Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesipumppuhaaveri -> jakopään kopassa vesivuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sharedoc
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 122
    • Oulu

    #16
    Joo, näinhän se on.

    Yritin ilmata hyvin ettei lämmityslaitteeseen jäänyt ilmaa joka saa mömmöt kovettumaan.

    Paikkausaine kovettuu ilman vaikutuksesta yli 70C lämmössä.
    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

    Comment

    • Sharedoc
      Bimmer Rookie
      • Jul 2011
      • 122
      • Oulu

      #17
      Auto kävi tyhjäkäyntiä 7 tuntia ja sitten ajoin vielä 30 km, näyttää pysyvän nesteet sisällä ja lämmityslaitekin vielä toimii. Saa nähdä miten kauan CRC-paikka kestää ja lämppäri toimii.

      Yllättäen vakionopeussäädinkin alkoi pysymään päällä, sillä on ollut tapana tipahdella päältä pois itsekseen aika ajoin. Ilmeisesti vanha vesipumppu oli jarrutellut konetta kun muovinpaloja kiilautui siipipyörän ja moottorilohkon väliin.
      Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
      MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
      Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #18
        Originally posted by Sharedoc View Post
        laitoin CRC jäähdytysjärjestelmän paikkausainetervat sisään jäähdytysjärjestelmään
        Originally posted by Sharedoc View Post
        Auto kävi tyhjäkäyntiä 7 tuntia
        Ei helvetti.

        Oletko nyt edes varmistanut, ettei vuoto ole termostaattikotelossa?
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Sharedoc
          Bimmer Rookie
          • Jul 2011
          • 122
          • Oulu

          #19
          Vuoto oli jakopään kopan ja moottorilohkon saumakohdasta moottorin pakosarjan puolella. Siinä on jonkinlainen veden poistoaukko saumassa josta nesteet lorotti kaaressa. Itse vuoto on jossain jakokopan takana.

          Termostaatti on paljon ylempänä etupuolella.
          Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
          MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
          Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #20
            ekat kovat pakkaset ja taas vuotaa..... Tuolla värkkäys määrällä ois sen kopan käyttäny pöyällä monasti... Tai toivottavasti ei mutku....
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • Sharedoc
              Bimmer Rookie
              • Jul 2011
              • 122
              • Oulu

              #21
              Kassellaan...
              Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
              MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
              Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

              Comment

              • Sharedoc
                Bimmer Rookie
                • Jul 2011
                • 122
                • Oulu

                #22
                Sain varattua lämpimän tallin seuraavaksi kahdeksi viikonlopuksi niin pääsee korjaamaan tuon vesivuodon kunnolla.

                Tilasin Smiedmannilta vanhemmanmallisen jakopään tiivistesatsin. Niitä on kahdenlaisia, rajana 1/94. Minulla on vanhempi auto, mutta taetta ei ole onko kone alkuperäinen.

                Tilasin varalta myös uuden kuningaspultin kampiakselin päähän.

                Voiko Bemarissa avata kuningaspultin starttimoottorin avulla, siten että laittaa avaimen varren runkopalkkia vasten ja starttaa lyhyesti?

                Miten purkaessa jakopään koppaa ilman että irroittaa sylinterinkantta, niin miten ohjuritappi (osa numero 2) aiheuttaako se vaikeuksia? Estääkö se kannen vetämisen eteenpäin? Pääseekö kansi alaspäinkään, kun siitä menee kampiakseli läpi? Saako ohjuritapin irroitettua sylinterinkannen päältä?



                Mikä olisi hyvä tiivisteliima tuohon jakopään tiivisteen pitävyyden varmistamiseen?
                Last edited by Sharedoc; 23-01-2013, 22:42.
                Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  #23
                  Originally posted by Sharedoc View Post
                  sain varattua lämpimän tallin seuraavaksi kahdeksi viikonlopuksi.
                  Tilasin Smiedmannilta vanhemmanmallisen jakopään tiivistesatsin. Niitä on kahdenlaisia, rajana 1/94. Minulla on vanhempi auto, mutta taetta ei ole onko kone alkuperäinen.

                  Tilasin varalta myös uuden kuningaspultin kampiakselin päähän.

                  Voiko Bemarissa avata kuningaspultin starttimoottorin avulla, siten että laittaa avaimen varren runkopalkkia vasten ja starttaa lyhyesti?

                  Miten purkaessa jakopään koppaa ilman että irroittaa sylinterinkantta, niin miten ohjuritappi (osa numero 2) aiheuttaako se vaikeuksia? Estääkö se kannen vetämisen eteenpäin? Pääseekö kansi alaspäinkään, kun siitä menee kampiakseli läpi?

                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=11&fg=10
                  ei startilla pulttia auki avain lainaa joltain tai tehä ite. Pyöritä noi pultit pois siis osa nu ero 2. Sit nitkuttelet koppaa vaan pois. Stefa kannattaa vaihtaa samalla löytyy tasanto oy varmasti hyllystä. ja liimaa kannattaa miettiimitä sinne laittaa sit.
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • Sharedoc
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 122
                    • Oulu

                    #24
                    Stefa lähti myös tilaukseen Schiedmannilta.

