Originally posted by muggo
View Post
E46 Touring + subbari
Collapse
X
-
-
Loppukuusta voidannee kertoa mitenkä toimii ylipäätänsä lasikuidusta tehty vararengaskotelon paikalle tehty subikotelo ylijäreellä elementillä, kuvia ei ole eikä tule (ainakaan päivänvalossa otettuja) toistaiseksi..
Muottina käytetty sitä orkkis pahvia mikä on vararenkaan päällä 'kaukalona', kusilaitua paksusti?? + 32mm kansi.
Leave a comment:
-
En jaksanut tehdä mitään koteloa, eli ei sitä miksikään tiiviiksi voi sanoa. Tuo on tällä hetkellä kokeiluversio, subin ja vahvarin kun sain ilmaiseksi kun jäivät yli muijan autosta niin päätin kokeilla saako niillä vähän alarekisteriä lisää. Olen vähän funtsinut tehdä kunnon kotelon vasten takapenkin selkänojaa, mutta sen irroitettavuus on vielä mietinnän alla. Pitäisi tehdä uusi levy sen pohjaksi ja siihen tehdä jonkinlainen pikakiinnitys. Mutta kyllä tuokin nyt jo hiukan soi, joten sillä mennään varmaan kevääseen, ellei suurempi inspiraatio iske talven aikana.
Leave a comment:
-
Originally posted by NokiLeka View PostTuossa nyt on jotain kuvia omasta versiosta. Tein uuden levyn MDF:stä ja upotin subin siihen. Parempi vaihtoehto olisi tehdä vaan siihen alkuperäiseen levyyn reikä, mutta ajattelin omaani sen kannalta, että sen saa helposti pois ja alkuperäisen takaisin. Mikään maailman kaunein se ei ole, mutta koko tavaratila on käytössä ja riittää omaan käytöön, ainakin vähän aikaa.
Leave a comment:
-
Tuossa nyt on jotain kuvia omasta versiosta. Tein uuden levyn MDF:stä ja upotin subin siihen. Parempi vaihtoehto olisi tehdä vaan siihen alkuperäiseen levyyn reikä, mutta ajattelin omaani sen kannalta, että sen saa helposti pois ja alkuperäisen takaisin. Mikään maailman kaunein se ei ole, mutta koko tavaratila on käytössä ja riittää omaan käytöön, ainakin vähän aikaa.
Leave a comment:
-
Nostin tämän vanhan threadin esille koska asia on itsellä ajankohtainen. Valitettavasti nuo linkissä olevat e46fanaticsin kuvat eivät näy enää sivustolla. Olisi kiva nähdä minkälaiseen asennukseen tuossa päädyttiin. Ei kenelläkään sattuisi olemaan tuosta tai omasta projektistaan kuvia?Tarvitsen itse koko tavaratilan käyttöön ja lisäksi olisi kiva jos joku pieni kolo jäisi sinne lattian alla olevaan lokeroon lumiharjalle, lohkarin johdolle yms:lle kun vasen sivulokero on täynnä elektroniikkaa... Ajattelin jopa sellaista, että valaisi pienen kotelon vain siihen alempaan vararenkaan sisällä olevaan purkkiin ja asentaisi subbarin samaan tasoon (tai vähän ylemmäs) ylemmän lokeron pohjan kanssa. Mutta jollain se ääni pitäisi saada kuuluviin tavaratilaan pohjalveyn läpi eli riittäisikö jos tekisi vaikka refleksiputken tyyppisen aukon siihen päälle tulevaan pohjalevyyn? Itse elementtiä ei kai oikein voi asentaa tavaratilan pohjalevyn tasoon koska sen päälle tulisi tavaraa/hiekkaa/teräviä esineitä yms??
Leave a comment:
-
Apuja
Terve,
Tuo linkki E46fanaticsilla viittaa autooni, joten kiitokset niille, jotka sitä kehuivat. Itse käytin DLS:n vahvistinta, koska osaa juuri vastaanottaa diffrentiaalisignaalia suoraan ilman muuntimia.
Nyt tarvittais vinkkiä miten saisi takakajareiden edessä olevan paneelin irti. Purin liki koko kontin verhoilun ja osan takapenkkiäkin, mutta kyllä on tiukassa. Alla kuvia...
Vinkkinä muuten, että oikean takakaiuttimen signaalikaapeliin on todella helppo päästä käsiksi kun ottaa takakontin lattian etummaisen levyn irti. Se on siinä suoraan käsillä. Lisäksi sen alla olevan tilan voi hyvin käyttää lisälaitteiden asennukseen, kun vain tekee esim. uuden "lattialevyn". Lisäksi auton Harman Kardon - vahvistimen paikka on normaalisti tyhjää täynnä. Näkyy hyvin viimeisessä kuvassa. Löytyy siis vasemmalta laidalta kun poistaa äänieristyksen antennivahvistimen takaa.
