Announcement

Collapse
No announcement yet.

koneremontin jälkeisiä pähkäilyjä, vinkkejä kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #16
    Originally posted by sturer Bock View Post
    Ja eikös se pitäisi iha niillä laakereilla mennä mitkä koneistamo toimittaa jos kerta kampiakselin mittauksesta on kerta laskutettukin.
    Kuullostaa taas niin legendaariselta. En halua maalata piruja seinälle tai mollata koneistamoa tuntematta tarkemmin asiaa, muttei olis ensimmäinen kerta kun Rane on tehny hommat ja jättäny Kaken huoleksi sitten laakerit ja on tapahtunut kevyt "sekaannus".

    Kannattaa mitata tosiaan Plastigaugella. Normaalisti oikein kasattu kampikoneisto tosiaan pyörii öljyttynä pikkurillillä ja männät paikallaan ihan "ranneliikkeellä".
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • sturer Bock
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 312
      • Häme

      #17
      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Kuullostaa taas niin legendaariselta. En halua maalata piruja seinälle tai mollata koneistamoa tuntematta tarkemmin asiaa, muttei olis ensimmäinen kerta kun Rane on tehny hommat ja jättäny Kaken huoleksi sitten laakerit ja on tapahtunut kevyt "sekaannus".

      Kannattaa mitata tosiaan Plastigaugella. Normaalisti oikein kasattu kampikoneisto tosiaan pyörii öljyttynä pikkurillillä ja männät paikallaan ihan "ranneliikkeellä".
      No tässä tapauksessa on tainu käydä sitte se "kevyt sekaannus" täytyypi tilailla tota plastigaugea ja mittailla. Saako tohon sitte sopivankokoisia laakeriliuskoja mistä jos kerta kaulat on stanukoossa?

      Ketuttaa lievästi kun elin siinä uskossa että koneistukset ja mittaukset tehty viimesen päälle ja homma ei toimi kuitenkaan. Suolesta tämmönen.
      Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 10:17.

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #18
        Käy kysymässä hämeendieselistä, ainakin ennen saanut sitä kautta kaikki laakerit ja tiivisteet niin halvalla, että ei kannata edes muualta kysellä. Myös apua saat varmasti sieltä, jos tuntuu että jostain asiasta ei ole varmuutta.

        Comment

        • 426Hemi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2008
          • 621
          • Pälkäne

          #19
          Plastigagee saa muuten ainakin south west tradesta ihan hyllystä
          ex: viitisenkymmentä bmw+muut

          Comment

          • sturer Bock
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 312
            • Häme

            #20
            Originally posted by Micce///M View Post
            Käy kysymässä hämeendieselistä, ainakin ennen saanut sitä kautta kaikki laakerit ja tiivisteet niin halvalla, että ei kannata edes muualta kysellä. Myös apua saat varmasti sieltä, jos tuntuu että jostain asiasta ei ole varmuutta.
            Täytyy käydä. Avasin runkolaakeripukit ja useassa laakeriliuskassa sivuilla lievää kulumaa 1-2mm leveydeltä osittain ei koko liuskan matkalta. liuska kiiltää siltä alueelta eli liian nafti sovitus? Sitte tuntuu että laakeriliuska on liian iso laakeripukkiin, liuska tulee ikäänkuin laakeripukin kiinnityspinnan yli lievästi. Samoin liuskojen päissä killtäviä länttejä osissa liuskoja. Mun käsittääkseni liuska ei sais kiiltää mistään kohti vaan olla matta, jos kiiltää niin sillonhan se "kiinnileikkaa" siitä kohtaa kun öljykalvoa ei ole? Vai oonko ymmärtäny asiat iha väärin?

            Kampi pyörii käsivoimin, mutta yhdessä kohtaa kampi takertelee ja laakerit ovat kuluneet em. tavalla kun konetta on pyöritetty käsipelillä.

            Kenekä piikkii tämä menee, mun vai koneistamon?
            Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 16:19.

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #21
              ---------
              Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 15:23.

              Comment

              • sturer Bock
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 312
                • Häme

                #22
                Originally posted by Slazha View Post
                onhan jokaisessa kiertokangessa "välys" sivuttais suunnassa?
                sellasta 0,15 sain mitattua

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by sturer Bock View Post
                  Täytyy käydä. Avasin runkolaakeripukit ja useassa laakeriliuskassa sivuilla lievää kulumaa 1-2mm leveydeltä osittain ei koko liuskan matkalta. liuska kiiltää siltä alueelta eli liian nafti sovitus? Sitte tuntuu että laakeriliuska on liian iso laakeripukkiin, liuska tulee ikäänkuin laakeripukin kiinnityspinnan yli lievästi. Samoin liuskojen päissä killtäviä länttejä osissa liuskoja. Mun käsittääkseni liuska ei sais kiiltää mistään kohti vaan olla matta, jos kiiltää niin sillonhan se "kiinnileikkaa" siitä kohtaa kun öljykalvoa ei ole? Vai oonko ymmärtäny asiat iha väärin?

