Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleistä ahtimista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Yleistä ahtimista

    Tässä nyt säie jossa keskustelua ainoastaan ahtimista, niiden koosta, ominaisuuksista, modifioinnista, huoltamisesta ja korjaamisesta jne.

    Itselläni olis kysymys Holset HX40 kokoluokan ahtimen modaamisesta hybridiksi. Eli HX40 superin siivet on imu 60/86 ja pako 65/76 ja parhaillaan näillä on otettu lähes 700hv bensakoneista. Maailmalla liikkuu kuitenkin hybridejä joissa on HX50 67/98 kompura ja pakopuoli on HX40:in T3 pesällä, sanotaan riittävän noin 750hv lukemiin säilyttäen lähes 40:in heräämisen. Hieman kuitenkin epäilyttää miten tällainen "epäsuhtainen" ahdin, jossa kompura on isompi kuin turbiini, toimii..? Käykö tossa niin et hukkaportti pitää olla luokkaa ISO, et pakopuoli virtais suhteessa imupuoleen..?

    Itellä siis on 40 superi käytössä, ja hyllyssä lojuu ylimääräisenä HX50 MFS kompurasiipi ja sille sopiva pesä. Ajatus siis jos noista tekis/teettäis tommosen 45 hybridin. Lisäksihän toi billet siipihän on kevyempi kuin 50:n valettu siipi, joten vois kuvitella sopivan paremmin tämänkaltaiseen sekasikiöön..?

    Tuossa vielä kuvatus HX40S vakio kompurasiivestä vs HX50 MFS:

    Last edited by Thuppu; 18-01-2014, 01:03.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Guest's Avatar

    #2
    Tolla 60mm HX40 Superin kompuralla on suomessa otettu parhaillaan 720hv re85sella eli siinä se raja alkaa oleen kompuranpuolelta.

    Audin moottorissa ei vissiin ole niin kranttu tuosta pakopuolesta mutta esim. omassa Volgan motissa jaetulla pakosarjalla taasen tuntuu toi pakopuoli rajottavan kompuran tapittamista enemmän. Viime kesänä oli sillä 10-lapasella vakio 65mm pakosiivellä ja 18# pesällä pakopaine ja ahtopaine samassa jo 600hv tehoilla (2.5bar).

    Nyt tälle kaudelle tulee 68mm 12-lapanen pakosiipi ja T3 20# pakopesä. Tällä vastaavalla pakopuolella kaverin Saabista tuli 680hv bensalla ja pakopaine oli vielä 0.2bar alle ahdon.

    Toi 67mm kompurasiipi taipuu tuonne 800hv paikkeille sopivalla pakopuolella, mut tääkin on moottorikohtasta, eli kannattaa aluksi mitata sitä pakopainetta ja miettiä kumpi sun moottorissa on ahdistavampi. Yleensä kun pakopaine nousee yli ahtopaineen vääntö alkaa laskemaan.

    65mm vs. 68mm turbiini:
    Last edited by Guest; 18-01-2014, 13:08.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Hyvää asiaa. Tulikin aikoinaan pakosarjaan laitettua nippa valmiiksi pakopainemittausta varten, joten pitääpi viritellä siitä letku kabiiniin ja muistaa laittaa päähän mittarikin.

      Mistä tota 68mm turbiinia saa? Törmänny vain 67mm 12-lapaisiin, mut se taas et virtaako sittenkään enempää kuin 65 10-lapainen..? Aika hyvinhän isolla hukkiksellakin saa tota pakopulen ahdistusta kompensoitua. Itellä tosin on vain Tial MV-R 44mm, joka lisäksi mitattuna onkin vain 40mm.
      Last edited by Thuppu; 18-01-2014, 15:01.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Turbotekniikan/KKD:n kautta saa tuota 68mm siipeä joka 12-lapanen.
        Tuota 65mm normi siipeäkin saa sekä 12 että 10-lapasena joista 12 virtaa enemmän ja toki spoolaa aavistuksen myöhemmin.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Olin ymmärtäny just päinvastoin, et 10-lapainen virtaa paremmin ja herää hieman heikommin kuin vastaavan kokoinen 12-lapainen..?