Leave a comment:
-
Jos aikoo tosiaan säilyttää sen orkkismankan, niin Audison SRX-sarjan vahvistimiin menee sisään joko linja- tai kaiutintasoinen signaali. Ja jos laittaa vaikkapa SRX1 monopäätteen subille ja SRX2 tai SRX4 etupäälle, niin ei tarvitse vetää herätettäkään erikseen koska laitteet "herää" kaiutinsignaalista. SRX1:sessä on pre-out toiselle päätteelle joten todella simppeli homma asentaa...
Leave a comment:
-
Kiitokset kaikille vastanneille. Erityisesti tuo viimeinen linkki kuviin on juuri sitä mitä olin hakemassa joten tattis mn2261.
Eli otan yhteyttä näihin paikallisiin asennusliikkeisiin ja kysyn niiltä että minkä verran kyseinen projekti maksaisi, voin laittaa sitten tänne infoa tuloksista jos kiinnostaa?
Koska en ole mikään erityinen hifisti niin en aio vaihtaa alkuperäistä business CD:tä ihan vaan siitä syystä että se näyttää hyvältä kojelaudassa. Uskon kyllä että jos tavoitellaan erinomaista äänentoistoa niin vaihto olisi aiheellinen mutta sitä en aio kuitenkaan tehdä.
Myöskään Convertiblen mainitsemaa Harman Kardonia ei löydy juuri tähän Touring malliin ikäväkyllä.
Tämä Team Kätsän poppoo voi ottaa minuun vaikka suoraan yhteyttä sähköpostilla tarjouksen merkeissä jos kiinnostaa? Eli hinta subille + vahvarille varapyöräkoteloon oheisessa linkissä kuvatulla tavalla: http://forum.e46fanatics.com/showthr...eferrerid=3663
sekä myöskin tuo etupään muutostyö kiinnostaa niinkuin on tehnyt nimimerkki Balle seuraavassa puheenvuorossaa otsikon E46 02-> etukaiuttimet?? alla:
"Tässä resepti E46:n äänentoiston elvytykseen:
Ensinnäkin BMW:n oma business CD kannattaa ainakin omasta mielestäni pitää seuraavista syistä:
1. Se kuuluu siihen kojetauluun. Itse en ainakaan haluis katella mitään joulukuusta muuten asiallisessa ja hillityssä ympäristössä.
2. Se on oikean kokoinen, pienempi soitin näyttää tyhmältä siinä paikassa.
3. Harvempi murtautuu autoon alkuperäisen soittimen vuoksi koska sitä ei voi käyttää muussa kuin BMW:ssä.
4. Ohjauspyörän säätimet säilyvät.
Äänentoiston parantamisen ensimmäinen vaihe on todella kehnojen alkuperäiskaiuttimien vaihto. Ovessa on tilaa 6" elementille. (huom! ei 6,5"), suosittelen sovitusrenkaan hankkimista (Audiohellman ~10 Eur/kpl) ja 5,25":n asentamista. Jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta itse aioin käyttää Focal:n elementtejä koska ne sopivat malliltaan hyvin alkuperäispaikoille ja ovat todella laadukkaita.
"Kaiutinkotelo" eli ovi kannattaa ehdottomasti vaimentaa, ero vaimentamattomaan on valtava. (olen kuullut omin korvin)
Uudet diskantit alkuperäisille paikoille ja etupää on valmis. Kannattaa muuten käyttää alkuperäisiä kaiutinkaapeleita, ne ovat suojatut ja ajavat takuulla tehtävänsä.
Jo etupään vaihdolla soundi paranee huomattavasti, mutta suosittelen silti vahvistimen ostamista. Tämä onkin vähän mutkikkaampi homma, sillä niinkuin aiemmissa viesteissä on mainittu, ei Business CD:stä tule tavanomaista linjatasoista RCA-lähtöä. Business CD:n signaalin välittämisessä käytetään differentiaalikorjausta, jonka vuoksi käytettävän vahvistimen tulee osata suorittaa kyseinen operaatio.
Markkinoilla on laitteita jotka tekevät tämän ja muuntavat signaalin tavanomaiseen linjatasoiseen muotoon, mutta mielestäni turha laittaa ylimääräisiä kikkuloita väliin kun kerran sellaisia vahvistimiakin löytyy jotka osaavat ko. korjauksen suorittaa.
Ainakin JL audion paremmat vahvistimet pystyvät siihen. Lisäksi tulee huomioida että ko. signaalin voimakkuus saattaa olla jopa +-11V. Olen lueskellut että nimenomaan JL audion vahvistimet "kestävät" näinkin voimakkaa signaalin.
Kytkennäthän saa kaikki tehdä takakontissa, joka helpottaa urakkaa todella paljon. Muistaakseni luin jostain että markkinoilla olisi myös suoraan BMW:n johtosarjaan liitettävä haaroitus erilliselle vahvistimelle.
Tähän kun vielä lisää kunno subin, niin E46:ssäkin voi nauttia musiikista...
Itsellä on tarkoitus suorittaa ko. urakka tässä tammikuun aikana vielä tolle avolle, laitan kuvia ja kommentteja kun saan homman valmiiksi "
Leave a comment:
-
Tässä hyvä linkki (subi touringiin).
