Originally posted by remotion
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E 36 ja räminä
Collapse
X
-
Miksei voi laittaa refleksiputkia hattuhyllystä läpi? niin mä ainakin olen tehnyt ja kummasta pääsee paine kabiiniin... siellä oli hattuhyllyssäkin takakontin puolella sellaset sopivat kierteet johon rasiaporan pään sai helposti lähtemään alkuun ja sitten molemmat sai helposti samalla kohtaa...----E36----
BMW 318i ja BMW 325i Coupe
Comment
-
-
Konttiperäisissä bemareissa parhaaseen lopputulokseen päästään käyttämällä bandpass-koteloa, jossa refleksiputki johdetaan hattuhyllyn läpi ohjaamoon. Takapenkin takana oleva pelti, sekä tiivis hattuhylly estää tehokkaasti äänen pääsyn ohjaamoon. Lisäksi hattuhyllyllä mahdollisesti olevat kaiuttimet heiluvat subbarin tahdissa vääristäen ääntä, jollei ne ole koteloituna (kenellä on??)
Refleksikotelo toimii jotenkin, mutta ei läheskään niin hyvin kuin bandpass (tässä tapauksessa kun halutaan "potkua" hyttiin eikä rämiseviä peltejä). Ja ne jotka sitä kuuluisaa "painetta" haluavat, niin bandpass kotelostahan sitä saa enemmän kuin perinteisestä suljetusta tai refleksistä. Joten värkätkää kunnon bandpass-kotelo, ja todetkaa että räminät vähenevät todella paljon (ja samalla kuskin paikalla tukka hulmuaa soitettaessa sitä suppahiiroulaveria)
Model S
Comment
-
-
Originally posted by jardahlJa ne jotka sitä kuuluisaa "painetta" haluavat, niin bandpass kotelostahan sitä saa enemmän kuin perinteisestä suljetusta tai refleksistä. Joten värkätkää kunnon bandpass-kotelo, ja todetkaa että räminät vähenevät todella paljon (ja samalla kuskin paikalla tukka hulmuaa soitettaessa sitä suppahiiroulaveria)
xdrive
Comment
-
-
Pikku vinkki....
Originally posted by tiggrEn siis sittenkään ole ainoa jolla rämisee kaikki mahdollinenKun tuossa tuli puheeksi, niin sattuisiko kenelläkään olemaan ehdotuksia miten sen paineen tosiaan saisi sinne kabiinin puolelle? Jotain muita vaihtoehtoja kuin takapenkin selkänojan kaataminen...
Comment
-
-
Originally posted by JusabaJoo.. Jos ne takakajarit ottaa pois niin en ees haluu kuvitella miltä musa kuullostaa takapenkillä.. Hmm..S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyrozSamalta ku edessä, mut yläpäät hiukan vaimeampana. Ja mikä parasta, takapenkiltä pystyy keskustelemaan eteen. Mua aina ärsyttää se kun porukalla on takakajarit ja ne on kaikenlisäks aina kovemmalla ku edessä(!) Niin itse ei kuule mitään mitä edessä puhutaan jne.
Ja tämä ei nyt ole vaan mitään autohifikilpailu jeesustelua vaan ihan käytännössä todettua.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by JuhisKyllähän se on vaan taivaan tosi että jos takakaiuttimia ei ole ollenkaan ja etupenkkiläiset tykkää hieman korostuneesta bassosta eli kontissa olevan subbarin levelit on hieman isommalla niin paskalta kuulostaa takapenkille kun basso huutaa korvien juuressa ja edestä kuuluu jotain pihinää. Jos halutaan ajatella myös takapenkkiläisten kuuntelunautintoa niin ainoa toimiva vaihtoehto on että myös takana on kaiuttimet jotka soivat sopivan hiljaa verrattuna etupäähän.
Ja tämä ei nyt ole vaan mitään autohifikilpailu jeesustelua vaan ihan käytännössä todettua.
