Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesipumppuhaaveri -> jakopään kopassa vesivuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #46
    Nyt täytyy puuttua peliin sen verran, että lue ajatuksella näiden muiden foorumilaisten kommentit. Nuo tekemäsi patentit ennen pitkää aiheuttavat vakavaa tuhoa moottorille ja sitten homma vasta kalliiksi tuleekin. Varsinkin jos on vaihtoehtoinen auto millä liikkua, niin miksi riskeerata?

    Patenttikorjauksissa pätee yleensä sellainen perussääntö, että ne säästävät hetkellisesti rahaa ja saattavat helpottaa rempan tekoa, mutta ennen pitkää sattuu vahinko, jonka korjaaminen maksaa kolme kertaa sen, kuin mitä olisi maksanut laittaa se alkuperäinen vika kerralla kuntoon.

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3351
      • haapavesi

      #47
      Originally posted by Ramzez View Post
      Nyt täytyy puuttua peliin sen verran, että lue ajatuksella näiden muiden foorumilaisten kommentit. Nuo tekemäsi patentit ennen pitkää aiheuttavat vakavaa tuhoa moottorille ja sitten homma vasta kalliiksi tuleekin. Varsinkin jos on vaihtoehtoinen auto millä liikkua, niin miksi riskeerata?

      Patenttikorjauksissa pätee yleensä sellainen perussääntö, että ne säästävät hetkellisesti rahaa ja saattavat helpottaa rempan tekoa, mutta ennen pitkää sattuu vahinko, jonka korjaaminen maksaa kolme kertaa sen, kuin mitä olisi maksanut laittaa se alkuperäinen vika kerralla kuntoon.
      juurikin näin ja sen pultin saa auki ku vääntää ei mitään patentteja tai "volvo" miesten malleja!
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by 2bar..ahhh View Post
        juurikin näin ja sen pultin saa auki ku vääntää ei mitään patentteja tai "volvo" miesten malleja!
        Juu, metrisen nivelvääntimen saa Motonetistä 40€:lla ja voimahylsyn vajaalla parillakympillä. Ja muuten varmasti aukeaa kuningaspultit.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16491
          • Asikkala

          #49
          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
          sen pultin saa auki ku vääntää ei mitään patentteja tai "volvo" miesten malleja!
          Originally posted by Ramzez View Post
          Juu, metrisen nivelvääntimen saa Motonetistä 40€:lla ja voimahylsyn vajaalla parillakympillä. Ja muuten varmasti aukeaa kuningaspultit.
          Ongelma taitaa yleensä olla että ei saa pidettyä kampuraa paikallaan, ja pahimmassa tap. minulla on 80 kg. asentaja ollut 1,5 m. varren päässä kunnes lähti. Kone oli tuolloin lattialla ja kampuran päässä asiaan kuuluva kiinnipitotyökalu.

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #50
            Originally posted by jr66 View Post
            Ongelma taitaa yleensä olla että ei saa pidettyä kampuraa paikallaan, ja pahimmassa tap. minulla on 80 kg. asentaja ollut 1,5 m. varren päässä kunnes lähti. Kone oli tuolloin lattialla ja kampuran päässä asiaan kuuluva kiinnipitotyökalu.
            no ite vaan ei ymmärrä mikä ongelma näissä pulttien aukasussa on. Kiinipitoavaimen tekoon menee 15min mikä vastaa runkopalkkii ja t-vääntimeen hylysy kiini ja jatkoo ja vääntää auki. Voimalla yleensä ole mitään tekemistä lujien pulttien aukasussa vaan järki. onhan noita pultteka jotku kiriny pulttikoneilla ja aukoneet huonoilla tuloksilla. Ja tiedän en ole ensimmäistä kertaa pulukassa mut neuvoja annan mielellään ettei tarvietse tehä samoja virheitä mitä ite tehnyt joskus.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • Sharedoc
              Bimmer Rookie
              • Jul 2011
              • 122
              • Oulu

              #51
              No joo, niinhän siinä tietenkin kävi että nestettä häviää ja öljy lisääntyy. Auto takaisin talliin odottamaan korjausta.

              Sain lainaksi traktorihylsysatsin joka pitäisi kestää kovemmankn väännön kuningaspultin aukaisemiseksi.

              Tuo kampuran kiinnipitotyökalun tekeminen 15 minuutissa kiinnostaa, täytyy nimitäin sellainen tehdä. Kyse on automaattiaskilla olevasta autosta. Millainen se kiinnipitotyökalu on ja mihin se tulee kiinni? Vauhtipyörän kehällekkö? Joutuuko purkamaan paljon että saa kiinni?
              Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
              MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
              Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

              Comment

              • [Snowboarder]
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 2193
                • Karstula

                #52
                Tuossa topicissa käsitelty "kuningas" pultin aukaisua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=260403

                Myös vääntötykalun "tein itse säästin" tyylillä, vanha hajonnut räikkä sattui olemaan tallessa-> hitsasin räikkä osan kiinteäksi ja räikän perään pitkän putken. Hyvin on kestänyt eikä maksanut mitään.
                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  #53
                  Originally posted by Sharedoc View Post
                  No joo, niinhän siinä tietenkin kävi että nestettä häviää ja öljy lisääntyy. Auto takaisin talliin odottamaan korjausta.

