Announcement

Collapse
No announcement yet.

324/524td nokka-akselin ajoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    324/524td nokka-akselin ajoitus

    Remonttipaikan puutteessa ajauduin viemään 524td:n jakohihnan vaihtoon. Tuli seurattua remonttia sivummalta ja jälkeen päin alko mietityttää tuo nokka-akselin ajoitus.

    Nokka-akselin hihnapyörän rikkaanhan on stanssattu O -merkki ja rikka ei räjäytyskuvan mukaan mene kuin yhdessä asennossa paikalleen (tappi). 'Sattuipa' vielä kamera mukaan. Kuvassa näkyy että tuo O -merkki ei ole suoraan ylöspäin vaikka syöttöpumpun sekä kampiakselin merkit olivat kohdallaan. Nokka-akselissa olevaa 'neliöpalan' asentoa ei tarkistettu.

    Ei kai p*kele nokka-akseli nyt heitä useammalla hampaalla. Dieseli ei ilmeisesti ole niin tarkka tuolle kuin bensa. Voiko ajoituksen tarkastaa ottamatta jakopäätä auki?

    Oli ensimmäinen kerta kun vein auton pajalle ja täytyy sanoa että huolellisemmin tulisi itse tehtyä! :?
    Ei mopolla mahottomia..
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    jos nokkaheittää yli 2 hammasta ni sillon tulee sirua koneessa dieseli on paljon tarkempi tosta kuin bensa. Itse tein runkoon omat merkit ennen irtotusta ja tarkastin uuden asennuksen jälkeen, ja hyvin toimi.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #3
      Kuvien mukaan nokka-akselissa on sellainen neljäkulmainen palikka. Jos venakopan ottaa auki niin illmeisesti palikan tulee olla vaakatasossa kun kampiakselin merkki on kohdallaan? Täytyy tarkastaa asia.

      Tämä pähkäily ja varmistelu sen takia kun kylmäsavustus (lämpöisenäkin kun sopivasti on seisonut) vaan jatkuu. Hihnan vaihdon yhteydessä säädettiin syöttöpumppua aikaisemmalle, ennakko oli 0,70mm säädön jälkeen 0,92mm. Nyt kone käy paljon 'terhakammin', aiemmin pumppu oli myöhäsellä ja kone kävi pehmeästi.
      Ei keksi mitä tuohon enää osaa tehdä. Suuttimet on kunnossa ja kone kaikinpuolin myös.

      Tuosta mekaanisen pumpun kylmäkäynnistimen toiminnasta kun joku jaksaisi valaista. Kylmänä solenoidille tulee jännite, mutta mikä anturi ohjaa tätä ja onko jännite aina vakiot 12V? Mittasin että tuossa solenoidille tulee 4v jännite. :juo
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Liitteenä screenshotti autodatasta asennusohjeen kohdalta.

        Comment

        • Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

          #5
          Tuo valaisi paljon asiaa, kiitokset!

          Elikkäs jos homma tehdään vimosen päälle niin nokka-akseli tulisi lukita hihnan asennuksen ajaksi. Jos nokka heittää hampaankin, sen varmaan huomaa että 'palikka' ei ole vaakatasossa. Paja jossa hihna vaihdettiin pitäisi olla asiantunteva, jos heittoa mahd. on niin ilmeisesti ovat velvollisia sen korjaamaan. Mahtaako huomata käyntiäänestä jos jako heittää hampaalla, kone käy kyllä hienosti.
          Ei mopolla mahottomia..

          Comment

          • rei7pir8
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 248

            #6
            tarkasti ottaen se palikka ei kuulu olla ihan vaakatasossa vaan 4 ast. vinossa. se on kuiteskin niin vähän että jos sen laittaa vaakatasoon niin ei siitä kauheeta vahinkoa tule!
            525iA -91
            518i -90
            324tdic -88

            Comment

            • Kapo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 19
              • Tampere

              #7
              niinkuin rei7pir8 sanoi, ku suoraan laittaa, niin ei tule ongelmia. Mutta kannen yläreunan mukaan suoraan, ei vatupassilla :wink: . No joo, ehkä turha kommentti, mut itellä oli joskus 524td:ssä jako nokkapyörältä pykälän sivussa ja oi sitä riemua, ku vika löyty.

              Comment

              • Heikki.Niemi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1180
                • Kalajoki-Bemareiden mekka

                #8
                Minä tein itse sopivan lukitustyökalun joten ajoituksen kohdistus on nyt lastenleikkiä...Mulla olis kysymys tuosta kampiakselin hihnapyörän pultista ku autodata käskee kiristää sen pultin 410 nm:iin eli millä vitulla sen saa niin lujaan ku ei ole pulttikonetta...vaarana on jos yrittää lukita vauhtipyörältä sillä lukitustapilla et se menee poikki ja tippuu vaihdelaatikon sisään tai pahimmassa tapauksessa saa väännettyä kampiakselin mutkalle eli sen jälkeen ajoitus on mahdotonta...
                520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                Ex-320i E30 m20b20 -86
                Ex-318i E30 m20b20 -87
                Ex-320i E30 m20b20-83

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Kapo
                  niinkuin rei7pir8 sanoi, ku suoraan laittaa, niin ei tule ongelmia. Mutta kannen yläreunan mukaan suoraan, ei vatupassilla :wink: . No joo, ehkä turha kommentti, mut itellä oli joskus 524td:ssä jako nokkapyörältä pykälän sivussa ja oi sitä riemua, ku vika löyty.
                  Huomasitko koneen käyntiäänessä mitään erikoista kun jako heitti sen hampaan?

