Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 36 ja räminä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juh4
    Moderator
    • Oct 2004
    • 5452
    • Seinäjoki

    #31
    Originally posted by remotion
    Eipä sitä mihinkään tarvitse kaataa, sulla on vaan liian hepposet pelit ja vehkeet.
    noo kieltämättä..
    -Official member of BTCF-Sauna team-

    Comment

    • Maxiumdamage
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 71

      #32
      Miksei voi laittaa refleksiputkia hattuhyllystä läpi? niin mä ainakin olen tehnyt ja kummasta pääsee paine kabiiniin... siellä oli hattuhyllyssäkin takakontin puolella sellaset sopivat kierteet johon rasiaporan pään sai helposti lähtemään alkuun ja sitten molemmat sai helposti samalla kohtaa...
      ----E36----
      BMW 318i ja BMW 325i Coupe

      Comment

      • Juh4
        Moderator
        • Oct 2004
        • 5452
        • Seinäjoki

        #33
        otin takaa kaijuttimet kokonaan poes niin parani huomattavasti paineen tulo..

        Nm.paskat bassot paremmaksi
        -Official member of BTCF-Sauna team-

        Comment

        • Tami
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 69
          • sastamala

          #34
          no veikkaan että kandee pistää pienemmät kajarit mutta se on aina huono vaihtoehto... mielummin lyöt jotai vaahtomuovia vaan ovien sisään ja se on ihan al dente...
          vain köyhillä on kiire

          Comment

          • jardahl
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 176
            • Jyväskylä

            #35
            Konttiperäisissä bemareissa parhaaseen lopputulokseen päästään käyttämällä bandpass-koteloa, jossa refleksiputki johdetaan hattuhyllyn läpi ohjaamoon. Takapenkin takana oleva pelti, sekä tiivis hattuhylly estää tehokkaasti äänen pääsyn ohjaamoon. Lisäksi hattuhyllyllä mahdollisesti olevat kaiuttimet heiluvat subbarin tahdissa vääristäen ääntä, jollei ne ole koteloituna (kenellä on??)

            Refleksikotelo toimii jotenkin, mutta ei läheskään niin hyvin kuin bandpass (tässä tapauksessa kun halutaan "potkua" hyttiin eikä rämiseviä peltejä). Ja ne jotka sitä kuuluisaa "painetta" haluavat, niin bandpass kotelostahan sitä saa enemmän kuin perinteisestä suljetusta tai refleksistä. Joten värkätkää kunnon bandpass-kotelo, ja todetkaa että räminät vähenevät todella paljon (ja samalla kuskin paikalla tukka hulmuaa soitettaessa sitä suppahiiroulaveria )
            Model S

            Comment

            • Jaksu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 753
              • Kempele

              #36
              Originally posted by jardahl
              Ja ne jotka sitä kuuluisaa "painetta" haluavat, niin bandpass kotelostahan sitä saa enemmän kuin perinteisestä suljetusta tai refleksistä. Joten värkätkää kunnon bandpass-kotelo, ja todetkaa että räminät vähenevät todella paljon (ja samalla kuskin paikalla tukka hulmuaa soitettaessa sitä suppahiiroulaveria )
              Bandpass-kotelo vois olla vaihtoehto, mutta tunnetustihan tuo bändikotelo suunnittelu on enemmän yritys-erehdys puuhaa vrt. suljettukotelo. Mutta varteen otettava vaihtoehto kuitenkin. Juh4:nkin auton kotelossa olis voinut lähteä heti kokeilemaan suljettua bandbass-koteloa, mutta kun ei tiennyt että tuo E36 on noin paha.
              xdrive

              Comment

              • stefa2
                Newbiemmer
                • Feb 2005
                • 8
                • Kitee

                #37
                Pikku vinkki....

                Originally posted by tiggr
                En siis sittenkään ole ainoa jolla rämisee kaikki mahdollinen Kun tuossa tuli puheeksi, niin sattuisiko kenelläkään olemaan ehdotuksia miten sen paineen tosiaan saisi sinne kabiinin puolelle? Jotain muita vaihtoehtoja kuin takapenkin selkänojan kaataminen...
                Itelläni on 318iS Coupe -92 ja siitä ku ottaa ne vakio takakaiuttimet ja ne mustat muovikotelot huitsin nevadaan ni johan alkaa pukkaamaan painetta kabiiniin.(hattuhyllyyn alla olevaan peltiin jää silloin noin 15cm halkaisijaltaan olevat aukot!!!)

