Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 3.0D turbon ujellus + suuri kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Das_Bimmer
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 142
    • Espoo

    X5 3.0D turbon ujellus + suuri kulutus

    Kokeillaas uudestaan tekniikkapuolella onko kokemuksia ko. autosta X5 E70 3.0d tai M57TU2D30 moottorista mistä voisi lähteä selvittää turbon ujellus ongelmaa.

    Esiintyy kovempana kun moottori kylmä mutta pitää pientä ääntä myös lämpimänä. Helpommin havaittavissa pienillä kierroksilla.

    Turbo lienee ehjä tuskin lämpötila vaikuttaisi äänen voimakuuteen? Pakosarjassa halkeama, imupuolen ongelma?

    T: piipaa auto
    Last edited by Das_Bimmer; 08-02-2013, 17:07.
    ___________________
    E61 535D ja reilusti rompetta
    E36 M3 Coupe
  • BmwGt
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 95
    • Kempele

    #2
    mulla samanlaista oiretta, e46 330da:ssa
    aamulla lähtiessä viheltää melkein normaali lämpöön asti.
    Mutta vedot on tallessa eikä ahtoputkissa ole öljyä. ajettu 260tkm toki kohta vaihon aika mutta ajelis siihen asti ku pystyy ilman pahempia oireita.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3449
      • Janakkala

      #3
      Kannattaa tarkistaa lampulla ja peilillä ettei vuoda ahtimen ja pakosarjan laipan välistä. Ja tietenkin tarkastaa samalla muutkin mahdolliset vuodot pakopuolelta.
      Voihan ahtimessakin olla pakopuolen siivet vaurioituneet. :think
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Das_Bimmer
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 142
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Spetke View Post
        Kannattaa tarkistaa lampulla ja peilillä ettei vuoda ahtimen ja pakosarjan laipan välistä. Ja tietenkin tarkastaa samalla muutkin mahdolliset vuodot pakopuolelta.
        Voihan ahtimessakin olla pakopuolen siivet vaurioituneet. :think
        Eli veikkaus on että selkeesti pakopuolen ongelmaa? Pitää koittaa päästä vilaseen jossain... Onkohan tuolla kulutukseen vaikutusta kun pikkasen janoselta vaikuttaa
        ___________________
        E61 535D ja reilusti rompetta
        E36 M3 Coupe

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3449
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by Das_Bimmer View Post
          Onkohan tuolla kulutukseen vaikutusta kun pikkasen janoselta vaikuttaa
          Monestihan kulutus on korkea kun moottori ei jaksa lämmetä kunnolla.
          Ja ongelmaan auttaa useasti termostaattien vaihto.
          Ja kun näistä nyky autoista puuttuu lämpömittaritkin niin perus jamppa ei edes ikinä ajattele moista asiaa.
          Kannattaa tarkistaa mittariston "salavalikon" avulla moottorin lämmöt.
          Ohjeet löytyy tältä(kin) foorumilta varmastikkin useaan kertaan kerrottuna.
          (Alhaiset rengaspaineetkin nostaa äkkiä kulutusta)
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Laahaavat etupään jarrut lisää myös kulutusta, kokemuksia E46:sta. Ensin menee takahelat, sitten alatukivarren puslat ja lopuksi jarrutus nypytti. Kun homma oli vihdoin kunnossa, noin 0,5...0,75 l/100 km lähti kulutuksesta.

            Termostaatit (pää, EGR ja mahdollinen automaattilaatikon) nostaa myös kulutusta kuten mainittiin. Lisäksi kylmillä keleillä lisäsähkölämmitin käy tällöin tiuhaan maantie/moottoritienopeuksissa --> akku on kovilla, saattaa joutua ennenaikaiseen vaihtoon.

            Comment

            • asvirkku
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 514
              • Bern

              #7
              Ei sama kone eikä ees auto mutta ihan pakosarjan tiiviste oli itseltä mennyt bemari-diiselistä. Piti todella outo vinkunaa. Veikkasin pitkään sitä sun tätä, sitä aina ekana luulee, että turbo on kilahtanut.
              T av
              e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

              Comment

              • Das_Bimmer
                Bimmer Rookie
                • Sep 2009
                • 142
                • Espoo

                #8
                Tuossa aamulla tuli seurattua koneen lämpöjä ja vaikka kuinka härnäs niin ei noussu yli 83 astetta, menee termarit vaihtoon..

                Kokemuksia noista Schmiedmannin termareista vai parempi ostaa suoraan originaalia ?
                ___________________
                E61 535D ja reilusti rompetta
                E36 M3 Coupe

                Comment

                • Das_Bimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 142
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Das_Bimmer View Post
                  Tuossa aamulla tuli seurattua koneen lämpöjä ja vaikka kuinka härnäs niin ei noussu yli 83 astetta, menee termarit vaihtoon..

