Tuokin voi jo aiheuttaa häiriötä. Onko joku saanu tuolla business cd:llä soimaan oikein?
Mitä tossa katoin niin tuo sun kotelo on aika pieni, ehkä kokeilisin isompaa ja ehkä jopa refleksinä.
EDIT: ajatusvirhe korjattu..
Valmistajan suositus oli vähintään 24ltr mutta tuo kotelo on kyllä sellainen tunnissa nopeasti kyhätty kokeilu-versio. Piti ensin varmistaa, että pelit toimii ennen kuin alkaa lopullinen sijoittelu/kiinnitys.
Ballella muistaakseni oli jossain threadissa puhetta, että cabissa oli business-cd ja vahvari sun muut härpäkkeet. En löytäny sitä enää kun tuo search ei pelittänyt.
Voishan sitä yrittää kokeilla sitä linjamuunninta, onhan tää muutenkin jo kestänyt aika pitkään...
Mietin tuollaista SPL Dynamics s-2002 vahvaria, onko jollain kokemuksia ko. mallista tai merkistä yleensä?
2 x 100W / 1 x 330W (4 Ohm)
ylipäästö 15-4000 Hz (24dB/oct)
alipäästö 40-4000 Hz (24dB/oct)
Valmistajan suositus oli vähintään 24ltr mutta tuo kotelo on kyllä sellainen tunnissa nopeasti kyhätty kokeilu-versio. Piti ensin varmistaa, että pelit toimii ennen kuin alkaa lopullinen sijoittelu/kiinnitys.
Ballella muistaakseni oli jossain threadissa puhetta, että cabissa oli business-cd ja vahvari sun muut härpäkkeet. En löytäny sitä enää kun tuo search ei pelittänyt.
Voishan sitä yrittää kokeilla sitä linjamuunninta, onhan tää muutenkin jo kestänyt aika pitkään...
Mietin tuollaista SPL Dynamics s-2002 vahvaria, onko jollain kokemuksia ko. mallista tai merkistä yleensä?
2 x 100W / 1 x 330W (4 Ohm)
ylipäästö 15-4000 Hz (24dB/oct)
alipäästö 40-4000 Hz (24dB/oct)
Kato vaan siitä kotelosta että saumat on tiiviit. Vetäiset vaikkapa possumassalla sisältä kaikki saumat. Subin ja kotelon välin tiivistät vaikka ikkunatiivisteellä.
SPL Dynamicsit on laatu vehkeitä ja tuo 330w rms sillattuna tuolle subille riittää hyvin.
Powersetiltä löytyy Xetecin linjatason muunninta mut aika suolaisen hintanen on...
Kato vaan siitä kotelosta että saumat on tiiviit. Vetäiset vaikkapa possumassalla sisältä kaikki saumat. Subin ja kotelon välin tiivistät vaikka ikkunatiivisteellä.
SPL Dynamicsit on laatu vehkeitä ja tuo 330w rms sillattuna tuolle subille riittää hyvin.
Kotelo on kasattu Casco Supersetillä ja ruuveilla ja saumoissa kotelon sisällä myös tuota Supersettiä. Aattelin, et jos tekis vähän isomman viistoseinäisen ja laittais sinne vaimennukset. Jospa tänään ehtis tutkia tuota systeemiä vähän tarkemmin uudelleen. Terveisin nimimerkki: yhdestä-soittimesta-jo-savut-ulos
Katsoin tuota Xetecin systeemiä ja varmasti toimiva mutta tosiaan aika suolainen...
Suosittelen tuohon sellaista linja-muunninta väliin..Ei tule hyvä noin.
ja tuon poksahduksen veikkaan/arvelisin olevan bmw oman vahvarin, jos siinä sellaista on. Ne poksahtelee ja paukkuu startatessa jos soitin on päällä.
tuon pioneerin vahvarin "juttu" taitaa juuri olla kajaritasoinen sisääntulo, eli ei tarvitse RCA-lähtöä mankalta, eikä linjamuunninta. business RDS:ssä taitaa olla vahvistin itsessään, joten ei pauku.
edelleen: tarkistus, että esim. oikean ja vasemman kanavan signaalin piuhat on samoin päin, tämä ainakin jos humppa paranee pelkästään toiseen kanavaan kytkettäessä. mihinkäs vahvarin heräte muuten on kytketty? ei pitäisi vaikuttaa ääneen muuten, mutta poksahduksen voi saada pois. sopiva paikka kytkeä voisi olla vaikka takalasiantennin vahvistimen virtasyöttö. esim. takavalolta tai vetokoukun pistokkeelta ryöstäminen voi aiheuttaa ongelmia
Sen verran täytyy tähän tarttua, että kyllä sillä vaimennusaineella siellä kotelossa on aika isokin merkitys subin sointiin ja kotelon muodolla on merkitystä, ei niin radikaalia, mutta on kuitenkin. Hyvällä kotelon vaimennuksella saadaan nimenomaan kuminaa pois toistosta ja elementin "näkemää" tilavuutta kasvatettua kun ilman liike hidastuu kotelossa vaimennusaineen vaikutuksesta. Vaikutus hyvin tehtynä on 15-20%...
