviolta kuin hiukan yli minuutin, öljyn lämmöt nousi silloin 85 hiukan alle sataan joten kyllä se 5w 50 siihen riittää kivasti.
                              Aivan eri asia on sitten se kun ajellaan radalla, sinne laittasin itsekkin 10w 60:set !!
                              Olikohan muuten vuonna -93 kun E36 M3 tuli markkinoille edes olemassa 10w 60 öljyjä?

                              Comment

                              • Northstar
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 745
                                • Järvenpää

                                #30
                                Re: venttiilit

                                Originally posted by jantsu
                                Entäs sitten venttiilien säätö?
                                Kuuluu inspection 2:n. Tai itse asiassa se on tarkistus ja tarvittaessa säätö.
                                sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