Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 moottorin potentiaali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Datsun_240z
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 7
    • Chester, UK

    M52 moottorin potentiaali

    Moi Gurut,

    Olen käyttöauton myötä myöhäisherännyt Bemarin moottoreiden loistavuuteen ja haaveina olisi joskus saada tuollainen Datsun 240Z. Alkuperäisen valurarutalohkoisen suoran kuutosen siitä heivaisin heti pois ja tilalle joku Bemarin kutonen.

    Tuo Datsun painaa n. 1050 kg alkuperäisenä ja jos projektia joskus pääsee toteuttamaan, paino olisi tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä. Siitä syystä ajattelin joko alumiini- tai alumiini+magnesiumlohkoista moottoria.
    Tietysti moottori pitää olla riittävän "yksinkertainen" jotta jollain aftermarket ruiskulla voi sitä ohjata, joten nämä magnesium moottorit taitavat jäädä pois laskuista?

    Tilavuutta pitäisi tietysti mahdollisimman paljon jotta olisi tehoa ja vääntöä. Aikaisemmassa elämässä on tullut Fordeja turbotettua, ja sellainen haave saattaisi tällekin olla, joten osapotentiaali (kanget, männät, nokat, jne.) on tärkeää. Jos painon saa pidettyä aisoissa, varmaan jollain 400 hp:lla pärjää mukavasti joten mitään ihmeellisen superkestäviä osia ei kyllä tarvitse.
    Moottorin perään olisi kiva saada ongelmitta 6-vaihteinen manuaali.

    Mikä sitten olisi paras moottori alkaa tuohon hommaan?
    Itse olen ihmetellyt tuollaista M52 konetta 2,8 litraisena. Tietysti se 3,2 litrainen M3 versio olisi kiva, mutta saattaa olla liian arvokas.

    Kaikki kommentit ovat tervetulleita, mieluiten tietysti perusteluineen.
  • 426Hemi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 621
    • Pälkäne

    #2
    Periaatteessa jos tehotavoite on "vaan" 400hv, ihan m50b25 voisi riittää. Ko. moottoria kuitenkin ehkä paremmin saatavilla kuin seuraajaansa, ja täältäkin foorumilta löytyy paljon juttua tuon ahtamisesta. Moni on ajanut suunnilleen noilla tehoilla ilman ongelmia, olettaen että muun rakentamisen yhteydessä tietty vaihtaa/tekee ainakin perusjutut eli laakerit, renkaat, hoonaus yms.

    S38B38:ssa tulis 6 lovinen laatikkokin mukana jos jostain pakettina löytäis, ja potentiaali olis ihan järjetön. Tosin, hinta, paino yms pompsahtaa melkoisesti.
    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Idea nyt varmasti oli keveys joten kyllä M52 siinä mielessä on parempi vaihtoehto.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #4
        M52B28 tai M54B30 lienisivät sopivimmat, jälkimmäistä saa 6-pykäläisellä askillakin valmiina 330:stä.

        Kyllähän nyt vanoksen ohjaus lähes kaikista ECU:sta löytyy ja muut anturit ovatkin sitte peruskauraa, joten ei sen perusteella kannattane jättää noita uudempia koneita laskuista pois .. ?

        Valvetronic / N.. koneet menevät sitten toki jo liika monimutkaisiksi.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #5
          Tarvikemallisen moottorinohjauksen hinta & vaatimukset tosin pompsahtaa aikalailla M52 sinkkuvanoksen ja M54 välillä.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Mikäs juju tuossa 6-vaihteisesta haaveilussa on? Jos kuitenkin aikomus turbottaa kone, niin eikös tuon sais perävälitykselläkin pelattua passeliksi? Voimaahan tuosta irtoaa helposti sen verran, että ei niitä ylimääräisiä vaihteita tarvita. Uskoisin, että budjetin kannalta on järkevintä hankkia kokonainen purkuauto(328i/528i), josta saisi moottori+vaihteisto(aikamoisen kestävä ZF) -paketin ja loput kamikset sit myyntiin.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • Datsun_240z
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 7
              • Chester, UK

              #7
              Kiitokset vastauksista tähän saakka.

              Purkuauto on varmasti hyvä vaihtoehto, ja jos purettava kohde on sopiva, siitä saa varmasti peränkin "lainattua" Datsuniin.

