Omalla oli ajettu 370 mittarin mukaan kun sen ostin. Kaverilla vastaavassa vitosessa on lastu ja loota vaihtaa huomattavasti terävämmin, joten veikkaan ton oman mittarista kadonneen satkun tai kaks.
Ja ketju oli venynyt paljon, itse en tyyppivikana sitä oikein pidä.
Tyyppivika?
Katiskalla tuupataan 400 tuhatta kilsaa samalla ketjulla, jos se kuluu on tyyppivika? Itselle tulisi mieleen käytöstä johtuva kuluminen.
Kuluuko muissa VE-pumpullisissa autoissa pumput vähemmän, vai miten se liittyy just noihin TDS/TD motteihin?
Miten olet tuon venyneen ketjun tuoman ongelman ratkaissut? Jos et kerta viallisia osia uusiin vaihda?
Tää ei ole vittuilua, vaan ihan ihmettelyä miten muuten voi ongelmat ratkaista kuin korjaamalla alkuperäisen vian?
Toki 400 tuhatta on jo paljon kilometrejä,mutta ennen kun alat huulta heittämään niin siks vertasin "tyyppivikaan",koska näissä se järestään jokaisessa on venynyt verraten muihin ketjukoneisiin missä noilla kilometreillä ei vielä ketjut venähtele. Otetaan vertailuksi esim 530D. Tosin siellä ei ole ketjua mikä syöttöpumppua pyörittää,kun ei ole syöttöpumppuakaan,mutta yhtälailla esim se korkeapainepumppu ketjulla pyörii.
Ja en ole ratkaissut mitenkään. Pumpun ajotus on hieman pielessä ketjun venymisestä johtuen,mutta kun ei ketju ÄÄNNÄ mitenkään en ole jakopäätä siis sen takia jaksanut purkaa. On vieläpä kohtalaisen vittumainen homma tehdä tuo ketjun vaihto.
Jos autolla ajetaan yli 300 tuhatta kilsaa ilman isompia remppoja, ei siinä ole oikein tyyppivikoja enään.
Ehkäpä siinä 2.9-3.0l motissa on parannettu ketjun ohjaimia, kiristystä yms, eli ei kulu niin paljoa. Todennäköisesti ketju on lähes sama kummassakin.
Jos autolla ajetaan yli 300 tuhatta kilsaa ilman isompia remppoja, ei siinä ole oikein tyyppivikoja enään.
Ehkäpä siinä 2.9-3.0l motissa on parannettu ketjun ohjaimia, kiristystä yms, eli ei kulu niin paljoa. Todennäköisesti ketju on lähes sama kummassakin.
Yleensähän auton vanhetessa ja paljon kilometrejä alkaa ne tyypillisimmät viat juuri esiintyä. Ei tyyppivika minun mielestä sitä tarkota että ne pitää tulla heti 100000km jälkeen.
Ja todennäköisesti ketju on täysin eri,samoin kun laahaimet ja kiristäjä,koska kyseessä on ihan täysin erilaiset moottorit.
Okei, jaetaas kaikille taas tietoa asiasta. Eli auto toiminut kohtalaisesti jonkin aikaa, toki huono vieläkin käynnistymään. Tänään huomasin kumminki että lämpimällä koneella ei siirtopumppu lähde päälle ollenkaan. Mutta heti kun hehkua saa niin lähtee pyörimään. Mistäs moinen voisi johtua ? Ja tuohon jakoketjun venymiseen lisäten auto olisi silloin tehoton jos olisi ajoitus pielessä.
Bmw e34 tds touring -94
Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.
Okei, jaetaas kaikille taas tietoa asiasta. Eli auto toiminut kohtalaisesti jonkin aikaa, toki huono vieläkin käynnistymään. Tänään huomasin kumminki että lämpimällä koneella ei siirtopumppu lähde päälle ollenkaan. Mutta heti kun hehkua saa niin lähtee pyörimään. Mistäs moinen voisi johtua ? Ja tuohon jakoketjun venymiseen lisäten auto olisi silloin tehoton jos olisi ajoitus pielessä.
Käännä vaan sitä pumppua niin alkaa lähtemään käyntiin
Oisinkohan nyt ainakin kymmenestä tds:stä säätänyt, eikä mikään niistä ollut merkittävästi tehoja menettänyt. Ei se paljon tarvitse olla myöhäsellä niin alkaa jo haittamaan käynnistystä.