                  Sain lainaksi traktorihylsysatsin joka pitäisi kestää kovemmankn väännön kuningaspultin aukaisemiseksi.

                  Tuo kampuran kiinnipitotyökalun tekeminen 15 minuutissa kiinnostaa, täytyy nimitäin sellainen tehdä. Kyse on automaattiaskilla olevasta autosta. Millainen se kiinnipitotyökalu on ja mihin se tulee kiinni? Vauhtipyörän kehällekkö? Joutuuko purkamaan paljon että saa kiinni?
                  kampiakselin päähän dampperin paikalle tulee. Lootuun jako ja keskelle hylsän kokoinen reikä siihen sopiva rauta kiini hitsaamalla (ei tarvi olla pitkä) mikä ylettää vaikka runkopalkkiin. Jako pitää olla kaikille pulteille ja kiristää ne ettei tumppihalkea. Ja vinkiksi siihen vääntöön sit et vejättäävaan sitä niin se narahtaa kerralla auki kun kierreliima antautuu siellä. (kaikki tietenkin omalla vastuulla)
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • Sharedoc
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 122
                    • Oulu

                    #54
                    Voiko vanhaa kuningaspulttia käyttää uudelleen vai täytyykö ostaa uusi kuten korjausohjeissa sanotaan?
                    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                    Comment

                    • 2bar..ahhh
                      BTCF Honorary Member
                      • Nov 2004
                      • 3351
                      • haapavesi

                      #55
                      Originally posted by Sharedoc View Post
                      Voiko vanhaa kuningaspulttia käyttää uudelleen vai täytyykö ostaa uusi kuten korjausohjeissa sanotaan?
                      kyllä ite olen aina laittanut uuden. Wanhasta tehnyt kierteen puhdidtus työkalun. Rälläkälla 3 ranttuu (leikkaavasti kiinimennessä) saa sen alkuperäisen kierreliiman pois sieltä jarrugliinerin kanssa.
                      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                      Comment

                      • Sharedoc
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 122
                        • Oulu

                        #56
                        Lähteekö kuningaspultti helpommin auki jos sitä lämmittää esim kuumailmapuhaltimella? Meneekö stefa rikki?
                        Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                        MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                        Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                        Comment

                        • 2bar..ahhh
                          BTCF Honorary Member
                          • Nov 2004
                          • 3351
                          • haapavesi

                          #57
                          Originally posted by Sharedoc View Post
                          Lähteekö kuningaspultti helpommin auki jos sitä lämmittää esim kuumailmapuhaltimella? Meneekö stefa rikki?
                          ei taija olla mitään hyötyä lämmittää koska liiman on niin kaukana ja jos lämmöllä ajattelet laajenemista niin akselia pitäisi saada lämmitettyä (mikä on kopan sisällä) jotta siitä olisi hyötyä. Pultin lämmittämin laajentaa vain pulttia akseliin nähden. (eli "kiristyy") muutaku hyvä vastin avainja pultti auki.
                          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                          Comment

                          • Sharedoc
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 122
                            • Oulu

                            #58
                            Viikonlopun äherryksen jälkeen jakokoppa on nyt irti. Koppa on ehjä, ainoastaan tiiviste vesipumpun ympäriltä näyttää pettäneen.

                            Täytyy tehdä tiivistepaperista leikkaamalla uusi tiiviste. Aion käyttää kopan ulkoreunan vanhaa tiivistettä sellaisenaan tiivisteliiman kanssa koska säilyi ehjänä.

                            Kampiakselin kiinnipitotyökalun tekemiseen meni noin 4 tuntia yksistään.

                            Laitan kuvia myöhemmin.
                            Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                            MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                            Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by Sharedoc View Post
                              Viikonlopun äherryksen jälkeen jakokoppa on nyt irti. Koppa on ehjä, ainoastaan tiiviste vesipumpun ympäriltä näyttää pettäneen.

                              Täytyy tehdä tiivistepaperista leikkaamalla uusi tiiviste. Aion käyttää kopan ulkoreunan vanhaa tiivistettä sellaisenaan tiivisteliiman kanssa koska säilyi ehjänä.

                              Kampiakselin kiinnipitotyökalun tekemiseen meni noin 4 tuntia yksistään.

                              Laitan kuvia myöhemmin.
                              Jos saan suositella, niin älä käytä vanhoja tiivisteitä. Maksavat muutaman hassun euron, eikä tarvitse pelätä, että alkaisi vuotamaan.

                              Comment

                              • 2bar..ahhh
                                BTCF Honorary Member
                                • Nov 2004
                                • 3351
                                • haapavesi

                                #60
                                ei mitään wanhoja tiivisteitä tässä vaiheessa ennää.. Sen kampiakselin stefanki vaihat uuteen. Tasannolla maksaa stefa muutaman hullun euron ja tiivisteet samoin.
                                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