Ja kuution muotoinen kotelo aiheuttaa kotelon sisälle seisovia aaltoja jotka aiheuttavat toistoon virheitä, jotka voivat olla rajujakin tietyillä pienillä taajuusalueilla.
vnu
Noilla subwooferin taajuuksilla ei kyllä sillä vaimennusaineella ole merkitystä.
Kotelon mitat ovat sen verran pieniä toistettavien taajuuksien aallonpituuksiin nähden, että sinne ei yksinkertaisesti sisälle mahdu yhtään kokonaista ääniaaltoa seinämille risteilemään...
Eli, jos jonkin taajuuden aallonpituuden puolikas mahtuu jotenkin päin koteloon syntyy seisovia aaltoja jotka vaikuttavat olennaisesti toistoon jälkivärähtelyinä jne.
Noilla subwooferin taajuuksilla ei kyllä sillä vaimennusaineella ole merkitystä.
Kotelon mitat ovat sen verran pieniä toistettavien taajuuksien aallonpituuksiin nähden, että sinne ei yksinkertaisesti sisälle mahdu yhtään kokonaista ääniaaltoa seinämille risteilemään...
Eli, jos jonkin taajuuden aallonpituuden puolikas mahtuu jotenkin päin koteloon syntyy seisovia aaltoja jotka vaikuttavat olennaisesti toistoon jälkivärähtelyinä jne.
Vaimennusaine kyllä vaimentaa jonkin verranelementti-koteloyhdistelmän alinta resonanssia tasaten karvan verran esim. piikittävää bassoa.
Eli siis kaikki kaiutinsuunnittelua käsittelevät kirjat ovat humpuukia ja kaikkien kaiutinvalmistajien käyttämä vaimennusaine koteloissa on turhaa?
Aiheesta jonkinverran kokemusta omaavana voin vain sanoa että kotelon vaimennusaineilla on hyvinkin suuri vaikutus kotelo-kaiutin yhdistelmän toistoon. Mutta jokainen tekee niinkuin lystää. Kyse on kuitenkin subjektiivisesta äänenlaadusta.
Ja olen kyllä hyvin tietoinen että matalien taajuuksien aallonpituus on niin suuri että se ei mahdu edes autoon sisään.
vnu
Alla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
tuon pioneerin vahvarin "juttu" taitaa juuri olla kajaritasoinen sisääntulo, eli ei tarvitse RCA-lähtöä mankalta, eikä linjamuunninta. business RDS:ssä taitaa olla vahvistin itsessään, joten ei pauku.
edelleen: tarkistus, että esim. oikean ja vasemman kanavan signaalin piuhat on samoin päin, tämä ainakin jos humppa paranee pelkästään toiseen kanavaan kytkettäessä. mihinkäs vahvarin heräte muuten on kytketty? ei pitäisi vaikuttaa ääneen muuten, mutta poksahduksen voi saada pois. sopiva paikka kytkeä voisi olla vaikka takalasiantennin vahvistimen virtasyöttö. esim. takavalolta tai vetokoukun pistokkeelta ryöstäminen voi aiheuttaa ongelmia
e: 666 postausta ilman asiaa
Vahvarin heräte on kiinni soittimen takana johdossa johon tulee virta, kun avain käänetään ekaan pykälään. En päässyt testaamaan tänään kun auto oli kadonnut vaimokkeen kanssa kaupoille. Jostain syystä mun pyyntö paremmasta vahvarista vaan aiheutti hämmennystä... Jospa huomenna ehtisi kokeilemaan paremmalla ajalla!
Eli siis kaikki kaiutinsuunnittelua käsittelevät kirjat ovat humpuukia ja kaikkien kaiutinvalmistajien käyttämä vaimennusaine koteloissa on turhaa?
Aiheesta jonkinverran kokemusta omaavana voin vain sanoa että kotelon vaimennusaineilla on hyvinkin suuri vaikutus kotelo-kaiutin yhdistelmän toistoon. Mutta jokainen tekee niinkuin lystää. Kyse on kuitenkin subjektiivisesta äänenlaadusta.
Ja olen kyllä hyvin tietoinen että matalien taajuuksien aallonpituus on niin suuri että se ei mahdu edes autoon sisään.
vnu
Nimenomaan kirjallisuuteen vedoten lueppa esim. Hifi-lehden "tee itse kaiuttimia"-kirjan sivulta 124 jossa käsitellään subwooferin rakentamista: "Vaimennusaine ei subwooferissa ole välttämätön, koska tällä taajuusalueella koteloon ei pääse syntymään seisovia aaltoja."