                  Kampi pyörii käsivoimin, mutta yhdessä kohtaa kampi takertelee ja laakerit ovat kuluneet em. tavalla kun konetta on pyöritetty käsipelillä.

                  Kenekä piikkii tämä menee, mun vai koneistamon?
                  Tuolla aikaisemmini oli jo kerrottu mutta kait pistit runkolaakeripukit oikeille paikoilleen oikein päin? Eihän runkolaakereille tehty mitään eli stanulaakereilla kaikki pitäisi olla ok kunhan paketti on kasattu oikein.

                  Niin olihan siinä se runkolaakerilinjan hoonaus, eli ylikokolaakeritkin varmaan tuli?
                  Last edited by naukkis; 31-07-2012, 16:40.

                  Comment

                  • sturer Bock
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 312
                    • Häme

                    #24
                    Originally posted by naukkis View Post
                    Tuolla aikaisemmini oli jo kerrottu mutta kait pistit runkolaakeripukit oikeille paikoilleen oikein päin? Eihän runkolaakereille tehty mitään eli stanulaakereilla kaikki pitäisi olla ok kunhan paketti on kasattu oikein.

                    Niin olihan siinä se runkolaakerilinjan hoonaus, eli ylikokolaakeritkin varmaan tuli?
                    Joo oikein päin oli kun tarkistin.

                    Eipä tullu ku std-laakerit kun lohko kävi ensin koneistuksessa kun kampea ei ollut siihen hätään ja kampi koneistettiin myöhemmin. Nythän tää meni jännäksi! Tää oppi tulee nyt sitte iha kantapään kautta
                    Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 17:05.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by sturer Bock View Post
                      Joo oikein päin oli kun tarkistin.
                      Ja se oleellisin eli olihan ne laakeripukit oikeilla paikoillaan?

                      Eipä tullu ku std-laakerit kun lohko kävi ensin koneistuksessa kun kampea ei ollut siihen hätään ja kampi koneistettiin myöhemmin. Nythän tää meni jännäksi! Tää oppi tulee nyt sitte iha kantapään kautta
                      Onhan sitä voitu hioa ihan vain inasen, mutta koko runkolaakerilinjan oikaisu on yleensä turha ja jos sitä ei aarporata kunnolla ylikokoon niin täysin turhaa rahan haaskausta sanoisin.

                      Comment

                      • sturer Bock
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 312
                        • Häme

                        #26
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Ja se oleellisin eli olihan ne laakeripukit oikeilla paikoillaan?




                        Onhan sitä voitu hioa ihan vain inasen, mutta koko runkolaakerilinjan oikaisu on yleensä turha ja jos sitä ei aarporata kunnolla ylikokoon niin täysin turhaa rahan haaskausta sanoisin.


                        Kyllä oli, oli vielä stanssattu viiteen ensimmäiseen runkolaakeripukkiin numerot 1-5 ja tehty maalikynällä merkki. Tosin yksi erikoispiirre jutussa on. Runkolaakeripukeissa juoksee valunumero, jonka viimeinen numero vaihtelee 1-7. Numero kuuden pukki on taas päittäisvälyslaakerille tarkoitettu. Nyt näitä pukkeja oli kuitenkin muuteltu niin ettei valunumerot täsmää vaan esim. jos laakeripukin viimeinen valunumero on neljä on siihen stanssattu koneistamolla esim. numero 5. Oon ihan varma, että nuo valunumerot alkaa niin että numero 1 on jakopään puoli koska purkaessa panin sen merkille, mutta koneistamolla niitä on jostain syystä menty muuttelemaan.
                        Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 17:47.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by sturer Bock View Post
                          Kyllä oli, oli vielä stanssattu viiteen ensimmäiseen runkolaakeripukkiin numerot 1-5.
                          Eli vika ei ole väärässä kasauksessa, runkolaakerilinjan hoonauskaan ei mitenkään pysty aiheuttamaan laakerien tiukkuutta eli vika on laakereissa tai kampiakselissa. Kampurahan ei ollut tuosta moottorista, kai siitä tarkistettiin suoruus? Kieroon kampuraanhan nuo laakerikiillottumat ja epätasainen pyöriminen viittaisi, vääränkokoisilla laakereilla luulisi pyörimisen ahdistavan tasaisesti jos edes pyörisi.

