Announcement

Collapse
No announcement yet.

12" ei potki... Nyt potkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bosniakki
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 137
    • Naantali

    12" ei potki... Nyt potkii

    On ruvennu kiinnostamaan parantamaan tuon E46 farkun basso-toistoa ja sain halvalla ostettua Pioneerin 12" ja vahvistimen. Tiedän kyllä, että tuo Pioneer ei ole vaihtoehto autohifistä puhuttaessa mutta ajatus olis tosiaan vain parantaa matalia ääniä. Sain vaan niin edullisesti nuo, että ajattelin kokeilla niitä. Yksinkertaisin vaihtoehto tuli mieleen, että subbari, kotelo ja vahvistin siihen kylkeen kun ei oikein aika riitä suurempaan operaatioon.
    Tuossa linkit vehkeisiin eli http://www.hullunhalvalla.com/autohi...C::262099.html ja http://www.hullunhalvalla.com/autohi...l::262135.html.
    Subi on n.26ltr suljetussa 19mm mdf-kotelossa ja vahvistin kytketty sillattuna.
    Tuntuu, että elementti ei anna matalaa ääntä paljoakaan ja jos gainia säätää isommalle, alkaa särinää kuulumaan kovemmassa potkussa. Oon kokeillu suunnata elementtiä kohti takaselkänojaa, takaluukkua ja kattoa mutta ei ihmeemmin auta.
    Onko nuo vehkeet simppelisti vaan niin syvältä ja poikittain ettei voi toimiakaan vai missä vois olla vika? Voiko kotelon muodolla olla merkitystä; siis olisko viistoseinä merkittävästi parempi kuin suorakulmainen kotelo? Onko vaimennusmateriaalin puute mahdollinen syy?
    Mietin tuossa, että pitäiskö kokeilla toista vahvaria tai elementtiä mutta ei oikein huvittais ostaa turhaan jos puitteet on jo valmiiksi ihan p*rseellään, ettei voi onnistua. Kun itsestä tuntuu, et jospa toi vahvari on vaan sopiva verkonpainoksi ja silloinkin vaan pieneen verkkoon... Ja autossa business cd, jonka haluan säilyttää. Tuolta Hifimestasta saisi tilattua JL Audion tai Hertzin elementtejä, ovat varmaan aika lailla parempia systeemejä kuin nykyinen. http://www.hifimesta.fi ja niistä vois ehkä riittää joku 10".

    Jos joku alan guru vois heittää jotain vinkkiä tai osviittaa, mitä kannattais tehdä, niin helpottais tuo suunnaton ahdistus kun laittaa cd:n soimaan autossa...
    Last edited by bosniakki; 24-02-2006, 10:49. Reason: Apu saatu
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6750
    • PK-seutu

    #2
    Mitäs jakotaajuutta olet käyttänyt subille?
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Kyllä noilla pitäisi saada määrällisesti paljon bassoa. Onko johdostus kunnossa? Kotelon muodolla ei ole vaikutusta, eikä paljon vaimennusmatskullakaan. Katso ne jakotaajuudet ja muuta vielä paikkaa kontissa siten että kartio on taaksepäin.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • bosniakki
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 137
        • Naantali

        #4
        Originally posted by pyroz
        Mitäs jakotaajuutta olet käyttänyt subille?
        ei tällainen käsi ymmärrä jakotaajuuksista mitään mutta siinä on yks kytkin, jossa on 0, 6 ja 12 ja oon kokeillu kaikkia ja sit gain on normaalissa ja toinen kytkin on off tai LPF ja siinäkin olen kokeillu molempia.
        Tossa 0, 6, 12-kytkimessä on eroja toistossa mutta silti oon jotenkin pettynyt pehmeyden uupumiseen.

        Comment

        • Rudenorth
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 2415
          • Iisalmi

          #5
          Tuolla vahvarilla ei muistaakseni pystynyt säätämään jakotaajuutta, alipäästö 80hz.
          MB W204 C320 CDI
          Kawasaki Ninja ZX-7R

          Comment

          • bosniakki
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 137
            • Naantali

            #6
            Originally posted by alspe
            Kyllä noilla pitäisi saada määrällisesti paljon bassoa. Onko johdostus kunnossa? Kotelon muodolla ei ole vaikutusta, eikä paljon vaimennusmatskullakaan. Katso ne jakotaajuudet ja muuta vielä paikkaa kontissa siten että kartio on taaksepäin.
            Johdot ei ole kyllä kovin paksuja, muistaakseni 16mm2.
            Tuli tuossa mieleen, että mulla on siellä takaluukussa ollut usein aika iso laatikko kaiuttimen edessä; voiko se vaikuttaa? Kai sillä jotain vaikutusta on, pitää kokeilla ilman laatikkoa.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6750
              • PK-seutu

              #7
              Justiinsa joo eli voi kuulostaakkin aika p*rseeltä jos kiinteä jakotaajuus on 80hz ja jyrkin jako on 12db/oct. Pehmeyttä et tule noilla löytämään sitten millään. Eli vaffistinta melkein vaihtaisin tossa kohtaa.

              EDIT: ellei sulla sitten ole soittimessa subin RCA-lähdöissä säädettävää jakaria? Mikä soitin?
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Rudenorth
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 2415
                • Iisalmi

                #8
                Kyllä noilla 16mm2 pitäs virta ihan riittäviin tulla. Mitenkä kotelo on sijoitettu konttiin? kokeile elementti takavaloihin päin. Jos jokin parempi soitin niin kannattaa katsoa ettei mikään suodin ole päällä ja leikkaa taajuuksia pois.

                Ja kuten Pyrozki sano, vaffe vaihtoon! itekin omistanut samanlaisen vaffen, joka ei kertaakaan käynyt autossa kiinni
                Last edited by Rudenorth; 22-02-2006, 13:48.
                MB W204 C320 CDI
                Kawasaki Ninja ZX-7R

                Comment

                • bosniakki
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 137
                  • Naantali

                  #9
                  Originally posted by pyroz
                  Justiinsa joo eli voi kuulostaakkin aika p*rseeltä jos kiinteä jakotaajuus on 80hz ja jyrkin jako on 12db/oct. Pehmeyttä et tule noilla löytämään sitten millään. Eli vaffistinta melkein vaihtaisin tossa kohtaa.

                  EDIT: ellei sulla sitten ole soittimessa subin RCA-lähdöissä säädettävää jakaria? Mikä soitin?
                  Soitin on alkuperäinen business cd eli voishan sekin parempi olla, mitä oon noita juttuja lukenu... Mutta se miellyttää silmää, niin ei parane miettiä muita tähän hätään. Pitää etsiä joku parempi vahvari ja kokeilla sillä. Kiitos avusta kaikille vastanneille!
                  Last edited by bosniakki; 22-02-2006, 13:52.

                  Comment

                  • Masam
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 163
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Vois helpottaa myös jos jostain saat lainattua bassotesti CD:n että pääsisit kokeilemaan kunnolla millä taajuuksilla soi hyvin ja millä ei.
                    Ex. BMW 320i E30 vm.-85
                    Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
                    BMW 320d E91 Touring vm. -06

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      mites, onko tuossa Business RDS:ssä RCA-lähtö, vai oletko ottanut suoraan kaiutinlinjasta vaffin sisälle? onko välissä joku muunnin?

                      jos tuntuu, että ei yhtään potkase noilla vehkeillä, niin jotain on takuulla pielessä. pyrozin ja muiden kommentit vahvarin puutteista on ihan tosia, mutta kiinteä jako 80Hz ja 12dB/Okt on Pekka Perusautoilijalle just sopiva säätö. ääni ei ole mitään fascan finaalitasoa, mutta perushumpan taikaan pitäs riittää.

                      sun vahvarissa toi 0/6/12 on niin sanottu bassoboosteri, jota ilmankin pitäis pärjätä. ja vaikka koko alipäästösuodin olisi pois päältä, niin pitäisi ääntä tulla aika paljon (tosin kuulostaa kaamealta). tsekkaa kytkennät ja kytkimien asetukset vaikka ohjekirjasta.

                      tarkasta myös alkuun:
                      - vahvistimen virtajohtojen oikea kytkentä, erityisesti maadoitus
                      - jos käytät jotain muunninta kajarijohtojen ja RCA-liitännän välissä, muuntimen kytkentä (ettei ole ristissä tms)
                      - suppasen johtojen kytkentä sillassa, voit koittaa myös kytkeä pelkästään toiseen kanavaan, ihan vain kokeeksi
                      - hakuammuntaa: koita kääntää suppasen + ja - toisin päin (180 asteen vaihekääntö)
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      • Vilhosuuri
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 139
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by alspe
                        Kyllä noilla pitäisi saada määrällisesti paljon bassoa. Onko johdostus kunnossa? Kotelon muodolla ei ole vaikutusta, eikä paljon vaimennusmatskullakaan. Katso ne jakotaajuudet ja muuta vielä paikkaa kontissa siten että kartio on taaksepäin.
                        Sen verran täytyy tähän tarttua, että kyllä sillä vaimennusaineella siellä kotelossa on aika isokin merkitys subin sointiin ja kotelon muodolla on merkitystä, ei niin radikaalia, mutta on kuitenkin. Hyvällä kotelon vaimennuksella saadaan nimenomaan kuminaa pois toistosta ja elementin "näkemää" tilavuutta kasvatettua kun ilman liike hidastuu kotelossa vaimennusaineen vaikutuksesta. Vaikutus hyvin tehtynä on 15-20%...
                        Ja kuution muotoinen kotelo aiheuttaa kotelon sisälle seisovia aaltoja jotka aiheuttavat toistoon virheitä, jotka voivat olla rajujakin tietyillä pienillä taajuusalueilla.