Tuossahan se ydin olikin. "tykkää hieman korostuneesta bassosta". Jos stereoita laitellaan autoon sen mukaan, että voi täysillä soitella, niin tervemenoa tilaamaan kuulolaitetta E-baystä. Paskalta se kuulostaa eteenkin jollei kuulu muuta ku subin läiskettä. Toinen juttu on myös se, että jos subi toimii oikein, niin ei sitä kuulu sieltä kontista. Eri asia on amistella subin jakotaajuus johonkin 80-100hz, että saadaan "viimesetkin tehot" siitä kitupiikin vahvarista muka ulos. Ääni menee kumisevaksi puuroksi ja silloin se subi paikallistuu taakse ja myös takapenkille. Monessa autossa subi kuuluu kovempaa etupenkille, kuin taakse. Näin myös omassa.
Tietty jos soittelee etupäässä esim. orkkis vermeillä, niin ei ihmekään jollei kuulu taakse, kun ei kuulu eteenkään.
EDIT: Ja vaikka hifikisoja onkin kierretty, niin en minäkään siellä autossa aina jotain jazzia tai muuta hifistelymusaa kuuntele. Välillä soi Hard Trance, HC tms. eikä kuiskaus-voimakkuudellaLast edited by pyroz; 31-03-2005, 14:44.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by OrioNJos takakilpi rämisee, niin laittaa kilven ja kontin väliin pehmustetta..
Retkipatja-materiaali on aika hyvä.Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella
Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi
Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT
EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i
Comment
-
-
Originally posted by pyrozEn minäkään autohifikilpailu-jeesustellut. Sinänsä hyvä pointti, että monesti kilpailijat ajattelee liian "hifi-kriittisesti" neuvoessaan muita, mutta tässä ei ainakaan oo siitä kyse.Onko siinä jotain väärin jos tykkää kuunnella tietynlaista musiikkia niin että matalimmat 20-40Hz bassot on korostuneet esim. 10dB:tä verrattuna suoraan vasteeseen? Kyllä se vaan niin on että jos tarpeeksi lujaa kuuntelee musiikkia niin takapenkillä kuulostaa aivan perseestä jos siellä ei ole mitään muuta kuin subbari selän takana. Sitä paitsi sopiva subbarin jakotaajuus riippuu myös muista käytettävistä laitteista sekä siitä miten jyrkkää jakoa käytetään. Jos jaon jyrkkyys on esimerkiksi vain 12dB/oktaavi niin on syytä valita varsin matala jakotaajuus. Mutta jos jyrkkyys on esim. 24dB/oktaavi tai jopa jyrkempi niin luonnollisesti voi käyttää hieman korkeampaa jakotaajuutta ilman että yläbassot ja alakeskiäänet huutaa läpi subbarista häiritsevästi. Lisäksi käytettävien midbassojen / yläpään toistokyky on huomioitava valittaessa jakotaajuutta. Kumpiko mielestäsi on parempi - se että jakotaajuus on subbarille 50Hz ja 50-80Hz alue loistaa poissaolollaan jos "midbassot" eivät kykene sitä toistamaan vai että subbarilla käytetään esim. 80Hz:n jakotaajuutta ja vaikka teoriassa hieman turhan korkeita taajuuksia kuuluu takaapäin keskibassot sentään toistuvat edes jollakin tavalla? Minun mielestä ainakaan ei kuulosta kovin järkevältä jos subbari jyrää 20-40Hz voimalla ja sitten 40-80Hz bassot on hukassa. Kaikilla kun ei ole mitään 4-tie aktiivisysteemejä ja etuovia raiskattu midbassojen asennustelineeksi..
Sitä paitsi mitä olen kuunnellut useita "hifiautoja" niin lähes poikkeuksetta ääni on ollut aivan jotain muuta kuin kuunneltava, saati sitten hifitasoa. Ja vertailukohtana on ollut laadukas kotilaitteisto, ei mikään amis-dx:n humppakone. Ainakin useita vuosia sitten kun autohifi harrastus oli täällä Suomessa vielä lapsenkengissä (en tiedä mikä nykyään on tilanne) oli tyypillistä panostaa lähinnä asennuksiin, mahdollisimman hienoihin ja kalliisiin merkkeihin sekä enemmän kilpailuun panostaneilla yrittää saada mahdollisimman hyvät pisteet mittauksista. Laitteistot kuulostivat kuitenkin yleensä aivan kaamealta. Aivan ylikirkkaalta ja kaikin puolin rasittavalta. Kuunteluväsymys iski jo ensimmäisen kappaleen kohdalla.