                Comment

                • Jusaba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 613
                  • Joensuu

                  #38
                  Joo.. Jos ne takakajarit ottaa pois niin en ees haluu kuvitella miltä musa kuullostaa takapenkillä.. Hmm.. Tosiaan, menee kyllä hermo tuon räminän kans.. Pitää nähtävästi käydä ostamssa sitä bitumipaskaa..
                  MB


                  EX:2xE28, 4xE30, 6xE36, 2xE46, 1xE90, 1xE82

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6769
                    • PK-seutu

                    #39
                    Originally posted by Jusaba
                    Joo.. Jos ne takakajarit ottaa pois niin en ees haluu kuvitella miltä musa kuullostaa takapenkillä.. Hmm..
                    Samalta ku edessä, mut yläpäät hiukan vaimeampana. Ja mikä parasta, takapenkiltä pystyy keskustelemaan eteen. Mua aina ärsyttää se kun porukalla on takakajarit ja ne on kaikenlisäks aina kovemmalla ku edessä(!) Niin itse ei kuule mitään mitä edessä puhutaan jne.
                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19178
                      • -

                      #40
                      Originally posted by pyroz
                      Samalta ku edessä, mut yläpäät hiukan vaimeampana. Ja mikä parasta, takapenkiltä pystyy keskustelemaan eteen. Mua aina ärsyttää se kun porukalla on takakajarit ja ne on kaikenlisäks aina kovemmalla ku edessä(!) Niin itse ei kuule mitään mitä edessä puhutaan jne.
                      Kyllähän se on vaan taivaan tosi että jos takakaiuttimia ei ole ollenkaan ja etupenkkiläiset tykkää hieman korostuneesta bassosta eli kontissa olevan subbarin levelit on hieman isommalla niin paskalta kuulostaa takapenkille kun basso huutaa korvien juuressa ja edestä kuuluu jotain pihinää. Jos halutaan ajatella myös takapenkkiläisten kuuntelunautintoa niin ainoa toimiva vaihtoehto on että myös takana on kaiuttimet jotka soivat sopivan hiljaa verrattuna etupäähän.

                      Ja tämä ei nyt ole vaan mitään autohifikilpailu jeesustelua vaan ihan käytännössä todettua.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15274
                        • Ajamisen Iloa

                        #41
                        no näin on , mulla on kanssa takana skobet mutta sen verran pienemmällä että ääni kuuluu tulevan edestä.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6769
                          • PK-seutu

                          #42
                          Originally posted by Juhis
                          Kyllähän se on vaan taivaan tosi että jos takakaiuttimia ei ole ollenkaan ja etupenkkiläiset tykkää hieman korostuneesta bassosta eli kontissa olevan subbarin levelit on hieman isommalla niin paskalta kuulostaa takapenkille kun basso huutaa korvien juuressa ja edestä kuuluu jotain pihinää. Jos halutaan ajatella myös takapenkkiläisten kuuntelunautintoa niin ainoa toimiva vaihtoehto on että myös takana on kaiuttimet jotka soivat sopivan hiljaa verrattuna etupäähän.

                          Ja tämä ei nyt ole vaan mitään autohifikilpailu jeesustelua vaan ihan käytännössä todettua.
                          En minäkään autohifikilpailu-jeesustellut. Sinänsä hyvä pointti, että monesti kilpailijat ajattelee liian "hifi-kriittisesti" neuvoessaan muita, mutta tässä ei ainakaan oo siitä kyse.

                          Tuossahan se ydin olikin. "tykkää hieman korostuneesta bassosta". Jos stereoita laitellaan autoon sen mukaan, että voi täysillä soitella, niin tervemenoa tilaamaan kuulolaitetta E-baystä. Paskalta se kuulostaa eteenkin jollei kuulu muuta ku subin läiskettä. Toinen juttu on myös se, että jos subi toimii oikein, niin ei sitä kuulu sieltä kontista. Eri asia on amistella subin jakotaajuus johonkin 80-100hz, että saadaan "viimesetkin tehot" siitä kitupiikin vahvarista muka ulos. Ääni menee kumisevaksi puuroksi ja silloin se subi paikallistuu taakse ja myös takapenkille. Monessa autossa subi kuuluu kovempaa etupenkille, kuin taakse. Näin myös omassa.

                          Tietty jos soittelee etupäässä esim. orkkis vermeillä, niin ei ihmekään jollei kuulu taakse, kun ei kuulu eteenkään.

