Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i alkoi kolisemaan ja sammui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by Apk View Post
    Ajattelin viedä sylinterikannet moottorikoneistamoon tarkistettavaksi.
    Mitä tarkastuksia ja korjauksia pyydän koneistamoa tekemään? Itse ajattelin ainakin vääntyneiden venttiilien uusimista ja koeponnistusta kansille vitossylinterissä olevan jäähdytysnesteen takia.
    Alublokinen kone kun on kyseessä niin venttiilin jääminen männän ja kannen väliin niin että jäähdytysnesteet tulee sylinteriin meinaa todennäköisesti sitä että lohkosta on kierteet korkannut. Eli nekin tarkastukseen.

    Joku taisi jo suositella vaihtokonetta, mustakin olisi erinomainen vaihtoehto tuollaisen tapauksen jälkeen.....

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9995
      • KVLA

      #47
      Originally posted by Apk View Post
      Ajattelin viedä sylinterikannet moottorikoneistamoon tarkistettavaksi
      Kannattaa kuitenkin kysyä se koeponnistuksen ja tarkastuksen hinta etukäteen,niin ei tule ylläriä.Kahden kannen kohdalla saatetaan rosvota 100+100€ (ja yleensä jopa etukäteen),oli sitten loppulausuma mikä tahansa.Senkin rahan itse sijoittaisin vaikka "uuden vaihtokoneen" jakopää huoltoon.

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 908
        • Jyväskylä

        #48
        Täällä meillä paikallinen koneistamo olisi ottanut kahden kannen tarkastuksesta, oikaisusta, venttiilitöistä ja hilujen pesuista 560e. Siihen sit vielä päälle 10kpl uusia venoja ~200e.

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 526
          • Finland Rovaniemi

          #49
          Aikapommi

          Originally posted by ritariässä View Post
          Yhden e39 540 perään soittelin ja kilsat oli hiukan 250 alle ja myyjän mukaan koneessa kaikki hienosti eikä tiedossa tehtyä jakopäätä.

          Kait ne kaikki +200tkm ajetut kasit on liikkuvia aikapommeja.

          Ostaa joku rempattu tai varata heti 1-2t€ inspection kolomoseen.
          Kai tuota aikapommiominaisuutta voi vähentää vaihtamalla huokea jakoketjun kiristin 100 tkm välein ja esitäyttämällä öljynsuodatin öljynvaihdon yhteydessä. Tai sitten nuo on vain löysiä kamppeita.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            #50
            Originally posted by jaskap View Post
            Kai tuota aikapommiominaisuutta voi vähentää vaihtamalla huokea jakoketjun kiristin 100 tkm välein ja esitäyttämällä öljynsuodatin öljynvaihdon yhteydessä. Tai sitten nuo on vain löysiä kamppeita.

            Ei, vaan vaihtaa se kaiken pahan alku ja juuri, se u mallinen keskilaahain 100tkm välein. Senkun tekee niin ikiliikkujahan tuo on.

            Ei kiristimen vaihto haitaksi ole mutta tämän koneen ongelma ei ole siinä.

            M60 kiristin on omasta mielestäni saatavissa priimakuntoon putsaamisella ja jousen vaihdolla vs. 80€ kiristin.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9995
              • KVLA

              #51
              Jälkikasvun autoon kun jakopää laitettiin,niin mietiskelin juurikin tuota kiristimen toimivuutta/vaikutusta keskilaahaimen hajoamiseen.Eli jos kiristin olisi 100% kunnossa ja "ponteva",niin kestäisikö myös tuo muovirimpula pidempään,kun jo venynyt ketju ei pääsisi missään vaiheessa "rällättämään" ohjureihin.Heti startin jälkeen se meilläkin hajosi...

              Mutta kuten jo todettua,niin kyllähän se tuon ikäisellä on aina riski,kun 200tkm on puhkaistu orkkisosilla.
              Last edited by Heguli 31; 08-08-2014, 14:19.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3516
                • Raisio

                #52
                Kokemusta kellään löystyykö noi tehdasasennetut kiristimet ajan kanssa eli jotain tekohengitystä saa uudella kiristimellä???
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #53
                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Kokemusta kellään löystyykö noi tehdasasennetut kiristimet ajan kanssa eli jotain tekohengitystä saa uudella kiristimellä???

                  Kiristin toimii öljynpaineella. Vikaantuu likaantuessaan jolloin ei liiku. Jousi pitää ketjussa jonkinlaisen esijännityksen kun öljynpainetta ei ole. Jousella ei periaatteessa ole ketjun kiristämisen kanssa mitään tekemistä koneen ollessa käynnissä.

                  Ota kiristin irti, pura ja putsaa siten että liikkuu herkästi, ja KAIKKI öljykanavat auki puhaltamalla mieti kuinka kiristin toimii niin tajuat mitkä paikat on tärkeimmät olla puhtaat.
                  osta uusi jousi.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • alley
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 53
                    • oulu

                    #54
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Kiristin toimii öljynpaineella. Vikaantuu likaantuessaan jolloin ei liiku. Jousi pitää ketjussa jonkinlaisen esijännityksen kun öljynpainetta ei ole. Jousella ei periaatteessa ole ketjun kiristämisen kanssa mitään tekemistä koneen ollessa käynnissä.

                    Ota kiristin irti, pura ja putsaa siten että liikkuu herkästi, ja KAIKKI öljykanavat auki puhaltamalla mieti kuinka kiristin toimii niin tajuat mitkä paikat on tärkeimmät olla puhtaat.
                    osta uusi jousi.
                    Mistäs nuita jouseja voi hommata? Käsittääkseni kiristin myydään kokonaisena jöötinä..

