Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m30 vs E28 m30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van cleef
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1894
    • 01830

    #16
    Originally posted by Jansu View Post
    Kyllä puristukset olikin tiedossa, tuosta kattimallista tuleekin varmaan aihio. Mutta mikä tuon moottokoodi on virallisesti? Eikö jossain puhuta m106 moottorista?

    B35 3453cc
    B34 3430cc

    Ja malli muuttunut noin -84-85 tienoilla? Näin olen itseni antanut olettaa. Jännä kun näistä on paljon ristiriitaisia infoja
    m30b34kat, tilavuus 3430cc, teho 185 hv ja toiseksi viimeinen kehitysversio m30-moottorista. Oli tuotannossa 9/82 lähtien. Käytettiin e24:ssa ja e28:ssa. e32 ja e34 m30-moottoriperhe on sitten se viimeinen evoluutio tästä isosta kutosesta, jossa kattimallin teho on se 211hv.
    ...

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1894
      • 01830

      #17
      Originally posted by Pinxi View Post
      Tämän takia "tietääkseni" oli ensimmäinen sana koko postauksesta.
      Korjaa toki virheet, tämä asia on itseänikin askarruttanut pitkään.
      Minkä takia jokaisessa e28 lohkossa lukee 35, eikä 34 startin kaulalla?
      Oli neloset loppunut tehtaalta? En tiedä, joskus asiat vaan on siten miten ne on. Aina ei kannata laskea 1+1 ja tehdä siitä johtopäätöksiä. Joskus kannattaa vaan hakea tietoa, jäsentää ja omaksua sitä. Mutta missään nimessä ei kannata pitää omaa vertaisarvioimatonta tietoa totuutena ja jakaa sitä totuutena eteenpäin. Jos olisin itse satavarma kaikesta siitä kirjatiedosta mitä mulla on m30-moottoreista, kirjoittaisin enemmän, mutta kun ei ole.
      Last edited by van cleef; 18-11-2013, 17:32.
      ...

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #18
        Originally posted by van cleef View Post
        Älkää nyt sekoittako mutulla tätä. B35 on vanhempaa vuosikertaa. E28 ja e24 -malleissa vuosina 82-87 käytetyt moottorit on m30-perheen tokavikaa generaatiota. Näissä m30b34kat on 8.0:1 puristuksilla ja 185 heppainen.
        Onko tästä jossain esillä parempaa tietoa?

        Comment

        • van cleef
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1894
          • 01830

          #19
          No joo, tulee vähän mutkat suoriksi "tietoa" m30-moottoreista. Tietäjät korjatkoon.

          m30 varhaiset versiot: esiteltiin e3-korimallissa, näitä on tyypiltään m06, m90 jne. Näiden varhaisten (x35i) m30-moottoreiden mm. m90 tilavuus 3453, m90-moottorityypistä käytettään myös nimeä m30b35.

          m30 n.82-86: tyypeiltään m30b34, m30b34kat, Moottorinohjaus Motronic. m30b25 ja 28 Jetronic, kiitos pope

          m30 e32/e34: Viimeiset versiot, uudempi motronic, kovemmat puristukset. Ja se yleisin/harrastetuin tyyppi tänä päivänä. moottorimerkinnät yhä edelleen m30b34/m30b30
          Last edited by van cleef; 18-11-2013, 18:47.
          ...

          Comment

          • pope
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 687
            • Harjavalta

            #20
            Originally posted by van cleef View Post
            m30 n.82-86: tyypeiltään m30b34, m30b34kat, m30b28. Moottorinohjaus Motronic
            m30b28 ja m30b25 on L-jetronic.
            e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

            Comment

            • van cleef
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1894
              • 01830

              #21
              Originally posted by pope_ View Post
              m30b28 ja m30b25 on L-jetronic.
              Totta, tuli se b28 siihen vahingossa. Näistä voisi kirjoittaa vaikka romaanin halutessaan. Mut mä menen nyt takaisin töihin.
              ...

