No joo, muutama hyvä kaverini on, tai on ollut öljyalalla, mukaanlukien oma isäni, joka edelleen on aika vahvasti mukana öljybisneksessä nimeltä mainitsemattoman tunnetun merkin kanssa.
Itse vaihdan öljyt viimeistään 10 tkm välein (no bensakäyttöisessä kakkosautossa 10-15 tkm), tästä saan aina kuulla, koska se on kuulemma turhaa. Mutta asia ei ehkä ole ihan näin mustavalkoinen.
Jos ajaisin uudella / uudehkolla autolla, en tosiaan vaivautuisi vaihtamaan turhan usein niitä litkuja, mutta kun ajelen aika lailla viritetyllä dieselillä (no olkoonkin kone vain 80 tkm ajettu) niin ne öljyt joutuvat todella koville tuollakin matkalla.
Muutamia asioita tulee mieleen, kumotkaa väitteet ihmeessä jos näette ne vääriksi, oppiipahan tässä sitten taas uutta:
1. Nokeentuminen, öljy nokeentuu aika nopeasti vaihdon jälkeen, aika tyypillistä varsinkin vanhempaa tekniikkaa sisältävälle esikammiomoottorille, jossa on jo tehtaalta lähtien välyksiä suunniteltu rankkaan käyttöön. Tätä ei voi estää, ja öljyyn kerääntyvä noki ei taatusti ainakaan paranna voitelukykyä. Vaihdon jälkeen öljyn pysyvät puhtaina, tai edes ei-ihan-pikimustina n. 1000 km, ja sen jälkeen ne on jo ihan tummat. Se noen sekoittuminen öljyyn ei tietenkään lopu siihen kun öljyt muuttuvat mustiksi. Vaikea kuvitella että tuolla tyylillä voisi vedellä 25 tkm ilman ongelmia, joten en tee niin. Maksan mieluusti sen +8 litraa uutta elämännestettä ja suodattimen siitä että saan hyvillä mielin ajella, vaikka vähän reippaamminkin lyhyellä vaihtovälillä.
2. Polttoaineen sekoittuminen öljyyn ohivuodon seurauksena. Tämä on ehkä se kriittisin asia, lähinnä koskee suurilla välyksillä tehtyä / paljon kulunutta moottoria, josta on puristettu reilusti tehoa. Bensapeleissä ehkä edistyneen ruiskuteknologian avulla tuo ei ole niin suuri ongelma, mutta edelleen tarkastelen asiaa omalta kantilta. Näissä viridieseleissä on syöttömäärät todella valtavat, ja täyskaasulla ajettaessa sitä polttoainetta sekoittuu öljyyn vääjäämättä jonkin verran, eritoten sinä hetkenä kun sylintereihin syötetään rankasti polttoainetta eikä ahtopaine ole vielä niin korkealla että kaikki (no okei, suurin osa) voitaisiin polttaa.
Omassa autossa on öljytilavuus tosiaan reilut 8 litraa, ja öljynjäähdytystä hoitelee B&M:n kilpakäyttöön tarkoitettu erikoisalumiininen jäähdytin erikoisella rivoituksella, jenkkimiehille hyvinkin tuttua tavaraa (samanlainen automaatille tietty). Sitä ohjaa luonnollisesti termostaatti. Lämmöt pysyvät kovassakin ajossa ihan sopivissa rajoissa.
Kesällä ajelen 10W-60 Racing - öljyillä, ja talvisin 5W-40:sillä, jotka molemmat toimivat ihan kivasti.
Kesällä tulee hoidettua vaihdot ihan sen mukaan miten on tullut ajeltua, tosin viime kesänä autossa olleessa koneessa oli tosi paljon ohivuotoa (männänrenkaat parhaan päivänsä nähneet) joten tihennetyille väleille oli syytäkin.
