Originally posted by JayJay-
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 316i E46 +vahvari
Collapse
X
-
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
-
-
scound
Itselläni on E46 sedan vuosimallia 2002. Ostin auton tuossa vajaa pari vuotta sitten ja asentelin siihen silloin uudet kaiuttimet sekä vahvistimen - alkuperäiset pahvipurkkikaiuttimet ovat todellakin surkeat. Soitinta en vaihtanut ja suurin syy tähän on nimenomaan ohjauspyörässä olevat säätimet, jotka halusin säilyttää. (Business CD ei sekään tosiaan ole paras mahdollinen) On toki olemassa erilaisia adaptereita mm. Blaupunktin soittimille joilla ohjauspyörän painikkeet saa toimimaan, mutta niiden toiminnasta on kuulemani mukaan lähinnä epävarmoja kokemuksia. Lisäksi Business CD:n kytkennät eivät ole aina samat, luulisin, että ainakin vm. 1999 ja 2002 E46:n soittimissa on erilaiset kytkennät, joten voi epäillä toimisivatko adapterit. Säilytin siis alkuperäisen soittimen, ja kytkin vahvistimen kaiuttimien linjalähtöihin.
Asentelin eteen Focalin Access 165 6.25" erillissarjan alkuperäisille paikoille. Sovitus on bassoelementtien kanssa erittäin tiukka: jouduin poistamaan elementtejen magneettien ympärillä olevat kumisuojukset, jotta kaiuttimet sopivat oviin. Ovet käsittelin Noise Killerillä. Ovimuovit ovat aika huono paikka kiinnittää kaiuttimia, ja ne tahtovat edelleen "läristä" lujaa soitettaessa, parempi olisi jos BMW:ssä olisi kaiuttimet kiinni oven rungoissa. Ääni on nyt kuitenkin aivan toista luokkaa kuin alkuperäisillä pahvipurkeilla.
Hattuhyllylle tuli myös Focalin HC165 elementit, mutta niissä diskantit ovat bassoelementin "keskellä".
Vahvistimeksi valitsin laadukkaan nelikanavaisen DLS:n CA-40:n, jossa on linjasisääntulot valmiina (ylimääräisiä muuntimia ei tarvitse).
Vahvistimen asensin konttiin vararenkaan päälle, jossa oli sopivasti tilaa (subbaria en ole edes aikonut asentaa).
Linjalähtöiset johdot kannattaa viedä konttiin ja takaisin kuskin puolelta, jolloin ne kumoavat toistensa tuottamat häiriöt. Lisäksi vänkärin puolella on auton muut virtajohdot, jotka aiheuttavat häiriöitä jos äänentoistojohdot vie sitä kautta. Kynnyskoteloita joutuu vähän purkamaan tätä hommaa varten, samoin takapenkin istuinosan joutuu käyttämään irti. Etenkin kynnyskoteloiden muovien irrotuksessa kannattaa olla erityisen varovainen, ettei riko kiinnikkeitä. Muovi nousee periaatteessa vain ylöspäin vetämällä.
Pientä laitettavaa järjestelmässä olisi vielä silti: Kun järjestelmästä sammutetaan virta se päästää hetken kuluttua häiriöäänen, tämä johtuu siitä, että vahvistimen herätevirta on otettu linjasisääntulosta. Heräte kannattaa ottaa omalla johtimellaan suoraan soittimelta. Tämä pitää tehdä tässä kunhan aikaa vain olisi...
Homma oli minusta aika työläs, mutta palkitsi kyllä lopuksi. Tavoite saavutettu
Hyviä ohjeita tämän remontin tekemiseen (mm. ovipaneeleiden purkuun jne.) löytyy täältä: http://www.openbmw.org/downloads/
HYVÄÄ: Äänenlaatu parani huomattavasti, alkuperäisen ja uuden järjestelmän laadusta ei voi puhua samana päivänä.
VIELÄ KEHITETTÄVÄÄ: - Etuovien paneelit lärisevät kovassa soitossa
- Kun järjestelmästä sammutetaan virta se päästää häiriöäänen
Comment
-
Originally posted by scound(Business CD ei sekään tosiaan ole paras mahdollinen)
Säilytin siis alkuperäisen soittimen, ja kytkin vahvistimen kaiuttimien linjalähtöihin.
Linjalähtöiset johdot kannattaa viedä konttiin ja takaisin kuskin puolelta, jolloin ne kumoavat toistensa tuottamat häiriöt. Lisäksi vänkärin puolella on auton muut virtajohdot, jotka aiheuttavat häiriöitä jos äänentoistojohdot vie sitä kautta.
Pientä laitettavaa järjestelmässä olisi vielä silti: Kun järjestelmästä sammutetaan virta se päästää hetken kuluttua häiriöäänen, tämä johtuu siitä, että vahvistimen herätevirta on otettu linjasisääntulosta. Heräte kannattaa ottaa omalla johtimellaan suoraan soittimelta. Tämä pitää tehdä tässä kunhan aikaa vain olisi...
Homma oli minusta aika työläs, mutta palkitsi kyllä lopuksi. Tavoite saavutettu
Hyviä ohjeita tämän remontin tekemiseen (mm. ovipaneeleiden purkuun jne.) löytyy täältä: http://www.openbmw.org/downloads/
HYVÄÄ: Äänenlaatu parani huomattavasti, alkuperäisen ja uuden järjestelmän laadusta ei voi puhua samana päivänä.
Luepas tämä:
Pienellä hienosäädöllä saat äänenlaadun aivan uudelle tasolle. :wink:
Lue erityisesti sivut 10-13. (Differential Balanced Signal electronics)
Kun olet lukenut sen pariin kertaan ja annat jutun hautua yön yli, niin aamulla tulee ahaa elämys ja auto on jälleen palasina...
Ps. Kaikki tarpeellinen löytyy takakontista. ts. mitään johtoja/kaapeleita ei tarvitse vetää edestä.Possuja ja Bemareita
Comment
-
Comment