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                #22
                Originally posted by van cleef View Post
                Totta, tuli se b28 siihen vahingossa. Näistä voisi kirjoittaa vaikka romaanin halutessaan. Mut mä menen nyt takaisin töihin.
                Muista pistää kirja sitten fiktion puolelle.
                Olkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
                Jenkeissä uudet päästönormit pakottivat tiputtamaan puristuksia jolloin teho tippui 185hvn luokkaan.

                Mutta takaisin aloittajan postaukseen:
                Itse lähtisin ahtamaan uudempaa, e34/e32 konetta. Kansi on virtaavampi ja puristukset hivenen alempana kuin vanhassa, vaikkei näillä desimaaleilla juurikaan merkitystä ole.
                Tietotaitoa ja varmuutta osista uudemmasta koneesta löytyy varmasti enemmän kuin vanhasta, kuten se tässä on huomattu.
                Ei tarvitse kaikkea arpoa päästä ja toivoa että osuu kohdilleen

                Olikohan vielä niin, että triggeröinti tulee e28:n koneessa vaihdelaatikon päästä, ja uudemmissa etupuolelta. Vaatinee tämäkin omia ponnisteluja jos ei palikat natsaa...

                Huom, kaikki ylläoleva on täysin mutua kunnes toisin todistetaan.
                Onko kellään euro kakskasin käyttöohjekirjaa olemassa, luulisi siitä vastauksen löytyvän ainakin tehojen osalta? :think

                Edit. Ja tarkoitin vanhalla koneella katitonta 218hv konetta, en tuota ilmeisesti jo löytyvää katillista 185hv konetta.
                Last edited by Skunkki^; 18-11-2013, 18:26.
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • micke_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1154
                  • Lojo

                  #23
                  Originally posted by Pinxi View Post
                  Olkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
                  Katoppa huvikses saksassa myynnissä olevat e28 535i/M535i, suurin osa on juurikin näitä 185hv kattimalleja.
                  Katittomassa rutut tasan 10:1 ja tehot sen 218hv, ruotsin ja sveitsin(?) malleissa taasen 204hv eri pakosarjan ja moottorinohjauksen takia. Kone kuitenkin edelleen sama 10:1 puristeinen m30b34
                  E24 ///M635CSI
                  E61 520d LCI
                  Ex: E30 1006hv/1161nm
                  ig: m1ckee_

                  Comment

                  • van cleef
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1894
                    • 01830

                    #24
                    Originally posted by Pinxi View Post
                    Muista pistää kirja sitten fiktion puolelle.
                    Olkoon kone nyt sitten b34, b35 tai m106, kunhan se on ollut EURO kakskasin keulilla tehtaalta asti, teholukemat menee yli kahdensadan.
                    Jenkeissä uudet päästönormit pakottivat tiputtamaan puristuksia jolloin teho tippui 185hvn luokkaan.

                    Mutta takaisin aloittajan postaukseen:
                    Itse lähtisin ahtamaan uudempaa, e34/e32 konetta. Kansi on virtaavampi ja puristukset hivenen alempana kuin vanhassa, vaikkei näillä desimaaleilla juurikaan merkitystä ole.
                    Tietotaitoa ja varmuutta osista uudemmasta koneesta löytyy varmasti enemmän kuin vanhasta, kuten se tässä on huomattu.
                    Ei tarvitse kaikkea arpoa päästä ja toivoa että osuu kohdilleen

                    Olikohan vielä niin, että triggeröinti tulee e28:n koneessa vaihdelaatikon päästä, ja uudemmissa etupuolelta. Vaatinee tämäkin omia ponnisteluja jos ei palikat natsaa...