                          EDIT: Ja vaikka hifikisoja onkin kierretty, niin en minäkään siellä autossa aina jotain jazzia tai muuta hifistelymusaa kuuntele. Välillä soi Hard Trance, HC tms. eikä kuiskaus-voimakkuudella
                          Last edited by pyroz; 31-03-2005, 14:44.
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • Harrison
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1523
                            • Iisalmi

                            #43
                            Originally posted by OrioN
                            Jos takakilpi rämisee, niin laittaa kilven ja kontin väliin pehmustetta..
                            Retkipatja-materiaali on aika hyvä.
                            Kyllähän se on että pelkkä rekkari rämisi ja retkipatja on auttanu kummasti asiassa
                            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              #44
                              Originally posted by pyroz
                              En minäkään autohifikilpailu-jeesustellut. Sinänsä hyvä pointti, että monesti kilpailijat ajattelee liian "hifi-kriittisesti" neuvoessaan muita, mutta tässä ei ainakaan oo siitä kyse.
                              Mutta tässäpä aloitit heti nuo autohifikilpailu-jeesustelut. Onko siinä jotain väärin jos tykkää kuunnella tietynlaista musiikkia niin että matalimmat 20-40Hz bassot on korostuneet esim. 10dB:tä verrattuna suoraan vasteeseen? Kyllä se vaan niin on että jos tarpeeksi lujaa kuuntelee musiikkia niin takapenkillä kuulostaa aivan perseestä jos siellä ei ole mitään muuta kuin subbari selän takana. Sitä paitsi sopiva subbarin jakotaajuus riippuu myös muista käytettävistä laitteista sekä siitä miten jyrkkää jakoa käytetään. Jos jaon jyrkkyys on esimerkiksi vain 12dB/oktaavi niin on syytä valita varsin matala jakotaajuus. Mutta jos jyrkkyys on esim. 24dB/oktaavi tai jopa jyrkempi niin luonnollisesti voi käyttää hieman korkeampaa jakotaajuutta ilman että yläbassot ja alakeskiäänet huutaa läpi subbarista häiritsevästi. Lisäksi käytettävien midbassojen / yläpään toistokyky on huomioitava valittaessa jakotaajuutta. Kumpiko mielestäsi on parempi - se että jakotaajuus on subbarille 50Hz ja 50-80Hz alue loistaa poissaolollaan jos "midbassot" eivät kykene sitä toistamaan vai että subbarilla käytetään esim. 80Hz:n jakotaajuutta ja vaikka teoriassa hieman turhan korkeita taajuuksia kuuluu takaapäin keskibassot sentään toistuvat edes jollakin tavalla? Minun mielestä ainakaan ei kuulosta kovin järkevältä jos subbari jyrää 20-40Hz voimalla ja sitten 40-80Hz bassot on hukassa. Kaikilla kun ei ole mitään 4-tie aktiivisysteemejä ja etuovia raiskattu midbassojen asennustelineeksi..

                              Sitä paitsi mitä olen kuunnellut useita "hifiautoja" niin lähes poikkeuksetta ääni on ollut aivan jotain muuta kuin kuunneltava, saati sitten hifitasoa. Ja vertailukohtana on ollut laadukas kotilaitteisto, ei mikään amis-dx:n humppakone. Ainakin useita vuosia sitten kun autohifi harrastus oli täällä Suomessa vielä lapsenkengissä (en tiedä mikä nykyään on tilanne) oli tyypillistä panostaa lähinnä asennuksiin, mahdollisimman hienoihin ja kalliisiin merkkeihin sekä enemmän kilpailuun panostaneilla yrittää saada mahdollisimman hyvät pisteet mittauksista. Laitteistot kuulostivat kuitenkin yleensä aivan kaamealta. Aivan ylikirkkaalta ja kaikin puolin rasittavalta. Kuunteluväsymys iski jo ensimmäisen kappaleen kohdalla.

                              Ja mitä musiikkiin tulee niin itse kuuntelen autossa mielummin vaikka kevyttä viihdejazzia kuin teknoa mutta vaadin musiikkiin silti "tukevat pohjat"

                              PS. Voitko laittaa pari linkkiä niihin kuulolaitteisiin?
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6769
                                • PK-seutu

                                #45
                                Originally posted by Juhis
                                Onko siinä jotain väärin jos tykkää kuunnella tietynlaista musiikkia niin että matalimmat 20-40Hz bassot on korostuneet esim. 10dB:tä verrattuna suoraan vasteeseen?
                                On ja ei. 20-40hz alueen korostus ei välttämättä vielä tee siitä subista pahasti päällekäyvää (tosin 10db:tä on paljon). Suora vaste taas ei ole edes ihanteellinen äänen kannalta. Jätetään siis se sivuun. _tasapainoinen_ kuulostaa hyvältä. Eli silloin kun mikään ei jyrää toista selvästi alleen.

                                Originally posted by Juhis
                                Kyllä se vaan niin on että jos tarpeeksi lujaa kuuntelee musiikkia niin takapenkillä kuulostaa aivan perseestä jos siellä ei ole mitään muuta kuin subbari selän takana.
                                Väitän toisin. Jos systeemi soi tasapainoisesti, (eli tässä tapauksessa myös kovaa) niin kyllä sieltä edestä kuuluu.

