Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 moottorin potentiaali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #16
    Laita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      6v askien osat on TODELLA kiven alla, kuten laatikotkin jotka ovat vielä hintavia siihen päälle.

      M54 on monimutkaisempi eikä ainakaan kevyempi kuin m52, lisäksi sen ominaisuuksista ei saa hyötyä tuollaisessa käytössä. B30 kärsii jo liian pitkästä iskusta, vääntövärähtely rikkoo paikkoja korkeilla kierroksilla ajettaessa jo vakionakin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • JH.
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 781
        • PKS

        #18
        Originally posted by O-Peksi View Post
        Laita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.
        Ääni tälle. Itseäni kiinnostaisi (jostain kumman syystä...) nähdä kunnolla vaparina viritetty M52B28. . Esim. 260-280 hp ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu. Muutamien täälläkin olevien juttujen perusteella potentiaalia löytyy varsin hyvin ja kone on tosiaan melko kevyt. Ja sitten jos päätät ahtaa, niin miten olisi remmi? Saisit myös voimasta käytettävää.
        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

        Käyttis i4 eDrive40
        Kesällä E36 M3
        Radalla E36 325i track day tool

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by JH. View Post
          Ääni tälle. Itseäni kiinnostaisi (jostain kumman syystä...) nähdä kunnolla vaparina viritetty M52B28. . Esim. 260-280 hp ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu. Muutamien täälläkin olevien juttujen perusteella potentiaalia löytyy varsin hyvin ja kone on tosiaan melko kevyt. Ja sitten jos päätät ahtaa, niin miten olisi remmi? Saisit myös voimasta käytettävää.
          Tää topic kannattaa tutkia: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=142212
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by JH. View Post
            Ääni tälle. Itseäni kiinnostaisi (jostain kumman syystä...) nähdä kunnolla vaparina viritetty M52B28. . Esim. 260-280 hp ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu.
            Roadsport A:ssa Riikosella on tollanen. Tehot luokkaa +350hv.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1002
              • e-suomi

              #21
              Kuvittelisin mitään mistään tietämättä, että edellämainittuun saa laittaa muutaman plussan lisää. Joskus lähteny mutkasta kontissa kiinni 100kg painavammalla autolla 350hv/420Nm tehoilla ja jääny kuin nalli kalliolle. Ylimääräinen malmilasti ei oikeen selitä niin radikaalia kiihtyvyyseroa.

              Mahtavasti soivia pelejä noista tuntuu saavan.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11089
                • Oulu

                #22
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Laita vaan suosiolla se M52B28 ja siinä perässä vakiona oleva 5-vaihteinen aski. Löydät tuommoisen tekniikan helpoiten, siinä on yksinkertainen on-off -vanos, osat järkevän hintaisia ja niitä löytyy joka nurkalta. Välitykset passaat kohdalleen perävälityksellä. En usko, että jäät kaipaamaan kuudetta vaihdetta - varsinkaan, jos aikomuksena ahtaa tuo moottori.
                Multa ääni myös tälle. Oman paketin hommasin 800:lla eurolla, eli eivät ole mitenkään hinnankirossakaan. Hyvin pidettynä ovat kunnossa vielä isoillakin kilometrimäärillä ja se 5 vaihteinen zf:kin on melko pomminvarma loota, kun vertaa vaikka m50b25 perässä olevaan getraggiin.

                Ei sit kannata sekoittaa m52b28:ia m52b28tu:hun, joka löytyy ainakin välimallin e39:stä. Se kun on käytänössä sama moottori kuin m54bxx. Näistä moottoreista vähemmän tietävä sekoittaa helposti tyyppimerkinnät ja monesti näitä myydään vielä väärillä nimillä.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Freak
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2539
                  • .

                  #23
                  Originally posted by turbobliz View Post
                  Kuvittelisin mitään mistään tietämättä, että edellämainittuun saa laittaa muutaman plussan lisää. Joskus lähteny mutkasta kontissa kiinni 100kg painavammalla autolla 350hv/420Nm tehoilla ja jääny kuin nalli kalliolle. Ylimääräinen malmilasti ei oikeen selitä niin radikaalia kiihtyvyyseroa.