                    Huom, kaikki ylläoleva on täysin mutua kunnes toisin todistetaan.
                    Onko kellään euro kakskasin käyttöohjekirjaa olemassa, luulisi siitä vastauksen löytyvän ainakin tehojen osalta? :think

                    Edit. Ja tarkoitin vanhalla koneella katitonta 218hv konetta, en tuota ilmeisesti jo löytyvää katillista 185hv konetta.
                    Mulla on sigussa ja autotallissa euro e24 635csi kat. Nykyisin tosin m88/3 -pohjaisella omavalmistemoottorilla. Tän alkuperäisen 185 hv patin myin nimim. Mokaselle joitain vuosia sitten.

                    Triggeröinti vanhoissa tosiaan vauhtipyörältä -> ei hyvä, ei toimi. S38B36:n dampperipyörä kehiin ja triggeröinti sieltä, jos jotain jälkiasennusruiskua tulee.

                    Taas töihin.
                    ...

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      E24:sen keulalla on myös ollut 220hv motronic pata

                      Comment

                      • van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1894
                        • 01830

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        E24:sen keulalla on myös ollut 220hv motronic pata
                        vähän pyöristettynä joo, eli 218hv. Niitä ensimmäisiä motronicceja, tuotannossa vuodet 80-82? Muistanko oikein?

                        Edit: tämä patti siis ennen niitä 9/82 esiteltyjä "yleisempiä patteja", tilavuus siis 3453 cm3
                        Last edited by van cleef; 18-11-2013, 18:54.
                        ...

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by micke_ View Post
                          Katoppa huvikses saksassa myynnissä olevat e28 535i/M535i, suurin osa on juurikin näitä 185hv kattimalleja.
                          Katittomassa rutut tasan 10:1 ja tehot sen 218hv, ruotsin ja sveitsin(?) malleissa taasen 204hv eri pakosarjan ja moottorinohjauksen takia. Kone kuitenkin edelleen sama 10:1 puristeinen m30b34
                          Noh, point taken.
                          Ehkä hieman yleistämistä, myönnän, ja olin siinä käsityksessä että nämä "vajaatehoiset" oli ameriikan autoja.

                          204hv versio on aivan uusi minulle. Aina oppii jotain uutta

                          ps.
                          e28 M535i
                          DC71 (LHD, non-catalyst, manual): 4,475 produced from 02/1985 through 12/1987
                          DC51 (LHD, catalyst, manual): 718 produced from 03/1985 thru 09/1987
                          (Ehkä ne parhaat on sitten hyvässä säilössä ja nää ekolookisemmat vain kiertää ihmiseltä toiselle )
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by van cleef View Post
                            vähän pyöristettynä joo, eli 218hv. Niitä ensimmäisiä motronicceja, tuotannossa vuodet 80-82? Muistanko oikein?

                            Edit: tämä patti siis ennen niitä 9/82 esiteltyjä "yleisempiä patteja", tilavuus siis 3453 cm3
                            Ihan viimeisiä, jotain sport malleja. 220hv pyöristämättä.

                            Comment

                            • van cleef
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1894
                              • 01830

                              #29
                              Joku hatara muistikuva sellaisesta patista on. Ne viimeiset e24:t (Series 3 6/87->) on sillä e32/34 m30-kehitysversiolla. Eli siitä on siis 211 hv-version lisäksi 220hv?
                              ...

                              Comment

                              • Bimmero
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 343
                                • Harjavalta

                                #30
                                Originally posted by Bimmero View Post
                                Vanhempi on m30b35 ja uudempi m30b34. Vuotta en tiedä varmaksi koska muuttunut mutta noilla main.
                                M106 on bmw oem turbomoottori, käytetty e23 745:ssa. Tilavuus sama kuin b34.
                                Aivan, AINAKIN puoliksi höpöä. Pahoittelut ja onneksi on jo korjattu
                                Ei kannattaisi aamuvuoron horroksissa näköjään kirjotella.


                                Originally posted by Jansu View Post
                                http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m30/index.html

                                M106 vaparina olis tuo m535i:ssä käytetty kone? En tiedä, mystistä
                                Tuohon listaan suhtaudun hivenen skeptisesti, sen mukaan e32/34 kopassakin olisi m30b35.
                                "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                                e90 335i

                                Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