                          Ja aina kannattaa tutkia se kampuran pyöriminen jo ennenkuin pistää laakeripukit kiinni, eli laakerinpuolikkaat paikalleen ja kampura päälle ja tutkimaan miten pyörii ja mistä ahdistaa, jos pyörii jo tässä vaiheessa huonosti niin ei tarvitse enempää kasailla / voi ottaa liiat asennushiekat laakerien alta pois yms.
                          Last edited by naukkis; 31-07-2012, 17:50.

                          Comment

                          • sturer Bock
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 312
                            • Häme

                            #28
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Eli vika ei ole väärässä kasauksessa, runkolaakerilinjan hoonauskaan ei mitenkään pysty aiheuttamaan laakerien tiukkuutta eli vika on laakereissa tai kampiakselissa. Kampurahan ei ollut tuosta moottorista, kai siitä tarkistettiin suoruus? Kieroon kampuraanhan nuo laakerikiillottumat ja epätasainen pyöriminen viittaisi, vääränkokoisilla laakereilla luulisi pyörimisen ahdistavan tasaisesti jos edes pyörisi.

                            Ja aina kannattaa tutkia se kampuran pyöriminen jo ennenkuin pistää laakeripukit kiinni, eli laakerinpuolikkaat paikalleen ja kampura päälle ja tutkimaan miten pyörii ja mistä ahdistaa, jos pyörii jo tässä vaiheessa huonosti niin ei tarvitse enempää kasailla / voi ottaa liiat asennushiekat laakerien alta pois yms.
                            0,04 oli heitto, meneekö toleranssin sisään?

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by sturer Bock View Post
                              0,04 oli heitto, meneekö toleranssin sisään?
                              Menee, nuo ongelmat ei johdu neljän satkun kieroudesta.

                              Ainoa mikä vielä tulee mieleen on että onko laakerit liian leveitä tuohon kampuralle, eli kampuran kaulan reunat onko koneistettu kuopalle vai pyöristetty, tulee erilevyinen laku siitä riippuen ja voi aiheuttaa ongelmia. En tosin tiedä onko Bemari edes käyttänyt moottoreissaan eri lailla koneistettuja kauloja mutta moottoreissa joissa on erilaisia kaulan hiontoja tuollainen ongelma voi tulla. Ja nimenomaan niin päin että jos kampuran kaulat on pyöristetty ts. takoakseli niin sellaisen kampuran laittaminen valuakselin ts. leikatut reunat lakuilla voi aiheutta laakerin leipomista kiinni reunoilta. Mutta tuon näkee hyvin jo kun pistää kampuran paikalleen ja pyörittää, eli kampura ei laskeudu laakereiden päälle vaan jää kanittamaan.
                              Last edited by naukkis; 31-07-2012, 18:05.

                              Comment

                              • sturer Bock
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 312
                                • Häme

                                #30
                                Originally posted by naukkis View Post
                                Menee, nuo ongelmat ei johdu neljän satkun kieroudesta.

                                Ainoa mikä vielä tulee mieleen on että onko laakerit liian leveitä tuohon kampuralle, eli kampuran kaulan reunat onko koneistettu kuopalle vai pyöristetty, tulee erilevyinen laku siitä riippuen ja voi aiheuttaa ongelmia. En tosin tiedä onko Bemari edes käyttänyt moottoreissaan eri lailla koneistettuja kauloja mutta moottoreissa joissa on erilaisia kaulan hiontoja tuollainen ongelma voi tulla. Ja nimenomaan niin päin että jos kampuran kaulat on pyöristetty ts. takoakseli niin sellaisen kampuran laittaminen valuakselin ts. leikatut reunat lakuilla voi aiheutta laakerin leipomista kiinni reunoilta. Mutta tuon näkee hyvin jo kun pistää kampuran paikalleen ja pyörittää, eli kampura ei laskeudu laakereiden päälle vaan jää kanittamaan.
                                Ei sekään selitä, 316-328 täysin samat kk- ja runkolaakerit, sama varaosanro.

                                Se tuli vaa mieleen, että kun kampuran laitto lohkoon liuskojen päälle akseli ei pyöriny kevyesti, mutta kun sen kasas kiinni asti niin pyöri kevyemmin
                                Pähkäilin vaan että ihan kun se väkisillä pakottamalla saatas suoraks:think

                                No rojut on nyt koneistamolla lohko ja kampura, saavat siellä pähkäillä. Minä olen osani tästä lystistä maksanut, jep.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