              Ajatuksena olisi pitää tosiaan auto mahdollisimman kevyenä, on sitten mukavampi mutkatiellä kurvailla
              Mikä muuten on M50 ja M52 moottorien painoero? Jos se ei ole järjettömän iso ja M50 on potentiaaliltaan parempi, niin ehkä sitäkin pitää pitää mielessä. Saatavuus ja hinta lienee ainakin parempia kun on vanhempi moottorisukupolvi kyseessä.

              6-vaihdetta ei ole mikään välttämättömyys, siihen vain on käyttöautossa tottunut ja mukavahan se on kun on kierrokset matallalla vaikka ajelee moottoritievauhtia.

              Moottorin ohjauksesta en osaa sanoa vielä mitään, miten helppo olisi säilyttää alkuperäinen boksi (varsinkin jos purkuauto kyseessä niin osat olisi olemassa) versus jos vaihtaa suoraan johonkin Hestec, Haltech, jne. tyyppiseen ruiskuun. Ja tosiaan millaisia ongelmia aiheuttaa tuo Vanos ja voiko sen hoitaa on - off tyyppisesti suoraan jollainen kierroslukusignaalilla, tms.

              Onko kannet muuten vaihtokelpoisia eri moottoreiden välillä, ts. voiko uuden ja kevyen lohko päälle laittaa "vanhan" kannen jolloin välttyy liian monimutkaiselta kansitekniikalta?

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1363
                • Lempäälä

                #8
                eikös se järkevä ratkaisu olisi m52 tai m54 ja käyttää siinä auton omaa ekua, jolloin autoa voi siis käyttää - hei myös käyttöäautona - kunhan sen on vaan ensiksi lastuttanut ylipainemoodiin ja eri suuttimille. Melko vaivatonta sanoisin.
                unohtaisin kyllä säädettävän ruiskun ellei sitten halua olla kokoajan säätämässä ajamisen sijasta.

                brittein saarilla myyvät valmiita ajonesto-emulaattoreita, että ei sekään olisi ongelma.

                kaipa noi moottoripainot löytyy kun vähä kuukleileepi.

                edit ; oma näkemys siis perustuu puhtaasti tietoon että halvan pään aftermarket-ruiskuissa ei ole moottoridynamiikan mallinnusta millään mallilla - jolloin moottorin käytös on enemmän tai vähemmän säätäjänsä näköinen >> useimmissa tapauksissa kantikas ja paska.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4645
                  • Tuusula

                  #9
                  Orkkis-ECU:lla saa homman toimimaan varmasti paljon paremmin, varsinkin kun lisätehot / ylipaine ei ole mitään kovin mahdotonta. Kunhan löytyy säätäjä joka pääsee boksiin kiinni ja osaa hommansa.

                  Mutuilua; Vanoksien säätö on portaatonta uudemmissa vehkeissä (valvetronic), vanhemmissa menee ilmeisesti portaittain.


                  Painoeroista, www.bmwfans.info löytyy tietoa.

                  M50B25 raakakone - 136,0 kg
                  M52B28 raakakone - 115,0 kg
                  M54B30 raakakone - 120,0 kg
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Jonsku View Post
                    Mutuilua; Vanoksien säätö on portaatonta uudemmissa vehkeissä (valvetronic), vanhemmissa menee ilmeisesti portaittain.
                    M52TU/M54 on jo portaaton, toki myös N-sarjan valvetronic koneissa mutta tuossa on oma ongelmansa sitten valvetronicin ohjaus, jos sitä haluaa käyttää.
                    Toki venat voi jättää täysin auki asentoon ja käyttää vaan kaasuläppää.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16419
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Datsun_240z View Post
                      Mikä muuten on M50 ja M52 moottorien painoero?
                      6-vaihdetta ei ole mikään välttämättömyys, siihen vain on käyttöautossa tottunut ja mukavahan se on kun on kierrokset matallalla vaikka ajelee moottoritievauhtia.
                      Painoeroa lienee myös 5-v vs. 6-v, arvatenkin 6-v painavampi.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by repsa View Post
                        oma näkemys siis perustuu puhtaasti tietoon että halvan pään aftermarket-ruiskuissa ei ole moottoridynamiikan mallinnusta millään mallilla - jolloin moottorin käytös on enemmän tai vähemmän säätäjänsä näköinen >> useimmissa tapauksissa kantikas ja paska.
                        Eipä taida kyllä löytyä moista ihan heti vaikka vähän enemmänkin latois taalaa tiskiin. Vakioiden säätäminen toimimaan isommilla suuttimilla ja ylipaineella se vasta vaikeaa onkin, usein joutuu tekemään jotain vääristyksiä ohjelmiin ym. jolloin lopputulos on mielenkiintoinen. Miedot piristykset kyllä onnistuu.

