Laita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52 moottorin potentiaali
Collapse
X
-
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
6v askien osat on TODELLA kiven alla, kuten laatikotkin jotka ovat vielä hintavia siihen päälle.
M54 on monimutkaisempi eikä ainakaan kevyempi kuin m52, lisäksi sen ominaisuuksista ei saa hyötyä tuollaisessa käytössä. B30 kärsii jo liian pitkästä iskusta, vääntövärähtely rikkoo paikkoja korkeilla kierroksilla ajettaessa jo vakionakin.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostLaita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostÄäni tälle. Itseäni kiinnostaisi (jostain kumman syystä...) nähdä kunnolla vaparina viritetty M52B28. . Esim. 260-280 hp ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu. Muutamien täälläkin olevien juttujen perusteella potentiaalia löytyy varsin hyvin ja kone on tosiaan melko kevyt. Ja sitten jos päätät ahtaa, niin miten olisi remmi? Saisit myös voimasta käytettävää.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Kuvittelisin mitään mistään tietämättä, että edellämainittuun saa laittaa muutaman plussan lisää. Joskus lähteny mutkasta kontissa kiinni 100kg painavammalla autolla 350hv/420Nm tehoilla ja jääny kuin nalli kalliolle. Ylimääräinen malmilasti ei oikeen selitä niin radikaalia kiihtyvyyseroa.
Mahtavasti soivia pelejä noista tuntuu saavan.
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostLaita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.
Ei sit kannata sekoittaa m52b28:ia m52b28tu:hun, joka löytyy ainakin välimallin e39:stä. Se kun on käytänössä sama moottori kuin m54bxx. Näistä moottoreista vähemmän tietävä sekoittaa helposti tyyppimerkinnät ja monesti näitä myydään vielä väärillä nimillä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View PostKuvittelisin mitään mistään tietämättä, että edellämainittuun saa laittaa muutaman plussan lisää. Joskus lähteny mutkasta kontissa kiinni 100kg painavammalla autolla 350hv/420Nm tehoilla ja jääny kuin nalli kalliolle. Ylimääräinen malmilasti ei oikeen selitä niin radikaalia kiihtyvyyseroa.
Mahtavasti soivia pelejä noista tuntuu saavan.
Originally posted by jannmann View PostRoadsport A:ssa Riikosella on tollanen. Tehot luokkaa +350hv.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostVälitykset sovitettu paremmin moottorin ominaisuuksiin? Milloin muuten sun uusi rennsportwagen on viivalla?
Onko Riikosella nykyään alulohko?
Joka tapauksessa noista saa hemmetin korkealle pyöriviä moottoreita. Eikä pelkästään pyöriviä vaan tuntuu tehoakin löytyvän.
Comment
-
-
Olen tässä nyt vähän pohtinut....
Ja ajattelin että jos aloittaisi M52B28:ta. Siinä pitäisi olla alumiinilohko, joten paino kurissa, ymmärrykseni mukaan myös kestävä kampura. Uskoisin että kokonaisia autoja jossa tuo tekniikka saisi melko edullisesti.
Maailmalla kehuivat että tuollaisesta voisi ottaa puristuksia laskemalla n. 400 heppaa pyöriltä joka kuulostaa enemmän kuin riittävältä.
Eli puristukset alas (=9) Cometic'in pahvilla, kannen pieni parantelu, mahdollisesti hieman kireämmät nokat (ja vanoksen poisto?) ja ARP kansistudit. Tietysti hyvin virtaava pakosarja, sopiva ahdin, cooleri ja viinaruisku jotta ei nakuta ja mäntien rasitus jää mahdollisimman pieneksi.
Sitten niitä lisäkysymyksiä:
- Tuollaisessa M52B28 koneessa lienee muovinen imusarja? Mitä siihen edullisesti (=jonkun toisen mallin vakio?) tilalle joka ei pienestä ahtopaineesta pullahda?
- Mites nuo nokat ja Vanos? Jos hieman enemmän nostoa halua, tms. mitä kannattaa tehdä? Alhaalta toimivat nokat ja ahdin hoitaa huipputehon, jolloin Vanos ei olisi välttämätön? Ainakin sen poistaminen mahdollistaisi aftermarket ruiskun käytön paljon helpommin kuin sen mukana pitäminen.
Mielipiteitä miten negatiivisesti Vanoksen poisto vaikuttaisi moottorin toimintaan?
- Jotain muuta mikä tuon moottorin kanssa on tärkeää huomioida? Jaksaako esim. sytkävehkeet sytytellä jos moottorin ahtaa? Onko tuollaisessa koneessa mäntien jäähdytysöljyruiskut?
- Jos ostaa kokonaisen auton missä tuo moottori, niin onko sen perässä oleva laatikko ja perä sellaista tasoa että se tuon tehotason kestää ongelmitta?
Comment
-
-
Suosittelen käyttämään pari iltaa www.pure-pf.com foorumin lukemiseen, löytyy tietoa vaikka minkämoisista M5x turbovirveleistä joissa tehotkin usein jotain aivan muuta kuin 300..500hp
Löytyypi heiltä myös kätevä nettikauppa josta saa mm. turbopakosarjan ja painekotelon tuollaiseen härveliin..- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by Datsun_240z View PostOlen tässä nyt vähän pohtinut....
Ja ajattelin että jos aloittaisi M52B28:ta. Siinä pitäisi olla alumiinilohko, joten paino kurissa, ymmärrykseni mukaan myös kestävä kampura. Uskoisin että kokonaisia autoja jossa tuo tekniikka saisi melko edullisesti.
Maailmalla kehuivat että tuollaisesta voisi ottaa puristuksia laskemalla n. 400 heppaa pyöriltä joka kuulostaa enemmän kuin riittävältä.
Eli puristukset alas (=9) Cometic'in pahvilla, kannen pieni parantelu, mahdollisesti hieman kireämmät nokat (ja vanoksen poisto?) ja ARP kansistudit. Tietysti hyvin virtaava pakosarja, sopiva ahdin, cooleri ja viinaruisku jotta ei nakuta ja mäntien rasitus jää mahdollisimman pieneksi.
Sitten niitä lisäkysymyksiä:
- Tuollaisessa M52B28 koneessa lienee muovinen imusarja? Mitä siihen edullisesti (=jonkun toisen mallin vakio?) tilalle joka ei pienestä ahtopaineesta pullahda?
- Mites nuo nokat ja Vanos? Jos hieman enemmän nostoa halua, tms. mitä kannattaa tehdä? Alhaalta toimivat nokat ja ahdin hoitaa huipputehon, jolloin Vanos ei olisi välttämätön? Ainakin sen poistaminen mahdollistaisi aftermarket ruiskun käytön paljon helpommin kuin sen mukana pitäminen.
Mielipiteitä miten negatiivisesti Vanoksen poisto vaikuttaisi moottorin toimintaan?
- Jotain muuta mikä tuon moottorin kanssa on tärkeää huomioida? Jaksaako esim. sytkävehkeet sytytellä jos moottorin ahtaa? Onko tuollaisessa koneessa mäntien jäähdytysöljyruiskut?
- Jos ostaa kokonaisen auton missä tuo moottori, niin onko sen perässä oleva laatikko ja perä sellaista tasoa että se tuon tehotason kestää ongelmitta?
Oma mielipide asiaan. Itse rakennan m50b28-konetta turbokäyttöön. Eli siis m50-rautalohko ja 2,8l takoakseli. Jos nyt alkaisin rakentaa konetta uudelleen turbo/vaparikäyttöön niin ehdottomasti hankkisin s50b30 tai s50b32-koneen varsinkin jos aikoo nokat vaihtaa tuohon m50-koneeseen ja sen lisäksi läppärungot S-koneessa on myöskin vakiona. Tuosta S-koneessa on turbokäyttöön hyvät nokat jo vakionakin (Limmetin S-moottorinen turbo yli 1100hv vakio nokilla. Taas toisaalta jos jotakin hajoaa niin m50-kone on edullisempi vaihtoehto kunnostaa, tosin ei siinä ole muuta vakiota kuin kansi, lohko ja akseli. Makuasia kummasta tykkää. Rahaa vaan palaa paljon enempi m50-koneeseen, jos tehoja aletaan kaivaa ulos esim. vaparina saman verran mitä S-kone tuottaa jo vakiona. Mietoon turbokäyttöön budjettiratkaisuna m50-kone ehdottomasti.
Comment
-
-
Ei sille koneelle tarvitse mitään tehdä, imusarjakin kestää mutta kannattanee vaihtaa M50B25 sarjaan jotta saa yläpäähän lisää ja tasoittaa keskialueen. Vanoskin kannattaa säilyttää, ei tuo vanhempi single-vanos ole ongelma millekään eculle.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment