Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toinen akku konttiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • diorite
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 146
    • Etelä-Suomi

    Toinen akku konttiin

    Tarkoituksena olisi laittaa toinen akku poppivehkeille ym. lisävekottimille konttiin ettei starttiakku mene tyhjäksi auton ollessa sammuksissa. Kyseessä E46 318i -98 missä alkuperäinen akku on konehuoneessa.

    Tästä heräsi muutamia kysymyksia joihin olisi mukava saada vastauksia:

    1. Riittääkö alkuperäinen laturi lataamaan kunnolla molemmat akut ja mistä näkee monenko amppeerin laturi siellä tällä hetkellä on? Millanen laturi on riittävä?

    2. Kytkentäänhän tietenkin tarvii releen mikä yhdistää toisen akun alkuperäisen rinnalle auton ollessa käynnissä. Millasia virtoja tuossa latausvaiheessa liikkuu jos vaikka toinen akku sattuu olemaan tyhjä? Eli paljonko releen pitää kestää virtaa, samoin kuin sulakkeiden mitkä täytyy laittaa molempiin päihin latausjohtoa. Riittääkö 25mm^2 kaapeli akkujen välille joka siellä olisi tällä hetkellä valmiina vai tarviiko vaihtaa järeämpään?

    3. Mistä olisi helpoin ottaa heräte releelle eli joku paikka mihin tulee jännite ainoastaan moottorin ollessa käynnissä (ei siis vielä silloin kun virrat on päällä)?

    4. Missä E46 mallissa on akku alunperin kontissa että voisi tutkia mitä osia sinne tarvitsisi hommata että saisi helposti kaikki kiinnikkeet ym.

    5. Muuta mitä tulisi/kannattaisi ottaa huomioon ettei tule tehtyä mitään tyhmää tai poltettua koko autoa? Akku tietenkin sellainen mikä kestää syväpurkauksen.
  • J-Beat
    Aluevastaava
    • Jun 2005
    • 3059
    • Jyväskylä

    #2
    Mua kyl kanssa kiinnostais tietää näistä jutuista..mutta voipi olla liian vaivalloinen projekti tehdä että en tiedä sitten onko aikaa ja jaksanko vaivautua..
    Myydään:
    Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

    K-S Connection
    Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6750
      • PK-seutu

      #3
      Minkäslaiset popit autosta löytyy? Ja miten pitkään soittelet yleensä parkissa?
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • tolammin
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 121
        • Alajärvi

        #4
        4. Mulla se akku on takakontissa siinä oikean takavalon alla...

        Comment

        • diorite
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 146
          • Etelä-Suomi

          #5
          Originally posted by pyroz
          Minkäslaiset popit autosta löytyy? Ja miten pitkään soittelet yleensä parkissa?
          Eipä vielä mitkään erikoiset mutta tulossa on kaikenlaista bidjetin niin salliessa. Pääasiallinen tarkotus olisi että esim kesäloma reissuilla ym. autossa voisi rauhassa pitää päällä mm. autojääkaappia eikä tarvisi pelätä ettei autoa enää saa aamulla käyntiin (nimimerkillä bimmerpartyillä käynnistettii kaapeleilla ainakin 4 kertaa ). Samoin kesällä auton voisi ajaa rauhassa rannalle ja popitella niin paljon ku virtaa vaan riittää ilman että autoa tarvisi välillä pitää käynnissä

          Comment

          • diorite
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 146
            • Etelä-Suomi

            #6
            Originally posted by tolammin
            4. Mulla se akku on takakontissa siinä oikean takavalon alla...
            Viittitkö kertoa autosi VIN-numeron niin voisi etsiä sopivia palikoita ETK:sta =)

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6750
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by diorite
              Eipä vielä mitkään erikoiset mutta tulossa on kaikenlaista bidjetin niin salliessa. Pääasiallinen tarkotus olisi että esim kesäloma reissuilla ym. autossa voisi rauhassa pitää päällä mm. autojääkaappia eikä tarvisi pelätä ettei autoa enää saa aamulla käyntiin (nimimerkillä bimmerpartyillä käynnistettii kaapeleilla ainakin 4 kertaa ). Samoin kesällä auton voisi ajaa rauhassa rannalle ja popitella niin paljon ku virtaa vaan riittää ilman että autoa tarvisi välillä pitää käynnissä
              Ok. Tarvitset siis jonkun ison ja laadukkaan syväpurkausakun (Optiman tms.) Ja kaapeliksi suosittelen tosiaan isompaa, kuin 25mm2, koska kun soitat sen "optimasi" tyhjäksi ja laitat auton käyntiin, niin se popitteluakku haukkaa sitä virtaskaa sitten suht reilusti ja vauhdilla. Kannattaa noudattaa tässä projektissa "enemmän on parempi" -periaatteita.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • diorite
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 146
                • Etelä-Suomi

                #8
                Aivan. Merkittävimpiä kysymyksiä onkin että kuinka paljon se akku haukkaa sitä virtaa eli paljonko sen releen pitää kestää ja minkä kokoset sulakkeet latausjohdon molempiin päihin tarvii laittaa. Toivottavasti joltain jotain suuntaa antavia vastauksia löytyy ja tarvii vielä netistä katsella mitä sieltä löytyykään. Kantapään kautta oppiminen ei ole mukava vaihtoehto ainakaan enää siinä vaiheessa kun auto on liekeissä.