                        Jos tuollaiseksi jättää säädöt niin sopii kärsiäkin On niissä oikukkaita juttuja kuten kylmäkäynnit etenkin kun kesäisin ei talvea varten paljoa säätöjä tehdä, mutta noi on helppoja hommia kunhan pääkartat on kohdallaan ja sopivasti säätömahdollisuuksia.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • timppa811
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 856
                          • Pohojammaa

                          #13
                          Originally posted by repsa View Post
                          edit ; oma näkemys siis perustuu puhtaasti tietoon että halvan pään aftermarket-ruiskuissa ei ole moottoridynamiikan mallinnusta millään mallilla - jolloin moottorin käytös on enemmän tai vähemmän säätäjänsä näköinen >> useimmissa tapauksissa kantikas ja paska.
                          Aika formulatekniikkaa pitäisi ruiskussa olla että sen varaan uskaltaisin jättää moottorinsäädön.

                          Eli kyllä jokainen ruisku on yhtä hyvä kuin säätäjänsä näin karrikoidusti. Seoksen säädössä open loopissa varmasti on eroa, mutta aika minimaalisia nuo ongelmat ovat.

                          Comment

                          • Datsun_240z
                            Newbiemmer
                            • Aug 2012
                            • 7
                            • Chester, UK

                            #14
                            Back to basics, eli miten nuo moottorit nyt menevätkään?

                            M50 on vanhempaa mallia ja siinä on valurautalohko. Kokonaisia autoja joissa on se moottori saisi kuitenkin halvalla ( http://www.autotrader.co.uk/classifi...1500?logcode=p ) Jolloin koko tekniikan siirto olisi mahdollista. Onkohan tuollaisessa autossa millainen vaihteisto, löytyykö haaveissa olevat 6 pykälää eteenpäin?

                            Sitten on alumiininen M54 sarja joka on kevyempi tietenkin kuin M50 moottorit. Kaikista kevyin lienee sitten tuo N52 sarja, mutta onko merkittävää eroa enää M54:ään?
                            Kannattaisiko kuitenkin koittaa hankkia kokonainen kolaroitu auto jossa olisi M54B30 tekniikka ja "lainata" sitten siitä kaikki palikat. Saatavuus ja hinta olisivat varmasti helpompia kuin tuon N52:den kanssa.

                            Mikä muuten on ero M54B30:nen ja S54B32:n välillä, kun S54:ssä on pidempi isku, mutta silti maksimikierrokset ovat 1500 enemmän? Onko S54:ssä korkeampi lohko ja pidemmät kiertokanget, vai ovatko erot puhtaasti yläkerrassa? Voiko siis M54B30:tä tehdä melkein M3 moottorin kantta vaihtamalla?

                            Ompa tämä vaikeaa kun ei näistä bemun moottoreista ole mitään kokemusta.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by Datsun_240z View Post
                              Back to basics, eli miten nuo moottorit nyt menevätkään?

                              M50 on vanhempaa mallia ja siinä on valurautalohko. Kokonaisia autoja joissa on se moottori saisi kuitenkin halvalla ( http://www.autotrader.co.uk/classifi...1500?logcode=p ) Jolloin koko tekniikan siirto olisi mahdollista. Onkohan tuollaisessa autossa millainen vaihteisto, löytyykö haaveissa olevat 6 pykälää eteenpäin?


                              Mikä muuten on ero M54B30:nen ja S54B32:n välillä, kun S54:ssä on pidempi isku, mutta silti maksimikierrokset ovat 1500 enemmän? Onko S54:ssä korkeampi lohko ja pidemmät kiertokanget, vai ovatko erot puhtaasti yläkerrassa? Voiko siis M54B30:tä tehdä melkein M3 moottorin kantta vaihtamalla?

                              Ompa tämä vaikeaa kun ei näistä bemun moottoreista ole mitään kokemusta.
                              Linkin autossa ei ole M50 moottori, vaan S50B32 321hp ja 6 pykälää löytyy.

                              M54 ja S54 on täysin eri moottoreita. En tarkkaan tiedä eroja enkä jaksa mistään etsiä, mutta luulen että moottoreissa on yhtä paljon samaa kun M40 ja M60 moottorissa. S54B32 tosiaan M-sarjan moottori.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