Käännä vaan sitä pumppua niin alkaa lähtemään käyntiin
Oisinkohan nyt ainakin kymmenestä tds:stä säätänyt, eikä mikään niistä ollut merkittävästi tehoja menettänyt. Ei se paljon tarvitse olla myöhäsellä niin alkaa jo haittamaan käynnistystä.
Sillä pumpun kääntämisellä ei ny oo mitään vaikutusta. Ongelma nyt on että siirtopumppu ei lähe pyörimään lämpösellä koneella...
Bmw e34 tds touring -94
Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.
Ja oliko ainut oire enää tuo huono käynnistyminen lämpimänä?
Ei pyöri startatessa, lämpimällä koneella täysin pimeenä koko pumppu, mutta heti kun hehkun valo alkaa palaan nii pumppu lähtee pyörimään. Ite epäilen sitä että ei oo yksinkertasesti tarpeeksi painetta letkuis että lähtis käyntiin lämpimänä. Toisinaan se lähtee kivuttomasti lämpimänä, toisinaan taas ei ollenkaan... Mikäs noista releistä on siirtopumpun rele ?
Bmw e34 tds touring -94
Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.
Itse nyt kuitenkin kääntäsin ensimmäisenä ennakkoa, se kun ei maksa mitään. Jakajapumppu tekee tuossa yksin sen paineen ja siirtopumppu vaan auttaa siirtämään sitä polttoainetta keulille, siirtopumpun tuottama paine on aivan olematon.
Itsellänikin on sekoillut omassa aina tuo siirtopumppu jollain tavalla, enkä ole käynnistyksessä huomannut eroa. Jostain syystä mulla toimii niin että hehkuttaessa tai muuten vaan virrat päällä ei pyöri, mutta startatessa pyörii jonkin aikaa jos pyörii.
Ja jos haluat sen vaikutuksen kokeilla niin laita hyppyjohdolla suoraa virtaa pumpulle vaikka katkasijan kautta, niin näkee alkaako starttaamaan paremmin.
Itse nyt kuitenkin kääntäsin ensimmäisenä ennakkoa, se kun ei maksa mitään. Jakajapumppu tekee tuossa yksin sen paineen ja siirtopumppu vaan auttaa siirtämään sitä polttoainetta keulille, siirtopumpun tuottama paine on aivan olematon.
Itsellänikin on sekoillut omassa aina tuo siirtopumppu jollain tavalla, enkä ole käynnistyksessä huomannut eroa. Jostain syystä mulla toimii niin että hehkuttaessa tai muuten vaan virrat päällä ei pyöri, mutta startatessa pyörii jonkin aikaa jos pyörii.
Ja jos haluat sen vaikutuksen kokeilla niin laita hyppyjohdolla suoraa virtaa pumpulle vaikka katkasijan kautta, niin näkee alkaako starttaamaan paremmin.
Pumppua on käännetty aika reippaalla kädellä jo. Lueskelin tos nettiä ja päätin koittaa vaihtaa moottorin lämpötila-anturin.
Bmw e34 tds touring -94
Ex: Nissan Sunny, BMW e28 518 rat , Opel Astra, VW Passat, Chevrolet Blazer, Bmw e34 tds touring Bmw e39 525 tds, M-B 190e -86, M-B 190e automaatti -89, Ford Sierra 1.6 ohc -88, Ford Sierra 2.0 Dohc 4x4, Bmw ///M518i.
Vaihda vaan osia,mutta yhtään kun viitsit kaivaa tietoa,niin erittäin_harvoin vika on lämpöanturissa tai siirtopumpussa. Eikä tosiaankaan menetä tehoja jos tuo pumpun ajoitus on pielessä,tai menettää jos on hammaskaupalla,mutta ei juuri tuon ketjun venymisen verran. Sama on esim transporterin vanhemissa td koneissa,niissä ei tosin ole ketjua,mutta jos ajoitus on karvanki pielessä niin ei lähde nätisti käyntiin.
Itellä ollu samantapasta ongelmaa mutta lähtee aina käymään nätisti, mutta tyhjäkäynnilä tärryyttää jonku verran... voisko vika olla ajotuksessa, edellisen omistajan mukaan vaihettu pumppu jossa on vissiin isompi nestepää ja voisko olla että on vain nakattu kiinni eikä ole viittitty säätä oikealle kohalle?
E39 530da fl m-sport 260hp 600nm
Ex e39 530da -fl
Ex e36 325tdsa
Comment