                                Originally posted by Juhis
                                Sitä paitsi sopiva subbarin jakotaajuus riippuu myös muista käytettävistä laitteista sekä siitä miten jyrkkää jakoa käytetään. Jos jaon jyrkkyys on esimerkiksi vain 12dB/oktaavi niin on syytä valita varsin matala jakotaajuus. Mutta jos jyrkkyys on esim. 24dB/oktaavi tai jopa jyrkempi niin luonnollisesti voi käyttää hieman korkeampaa jakotaajuutta ilman että yläbassot ja alakeskiäänet huutaa läpi subbarista häiritsevästi. Lisäksi käytettävien midbassojen / yläpään toistokyky on huomioitava valittaessa jakotaajuutta.
                                Täyttä totta tuo. Kokeilemalla nuo asiat hoituu, mutta mikään ei estä käyttämästä matalaa ja jyrkkää jakoa, mutta niinkuin sanoit mid-bassojen pitää olla kunnossa silloin.

                                Originally posted by Juhis
                                Kumpiko mielestäsi on parempi - se että jakotaajuus on subbarille 50Hz ja 50-80Hz alue loistaa poissaolollaan jos "midbassot" eivät kykene sitä toistamaan vai että subbarilla käytetään esim. 80Hz:n jakotaajuutta ja vaikka teoriassa hieman turhan korkeita taajuuksia kuuluu takaapäin keskibassot sentään toistuvat edes jollakin tavalla? Minun mielestä ainakaan ei kuulosta kovin järkevältä jos subbari jyrää 20-40Hz voimalla ja sitten 40-80Hz bassot on hukassa. Kaikilla kun ei ole mitään 4-tie aktiivisysteemejä ja etuovia raiskattu midbassojen asennustelineeksi..
                                Todellakin parempi se, että 50hz-80hz välille jää pieni kuoppa, kuin se, että kontista huutaa mid-bassotaajuudet subista läpi. Karmaisevaa istua esim. jonkun kyydissä kun Yölinnun laulaja huutaa matalalla äänellä selkänojasta läpi On systeemi minkälainen tahansa, vaikkakin ei olisi muuta kuin orkkis setti + subi kontissa, niin koskaan en käyttäisi / suosittelisi yli 60hz jakotaajuutta subille. Halusi sitten kuunnella korostettua alapäätä tai ei. Tästä päästäänkin tuohon ylläolevaan juttuun. Pienempi paha olisi todellakin, jos 20hz-40hz olisi korostettu vaikka sen 10db:tä, kuin 20-80hz korostettu 10db:tä. Eli jos korotat noita 20-40 taajuuksia nostamalla subin voimakkuutta, niin kas kas myös ne korkeammat taajuudet korostuu aina jakotaajuuteen saakka ja jopa vähän yli.


                                Originally posted by Juhis
                                Sitä paitsi mitä olen kuunnellut useita "hifiautoja" niin lähes poikkeuksetta ääni on ollut aivan jotain muuta kuin kuunneltava, saati sitten hifitasoa. Ja vertailukohtana on ollut laadukas kotilaitteisto, ei mikään amis-dx:n humppakone. Ainakin useita vuosia sitten kun autohifi harrastus oli täällä Suomessa vielä lapsenkengissä (en tiedä mikä nykyään on tilanne) oli tyypillistä panostaa lähinnä asennuksiin, mahdollisimman hienoihin ja kalliisiin merkkeihin sekä enemmän kilpailuun panostaneilla yrittää saada mahdollisimman hyvät pisteet mittauksista. Laitteistot kuulostivat kuitenkin yleensä aivan kaamealta. Aivan ylikirkkaalta ja kaikin puolin rasittavalta. Kuunteluväsymys iski jo ensimmäisen kappaleen kohdalla.
                                Missä olet kuunnellut näitä hifiautoja? Veikkaan ettet Fascan kisa-autoja. Ainakin tuo "panostetaan enemmän asennuksiin" viittaa suoraan juuri viranomaisten suosikkeihin eli tuning-autoihin, joihin on tuunauksenkin takia isketty järeämpää stereokalustoa. Nämä _eivät_ ole hifiautoja. Kyllä se subi +10db:tä verrattuna muihin kaiuttimiin aiheuttaa _varmasti_ nopeammin sen kuunteluväsymyksen, kuin tasapainoisesti soiva.

                                Originally posted by Juhis
                                Ja mitä musiikkiin tulee niin itse kuuntelen autossa mielummin vaikka kevyttä viihdejazzia kuin teknoa mutta vaadin musiikkiin silti "tukevat pohjat"
                                Mäkin tykkään tukevista pohjista. Ainakin viikonloppuisin

                                Originally posted by Juhis
                                PS. Voitko laittaa pari linkkiä niihin kuulolaitteisiin?
                                Prkl. oli kerenny mennä jo. Pitää muistuttaa sua kun näkyy ens kerralla

                                PS. Loistava keskustelu E36:n räminästä
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