                    Pitääkö öljypohjaa löysätä alaspäin että saa kopan nitkutettua irti?
                    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                    Comment

                    • 2bar..ahhh
                      BTCF Honorary Member
                      • Nov 2004
                      • 3351
                      • haapavesi

                      #25
                      Originally posted by Sharedoc View Post
                      Stefa lähti myös tilaukseen Schiedmannilta.

                      Pitääkö öljypohjaa löysätä alaspäin että saa kopan nitkutettua irti?
                      huonolla tuurilla joutuu...
                      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                      Comment

                      • Sharedoc
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 122
                        • Oulu

                        #26
                        En ole saanut kaikkia osia, joten en käynyt purkamaan vielä jakopään koteloa.

                        Sensijaan tein vielä "viimeisen" tiivistysyrityksen Permatexin epoksiliimalla.
                        -Puhdistin vesipumppupesän jarrupuhdistussprayllä ja hammasharjalla.
                        -Kuivasin kuumailmapuhaltimella.
                        -Suojasin jesarilla vesipumpun pesän koko seinämän.
                        -Levitin alumiini-valurautasaumaan pesän pohjalle koko pesän ympäri epoksiliimaa ja reilusti.
                        - Sen jälkeen vedin suojajesarin pois ja puukon kärjellä liiat epoksit pois jotta vesipumpun siipipyörä mahtuu pyörimään.
                        -Epoksiliima on kovettumassa
                        -Huomenna teen tiiviystestin.

                        Permatex-epoksiliimaus lähtee helposti pois kun kuumailmapuhaltimella lämmittää. Tämän vuoksi liimaus ei ole peruuttamaton, ja kopan saa vielä irtikin jos liimaus ei pidä nestettä.
                        Last edited by Sharedoc; 28-01-2013, 18:17.
                        Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                        MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                        Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                        Comment

                        • 2bar..ahhh
                          BTCF Honorary Member
                          • Nov 2004
                          • 3351
                          • haapavesi

                          #27
                          Originally posted by Sharedoc View Post
                          En ole saanut kaikkia osia, joten en käynyt purkamaan vielä jakopään koteloa.

                          Sensijaan tein vielä "viimeisen" tiivistysyrityksen Permatexin epoksiliimalla.
                          -Puhdistin vesipumppupesän jarrupuhdistussprayllä ja hammasharjalla.
                          -Kuivasin kuumailmapuhaltimella.
                          -Suojasin jesarilla vesipumpun pesän koko seinämän.
                          -Levitin alumiini-valurautasaumaan pesän pohjalle koko pesän ympäri epoksiliimaa ja reilusti.
                          - Sen jälkeen vedin suojajesarin pois ja puukon kärjellä liiat epoksit pois jotta vesipumpun siipipyörä mahtuu pyörimään.
                          -Epoksiliima on kovettumassa
                          -Huomenna teen tiiviystestin.

                          Permatex-epoksiliimaus lähtee helposti pois kun kuumailmapuhaltimella lämmittää. Tämän vuoksi liimaus ei ole peruuttamaton, ja kopan saa vielä irtikin jos liimaus ei pidä nestettä.
                          no eise liima kyl siel taija pysyy jos sen saa kuumailma puhaltimella poiskin.... Koppaa irti ja tikkii! Tai uus ehyt koppa....
                          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                          Comment

                          • Sharedoc
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 122
                            • Oulu

                            #28
                            Permatex epoksi kestää 149C. Pitäisi riittää jos vaan nesteet pysyy kierrossa.

                            Kovettuminen on hidasta kylmässä tallissa, lämpotila nollan paikkeilla. Laitoin roikkalampun lämmittämään vesipumppupesää ja jätin vielä kovettumaan vuorokaudeksi.
                            Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                            MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                            Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #29
                              Originally posted by Sharedoc View Post
                              Permatex epoksi kestää 149C. Pitäisi riittää jos vaan nesteet pysyy kierrossa.

                              Kovettuminen on hidasta kylmässä tallissa, lämpotila nollan paikkeilla. Laitoin roikkalampun lämmittämään vesipumppupesää ja jätin vielä kovettumaan vuorokaudeksi.
                              jätkä kyl vääntää tyyllillä kylymässä tallissa mut pistelämmot saattaa olla aika koviikin ja vielä pumpun aiheuttama virtaus niin melekolujille joutuu....
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              • Sharedoc
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2011
                                • 122
                                • Oulu

                                #30
                                Jakokoppa on edelleen purkamatta. Vesipumppukotelon pohjasauman liimaaminen ei vaikuttanut vuotoon.

                                Olen tutkinut tarkemmin vuotoa ja vesi tulee jakokopan sivussa (lähellä turbon öljyletkun natsaa) olevasta koneistetusta reiästä. Reikään voi työntää rautalankaa jota menee noin 5 cm ilman vastusta.

                                Tarkasin myös moottoriöljyn. Siinä ei ole merkkejä vedestä.

                                Netistä en ole löytänyt kuvaa vanhemmanmallisesta (-12/93) jakokopasta takaapäin että osaisi sana mikä tämä reikä on. Ilmeisesti siitä ei ole yhteyttä öljytilaan, koska se ei huohota.

                                Nyt mielessä on käynyt että mitä jos vaan tukkisi tämän reiän ruuvilla ja tiivisteliimalla?
                                Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                                MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                                Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