Originally posted by Jansu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 m30 vs E28 m30
Collapse
X
-
Originally posted by Pinxi View PostTämän takia "tietääkseni" oli ensimmäinen sana koko postauksesta.
Korjaa toki virheet, tämä asia on itseänikin askarruttanut pitkään.
Minkä takia jokaisessa e28 lohkossa lukee 35, eikä 34 startin kaulalla?Last edited by van cleef; 18-11-2013, 17:32....
Comment
-
-
Originally posted by van cleef View PostÄlkää nyt sekoittako mutulla tätä. B35 on vanhempaa vuosikertaa. E28 ja e24 -malleissa vuosina 82-87 käytetyt moottorit on m30-perheen tokavikaa generaatiota. Näissä m30b34kat on 8.0:1 puristuksilla ja 185 heppainen.
Comment
-
-
No joo, tulee vähän mutkat suoriksi "tietoa" m30-moottoreista. Tietäjät korjatkoon.
m30 varhaiset versiot: esiteltiin e3-korimallissa, näitä on tyypiltään m06, m90 jne. Näiden varhaisten (x35i) m30-moottoreiden mm. m90 tilavuus 3453, m90-moottorityypistä käytettään myös nimeä m30b35.
m30 n.82-86: tyypeiltään m30b34, m30b34kat, Moottorinohjaus Motronic. m30b25 ja 28 Jetronic, kiitos pope
m30 e32/e34: Viimeiset versiot, uudempi motronic, kovemmat puristukset. Ja se yleisin/harrastetuin tyyppi tänä päivänä. moottorimerkinnät yhä edelleen m30b34/m30b30Last edited by van cleef; 18-11-2013, 18:47....
Comment
-
-
Originally posted by van cleef View PostTotta, tuli se b28 siihen vahingossa. Näistä voisi kirjoittaa vaikka romaanin halutessaan. Mut mä menen nyt takaisin töihin.
Olkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
Jenkeissä uudet päästönormit pakottivat tiputtamaan puristuksia jolloin teho tippui 185hvn luokkaan.
Mutta takaisin aloittajan postaukseen:
Itse lähtisin ahtamaan uudempaa, e34/e32 konetta. Kansi on virtaavampi ja puristukset hivenen alempana kuin vanhassa, vaikkei näillä desimaaleilla juurikaan merkitystä ole.
Tietotaitoa ja varmuutta osista uudemmasta koneesta löytyy varmasti enemmän kuin vanhasta, kuten se tässä on huomattu.
Ei tarvitse kaikkea arpoa päästä ja toivoa että osuu kohdilleen
Olikohan vielä niin, että triggeröinti tulee e28:n koneessa vaihdelaatikon päästä, ja uudemmissa etupuolelta. Vaatinee tämäkin omia ponnisteluja jos ei palikat natsaa...
Huom, kaikki ylläoleva on täysin mutua kunnes toisin todistetaan.
Onko kellään euro kakskasin käyttöohjekirjaa olemassa, luulisi siitä vastauksen löytyvän ainakin tehojen osalta? :think
Edit. Ja tarkoitin vanhalla koneella katitonta 218hv konetta, en tuota ilmeisesti jo löytyvää katillista 185hv konetta.Last edited by Skunkki^; 18-11-2013, 18:26.KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by Pinxi View PostOlkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
Katittomassa rutut tasan 10:1 ja tehot sen 218hv, ruotsin ja sveitsin(?) malleissa taasen 204hv eri pakosarjan ja moottorinohjauksen takia. Kone kuitenkin edelleen sama 10:1 puristeinen m30b34E24 ///M635CSI
E61 520d LCI
Ex: E30 1006hv/1161nm
ig: m1ckee_
Comment
-
-
Originally posted by Pinxi View PostMuista pistää kirja sitten fiktion puolelle.
Olkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
Jenkeissä uudet päästönormit pakottivat tiputtamaan puristuksia jolloin teho tippui 185hvn luokkaan.
Mutta takaisin aloittajan postaukseen:
Itse lähtisin ahtamaan uudempaa, e34/e32 konetta. Kansi on virtaavampi ja puristukset hivenen alempana kuin vanhassa, vaikkei näillä desimaaleilla juurikaan merkitystä ole.
Tietotaitoa ja varmuutta osista uudemmasta koneesta löytyy varmasti enemmän kuin vanhasta, kuten se tässä on huomattu.
Ei tarvitse kaikkea arpoa päästä ja toivoa että osuu kohdilleen
Olikohan vielä niin, että triggeröinti tulee e28:n koneessa vaihdelaatikon päästä, ja uudemmissa etupuolelta. Vaatinee tämäkin omia ponnisteluja jos ei palikat natsaa...
Huom, kaikki ylläoleva on täysin mutua kunnes toisin todistetaan.
Onko kellään euro kakskasin käyttöohjekirjaa olemassa, luulisi siitä vastauksen löytyvän ainakin tehojen osalta? :think
Edit. Ja tarkoitin vanhalla koneella katitonta 218hv konetta, en tuota ilmeisesti jo löytyvää katillista 185hv konetta.
Triggeröinti vanhoissa tosiaan vauhtipyörältä -> ei hyvä, ei toimi. S38B36:n dampperipyörä kehiin ja triggeröinti sieltä, jos jotain jälkiasennusruiskua tulee.
Taas töihin....
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostE24:sen keulalla on myös ollut 220hv motronic pata
Edit: tämä patti siis ennen niitä 9/82 esiteltyjä "yleisempiä patteja", tilavuus siis 3453 cm3Last edited by van cleef; 18-11-2013, 18:54....
Comment
-
-
Originally posted by micke_ View PostKatoppa huvikses saksassa myynnissä olevat e28 535i/M535i, suurin osa on juurikin näitä 185hv kattimalleja.
Katittomassa rutut tasan 10:1 ja tehot sen 218hv, ruotsin ja sveitsin(?) malleissa taasen 204hv eri pakosarjan ja moottorinohjauksen takia. Kone kuitenkin edelleen sama 10:1 puristeinen m30b34
Ehkä hieman yleistämistä, myönnän, ja olin siinä käsityksessä että nämä "vajaatehoiset" oli ameriikan autoja.
204hv versio on aivan uusi minulle. Aina oppii jotain uutta
ps.
e28 M535i
DC71 (LHD, non-catalyst, manual): 4,475 produced from 02/1985 through 12/1987
DC51 (LHD, catalyst, manual): 718 produced from 03/1985 thru 09/1987
(Ehkä ne parhaat on sitten hyvässä säilössä ja nää ekolookisemmat vain kiertää ihmiseltä toiselle )KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by van cleef View Postvähän pyöristettynä joo, eli 218hv. Niitä ensimmäisiä motronicceja, tuotannossa vuodet 80-82? Muistanko oikein?
Edit: tämä patti siis ennen niitä 9/82 esiteltyjä "yleisempiä patteja", tilavuus siis 3453 cm3
Comment
-
-
Originally posted by Bimmero View PostVanhempi on m30b35 ja uudempi m30b34. Vuotta en tiedä varmaksi koska muuttunut mutta noilla main.
M106 on bmw oem turbomoottori, käytetty e23 745:ssa. Tilavuus sama kuin b34.
Ei kannattaisi aamuvuoron horroksissa näköjään kirjotella.
Originally posted by Jansu View Posthttp://www.bmwclub.fi/fi/engines/m30/index.html
M106 vaparina olis tuo m535i:ssä käytetty kone? En tiedä, mystistä"Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-
e90 335i
Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia
Comment
-
Comment