                    Comment

                    • alley
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 53
                      • oulu

                      #55
                      Pystyykö näihin m62 koneisiin vaihtaan laahaimet ilman että irroittaa ketjua / joutuu ajoittamaan nokat ja vanokset? Löysäämällä ketjunkiristimen ja kenties sitten olisi sen verran tilaa vaihtaa? Ennakoivaa huoltoa suunnitellen. Nyt mittarissa 170tkm. Vielä toimii

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #56
                        Originally posted by alley View Post
                        Pystyykö näihin m62 koneisiin vaihtaan laahaimet ilman että irroittaa ketjua / joutuu ajoittamaan nokat ja vanokset? Löysäämällä ketjunkiristimen ja kenties sitten olisi sen verran tilaa vaihtaa? Ennakoivaa huoltoa suunnitellen. Nyt mittarissa 170tkm. Vielä toimii

                        En ole varma mutta luulis että marmorilta ja sit muut alkuperäis osia myyvät puljut?
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • alley
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 53
                          • oulu

                          #57
                          Originally posted by alley View Post
                          Pystyykö näihin m62 koneisiin vaihtaan laahaimet ilman että irroittaa ketjua / joutuu ajoittamaan nokat ja vanokset? Löysäämällä ketjunkiristimen ja kenties sitten olisi sen verran tilaa vaihtaa? Ennakoivaa huoltoa suunnitellen. Nyt mittarissa 170tkm. Vielä toimii


                          Kuvan perusteella tilaa olisi vaihtaa mutta tapahtuukohan tuossa nyt jotain muuta jännää kun menee ja löysää kiristimen nuin :think . Ei nimittäin olisi paha raksi amatöörinkään vaihtaa jos kaikki pysyisi ennallaan tuolla tyylillä. Tarkoitus olisi vaihtaa laahaimet + kiristin ja tarvittavat tiivisteet. Vai venyykö näissä todella ketju niin että se hajoittaa laahaimet piiskaamalla. Rahallisesti ketju ei ole kallis eli kannattaisi vaihtaa mutta työ osuus jää silloin iteltä tekemättä.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            #58
                            Originally posted by alley View Post
                            http://i.ytimg.com/vi/qkihFnaPLYw/maxresdefault.jpg

                            Kuvan perusteella tilaa olisi vaihtaa mutta tapahtuukohan tuossa nyt jotain muuta jännää kun menee ja löysää kiristimen nuin :think . Ei nimittäin olisi paha raksi amatöörinkään vaihtaa jos kaikki pysyisi ennallaan tuolla tyylillä. Tarkoitus olisi vaihtaa laahaimet + kiristin ja tarvittavat tiivisteet. Vai venyykö näissä todella ketju niin että se hajoittaa laahaimet piiskaamalla. Rahallisesti ketju ei ole kallis eli kannattaisi vaihtaa mutta työ osuus jää silloin iteltä tekemättä.

                            Enää en yksityiskohtaisesti muista mutta saattaa onnistua ilman ketjun irrotusta. tosin ketjun irrotushan on ihan ku nostaa pois. teet vaikka maalitussilla merkit kaikkiin ketjupyöriin ja ketjuun ja nostat ketjun pois ja sitten merkkien mukaan takas jos pelottaa ettei muuten saa.

                            Jos saat kampiakselin lukkoon vauhtipyörästä, niin nokkien ajoituksen saa vähän aikaa näpräämällä laitettua viivottimella vaikka. Laita ajotuksen teon ajaksi kiristäjän tilalle joku pultti tjsp. jota kiristät sillä korkilla että ketju on oikeesti kireellä. ite vedin panduiteilla kiristäjän ja laahaimen tiukasti kohti toisiaan, jolloin ketju kiristyy.

                            Työtä on jonkunverran mut vaikee ei oo. Mun projektitopikista näkyy minkälaiset nokkien lukitustyökalut kyhäsin.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • alley
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 53
                              • oulu

                              #59
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Enää en yksityiskohtaisesti muista mutta saattaa onnistua ilman ketjun irrotusta. tosin ketjun irrotushan on ihan ku nostaa pois. teet vaikka maalitussilla merkit kaikkiin ketjupyöriin ja ketjuun ja nostat ketjun pois ja sitten merkkien mukaan takas jos pelottaa ettei muuten saa.

                              Jos saat kampiakselin lukkoon vauhtipyörästä, niin nokkien ajoituksen saa vähän aikaa näpräämällä laitettua viivottimella vaikka. Laita ajotuksen teon ajaksi kiristäjän tilalle joku pultti tjsp. jota kiristät sillä korkilla että ketju on oikeesti kireellä. ite vedin panduiteilla kiristäjän ja laahaimen tiukasti kohti toisiaan, jolloin ketju kiristyy.

                              Työtä on jonkunverran mut vaikee ei oo. Mun projektitopikista näkyy minkälaiset nokkien lukitustyökalut kyhäsin.
                              Kiitos vastauksesta. Joo ei kuulosta kovin raketti tieteeltä äkkiseltään. Missäs vaiheessa vanos on ajoitettava. Voiko se mennä tuossa jotenkin pieleen. Vai täytyykö vasta silloin ajoittaa kun yksikön käyttää levällään tai irti.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                #60
                                Originally posted by alley View Post
                                Kiitos vastauksesta. Joo ei kuulosta kovin raketti tieteeltä äkkiseltään. Missäs vaiheessa vanos on ajoitettava. Voiko se mennä tuossa jotenkin pieleen. Vai täytyykö vasta silloin ajoittaa kun yksikön käyttää levällään tai irti.
                                Itsellä ei ole kokemusta vanos koneesta, ehkäpä joku osaa sanoa?
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