Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturin vingunta kaiuttimissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sienimak
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 325
    • Lappeenranta

    Laturin vingunta kaiuttimissa

    Piru kun alka otta jo päähän toi laturin vingunta, taajuus muuttuu kierroksien myötä.

    Eli vahvarit 2 kpl takabaxissa ja akku takana (e30). Yritin jo laittaa mankan syöttöpuolelle konkkia ja kuristimia -ei vaikutusta. Maadoitin kaikki laitteet samaan paikkaa -ei tulosta. Skoopilla ei löydä rippeliä akun navoista.

    Onko jollain muullakin tullut vastaan sama ongelma ja vielä löytäny ratkaisun?

    Täysin sama paketti ollu jo monessa eri autossa, mut nyt tuli eka kerran vingunnat esiin.
    K12S
  • U. Turhapuro
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1161

    #2
    Minkalaiset RCA-johdot sulla on? Vaihda/kokeile paremmin suojattuja johtoja. Mankalla on varmasti oma osuus ääneen. Esim. jos sulla olis mankka jossa 4V linjalähdöt, niin häiriöitä esiinty harvemmin. Vedä virta ja RCA-johdot mahd. kauas toisistaan! Siinä muutama vinkki! 8)

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Kyseessä ilmeisesti jonkun asteinen maalenkki :!: Tarkista laturin maadoitukset ja moottorin maadoitukset jos soittimien maad. pitäisi olla kunnossa :?:
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • juuze
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 1938
        • Oulu

        #4
        Jos kontissa köllöttelee hintaluokaltaan Autistudio-vahvistimet, niin vikaa ei välttämättä
        saa millään ilveellä pois. Virta- ja Rca-piuhat vaan eri puolille autoa ja maadoitukset
        kuntoon, niin keskiluokan vehkeiden pitäisi jo toimia oikein. Itse kääräisin vielä
        foliota rca-piuhojen ympärille koko matkalle. Tiedä häntä, onko vaikutusta, mutta
        ainakaan häiriöääniä ei kuulu. Ja onhan mankan maadoitus kunnossa, ettei yritä
        maadoittaa rca:n kautta?
        Jussi
        F31 320xda & e39 530d Msport
        ex e87, e39, e34, e28 & e30

        Comment

        • Wangel436
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1029
          • Ylöjärvi

          #5
          onko vahvistimet pultattu auton runkoon kiinni? mulla kerran aiheutti se vinkunan kaiuttimissa, mutta laitoin vanerin vahvistimen ja autonkorin väliin ja vahvistin kiinni siihen vaneriin ettei tule galvaanista yhteyttä auton runkoon 8)
          Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

          E61 530D ///M-sport




          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Vingunta voi tulla väärin säädetyistä vahvistimista ja huonoista maadoituksista, itse vaihdoin suojatut RCA-piuhat eteen koska joudun kierrättämään kojelautan sisällä piuhat ja siellä on aika kivasti sähköjohtoja. Monessa autossa olen huomannu jos vahvistimen herkkyyden säätää vituilleen (amis tyyliin kaakkoon asti) voi olla varma että vinkuu ja niin prklsti.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • juuze
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 1938
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Scitso
              Monessa autossa olen huomannu jos vahvistimen herkkyyden säätää vituilleen (amis tyyliin kaakkoon asti) voi olla varma että vinkuu ja niin prklsti.
              Höpö höpö! Jos vahvistin on kunnossa, eikä ole tuota Autostudio-laatua, niin ei
              varmasti vingu, vaikka täysille vetääkin. Parempi laatuisissa vahvistimissa, esim.
              A-luokan päätteissä on tarkoituskin pitää vahvistimen Gainit täysillä, jos tarve
              sitä vaatii.
              Jussi
              F31 320xda & e39 530d Msport
              ex e87, e39, e34, e28 & e30

              Comment

              • mth_84
                Bimmer Rookie
                • Jan 2003
                • 178

                #8
                soitin voi olla hajonnu. itellä meni pioneeri hajalle ja nyt on takuu huollossa... pitäs hävitä vinkunat :juo
                323i e21 entisöinti
                Corolla HT xx-ge -75

                Comment

                • sienimak
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 325
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Itse asiassa virtapiuhat tulee takakontissa olevasta akusta ja rca-piuhat taas keskikonsolin kupeesta taakse.

                  Vahvarit Sony ja Pioneer ovat ruuvattu vanerilevyyn kiinni, johtuen lähinnä siitä että on lisätankki selkänojan takana. Gainit on molemmissa tapauksissa säädetty aika alas.

                  Pitää kokeilla häviäiskö sillä et ottais vahvareille sähkön verkkolaitteen kautta. Se ei loppujen lopuks tarvii olla edes kovin kaksine poweri, koska vingunta taajuus on aika korkea. Saman vois testata itse mankalle.

                  Sil vois ainaskin erottaa et tuleeks se mankan ja rca-piuhojen vai vahvareiden kautta.

                  Kiitoksia vinkeistä.

                  Antti
                  K12S

                  Comment

                  • juuze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 1938
                    • Oulu

                    #10
                    Kokeiles varsin pistää esim. kannettava cd-soitin vahvistimiin kiinni auton ollessa
                    käynnissä. Jos vieläkin sirittää, niin tietääpähän ainakin, ettei ole mankassa vikaa.
                    Epäilen kuitenkin vahvasti tuota mankkaa.
                    Jussi
                    F31 320xda & e39 530d Msport
                    ex e87, e39, e34, e28 & e30

                    Comment

                    • hannuk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 2136
                      • Capital

                      #11
                      Veikkaisin syyksi rca-piuhoja. Niiden tulee olla ihan oikeasti riittävän hyvin suojatut. Etenkin, kun akku on takana ja pitkin autoa kulkee virtajohtoja. Ainakin e34:sissa ongelma on ratkennut vaihtamalla kaapelit paremmin suojattuihin.
                      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                      - Porsche Cayenne S
                      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                      - plus pari muuta

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Ihan pieni tieto vaan mutta se vahvistimen säätö ei ole mikään volumen säätö sillä vain säädetään vahvistin samaan tasoon kuin on tuleva signaalitaso jottei vahvistin yli/aliohjaudu. Kun vahvistin yliohjautuu se on herkkä häiriöille ja siinä vaiheessa on aivan sama onko autostudion paska vai joku vahvistin jopa.
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • Hile
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2002
                          • 439
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Scitso
                          Ihan pieni tieto vaan mutta se vahvistimen säätö ei ole mikään volumen säätö sillä vain säädetään vahvistin samaan tasoon kuin on tuleva signaalitaso jottei vahvistin yli/aliohjaudu. Kun vahvistin yliohjautuu se on herkkä häiriöille ja siinä vaiheessa on aivan sama onko autostudion paska vai joku vahvistin jopa.
                          Totta :!: Mutta on vahvareissa eroja häiriöherkkyydessä...

                          Omakohtainen "Autostudio-tarina":
                          Mullakin oli joskus 10v. sitten repullinen Autostudion 50.4 vahvareita(monona) takakontissa... kunnes sitten mideinä toimivat Desing Reference Cousticit otti lukua, kun vahvistimelta tuli kiva jonkunlainen häiriö-jännitepiikki ja kartiot tuli n.2-3cm ulos ja savu nousi... Audiosavolla sanoivat, että aiemminkin on esiintynyt halpisvahvareilla samanlaista, siis ihan normaalilla voimakkuudella kuunnellessa(ei vahvistimen yliohjausta) :| . Kaverilla oli samoja midejä useammat parit etuovissa ja kaikille meni Harman Kardonin isoista päätteistä 300w/rms per kaiutin ja toimivatkin hieman eri tavalla :lol:
                          Kauppareissuille: E91 325dA -07
                          Kesän aurinkoon: Kawasaki Z750 +Yamarin435s
                          Talven umpiseen: Ski-Doo Freeride 800R e-tec 137" -12
                          So many assholes... so few bullets.
                          -Ford Fairlane-

                          -KUOPION PUTKIMIEHET- team

                          Comment

                          • juuze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 1938
                            • Oulu

                            #14
                            Tuo on näköjään aika yleistä noilla autostudioilla. Omat kokemukset ovat vastaavat.
                            8" pioneerit päästivät käyttövoiman ulos samalla tavalla.
                            Jussi
                            F31 320xda & e39 530d Msport
                            ex e87, e39, e34, e28 & e30

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Kannattaa kokeilla häviääkö vingunta kun ottaa RCA:t vahvistimesta irti. Jos Häviää niin vika soittimen maadoituksessa tai soittimessa, mutta todennäköisimmin RCA johdoissa.

                              Kyllähän gainit voi säätää kaakkoon A-luokan päätteissä eikä välttämättä vingu, mutta säröö tulee varmasti.

                              T:Miika Tissari

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