Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyvä diisseli koneeseen??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauri H.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 270
    • Salo

    #16
    No joo, muutama hyvä kaverini on, tai on ollut öljyalalla, mukaanlukien oma isäni, joka edelleen on aika vahvasti mukana öljybisneksessä nimeltä mainitsemattoman tunnetun merkin kanssa.

    Itse vaihdan öljyt viimeistään 10 tkm välein (no bensakäyttöisessä kakkosautossa 10-15 tkm), tästä saan aina kuulla, koska se on kuulemma turhaa. Mutta asia ei ehkä ole ihan näin mustavalkoinen.

    Jos ajaisin uudella / uudehkolla autolla, en tosiaan vaivautuisi vaihtamaan turhan usein niitä litkuja, mutta kun ajelen aika lailla viritetyllä dieselillä (no olkoonkin kone vain 80 tkm ajettu) niin ne öljyt joutuvat todella koville tuollakin matkalla.

    Muutamia asioita tulee mieleen, kumotkaa väitteet ihmeessä jos näette ne vääriksi, oppiipahan tässä sitten taas uutta:

    1. Nokeentuminen, öljy nokeentuu aika nopeasti vaihdon jälkeen, aika tyypillistä varsinkin vanhempaa tekniikkaa sisältävälle esikammiomoottorille, jossa on jo tehtaalta lähtien välyksiä suunniteltu rankkaan käyttöön. Tätä ei voi estää, ja öljyyn kerääntyvä noki ei taatusti ainakaan paranna voitelukykyä. Vaihdon jälkeen öljyn pysyvät puhtaina, tai edes ei-ihan-pikimustina n. 1000 km, ja sen jälkeen ne on jo ihan tummat. Se noen sekoittuminen öljyyn ei tietenkään lopu siihen kun öljyt muuttuvat mustiksi. Vaikea kuvitella että tuolla tyylillä voisi vedellä 25 tkm ilman ongelmia, joten en tee niin. Maksan mieluusti sen +8 litraa uutta elämännestettä ja suodattimen siitä että saan hyvillä mielin ajella, vaikka vähän reippaamminkin lyhyellä vaihtovälillä.

    2. Polttoaineen sekoittuminen öljyyn ohivuodon seurauksena. Tämä on ehkä se kriittisin asia, lähinnä koskee suurilla välyksillä tehtyä / paljon kulunutta moottoria, josta on puristettu reilusti tehoa. Bensapeleissä ehkä edistyneen ruiskuteknologian avulla tuo ei ole niin suuri ongelma, mutta edelleen tarkastelen asiaa omalta kantilta. Näissä viridieseleissä on syöttömäärät todella valtavat, ja täyskaasulla ajettaessa sitä polttoainetta sekoittuu öljyyn vääjäämättä jonkin verran, eritoten sinä hetkenä kun sylintereihin syötetään rankasti polttoainetta eikä ahtopaine ole vielä niin korkealla että kaikki (no okei, suurin osa) voitaisiin polttaa.

    Omassa autossa on öljytilavuus tosiaan reilut 8 litraa, ja öljynjäähdytystä hoitelee B&M:n kilpakäyttöön tarkoitettu erikoisalumiininen jäähdytin erikoisella rivoituksella, jenkkimiehille hyvinkin tuttua tavaraa (samanlainen automaatille tietty). Sitä ohjaa luonnollisesti termostaatti. Lämmöt pysyvät kovassakin ajossa ihan sopivissa rajoissa.

    Kesällä ajelen 10W-60 Racing - öljyillä, ja talvisin 5W-40:sillä, jotka molemmat toimivat ihan kivasti.

    Kesällä tulee hoidettua vaihdot ihan sen mukaan miten on tullut ajeltua, tosin viime kesänä autossa olleessa koneessa oli tosi paljon ohivuotoa (männänrenkaat parhaan päivänsä nähneet) joten tihennetyille väleille oli syytäkin.

    Mutta kuten todettua, hyvässä kunnossa olevalle vakiokoneelle riittävät varmasti nuo tehtaan suositukset. Ja huonokuntoinenhan sitten jo tarvitsee remonttia.
    F11 530D xDrive

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #17
      Eli vieläkään ei ole vastattu kysymykseen ainakaan siltä osin, että minkä merkkistä öljyä kannattaisi ostaa? Ei liene suurempaa merkitystä onko se 0-40 vai 5-40 vai onko?