          Onko kukaan muuten kokeillu noita kiinalaisia turbiiniaksiloita, miten kestävät? http://www.ebay.com/itm/Holset-Turbi...-/261365199628
          Last edited by Thuppu; 22-01-2014, 19:02.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Nostellaan tätä taas. Ilmeisesti porukat käyttää ihan standardi turboja eikä jaksa leikkiä hybridien kanssa..?

            Fin-turbolla olis tarjota 40:iin super billet siipeä joka jää kooltaan 40:n ja 50:n väliin. Kellään kokemuksia tällasesta. Kannattaako käyttää vakio turbiinin kanssa vai suurentaa sitäkin sen pari mm? Yhtään ei huvittais heräämisestä tinkiä.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Nostellaan tätä taas. Ilmeisesti porukat käyttää ihan standardi turboja eikä jaksa leikkiä hybridien kanssa..?

              Fin-turbolla olis tarjota 40:iin super billet siipeä joka jää kooltaan 40:n ja 50:n väliin. Kellään kokemuksia tällasesta. Kannattaako käyttää vakio turbiinin kanssa vai suurentaa sitäkin sen pari mm? Yhtään ei huvittais heräämisestä tinkiä.
              Taas tullaan siihen että kumpi puoli siellä rajottaa tehoa. Pako vai imupuoli joka taasen riippuu pitkälti moottorista. Se 60mm siipi menee sinne 700hv mutta mites toi vakio pakopuoli...

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Tuli jo mittari hommattua pakopaineita varten, mutta on vielä asentamatta. 600+ tehoilla ei tunnu rajoittavan vielä mistään... mitenkään pahasti ainakaan. Säädöt on vain yliturvalliset, ei mitenkään optimoidut.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Hiljaista tällä alueella. Tuli sit hommattua kokonaan uus customi HX40:nen. Imusiiven ottopää kasvoi vakiosta 5,5mm ja on billettiä. Pakopuoli tuli sen +3mm.

                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Millä pakopesällä otit ton?

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      #16

                      On plug and play. Fin-Turbolla meinas kans et olis paras vaihtoehto. Enkä halua heräämisestä tinkiä paljoa.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Nyt alkaa oleen HX40Super 60/67mm 20# tapissa. n.650hv/700nm ja 1878cc 16v RE85.

                        Tästä vedosta logia:


                        Ahtopaine punanen ja pakopaine ennen turboa vihreä (pakopuolen osalta ois vielä varaa, mutta kompura alkaa oleen tapissa):

                        Last edited by Guest; 17-05-2014, 14:59.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ihan kiva! Onko sulla tehokäppyrää näyttää, et miten lähtee heräämään? Ite en ihan tyytyväinen oo omaan heräämiseen. Tässä dynokäyrä tolla customi HX40:llä. 638hv/691Nm. Ei oo vielä säädetty tälle ahtimelle joten ei rajoja oo vielä haettu, ja toivon mukaan myös herääminen paranee kun säädöissä. 7 alkavaa lukemaa tarttis saada ulos. Rajoittajaa pitää tietysti nostaa tonne 8k nurkille niin saa vähä enemmän vetoaluetta...



                          Last edited by Thuppu; 17-05-2014, 16:34.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #14
                            Eikös se tosta näy että 5000rpm työntää jo täyttä painetta 3.vaihteesta alkaen eli siihen kohtaan tulee maksimivääntö ja huipputeho 7250rpm paikkeille.
                            Tehokäppyrää ei oo vielä.

                            Paljoko sulla ahtopainetta tuossa dynossa?

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              No juu, kyllähän mullakin reaalielämässä nousee täysille ahdoilla alle viiden tonnin, mut silti näyttää tehokurvit tällasilta.

                              Ahtopaineet oli joku 2,2 baaria, menee jo yli mun mittarin skaalan joten vaikea sanoa tarkkaa arvoa... mut siis kaikki on vielä väärin mun setupissa, hieman liian paksulla käy spoolivaiheessa ja ennakot on vielä yliturvalliset...
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