                  Kokemuksia noista Schmiedmannin termareista vai parempi ostaa suoraan originaalia ?
                  Tarkennuksena vielä onko kysessä siis osa(t):
                  http://realoem.com/bmw/showparts.do?...11&fg=50&hl=45 ja tuosta osa nro:8

                  ja

                  http://realoem.com/bmw/showparts.do?...=11&fg=35&hl=9 ja tuota osa nro:4

                  Tarviiko vaihtaa molemmat vai pelkästään ylempi, vai oliko vielä/tarviiko jotain muuta?

                  btw onko iso homma vaihtaa?
                  ___________________
                  E61 535D ja reilusti rompetta
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by Das_Bimmer View Post
                    Kokemuksia noista Schmiedmannin termareista vai parempi ostaa suoraan originaalia ?
                    Hinnan ero on aika pieni alkuperäisiin nähden. Orkkis pää termari muistaaksien 59€ ja egr termari 44€
                    Eli noin abaut 25€ säästöstä puhutaan...
                    Siihen en ota kantaa kumman valitset

                    Originally posted by Das_Bimmer View Post
                    Tarviiko vaihtaa molemmat vai pelkästään ylempi, vai oliko vielä/tarviiko jotain muuta?
                    btw onko iso homma vaihtaa?
                    Vaihtaa suosiolla molemmat. Mikään ei ole iso homma kun asennoituu oikein
                    Last edited by Spetke; 28-01-2013, 09:31.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Tietty jäähdytinnesteet vaihtoon, tilalle 50:50 liuosta BMW:n orkkisnestettä ja tislattua vettä. Orkkisneste ei budjettia kaada: KLIK. Veikkaan että tarviit kolme pulloa. Jää vähän lisäystavaraksikin.

                      Minkä ikäinen pirssi on? Jos ei ole koskaan vaihdettu vesipumppua niin voi harkita suosiolla sen vaihtoa myös.

                      Comment

                      • Das_Bimmer
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 142
                        • Espoo

                        #12
                        Yllättäen Laakkonen oli halvin osien suhteen (vs. autokeskeskus) eli yhteensä termarit ~100€

                        Miksi nesteet pitää vaihtaa, meneekö shaissea sekaan vai tuleeko kaikki ulos noita vaihdettaessa?
                        Auto on 2007 ja pumppua tuskin vielä vaihdettu...
                        Last edited by Das_Bimmer; 28-01-2013, 15:49. Reason: Lisäys
                        ___________________
                        E61 535D ja reilusti rompetta
                        E36 M3 Coupe

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Ehkä sitä pumppua ei tarvitse vaihtaa, kannattaa heilutella pumpun akselia siinä vaihtaessa ettei ole laakerissa välyksiä.

                          Nesteet on otettava pihalle eli ne menee automatic vaihtoon päätermarin vaihdon yhteydessä. Pelkän EGR-termostaatin vaihdossa ei tarvitse vaihtaa.

                          Jos/kun vaihdat itse, suojaa laturi paksulla rätillä, pyyhkeellä tjsp. Se on entinen laturi mikäli sinne jäähdytinnestettä roiskahtaa.

                          Comment

                          • Das_Bimmer
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 142
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Ehkä sitä pumppua ei tarvitse vaihtaa, kannattaa heilutella pumpun akselia siinä vaihtaessa ettei ole laakerissa välyksiä.

                            Nesteet on otettava pihalle eli ne menee automatic vaihtoon päätermarin vaihdon yhteydessä. Pelkän EGR-termostaatin vaihdossa ei tarvitse vaihtaa.

                            Jos/kun vaihdat itse, suojaa laturi paksulla rätillä, pyyhkeellä tjsp. Se on entinen laturi mikäli sinne jäähdytinnestettä roiskahtaa.
                            Okei kiitokset vinkeistä
                            ___________________
                            E61 535D ja reilusti rompetta
                            E36 M3 Coupe

                            Comment

                            • Das_Bimmer
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 142
                              • Espoo

                              #15
                              Molemmat termarit uusittu, uudet nesteet ja järjestelmä ilmattu.
                              Nyt lämmöt nousee 92 asteeseen...

                              MUTTA kulutus ei näytä laskeneen vaan nyt näyttää 23L/KM .
                              Olen nollaillu kulutusmittaria mutta aina nousee heti tuonne samoihin lukemiin.

                              Mitä meni pieleen, ei kestä herse ajella tuolla kulutuksella .

                              Turbon ujellukseen tuli diagnoosi että pakosarja olis ehjä mutta turbo väljä ja jotta ujeltaa vanhuuttaan, liekö noin?
                              Last edited by Das_Bimmer; 08-02-2013, 19:17. Reason: tarkennusta ..
                              ___________________
                              E61 535D ja reilusti rompetta
                              E36 M3 Coupe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