                  Mahtavasti soivia pelejä noista tuntuu saavan.
                  Välitykset sovitettu paremmin moottorin ominaisuuksiin? Milloin muuten sun uusi rennsportwagen on viivalla?

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Roadsport A:ssa Riikosella on tollanen. Tehot luokkaa +350hv.
                  Onko Riikosella nykyään alulohko?
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1002
                    • e-suomi

                    #24
                    Originally posted by Freak View Post
                    Välitykset sovitettu paremmin moottorin ominaisuuksiin? Milloin muuten sun uusi rennsportwagen on viivalla?
                    keväällä.. tosin piti olla jo toissa syksynä, mutta mopo pakenee käsistä kuten aina.


                    Onko Riikosella nykyään alulohko?
                    Vuoden 2010 kuvissa näyttäisi rautalohkolta. Flomanilla alumiinikone, liekö sitten M54 ? ..mmää näistä mitään ymmärrä . Saisi asianomaiset itse kirjoitella, mutta kuten yleensä, niin tekijämiehet ei netissä notku kertoilemassa faktoja. Me puuhastelijat saadaan arvailla ja päteä toisen käden arvauksien perusteella.

                    Joka tapauksessa noista saa hemmetin korkealle pyöriviä moottoreita. Eikä pelkästään pyöriviä vaan tuntuu tehoakin löytyvän.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Enpäs mene vannomaan siitä alu lohkosta:think

                      Hyvin saa tosiaan voimaa ulos noista, tosin vakiota osaa ei taida paljon olla enää jäljellä
                      Olisi kiva nähdä tuollaisen yli 9000rpm kiertävän koneen tehokäyrä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Datsun_240z
                        Newbiemmer
                        • Aug 2012
                        • 7
                        • Chester, UK

                        #26
                        Olen tässä nyt vähän pohtinut....

                        Ja ajattelin että jos aloittaisi M52B28:ta. Siinä pitäisi olla alumiinilohko, joten paino kurissa, ymmärrykseni mukaan myös kestävä kampura. Uskoisin että kokonaisia autoja jossa tuo tekniikka saisi melko edullisesti.
                        Maailmalla kehuivat että tuollaisesta voisi ottaa puristuksia laskemalla n. 400 heppaa pyöriltä joka kuulostaa enemmän kuin riittävältä.

                        Eli puristukset alas (=9) Cometic'in pahvilla, kannen pieni parantelu, mahdollisesti hieman kireämmät nokat (ja vanoksen poisto?) ja ARP kansistudit. Tietysti hyvin virtaava pakosarja, sopiva ahdin, cooleri ja viinaruisku jotta ei nakuta ja mäntien rasitus jää mahdollisimman pieneksi.

                        Sitten niitä lisäkysymyksiä:
                        - Tuollaisessa M52B28 koneessa lienee muovinen imusarja? Mitä siihen edullisesti (=jonkun toisen mallin vakio?) tilalle joka ei pienestä ahtopaineesta pullahda?

                        - Mites nuo nokat ja Vanos? Jos hieman enemmän nostoa halua, tms. mitä kannattaa tehdä? Alhaalta toimivat nokat ja ahdin hoitaa huipputehon, jolloin Vanos ei olisi välttämätön? Ainakin sen poistaminen mahdollistaisi aftermarket ruiskun käytön paljon helpommin kuin sen mukana pitäminen.
                        Mielipiteitä miten negatiivisesti Vanoksen poisto vaikuttaisi moottorin toimintaan?

                        - Jotain muuta mikä tuon moottorin kanssa on tärkeää huomioida? Jaksaako esim. sytkävehkeet sytytellä jos moottorin ahtaa? Onko tuollaisessa koneessa mäntien jäähdytysöljyruiskut?

                        - Jos ostaa kokonaisen auton missä tuo moottori, niin onko sen perässä oleva laatikko ja perä sellaista tasoa että se tuon tehotason kestää ongelmitta?

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #27
                          Suosittelen käyttämään pari iltaa www.pure-pf.com foorumin lukemiseen, löytyy tietoa vaikka minkämoisista M5x turbovirveleistä joissa tehotkin usein jotain aivan muuta kuin 300..500hp


                          Löytyypi heiltä myös kätevä nettikauppa josta saa mm. turbopakosarjan ja painekotelon tuollaiseen härveliin..
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • sturer Bock
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 312
                            • Häme

                            #28
                            Originally posted by Datsun_240z View Post
                            Olen tässä nyt vähän pohtinut....