Mutta kuten todettua, hyvässä kunnossa olevalle vakiokoneelle riittävät varmasti nuo tehtaan suositukset. Ja huonokuntoinenhan sitten jo tarvitsee remonttia.
Itse vaihdan öljyt viimeistään 10 tkm välein (no bensakäyttöisessä kakkosautossa 10-15 tkm), tästä saan aina kuulla, koska se on kuulemma turhaa. Mutta asia ei ehkä ole ihan näin mustavalkoinen.
Jos ajaisin uudella / uudehkolla autolla, en tosiaan vaivautuisi vaihtamaan turhan usein niitä litkuja, mutta kun ajelen aika lailla viritetyllä dieselillä (no olkoonkin kone vain 80 tkm ajettu) niin ne öljyt joutuvat todella koville tuollakin matkalla.
Muutamia asioita tulee mieleen, kumotkaa väitteet ihmeessä jos näette ne vääriksi, oppiipahan tässä sitten taas uutta:
1. Nokeentuminen, öljy nokeentuu aika nopeasti vaihdon jälkeen, aika tyypillistä varsinkin vanhempaa tekniikkaa sisältävälle esikammiomoottorille, jossa on jo tehtaalta lähtien välyksiä suunniteltu rankkaan käyttöön. Tätä ei voi estää, ja öljyyn kerääntyvä noki ei taatusti ainakaan paranna voitelukykyä. Vaihdon jälkeen öljyn pysyvät puhtaina, tai edes ei-ihan-pikimustina n. 1000 km, ja sen jälkeen ne on jo ihan tummat. Se noen sekoittuminen öljyyn ei tietenkään lopu siihen kun öljyt muuttuvat mustiksi. Vaikea kuvitella että tuolla tyylillä voisi vedellä 25 tkm ilman ongelmia, joten en tee niin. Maksan mieluusti sen +8 litraa uutta elämännestettä ja suodattimen siitä että saan hyvillä mielin ajella, vaikka vähän reippaamminkin lyhyellä vaihtovälillä.
2. Polttoaineen sekoittuminen öljyyn ohivuodon seurauksena. Tämä on ehkä se kriittisin asia, lähinnä koskee suurilla välyksillä tehtyä / paljon kulunutta moottoria, josta on puristettu reilusti tehoa. Bensapeleissä ehkä edistyneen ruiskuteknologian avulla tuo ei ole niin suuri ongelma, mutta edelleen tarkastelen asiaa omalta kantilta. Näissä viridieseleissä on syöttömäärät todella valtavat, ja täyskaasulla ajettaessa sitä polttoainetta sekoittuu öljyyn vääjäämättä jonkin verran, eritoten sinä hetkenä kun sylintereihin syötetään rankasti polttoainetta eikä ahtopaine ole vielä niin korkealla että kaikki (no okei, suurin osa) voitaisiin polttaa.
Omassa autossa on öljytilavuus tosiaan reilut 8 litraa, ja öljynjäähdytystä hoitelee B&M:n kilpakäyttöön tarkoitettu erikoisalumiininen jäähdytin erikoisella rivoituksella, jenkkimiehille hyvinkin tuttua tavaraa (samanlainen automaatille tietty). Sitä ohjaa luonnollisesti termostaatti. Lämmöt pysyvät kovassakin ajossa ihan sopivissa rajoissa.
Kesällä ajelen 10W-60 Racing - öljyillä, ja talvisin 5W-40:sillä, jotka molemmat toimivat ihan kivasti.
Kesällä tulee hoidettua vaihdot ihan sen mukaan miten on tullut ajeltua, tosin viime kesänä autossa olleessa koneessa oli tosi paljon ohivuotoa (männänrenkaat parhaan päivänsä nähneet) joten tihennetyille väleille oli syytäkin.
Mutta kuten todettua, hyvässä kunnossa olevalle vakiokoneelle riittävät varmasti nuo tehtaan suositukset. Ja huonokuntoinenhan sitten jo tarvitsee remonttia.
Comment