                        vnu
                        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                        Bmw E30 316 -87
                        Bmw E34 "525i" -89
                        Citroen DS23 -73
                        Citroen Saxo 1.4 -99
                        AS-202 Bravo

                        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #13
                          Juu kyllä nuo ovat tiedossa ja vaikuttavat, kaikkihan vaikuttaa kaikkeen jos oikein tarkkoja ollaan. Kuitenkin jo alussa kävi selväksi, että kyse oli lähinnä matalan basson poissa olo eikä äänenlaatu. Matalien toistossa autossa vaikuttaa auton muoto ja subi paikka ehkä eniten(jos laitteet on kunnossa).

                          Saman homma kotihifissä, esim. 300 € kaiuttimilla saa erittäin miellyttävän toiston jos tila on hyvä ja kaiuttimien sijoitus oikea. Ei tarvita kultaisia liittimiä eikä 2000€ kaiuttimia...
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • bosniakki
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 137
                            • Naantali

                            #14
                            Originally posted by ankkuli
                            mites, onko tuossa Business RDS:ssä RCA-lähtö, vai oletko ottanut suoraan kaiutinlinjasta vaffin sisälle? onko välissä joku muunnin?

                            tarkasta myös alkuun:
                            - vahvistimen virtajohtojen oikea kytkentä, erityisesti maadoitus
                            - jos käytät jotain muunninta kajarijohtojen ja RCA-liitännän välissä, muuntimen kytkentä (ettei ole ristissä tms)
                            - suppasen johtojen kytkentä sillassa, voit koittaa myös kytkeä pelkästään toiseen kanavaan, ihan vain kokeeksi
                            - hakuammuntaa: koita kääntää suppasen + ja - toisin päin (180 asteen vaihekääntö)
                            -Ei ole rca-lähtöä ja rosvoilla molemmista takakaiuttimien johdoista vahvariin ilman muuntimia.
                            -Maadoitus on akun kanssa rungossa kiinni, poksahdus kuuluu kuitenkin autoa käynnistettäessä.
                            -Pitää kokeilla tuota toisen kanavan käyttämistä eikä sillattuna ja tota vaihekääntöä.

                            Tarkoitus oli eilen kokeilla SPL TC-1002-vahvarilla mutta siinä ei ole kaiutintasoista sisääntuloa, niin jäi haaveeksi. Ja vielä kun piti ehtiä lätkää katsomaan...

                            Ja kuution muotoinen kotelo aiheuttaa kotelon sisälle seisovia aaltoja jotka aiheuttavat toistoon virheitä, jotka voivat olla rajujakin tietyillä pienillä taajuusalueilla.

                            Välillä kun yritti luukuttaa, niin tuntui vähän tosiaan sellaiselta, että toisto ei nyt ihan mene niinkuin pitäis. Elementti kyllä liikkuu mutta ääntä ei juuri tule ja välillä kumisi ihan oudossa paikassa. TLC:n Creep soi tosi hyvin ja Van Halenkin potki mutta suurin osa muista ei ole yhteistyöhaluinen subbarin kanssa.
                            Jos joku vois suositella hyvää vahvaria, jossa säätöjä reippaasti ja kaiutintasoinen sisääntulo sekä hintaluokka noin 200e, niin otetaan vinkkejä kiitollisena vastaan!

                            Comment

                            • Kuqi
                              Moderator
                              • Sep 2002
                              • 12537
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by bosniakki
                              -Ei ole rca-lähtöä ja rosvoilla molemmista takakaiuttimien johdoista vahvariin ilman muuntimia.
                              Tuokin voi jo aiheuttaa häiriötä. Onko joku saanu tuolla business cd:llä soimaan oikein?

                              Mitä tossa katoin niin tuo sun kotelo on aika pieni, ehkä kokeilisin isompaa ja ehkä jopa refleksinä.

                              EDIT: ajatusvirhe korjattu..
                              BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                              BMW CRUISE BIKE 2017
                              TREK POWERFLY 4 2021
                              @kukisenjussi instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