Leave a comment:
-
Originally posted by El MacoSamaa mieltä. Basslink taitaa olla hintaisekseen jopa surkea jos vertaa siihen mitä tuolla rahalla voisi tehdä. Kuten varmasti kaikki muutkin ks lajityypin edustajat. Toki onhan siinä kaikki samassa bolt-on tyyliin, eli rahamiehille joita ei kiinnosta tehdä mitään. Mieluummin vie vaikka asentamoon ja käskee heidän tehdä paketin subista ja vahvarista.
15" vanteelle tekee jo sisäosaan 10" kotelon. Ei tarvitse luopua vararenkaasta ja saa subin piiloon. Olettaen että käytössä on normaalikokoinen kiekko.
Pinskun 945 löytyy jo helpommin kuin P99:ä, ja käytännössä kyseessä on sama soitin. Käytettynä abaut 400e.
Parempi sitten on tehdä varapyörän sisään kotelo 10" ja erillinen pikkuvahvistin..Ellei halua uhrata vararengasta kuten edellä mainittu..
Leave a comment:
-
Mulla on sedan e46 ja siinä vararenkaan päälle tehty kotelo 10" subbarille (MTX). Ainoa murhe on sedanin tiivis takaluukku, äänet vois kuulua paremminkin.
Leave a comment:
-
Samaa mieltä. Basslink taitaa olla hintaisekseen jopa surkea jos vertaa siihen mitä tuolla rahalla voisi tehdä. Kuten varmasti kaikki muutkin ks lajityypin edustajat. Toki onhan siinä kaikki samassa bolt-on tyyliin, eli rahamiehille joita ei kiinnosta tehdä mitään. Mieluummin vie vaikka asentamoon ja käskee heidän tehdä paketin subista ja vahvarista.
15" vanteelle tekee jo sisäosaan 10" kotelon. Ei tarvitse luopua vararenkaasta ja saa subin piiloon. Olettaen että käytössä on normaalikokoinen kiekko.
Pinskun 945 löytyy jo helpommin kuin P99:ä, ja käytännössä kyseessä on sama soitin. Käytettynä abaut 400e.
Leave a comment:
-
No enpähän vertais ihan infinityn basslinkkiä mihinkään koteloituun hyvälaatuiseen subwooferiin.
Itselläni on varapyörä kotelossa vanerista tehty pyöreä kotelo, velocityn vcs 1200 subwooferilla, tilaa kotelossa on noin 45 litraa ja elementti on luonnollisesti ylöspäin, toimii todella hyvin.
Jos mankan saat vaihettua niin vaihtaisin sen enkä lähtisi tekemään mitään hi/lo muunnoksia. Ostat vaikka pioneerin 99 soittimen jos jostain löydät käytettynä ja asennat sen siihen niin ikinä sulta ei toiminnot mankasta lopu. Toisekseen niin linjalähdöt ovat vähän eritasoiset kuin halvoissa uusissa mankoissa. Dynamiikkaa mankasta löytyy riittävästi!
kyllä siihen 45 litraseen koteloon 10/12" wooferi on ihan passeli.
Minä asensin vielä vahvistimenkin siihen koteloon kiinni(kuus kanavainen) ja silloin piti jo vähän miettiä vahvistimen paikkaa jotta se mahtui paikalleen.
Suosittelen kyllä ihan vahvistinta niille tuleville focalin kaiuttimille koska mankat ei oikein tuota kunnon dynamiikkaa pienen virranantokykynsä takia.
Leave a comment:
-
Re: E46 Touring + subbari
Originally posted by RAMOnko kukaan asentanut E46 farkkuun subbaria siten että kuljetuskapasiteetti säilyy normaalina? Esim, varapyöräkoteloon tms. Jos on niin minkä subbarin olette laittaneet ja oletteko siihen tyytyväisiä?
Myykö mikään firma tai kukaan valmiina varapyöräkoteloon sopivaa subbarikoteloa vai joudutaanko se aina teetättämään erikseen?
Olen ajatellut vaihtaa etuovien alkuperäis kaiuttimet esim. Focaleihin sekä asentaa subbarin takakonttiin vahvistimen kera. Alkuperäisen Business CD olisi tarkoitus pitää paikallaan.
Onko kenelläkään suositella yritystä pääkaupunkiseudulla jota voi suositella kyseisen projektin tekemiseen?
Auto on 330i Touring, vm. 2003.
Kiitokset jo etukäteen avusta!
Voin suoraan kertoa, että Business CD on huono vaihtoehto laitteistoa päivittäessä (muuten kyllä erinomainen). Jos esim vaihdat vakiokaiuttimet Focalin erillissarjaan, jota ohjaisi erillinen vahvistin, ei äänenlaatu juuri muuttuisi verrattuna alkuperäiseen. Lompakko tosin olisi keventynyt jopa tuhat euroa. Syynä tuo vakiosoitin, josta ei löyty linjatason antoja.
Leave a comment:
Leave a comment: