Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R.I.P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 235
    • Varsinainen Suomi

    #61
    Originally posted by Pe-te View Post
    Muutama kysymys kuitenkin vielä auki:
    2. paras/hyvä reitti viedä piuhat soittimelle/soittimelta mikäli laite ei majaile takakontissa?
    Tässä piuhoitusvinkki kohtaan 2;
    Molemmin puolin autoa menee "kaapelikuilut"; tulevat esille kun purat astinlaudat, keskitolpan muovin sekä taitat mattoa sivuun. Tilaa on, mahdutin kuskinpuolelle 3 x RCA - paksua parikaapelia ja apparin puolella menee 2 x kaiutinkaapeli, kokoa jööti (en muista neliöitä).

    Originally posted by RikuBMW View Post
    Sisään autoon ääni tuodaan kontista suksiluukun tilalle tulevalla "seinällä" johon tulee kaksi 3"-4" putkea tuomaan ääntä/painetta sisälle.
    Miten on projekti edennyt? Olisko tästä jotain piirustusta/mallia/kuvia jo mahdollisesti olemassa? Subbari soi nyt kontissa, ja tuntuu siltä että joutuu ajamaan sitä "ylikuormalla" että äänen(paineen) saa kabiiniin.
    Jos viitsit, laitatko jakoon - taitaa olla yleinen ongelma E39 sedanissa.
    BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

    Comment

    • RikuBMW
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 712
      • Laitila

      #62
      Eli tuo suksiluukkuhässäkkä on vielä hieman suunnitteluasteella, niinkuin muutkin monestakin eri syystä. Hieman on jo piirusteltu paperille eri vaihtoehtoja ja luultavasti tullaan tekemään tuosta alkuperäisestä suksipussista se uusi versio. Laitan kuvia kun projekti starttaa kunnolla.

      Etupään johdotukset pitäisi uusia ja samalla koittaa koota sinne hyvin/puhtaasti soiva setti, kolmitie siellä olisi tarkoitus säilyttää.
      Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
      Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
      Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

      Comment

      • roadrunner
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 155
        • Rovaniemi

        #63
        mulla on tällähetkellä bandbasloota kahdella lanzarin kymppituumasella ja putket tulee suoraan sisälle suksiluukusta.

        tätä nykyistä variaatiota en oo saanu soimaan oikein mitenkään kunnolla, en tiä sit mikä kusee, kun loota on tehty elementtien arvojen mukaisesti, mutta silti basso on kumisevaa ja vaivolloista. putkia oon lyhennelly pikkuhiljaa, mut ei oikein vieläkää oo hyvä.
        eka loota jonka tein oikein vimesenpäälle ikkunoineen ja kaikkineen, niin ei toimi..prkl.=)

        ennemmin oli cervin vega v-max elementit ja niille sopiva loota, ja se taas soi aiva älyttömän hyvin ja hienosti, ainut huono oli levystä tehty refleksi kanava putkien sijaan, joka alkoi puhisemaan kun luukutti...
        E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
        E61 530xd m-sport edition titansilber -09

        E91 320d -06
        E46cab 330i m-sport titansilver -01
        E39touring tds -97
        E91 320d m-sport lemansblue -06
        E39 m5 avusblue -99
        E39 tds m5replica -97
        E36 320i -92

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #64
          Bandpass kotelo on haastava saada soimaan hienosti. Painetta sillä ennemminkin haetaan.

          Suljettu kotelo on helpoin saada kuulostamaan nätiltä, seuraavaksi normi refleksi... tietysti elementtien arvotkin vaikuttavat asiaan.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • roadrunner
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 155
            • Rovaniemi

            #65
            Originally posted by Thuppu View Post
            Bandpass kotelo on haastava saada soimaan hienosti. Painetta sillä ennemminkin haetaan.

            Suljettu kotelo on helpoin saada kuulostamaan nätiltä, seuraavaksi normi refleksi... tietysti elementtien arvotkin vaikuttavat asiaan.
            oot kyllä oikeassa että ei tosiaankaan ole helpoin ratkaisu. tykästyin pämppäriin kun se soi niin ns.puhtaasti, jää ne kalvoäänet sinne sisälle..=) ja toinen hyvä siinä on se, että paine tulee suoraan sisälle, eikä jää takalootaan rämistämään pellejä.

            oon ny aamun touhannu ja sain tämän nykyisen soimaan jo suht.hienosti.
            lääke: pioneerin halpisnäyttömankka paiskata saviprunniin, ja pioneerin p88rs tilalle..=)
            kyseinen ollut paikallaan ennenkin, mutta olin jo unohtanut kuinka paljon paremmin saa orkkiskaiuttimet soimaan pelkällä soittimenvaihdolla. ja säädöillä sai ne subbarienki epäpuhtaudet pois.
            E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
            E61 530xd m-sport edition titansilber -09

            E91 320d -06
            E46cab 330i m-sport titansilver -01
            E39touring tds -97
            E91 320d m-sport lemansblue -06
            E39 m5 avusblue -99
            E39 tds m5replica -97
            E36 320i -92

            Comment

            • jsa014
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1651
              • Turun Pallivaha

              #66
              Mitähän tuon E39:n etupäälle tekisi, kun pitäisi saada vähän parannettua. JA pitäisi ilman takakontin subia pärjätä. Tai onhan siellä orkkissubi, mutta mitään isompaa ei tule, koska 90% ajoista takana on koira ja takapenkillä katsotaan videoita. Eli etupäästä pitäisi saada bassotkin ulos. Penkin alle joku häristin vai onkohan mitään saumaa saada kunnon 6,5" oviin tai kickpaneeliin. 5" orkkispaikoista ei paljon bassoa irtoa...
              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

              Comment

              • roadrunner
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 155
                • Rovaniemi

                #67
                Originally posted by jsa014 View Post
                Mitähän tuon E39:n etupäälle tekisi, kun pitäisi saada vähän parannettua. JA pitäisi ilman takakontin subia pärjätä. Tai onhan siellä orkkissubi, mutta mitään isompaa ei tule, koska 90% ajoista takana on koira ja takapenkillä katsotaan videoita. Eli etupäästä pitäisi saada bassotkin ulos. Penkin alle joku häristin vai onkohan mitään saumaa saada kunnon 6,5" oviin tai kickpaneeliin. 5" orkkispaikoista ei paljon bassoa irtoa...

                saiskahan tuollasta lymytettyä penkinalle tai jalkatilaan, ja jos jollain näistä kokemusta niin kertokaa. tai yks mitä oon harkinnu, niin e60/e61:sen ne penkkienalla olevat pikkusubat sovittaa tohon 39:siin.
                E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
                E61 530xd m-sport edition titansilber -09

                E91 320d -06
                E46cab 330i m-sport titansilver -01
                E39touring tds -97
                E91 320d m-sport lemansblue -06
                E39 m5 avusblue -99
                E39 tds m5replica -97
                E36 320i -92

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #68
                  Originally posted by jsa014 View Post
                  Mitähän tuon E39:n etupäälle tekisi, kun pitäisi saada vähän parannettua. JA pitäisi ilman takakontin subia pärjätä. Tai onhan siellä orkkissubi, mutta mitään isompaa ei tule, koska 90% ajoista takana on koira ja takapenkillä katsotaan videoita. Eli etupäästä pitäisi saada bassotkin ulos. Penkin alle joku häristin vai onkohan mitään saumaa saada kunnon 6,5" oviin tai kickpaneeliin. 5" orkkispaikoista ei paljon bassoa irtoa...
                  Mikä systeemi sulla on autossa? Itse vaihdoin ainoastaan etupään diskantin ja basson Rainbow SAX230 sarjan vastaaviin. Orkkis keskiääni jäi siis paikoilleen ja toimintaan. Toki sit orkkissubi sai lähteä ja tilalle tuli tollanen: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/su...ng_subbari.htm
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    #69
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Mikä systeemi sulla on autossa? Itse vaihdoin ainoastaan etupään diskantin ja basson Rainbow SAX230 sarjan vastaaviin. Orkkis keskiääni jäi siis paikoilleen ja toimintaan. Toki sit orkkissubi sai lähteä ja tilalle tuli tollanen: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/su...ng_subbari.htm
                    Professionaali mulla on, eli siis aktiivi 3-tie. Mites tuo Rainbowpäivitys oikeen sitten soi?
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #70
                      Originally posted by jsa014 View Post
                      Professionaali mulla on, eli siis aktiivi 3-tie. Mites tuo Rainbowpäivitys oikeen sitten soi?
                      Huomattavasti paremmin kuin orginaaleilla, mutta tuskin niin hyvin kuin nuo sois sarjan omilla jakosuotimilla. Tuo jakosuodatus kun tapahtuu Pro vahvistimessa valmiiksi niin hankalaa on asentaa joku 2-tie erkkasatsi tilalle. Pitäis heivata koko vahvistin vege ja vetää uudet johdot jos ei halua orkkisjohtosarjaa silputa. Selvä parannus kuitenkin orginaaleihin, mikä tosin ei ole kovin vaativa tehtävä.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Kilpelä
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 50
                        • Vantaa -Finland

                        #71
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Mikä systeemi sulla on autossa? Itse vaihdoin ainoastaan etupään diskantin ja basson Rainbow SAX230 sarjan vastaaviin. Orkkis keskiääni jäi siis paikoilleen ja toimintaan. Toki sit orkkissubi sai lähteä ja tilalle tuli tollanen: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/su...ng_subbari.htm
                        Täytyy kyllä sanoa, että hienoa jälkeä oot tehnyt ja suurin yllätys oli et joku alkaa tekemään subikoteloa raudasta!
                        UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                        MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                        Comment

                        • Boiga
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 1773
                          • Ylöjärvi

                          #72
                          Onko moni kokeillu vaihtaa soitinta sekä vahvistinta noille orkkis kajareille? Toimiiko mukavammin jos antaisi olla ne alkuperäiset pahvit mut vetäis joko johdot peräkonttiin ja vahvistimen kautta tai sitten pieni vahvistin hansikaslokeroon ja sen kautta soittaa.

                          Ilmeisesti itsellä on tuo normi 2-tie kun on business cd? Tuleepa noi purettua joku päivä täs mut hieman töiden takia rauhas etenee nää suunnitelmat...
                          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                          Comment

                          • reekoon
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 3426
                            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                            #73
                            Minäpä menin ja asensin E39 sedaniin aktiivi subwooferin apukuskin jalkatilaan hansikaslokeron alle. Virrat ja maat mankasta ja singnaalli takakajareista. Kovin olin skeptinen näiden suhteen, mutta täytyy myöntää, että yllättävän hyvin soi tuollainen. Painettahan tuolla ei nyt niinkään saa koska on vain 8" mutta kuuluu kyllä hyvin koska on ajotilassa edessa antaa hienosti syvyyttä. Kajareiden paikoilla pidin ihan orkkis kajarit / tweeterit sillä ainakin omassani soivat mielestäni hyvin. Varsinkin nyt kun kajareista ei tarvitse ajaa bassoa ollenkaan.

                            129€ ja 2h ei paha.

                            Täytyy katsoa josko laittais jonkin kuvan/videon niin saa käsitysen kuinka soi.

                            Ps. Kaverin e39 sedaniin asennettiin 10" subbari takapenkin selkänojaan kyynärsuojan alle magneetti konttiin päin. tällä tavalla saa kanssa bassot hyvin kuulumaan ja asennus vie kontista minimaalisen vähän tilaa sekä on ajotilassa kokonaan piilossa jos nostaa kyynärnojan ylös. Mutta kertokoot ite lisää jos haluaa.
                            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                            E36 316i Compact Hellrot

                            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Originally posted by reekoon View Post
                              Minäpä menin ja asensin E39 sedaniin aktiivi subwooferin apukuskin jalkatilaan hansikaslokeron alle.
                              Minkä merkkisen? Minulla on ollut 12" subbari koteloituna (ja erillinen vahvistin) suksiluukusta ohjaamoon päin ja se on äänellisesti hyvä. Mutta kiehtoisi joku pienempi ratkaisu, voisi vaikka viritellä niitä 2kpl takajalkatiloihin.

                              Koteloimattomana kontin rengasäänet kuuluu kartion läpi ohjaamoon, eikö kaverisi ole huomannut äänien lisääntymistä?
                              E39 528iA

                              Comment

                              • reekoon
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 3426
                                • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                                #75
                                Varmaan paremmin eristetty nytten kuin alkuperäinen.

                                Laitoin tällaisen

                                To build a world of experiences that thrill the senses. Delivering aftermarket audio-visual technology, where quality and value are not contradictions, that feeds our own ambition to innovate and our customers' desire to personalize our products and configurations to fit their lifestyles.
                                E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                                JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                                E36 316i Compact Hellrot

                                Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                                Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