      Comment

      • Mauri H.
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 270
        • Salo

        #18
        Originally posted by Keimo
        Eli vieläkään ei ole vastattu kysymykseen ainakaan siltä osin, että minkä merkkistä öljyä kannattaisi ostaa? Ei liene suurempaa merkitystä onko se 0-40 vai 5-40 vai onko?
        No sen nyt on ihan makukysymys, kunhan öljy täyttää nykyiset luokitukset, oli se sitten Mobil 0W-40, Castrol 0W-40 tai vaikka Esson UItronia, varmasti toimivat kaikki normikäytössä ihan hyvin. Mutta älä osta halppisöljyjä, esim. Mobil Rally Formula 5W-50 on aika paskaa tuohon 0W-40:iin verrattuna, ja kyllähän sen hinnastakin näkee.

        Castrolia on paljon kehutti, onkos se nyt joku Magnatec GTX se huipputuote.

        Se että onko se 5W-40 tai 0W-50 ei paljoa meidän oloissa merkitse, 5W-xx on ihan tarpeeksi liukasta kovillakin pakkasilla ja taas yli 40:n yläpäätä harvoin tarvitsee.
        Last edited by Mauri H.; 22-12-2004, 09:57.
        F11 530D xDrive

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Originally posted by Mauri H.
          No sen nyt on ihan makukysymys, kunhan öljy täyttää nykyiset luokitukset, oli se sitten Mobil 0W-40, Castrol 0W-40 tai vaikka Esson UItronia, varmasti toimivat kaikki normikäytössä ihan hyvin. Mutta älä osta halppisöljyjä, esim. Mobil Rally Formula 5W-50 on aika paskaa tuohon 0W-40:iin verrattuna, ja kyllähän sen hinnastakin näkee.

          Castrolia on paljon kehutti, onkos se nyt joku Magnatec GTX se huipputuote.

          Se että onko se 5W-40 tai 0W-50 ei paljoa meidän oloissa merkitse, 5W-xx on ihan tarpeeksi liukasta kovillakin pakkasilla ja taas yli 40:n yläpäätä harvoin tarvitsee.
          Ok, kokeillaan nyt sitten vaikka tuota Gastrol Magntec GTX:ää, kun sitä löytyy tuosta Motonetistä. Ilmeisesti tarkoitettu dieselvehkeisiin?

          Comment

          • Mauri H.
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 270
            • Salo

            #20
            No ei se Castrol mitään dieselöljä varsinaisesti ole, enkä tiedä tarviiko sen sellaista ollakaan.

            Vaikka taitaa olla peseviä ainesosia hiukan enemmän noissa dieselöljyissä, ainakin Teboililla on sellaisia, mutta kyllä minä ihan noi Castrollit kelpuuttaisin itse.
            F11 530D xDrive

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              MauriH: Tuo öljyjen nokeentuminen ja polttonesteen sekoittuminen pitää 100%:sti paikkansa. Pointti on vain se että öljynvalmistajat ovat nykyöljyissään toki huomioineet tämän. Jos öljynvalmistajien ei tarvitsi huomioida kuin uudet/suhteellisen uudet moottorit, olisi öljynvaihtovälit huomattavasti pidemmät kuin tuo +25tkm. Toki jos kysymys on selkeästi viallisesta moottorista, on vaihtoväli lyhyempi kuin suositus. Tällä viallisella tarkoitan vuotavaa kaasutinmoottoria tai sylinterivaurioitunutta yksilöä. Jos ko.moottori kuitenkin selvittää Suomalaisen päästötestin, voi luvattuun vaihtoväliin normaalissa katuliikenteessä käytettävissä olevassa moottorissa luottaa. Kilpamoottorit ovat toki eri asia. Tämä lähinnä siksi että nämä moottorit eivät käytännössä koskaan saavuta normaaleja sisäisiä käyttöolosuhteita, vaan toimivat aina ikäänkuin sisäänajovaiheessa. Korkeasti rasitettuna sisäänajovaiheessa siis. Sisäänajettu katumoottori turbolla tai ei, hieman enemmän rasitettunakaan ei vaadi nykyöljyillä mitään erityiskohtelua.
              Jos vaatisi, ei käytettyillä öljyillä olisi merkitystä, koska jos metallia tai epäpuhtauksia vapautuisi öljynkiertoon niin paljon että jos puolitettuun vaihtoväliin olisi oikeasti aihetta, olisi kone joka tapauksessa loppu jo muutamassa vaihtovälissä. Itse öljyn minimivoiteluominaisuuksia ei vielä saavuteta lähellekkään 10tkm:n ajosuoritteella.
              Last edited by Hemi; 22-12-2004, 12:24.