                  Mittailin kylmäkäynnistintä, solenoidille tulee 12V kun päräyttää kylmänä auton tulille. Ilmeisesti se on kytketty jälkihehkun kanssa saman releen taakse, koska oli päällä vain vajaat puolisen minuuttia. Luulisi että olisi pidemmän aikaa päällä. Vaikuttaa jonkin verran käyntiääneen.

                  Kampiakselin hihnapyörän pulttia ei tarvitse aukaista ainakaan hihnan vaihdon takia. Yrittivät pajallakin punnertaa auki, kunnes hokasivat että 'limppu' lähtee koputtelemalla irti. :shock:
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • Heikki.Niemi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1180
                    • Kalajoki-Bemareiden mekka

                    #10
                    Pultti lähti vittuilematta auki ku laitoin pitkän jatkovarren ja nappasin startilla auki mut nyt se pitäs saada kunnolla kiinni ettei lähde käynnissä vaan auki...
                    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                    Ex-320i E30 m20b20 -86
                    Ex-318i E30 m20b20 -87
                    Ex-320i E30 m20b20-83

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Voi olla perkeleellisen paha kiristää vaadittuun monenttiin, kun ei ole kampiakselille kunnollista lukitusta. Tuntus että pysys pienemmälläkin momentilla jos laittaa esim. Loctiten 243 -kierrelukitetta väliin. Saa vielä joskus tulevaisuudessakin auki ihan käsityökaluilla ilman tappelua.
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        ei tuo momentti kyl pitäs mikään ongelma olla, samaan momenttiinhan se tulee muistaakseni bensakonekkin :roll: . Itse pistin vaihteen silmään ja momentti avain keulille ja vääntöö, eikä oo irronnu.
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • Heikki.Niemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1180
                          • Kalajoki-Bemareiden mekka

                          #13
                          Niin vaihde silmään ja velipoika painaan jarrua niin eiköhän sen kierrelukitteella saa pysymään kiinni...
                          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                          Ex-320i E30 m20b20 -86
                          Ex-318i E30 m20b20 -87
                          Ex-320i E30 m20b20-83

                          Comment

                          • Kapo
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 19
                            • Tampere

                            #14
                            Eipä koneen käynnissä mitään suurempaa ollu, jotenkin kävi pehmeämmin, mut ajossa jäi jotenkin se viimenen potku puuttumaan. Ja tietysti remmin vaihdon yhteydessä pitäs se syöttöpumpun ajotuskin tarkastaa, jos tarkkoja ollaan. Tuntu vaikuttavan jonkun verran, sillon ku sen heittokellolla säädin. Jos en nyt väärin muista, niin se arvo oli 1,05mm +-0,05mm.

                            Mut mitenkä ihmeessä "limppu lähti koputtelemalla irti"??? Muistaisin ainakin, että koko setti on sen pultin takana, ettei ilman avaamista pitäs lähtee.
                            Ja niinkuin tuossa edellä on jo sanottu, niin pykälä silmään ja vääntöä ja toivoo, ettei avain lipsahda, tai hylsy halkee... :lol: Eipä se kierrelukitteita enää sit tarvi, jos momenttiin saa vedettyä!

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Kampiakselin hihnapyörän takana oleva 'vauhtilimppu' lähtee irti kun ottaa kiilahihnapyörän (4kpl) pultit irti, remmin saa tämän jälkeen pujotettua paikalleen.

                              Noissa syöttöpumpun ennakko -ohjearvoissa on eroja riippuen siitä, onko junttimallin mekaaninen vai uudempi 'sähköinen' pumppu. Sille uudemmalle pumpulle ennakko on enemmän. Kyllä tosiaan muuttui ääni kellossa säädön jälkeen.

                              Täytyy yrittää viikonloppuna päästä sisätiloihin ja ottaa venttiilikoppa pois. Elikkäs sen nokan palikan pitää olla venttiilikopan tasopinnan suuntaisesti, tästä ilmeisesti tulee aikaisemmin rei7pir8:n mainitsema 4 asteen kulma.

                              Vaikka nokka hampaan heittäisikin, se tuskin vaikuttaa tuohon s*nan pössytykseen. Annetaan greenpeacen merkki ja vihreät kumisaappaat ratkaisevasta vihjeestä! :wink:
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