                Comment

                • 535SD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1068
                  • Lahti

                  #9
                  Mulla on akku kontissa ja autohan oli 316i vm-99
                  Olleita ja menneitä
                  1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                  Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                  Comment

                  • mikko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1758
                    • kotona

                    #10
                    tarvit 16mm2 kaapelia, suurtehorele (vaikka bosch 0 332 002 150). releen ohjaus laturin D+...eli aina ku auto lähtee lataamaan niin rele menee kii ja taka-akku lähtee latautumaan

                    keltainen optima ois suositeltava akku

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6750
                      • PK-seutu

                      #11
                      Originally posted by mikko
                      tarvit 16mm2 kaapelia, suurtehorele (vaikka bosch 0 332 002 150). releen ohjaus laturin D+...eli aina ku auto lähtee lataamaan niin rele menee kii ja taka-akku lähtee latautumaan

                      keltainen optima ois suositeltava akku
                      Muuten hyvä, mutta 16mm2 ei riitä lähellekkään

                      Tai en ainakaan itse laittaisi. 35-50mm2 mielellään.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Quatzal
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 373

                        #12
                        Teimme yhteen tiimimme kisa-autoon (e30 316) kaksiakkujärjestelmän siten, että kaulille ja peräkonttiin (vänkärin puolella löytyy kiva potero) Optima Yellowtop akut.

                        Kytkimme akut kylmästi rinnan. Autoon on vaihdettu 105A laturi ja Optimat ovat vain 54Ah kokoisia, joten latausongelmaa ei ole. Rokkikoneille on taatusti tarpeeksi virtaa tarjolla ja bemarikin lähtee pakkasella käyntiin takuuvarmasti

                        Kytkentä on tehty siten, että konehuoneen akku on orkkispaikalla ja takakontiin on tehty kotelo toiselle Optimalle ( EMMA-säännöt). Johdotus on toteutettu + napojen väliin laitetulla 50mm2 kaapelilla, jonka kummassakin päässä on muistaakseni 200A ANL-sulakkeet. Maakaapelointi on laitettu kummankin akun - navasta suoraan auton runkoon 70mm2 kaapelilla (kun sitä saatui olemaan ja se on ainakin tarpeeksi paksua).

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6750
                          • PK-seutu

                          #13
                          Originally posted by Quatzal
                          Teimme yhteen tiimimme kisa-autoon (e30 316) kaksiakkujärjestelmän siten, että kaulille ja peräkonttiin (vänkärin puolella löytyy kiva potero) Optima Yellowtop akut.

                          Kytkimme akut kylmästi rinnan. Autoon on vaihdettu 105A laturi ja Optimat ovat vain 54Ah kokoisia, joten latausongelmaa ei ole. Rokkikoneille on taatusti tarpeeksi virtaa tarjolla ja bemarikin lähtee pakkasella käyntiin takuuvarmasti

                          Kytkentä on tehty siten, että konehuoneen akku on orkkispaikalla ja takakontiin on tehty kotelo toiselle Optimalle ( EMMA-säännöt). Johdotus on toteutettu + napojen väliin laitetulla 50mm2 kaapelilla, jonka kummassakin päässä on muistaakseni 200A ANL-sulakkeet. Maakaapelointi on laitettu kummankin akun - navasta suoraan auton runkoon 70mm2 kaapelilla (kun sitä saatui olemaan ja se on ainakin tarpeeksi paksua).
                          Tämä toimii muuten hyvin, mutta päästää molemmat akut tyhjiksi jos soittaa tarpeeksi kauan.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • diorite
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 146
                            • Etelä-Suomi

                            #14
                            Nythän täältä löytyikin jo kaikenlaisia vinkkejä, kiitoksia niistä!

                            En kyllä itsekään usko että tuo 16mm2 kaapeli riittää tuohon väliin vaan että tuo 50mm2 olisi lähempänä totuutta.

                            Ero tuohon Quatzalin systeemiin (eli siis se rele siinä välissä) muuttaa tilannetta pikkusen siinä tapauksessa että auton alkuper. akku on täynnä ja lisäakku aivan tyhjä. Silloinhan johdossa liikkuu suurin virta kun täyden akun kapasiteetista osa siirtyy tyhjään. Siinä mielessä Quatzalin rakentamassa systeemissä johdot voi olla jo turhankin järeitä koska noita tuollaisia varauseroja ei pääse syntymään kun akut tyhjenevät samaa tahtia.

                            Mutta noista arvoista on varmaan hyvä lähteä liikkeelle ja alkaa suorittamaan kevyitä kenttäkokeita syksyn pimenevissä illoissa. Tiedä vaikka saisi jonkin sortin valoilmiöitäkin aikaiseksi

                            No ehkä vielä voisi käydä jostain autosähköliikkeestä kyselemässä ensin...

                            Comment

                            • Quatzal
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 373

                              #15
                              Originally posted by pyroz
                              Tämä toimii muuten hyvin, mutta päästää molemmat akut tyhjiksi jos soittaa tarpeeksi kauan.
                              Sitävarten kannattaa olla se Volttimittari koelaudassa. Siinävaiheessa, kun mittari alkaa olla pysyvästi 11V puolella, niin kannattaa varmaan käynnistää se auto. Kahta akkua saa kyllä paukuttaa aika saakelin kauan, että tyhjenee kokonaan.

                              Miksi sitä autoa muuten pitää paukuttaa tuntitolkulla ilman, että se käy? Messuilla on järjestetty 230V saatavuus eivätkä kunnon hakkuri-laturit maksa enää juuri mitään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