              Comment

              • DiisseliKiisseli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 550
                • Uusimaa

                #22
                Originally posted by Hemi
                yksityiskäytössä. Paitsi sikäli että usein näissä "ylihuolletuissa" on muutama naarmu enemmän sylintereissä ja laakeroinnissa.
                Mites niissä yilhuolletuissa voi olla enemmän naarmuja sylintereissä ja laakereissa? Väität siis että öljyjen vaihtaminen uusissa autoissa alle 25tkm rikkoo moottorin ennenaikaisesti?

                Comment

                • jti
                  BTCF Member
                  • Aug 2003
                  • 16

                  #23
                  Originally posted by Massimo
                  Kumpaa öljyä ootta käyttäny 2litrasessa diisselikoneessa? Omassa on ollu 0w :tä mutta ajattelin sen olevan liian vetelää eli uskaltaako laittaa jotaki 5w öljyä? Kestääkö se ajaa sen 25tkm öljynvaihtoväliä? Auto on -99 320d

                  Kaikki varmaan on lukutaitoisia jotka täälä kirjoittaa?
                  Onko kukaan sattunut lukemaan huolto- tai käyttöohjekirjaa?
                  320d -99 moottoriöljyn laatuluokitus BMW Longlife 98, tämä kun lukee purkin etiketissä niin KELPAA. Silloin kun tuo moottori on suunniteltu ei ollut vielä 0W-öljyjä. Itse käytän Shell "täys tuhoa" 5W....
                  Esim. Wolkkareissa (TDI) tulee venttiilin hydraulien kanssa jumiutumis ongelmia 0W-öljyillä kun ovat liian peseviä ko. koneeseen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Diisselikiisseli: No, joka kerran kun öljykorkki ja poistoproppu avataan, mittatikulla "miekkaillaan", suodattimia vaihdetaan ja öljyä koneeseen lisätään, päästetään moottoriin myös enemmän tai vähemmän epäpuhtauksia. Jokainen hiekanjyvä mikä jatkuvasta suodattimien ja öljyjen vaihtamisesta koneeseen pääsee, näkyy juuri runkolaakeriliuskoissa ja helposti myös sylintereissä. Mitä vähemmän moottoria näille epäpuhtauksille "avataan"/altistetaan, sitä vähemmän kierrossa on ns.suuria partikkeleita. Eli parikin pientä hiekanjyvästä öljynkierrossa piirtää liukupinnoille kyllä jälkensä olemassaolostaan. Usein nämä ovat kuitenkin lähinnä esteettisiä=kosmeettisia haittoja jotka mm.TM:n kestotestimoottoreista todetaan mutta jotka ei vaadi mitään toimenpiteitä. Turbomoottorissa muutamakin hiekanjyvä jokaisessa 5000-7000tkm:n öljynvaihdossa lisättynä öljynkiertoon voi kuitenkin merkittävästi lyhentää turbon käyttöikää. Suodatinhan ne "jytyset" lopulta korjaa, mutta aika paljon voi muutamakin hiekanjyvä saada aikaiseksi ennen sitä. Eli jokainen moottorin "tuuletus" myös lisää sen kulumista.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #25
                      Mikäs tälläinen Motul Easter -öljy oikein on, onko kokemuksia?

                      Seatti klapissa kovasti kehuivat --> "Motulin öljyt ovat ester teknologiassa aivan huippuja.Ainoastaan castrolilla on yksi ester pohjainen öljy.Mobil ei ole onnistunut toistaiseksi kehittämään vastaavaa.
                      -Tietoisku: Esterit ovat kasviperäisiä aineosia jotka tarjoavat tavallista enemmän voiteluominaisuuksia;suojaavat osia vahvalla voitelukalvolla,ovat notkeita alhaisissa lämpötiloissa,jäähdyttävät korkeissa lämpötiloissa,säilyttävät viskositeettinsa yli suositusten ym ym."

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #26
                        Onkos kukaan kokeillut noita Teboilin Diamond 5w-40; luokitus API SL/CF, ACEA A3/B3
                        BMW Longlife Oil, MB 229.1,
                        Porsche, VW 502.00 ja 505.00

                        eli juuri samat luokitukset kuin mitä pitäisi tyrkätä omaan 525d:een.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          "Kiisseli" mersussa olen pääosin käyttänyt juuri tuota Teboilia ja ihan niinkuin muillakin...ei valittamista. Ei ylimarkkinoitua/ylihypetettyä XYZGTR voiteluainetta, vaan aivan kaikkeen riittävä huippuöljy. Eli heitä koneeseen vaan ja jotta muiden ei tarvitse ottaa paineita, kerro laittaneesi sitä markkinoiden kalleinta...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