Kotelon Q-arvoon vaimennus aine vaikuttaa pienentävästi yleensä n. 10%, mutta joskus jopa 25%. Ja Q-arvo kertoo kotelo-elementti yhdistelmän resonanssitaajuuden voimakkuudesta ja siten basso vasteen muodosta. Eli jos ei ole tarkoitus hienosäätää kotelon bassovastetta, niin ei tarvi käyttää subbarissa vaimennus ainetta. Jos elementillä on tarkoitus toistaa myös osaa keskialuetta, niin silloin vaimennetaan seisovia aaltoja.
Näin...
Tuossa aamulla päätin purkaa siltauksen ja kokeilla pelkästään toisella kanavalla. Olipa sointi aivan erilaista ja voi sitä naimisen loisketta; Uosukaista lainatakseni!
Elementti soi paljon matalammin ja sitä bassopuuroa tuli jo vähän liikaakin. Bass boost on puolivälissä, Low-pass Filter on päällä sekä GAIN normaalissa. Pitää tutkia vielä töiden jälkeen ja yrittää säätää jotenkin paremmaksi.
Vähän vaan ihmetyttää, että miksi soi noin paljon paremmin kuin siltaan kytkettynä. Siltaus oli ohjeen mukaisesti kytketty eli R- ja L+. Toisaalta on nuo kytkennät yms. sähköjutut ennenkin menny aika putkeen tyyliin Jakke ja Sepi...
Kiitos vielä vastanneille ja hyvät vkoloput kaikille tasapuolisesti, Suomi voittoon!
no niin, oletettavasti sulla on lipsahtanut signaalipuolella toinen kanava ristiin, niin että oikean ja vasemman kanavan signaalit kumoaa toisensa ja gainia vääntämällä tuloksena on sekalaista älämölöä ja pauketta. periaatteessa myös lienee mahdollista, että toinen kanava vaffista pimeänä, sen testaat kytkemällä subin siihen toiseen kanavaan.
toi bass boost on suppasen kanssa käytännössä turha, se koko laatikko on sun auton bass boost boosti nollille, piuhat kuntoon ja sitte vääntelet gainilla jumputuksen ittelle sopivaksi
Hyvät että sait settis soimaan . Kuten jo mainittiin niin ei vaimennus ole välttämätön mutta itse ainakin pidän suositeltavana. Elementin herkkyytähän se hieman laskee mutta estää kuminaa tehokkaasti. Varsinkin jos käytetään vielä ilmavaa vaimennusainetta (esim vanu) niin saadaan elementti näkemään kotelon suurempana, tällä saadaan puristettua muutamia lisä litroja. Yleensä hyöty on siinä 10-20% tietämillä riippuen minkä verran sitä käytetty. Itse pistän yleensä kotelon kevyesti täyteen vanua.
Pitäis oikein ajan kanssa tutkia noita liitoksia vielä uudelleen. Tarkoitus olis saada värkättyä varapyöräkoteloon subbari ja kotelo, joten on tässä vielä aika lailla hommia. Varsinkin kun homma on vasta suunnitteluasteella...
En olisi kyllä saanut tätä kuntoon ilman apua, joten iso kumarrus vielä vastanneille. Jospa sitä itsekin oppisi joskus näistä hommista jotain!
Nimenomaan kirjallisuuteen vedoten lueppa esim. Hifi-lehden "tee itse kaiuttimia"-kirjan sivulta 124 jossa käsitellään subwooferin rakentamista: "Vaimennusaine ei subwooferissa ole välttämätön, koska tällä taajuusalueella koteloon ei pääse syntymään seisovia aaltoja."
Kotelon Q-arvoon vaimennus aine vaikuttaa pienentävästi yleensä n. 10%, mutta joskus jopa 25%. Ja Q-arvo kertoo kotelo-elementti yhdistelmän resonanssitaajuuden voimakkuudesta ja siten basso vasteen muodosta. Eli jos ei ole tarkoitus hienosäätää kotelon bassovastetta, niin ei tarvi käyttää subbarissa vaimennus ainetta. Jos elementillä on tarkoitus toistaa myös osaa keskialuetta, niin silloin vaimennetaan seisovia aaltoja.
Näin...
Kuten sanoin: Subjektiivinen äänenlaatu...
Itse olen aina kokeilemalla asioita tehnyt äänenlaadun suhteen. Se kun autossa on niitä ainoita tapoja päästä hyvään lopputulokseen. Kun käytännössä mikään yhdessä autossa hyvin toiminut juttu ei toimi seuraavassa. Kotona kaikki on paljon yksinkertaisempaa.
vnu
Alla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Jos rupiat paljon rykimään noilla laitteilla niin ehdottomasti paksumpaa virtajohtoa/maajohtoa tarvitsee.. 16mm2 ei riitä alkuunkaan kuin kaiutinkaapeliksi
tuossa on vielä se ikävä puoli että laitteet saattavat hajota liian ohuiden piuhojen takia. näitäkin kun on nähty varsinkin Biltema "starttipaketeilla" joilla voi heittää vesilintua.
Comment