                            Ja ajattelin että jos aloittaisi M52B28:ta. Siinä pitäisi olla alumiinilohko, joten paino kurissa, ymmärrykseni mukaan myös kestävä kampura. Uskoisin että kokonaisia autoja jossa tuo tekniikka saisi melko edullisesti.
                            Maailmalla kehuivat että tuollaisesta voisi ottaa puristuksia laskemalla n. 400 heppaa pyöriltä joka kuulostaa enemmän kuin riittävältä.

                            Eli puristukset alas (=9) Cometic'in pahvilla, kannen pieni parantelu, mahdollisesti hieman kireämmät nokat (ja vanoksen poisto?) ja ARP kansistudit. Tietysti hyvin virtaava pakosarja, sopiva ahdin, cooleri ja viinaruisku jotta ei nakuta ja mäntien rasitus jää mahdollisimman pieneksi.

                            Sitten niitä lisäkysymyksiä:
                            - Tuollaisessa M52B28 koneessa lienee muovinen imusarja? Mitä siihen edullisesti (=jonkun toisen mallin vakio?) tilalle joka ei pienestä ahtopaineesta pullahda?

                            - Mites nuo nokat ja Vanos? Jos hieman enemmän nostoa halua, tms. mitä kannattaa tehdä? Alhaalta toimivat nokat ja ahdin hoitaa huipputehon, jolloin Vanos ei olisi välttämätön? Ainakin sen poistaminen mahdollistaisi aftermarket ruiskun käytön paljon helpommin kuin sen mukana pitäminen.
                            Mielipiteitä miten negatiivisesti Vanoksen poisto vaikuttaisi moottorin toimintaan?

                            - Jotain muuta mikä tuon moottorin kanssa on tärkeää huomioida? Jaksaako esim. sytkävehkeet sytytellä jos moottorin ahtaa? Onko tuollaisessa koneessa mäntien jäähdytysöljyruiskut?

                            - Jos ostaa kokonaisen auton missä tuo moottori, niin onko sen perässä oleva laatikko ja perä sellaista tasoa että se tuon tehotason kestää ongelmitta?



                            Oma mielipide asiaan. Itse rakennan m50b28-konetta turbokäyttöön. Eli siis m50-rautalohko ja 2,8l takoakseli. Jos nyt alkaisin rakentaa konetta uudelleen turbo/vaparikäyttöön niin ehdottomasti hankkisin s50b30 tai s50b32-koneen varsinkin jos aikoo nokat vaihtaa tuohon m50-koneeseen ja sen lisäksi läppärungot S-koneessa on myöskin vakiona. Tuosta S-koneessa on turbokäyttöön hyvät nokat jo vakionakin (Limmetin S-moottorinen turbo yli 1100hv vakio nokilla. Taas toisaalta jos jotakin hajoaa niin m50-kone on edullisempi vaihtoehto kunnostaa, tosin ei siinä ole muuta vakiota kuin kansi, lohko ja akseli. Makuasia kummasta tykkää. Rahaa vaan palaa paljon enempi m50-koneeseen, jos tehoja aletaan kaivaa ulos esim. vaparina saman verran mitä S-kone tuottaa jo vakiona. Mietoon turbokäyttöön budjettiratkaisuna m50-kone ehdottomasti.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Ei sille koneelle tarvitse mitään tehdä, imusarjakin kestää mutta kannattanee vaihtaa M50B25 sarjaan jotta saa yläpäähän lisää ja tasoittaa keskialueen. Vanoskin kannattaa säilyttää, ei tuo vanhempi single-vanos ole ongelma millekään eculle.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Mörökölli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 1735
                                • Turku

                                #30
                                Ja kun niitä arppeja sinne suunnittelette M52 lohkoon, niin olkaa varmoja siitä ettette vahingossa hommaa rautalohkon pultteja.

                                Ne kun ovat yli 10mm liian lyhyet. Ei ole rajun vetolujuuden pinnapulteista paljon hyötyä jos ne ovat alumiinissa vain puolessa kierteessä.
                                www.nenifab.com

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