Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e34 525tds (M51D25) ongelmaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bestec
    BTCF Member
    • May 2012
    • 23
    • Seinäjoki

    Bmw e34 525tds (M51D25) ongelmaa.

    Elikkäs ongelmat ovat seuraavanlaiset; tyhjäkäynnillä täryyttää ja kierrokset reilu 1100rpm ja lämpimänä todella huono käynnistymään startilla, hinattavana lähtee heti käyntiin kun nostaa kytkimen. Kylmänä lähtee jotenkuten käyntiin.

    Tämän hetkiset viat mitä on löydetty ja korjattu, jokainen auttanut hieman.

    -Imuvuoto, jokainen laippa oli vuotanut(vanha tiiviste ilmeisesti)
    -Kolmas suutin irti, vaihdettu siihen uusi kuparirengas ja putsattu kierteet ja väliin laitettu kuparitahnaa. Kiristetty noin 50nm momentilla. Samalla tarkastettiin muiden momentti.
    -Siirtopumppu oli rungosta irti. Valutti polttoaineen takaisin tankkiin eikä kerännyt painetta linjaan.
    -Jakaja pumpun ajoitus tarkastettu ja todettu hyväksi.

    Sitten asiaan. Yllämainitut auttoivat jo paljon auton toimintaan, mutta eivät riittävästi. Voisiko toimintaan auttaa pumpun kannen liikuttaminen jotta saisi perussyöttöä pienemmälle, eräs dieselexpertti uskoi ongelmien olevan siinä, koska saisi lämpimänä liikaa polttoainetta että ei pysty sytyttämään kunnolla startin pyöritysnopeuden takia, sekä tyhjäkäynnin täryyttäminen johtuisi yksinkertaisesti siitä että saa liikaa polttoainetta. Hetken tyhjäkäynnillä ollessa pölläyttää todella reilun mustan savupilven.

    Voisiko akun vaihto helpottaa käyntiinlähtemistä ? Akku on todella pieni, tehoton ja vanha(Bosh 70/75ah).

    Kertokaas omia kokemuksia kyseisistä ongelmista tänne jotta muutkin löytävät niitä. Todella huonosti löytyy M51 ongelmien ratkaisuja täältä foorumilta. Toki kun vian saan kuntoon ilomielin jaan ne täälä foorumilla kaikkien tietoon.

    Kiitokset kaikille etukäteen !
    Bmw e34 tds touring -94

    Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #2
    Uusi akku ilman muuta.

    Imuvuodoilla ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa, dieselissä ei tarvitse olla edes imusarjaa ja silti käy nätisti.

    Pumpun kantta kannattaa hieman säätää, jääkö kierrokset yli pariksi sekunniksi ylös kun polkaisee kaasiua?

    Polttoaineessa ei saa olla ilmaa, se myös sekoittaa käynnin.
    Kirkas polttoaineletku mistä näkee onko ilmaa.

    Hehkut kunnossa?

    Paljonko laitoitte ennakkoa kun se tarkistettiin? 1.1mm on hyvä.

    Suuttimet voi myös olla elämänsä ehtoo puolella, jos rytkii eikä nätisti käynnisty.

    Kannessa halkeamia?
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      #3
      Tuliko vika yhtäkkiä vai pikkuhiljaa?
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • Bestec
        BTCF Member
        • May 2012
        • 23
        • Seinäjoki

        #4
        Vika oli autossa jo ostaessa. Pohjalainen kun on niin pitää itte tehdä ja säästää...

        Hehkut ja suuttimet käyty läpi, toimii moitteitta. Akku joo menee uusiksi, taitaa olla joku 70ah akku kiinni.

        Pumpun ajoitukset laitettu BMW:n oman huolto-ohjelman mukaan. Itse alan epäillä tuota pumpun kantta, koska kulutusmittari näyttää alle 1l/100 km maantiellä ajaessa. Kirkasta letkua jo hain, mutta liian pienihän se oli...

        Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla rykii ja tärrää mutta kierroksilla potkua löytyy niin perkeleesti.
        Bmw e34 tds touring -94

        Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.

        Comment

        • Bestec
          BTCF Member
          • May 2012
          • 23
          • Seinäjoki

          #5
          Nyt hain kaverin mersusta 100ah akun, ja lähtee jo huomattavasti paremmin käymään lämpimänä, kulutusmittarikin näytti matkalla jo melkein todellisia lukemia... Kierrokset tosiaan jää hetkeksi huutamaan kun kaasun päästää. Tallilla olis toki toinen pumppu mistä sais määränsäätimen otettua jos siinä on jotain ongelmaa..
          Bmw e34 tds touring -94

          Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #6
            Kannen perussäätö poskellaan.
            Ruuveja löysälle ja pikku kopautus keulaan päin.
            Tsekkaa boksin johtosarja, ettei sinne kukaan ole laittanut Evryn johtoja, jos siellä on vaikka potikkaviritys kokoajan päällä, sekoittaa pintakaasun ja tyhjäkäynnin aika hyvin.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Bestec
              BTCF Member
              • May 2012
              • 23
              • Seinäjoki

              #7
              Pumpun kantta säädin, käynti parani. Mutta vieläkin lähtee heikonlaisesti käyntiin lämpöisenä. Pumpun johtosarjassa joku lenkitetty johto, mutta ei ole potikkaa taikka vastusta välissä. Seuraavaksi kirkasta letkua pätkä väliin. Josko pumpun takaiskuventtiili olisi hajalla..
              Bmw e34 tds touring -94

              Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #8
                Jos kylmänä lähtee käyntiin, muttei kuumana, on ketju löysällä.