Ja mitä musiikkiin tulee niin itse kuuntelen autossa mielummin vaikka kevyttä viihdejazzia kuin teknoa mutta vaadin musiikkiin silti "tukevat pohjat"
PS. Voitko laittaa pari linkkiä niihin kuulolaitteisiin?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by JuhisOnko siinä jotain väärin jos tykkää kuunnella tietynlaista musiikkia niin että matalimmat 20-40Hz bassot on korostuneet esim. 10dB:tä verrattuna suoraan vasteeseen?
Originally posted by JuhisKyllä se vaan niin on että jos tarpeeksi lujaa kuuntelee musiikkia niin takapenkillä kuulostaa aivan perseestä jos siellä ei ole mitään muuta kuin subbari selän takana.
Originally posted by JuhisSitä paitsi sopiva subbarin jakotaajuus riippuu myös muista käytettävistä laitteista sekä siitä miten jyrkkää jakoa käytetään. Jos jaon jyrkkyys on esimerkiksi vain 12dB/oktaavi niin on syytä valita varsin matala jakotaajuus. Mutta jos jyrkkyys on esim. 24dB/oktaavi tai jopa jyrkempi niin luonnollisesti voi käyttää hieman korkeampaa jakotaajuutta ilman että yläbassot ja alakeskiäänet huutaa läpi subbarista häiritsevästi. Lisäksi käytettävien midbassojen / yläpään toistokyky on huomioitava valittaessa jakotaajuutta.
Originally posted by JuhisKumpiko mielestäsi on parempi - se että jakotaajuus on subbarille 50Hz ja 50-80Hz alue loistaa poissaolollaan jos "midbassot" eivät kykene sitä toistamaan vai että subbarilla käytetään esim. 80Hz:n jakotaajuutta ja vaikka teoriassa hieman turhan korkeita taajuuksia kuuluu takaapäin keskibassot sentään toistuvat edes jollakin tavalla? Minun mielestä ainakaan ei kuulosta kovin järkevältä jos subbari jyrää 20-40Hz voimalla ja sitten 40-80Hz bassot on hukassa. Kaikilla kun ei ole mitään 4-tie aktiivisysteemejä ja etuovia raiskattu midbassojen asennustelineeksi..On systeemi minkälainen tahansa, vaikkakin ei olisi muuta kuin orkkis setti + subi kontissa, niin koskaan en käyttäisi / suosittelisi yli 60hz jakotaajuutta subille. Halusi sitten kuunnella korostettua alapäätä tai ei. Tästä päästäänkin tuohon ylläolevaan juttuun. Pienempi paha olisi todellakin, jos 20hz-40hz olisi korostettu vaikka sen 10db:tä, kuin 20-80hz korostettu 10db:tä. Eli jos korotat noita 20-40 taajuuksia nostamalla subin voimakkuutta, niin kas kas myös ne korkeammat taajuudet korostuu aina jakotaajuuteen saakka ja jopa vähän yli.
Originally posted by JuhisSitä paitsi mitä olen kuunnellut useita "hifiautoja" niin lähes poikkeuksetta ääni on ollut aivan jotain muuta kuin kuunneltava, saati sitten hifitasoa. Ja vertailukohtana on ollut laadukas kotilaitteisto, ei mikään amis-dx:n humppakone. Ainakin useita vuosia sitten kun autohifi harrastus oli täällä Suomessa vielä lapsenkengissä (en tiedä mikä nykyään on tilanne) oli tyypillistä panostaa lähinnä asennuksiin, mahdollisimman hienoihin ja kalliisiin merkkeihin sekä enemmän kilpailuun panostaneilla yrittää saada mahdollisimman hyvät pisteet mittauksista. Laitteistot kuulostivat kuitenkin yleensä aivan kaamealta. Aivan ylikirkkaalta ja kaikin puolin rasittavalta. Kuunteluväsymys iski jo ensimmäisen kappaleen kohdalla.
Originally posted by JuhisJa mitä musiikkiin tulee niin itse kuuntelen autossa mielummin vaikka kevyttä viihdejazzia kuin teknoa mutta vaadin musiikkiin silti "tukevat pohjat"
Originally posted by JuhisPS. Voitko laittaa pari linkkiä niihin kuulolaitteisiin?
PS. Loistava keskustelu E36:n räminästäS65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Comment