                Sitä ennakkoa voi laittaa hieman enemmän kuin ohjearvo. Vaikka 0.2mm enemmän.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • savukone
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 124
                  • Turku

                  #9
                  Jeps, itselläkin samalla tekniikalla entinen jossa oli samat oireet. Ketjussa reilusti venymää, ja ilmavaivoja aikalailla.

                  Auto tyhjäkäynnillä ihan inan verran kaasua painaessa rytkytti oikeen niin paljonkin.

                  Ja toinen, tyhjäkäynnillä kun potkasi nilkan suoraksi, piti muutaman sekunnin, päästi, niin rytkytti myös ja jossain tapauksissa sammui. Tsekkaa polttoainelinjat auton alta. Itsellä vuoti miltei jokaisen kannakkeen kohdalta, jonka vuoksi järjestelmään pääsi ilmaa.
                  E39 530dA M-Sport Individual -03

                  ex: E46 330d Touring M-Sport II -02, E36 325 tdsA Touring M-Sport -99, E36 325tds Touring -98, E30 324TDIC Touring -89

                  Comment

                  • Bestec
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 23
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Tuossa äskeen huomasin että imusarjan 1 ja 2 sylinterin laipat halki. Mistäköhän lie haljennu :s Voipi olla että vaihdan varmuudeksi pumpun määränsäätimen, niin siinä samalla vois muutaman millin kääntää pumppua. Eikös sitä lohkoa kohti käännetä kun lisätään ennakkoa ?
                    Bmw e34 tds touring -94

                    Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.

                    Comment

                    • Mokoma
                      BTCF Member
                      • Jun 2009
                      • 767
                      • 013 - Koskenkorva

                      #11
                      Originally posted by Bestec View Post
                      Tuossa äskeen huomasin että imusarjan 1 ja 2 sylinterin laipat halki. Mistäköhän lie haljennu :s Voipi olla että vaihdan varmuudeksi pumpun määränsäätimen, niin siinä samalla vois muutaman millin kääntää pumppua. Eikös sitä lohkoa kohti käännetä kun lisätään ennakkoa ?
                      Ensimmäisenä kannattaisi vaihtaa jakoketju, nuo käyntiinlähtöongelmat kun pakkaavat yleensä johtumaan venähtäneestä ketjusta Ja muutama milli pumpun käännössä on aivan liikaa, milliin kymmenyksiä korkeintaan...
                      BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                      Originally posted by kaol
                      Ongelma: Kolmekutonen.

                      Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                      Comment

                      • atte.o
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2009
                        • 894
                        • haukipudas

                        #12
                        Kyllähän sitä pumppua voi kääntää huoletta pari milliä aikasemmalle. Perus syötön säätö kantta liikuttamalla on sitten taas niitä kymmenyksen hommia.
                        E61 M-sport

                        Comment

                        • Mokoma
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 767
                          • 013 - Koskenkorva

                          #13
                          Aaaivan, sorry, my bad.
                          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                          Originally posted by kaol
                          Ongelma: Kolmekutonen.

                          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                          Comment

                          • Lötkö
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 644
                            • Keskisuomi

                            #14
                            Pumpun runko kulunut väljäksi tai jakoketju venähtänyt,tämä "tyyppivika" lähes kaikissa TDS:ssä,ite en oo enää jaksanu taistella asian kanssa ja upottaa rahaa jakopään hiluihin. Määrän säätimellä tuskin on mitään vaikutusta,voihan sitä toki kokeilla.

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by Lötkö View Post
                              Pumpun runko kulunut väljäksi tai jakoketju venähtänyt,tämä "tyyppivika" lähes kaikissa TDS:ssä,ite en oo enää jaksanu taistella asian kanssa ja upottaa rahaa jakopään hiluihin. Määrän säätimellä tuskin on mitään vaikutusta,voihan sitä toki kokeilla.
                              Tyyppivika?
                              Katiskalla tuupataan 400 tuhatta kilsaa samalla ketjulla, jos se kuluu on tyyppivika? Itselle tulisi mieleen käytöstä johtuva kuluminen.
                              Kuluuko muissa VE-pumpullisissa autoissa pumput vähemmän, vai miten se liittyy just noihin TDS/TD motteihin?

                              Miten olet tuon venyneen ketjun tuoman ongelman ratkaissut? Jos et kerta viallisia osia uusiin vaihda?

                              Tää ei ole vittuilua, vaan ihan ihmettelyä miten muuten voi ongelmat ratkaista kuin korjaamalla alkuperäisen vian?
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